2017-07-18, 18:10
Medlem
Citat:
Jag har tidigare i tråden visat exempel på både stillastående nominella priser och även fallande. Det är priserosion. Globaliseringen lär bidra för en del av produkterna.

Vaför visar du inte exempel på ökade priser, byggmaterielbranschen i Sverige kryllar av exempel på detta men det är som vanligt med dig att du väljer vissa fakta att redovisa som den bedragare du är

Citat:
En Dacia koster väl runt 85 KSEK i billigaste utförande. Vad kostade en motsvarande bil för 20 år sedan. 130 KSEK antagligen. Justera med KPI och vi har en klar priserosion där också.

Sedan har vi nog sett stigande priser för bilar generellt men det handlar om egenskapsförbättringar och funktionstillägg. Med stigande reallöner så är folk beredda att betala för sådant dom upplever som bättre

Vad du vill säga med ovanstående vet jag inte, att bilar blivigt billigare tack vare globaliseringen men ändå inte? BMW som numera har tillverkning både i Kina och Kaliningrad t.ex. Vad har effekten blivit där?
2017-07-18, 18:19
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Var detta riktat till mig eller någon annan?

Varför kan du inte citera ordentlig? Det här blir som att du bara ställer dig och gapar på torget. Du vänder dig till någon, man har ingen aning om vem du vänder dig till. Det är som du var helt lost.

Om det nu var till mig har jag för mig att jag frågade om du kunde bygga till prisnivån som gällde för 20 år sedan.
Om du inte kan det, så borde du inse att kostnaden ökat, och det då inte är någon bubbla.
Jag ser nu att ditt inlägg inte är citerat i mitt inlägg. Varför det är så vet jag inte. Så här ser min sparade Word-version ut:
Citat:
Citat:
Ser du något bekymmer med att starta ett byggbolag, bygga sådana lägenheter och sälja de till 5 ggr årslönen?
5 ggr var för 20 år sedan. Sluta med ohederlig argumentation. 15 ggr årslönen skrev jag i min lilla räkneexempel. Anser du att det är ett skifte? Är det en bubbla?
Du sysslar med hömän i denna tråd. Kan du bygga för 15 ggr årslönen idag? 840' i årslön för motsvarande arbete idag antar jag. 130m2 lägenhet i ett flerbostadshus ska byggas.

Anser du att det är ett skifte? Är det en bubbla?

Citat:
-

Så är det redan. Den Haparanda lägenheten jag länkade visar på det. Den ligger långt under produktionskostnaden för nyproduktion.
-
Vad kostar det att bygga idag? I de tre storstadsregionerna. Du verkar vara påläst.

Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Menar de andra ässen som skriver här dagligen.
Okidoki.
Senast redigerad av 80231 2017-07-18 kl. 18:32. Anledning: -
2017-07-18, 18:40
Medlem
sebno1s avatar
Alpha101 du har inte lust att visa alla storbolags siffror där du hävdar att rörelsemarginalen inte kommer över 2% då det är så pass dålig vinst på bostadsbyggarmarknaden p.g.a. Höga byggarbetarlöner och höga materialkostnader/produktionskostnader?

Hittar nämligen inget företag alls som hamnar under 15%.
Senast redigerad av sebno1 2017-07-18 kl. 18:43.
2017-07-18, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Känns skönt att sitta säkert i en livbåt (hyresrätt)

Det verkade vara ännu trevligare för folk på 1950- och 60-talet. Det var lite trångt därför att det var liten boyta och folk behagade skaffa barn på den tiden, flera stycken tom, men attityden var lite att hyresrätt var en bra boendeform för de flesta.

Det verkar ha varit först på 1970-talet som spekulationsivern slog klorna i svenskarna och många som bodde kvar i hyresrätterna fick en social förlorarstämpel på sig. Intressant det hela, psykologiskt, ekonomiskt, livsstilsmässigt, etnologiskt. Ja det sammanföll samtidigt som Sverige började att utvecklas åt h-e på många fronter samtidigt (utan att det riktigt syntes, alltid ska det komma smygande).
2017-07-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Hej allesammans!

Har bolånebubblan spruckit än?
Ja. Vad man kan förstå av de insatta som skriver här så både sprack den förra året vid den här tiden. Och nu.
Rasen är inte så stora så bubblorna är väl inte större.

Citat:
För er som inte fattat varför bankirerna blir mer och mer oroade över att det byggs så mycket just nu,
Vilka är det som är de däringa bankirerna är som flera av er talar om då och då?

Är det de anställda på bankerna?
Eller är det staten som ägare av SBAB?
Eller är det pensionärerna som via pensionsfonder äger de privata bankerna?

Citat:
en medveten strategi från politiskt håll för att förbereda Sverige för marknadshyror.
Ser ut som det är Löfven som är bankirerna du talar om.
Någon annan lär iaf inte lyckas införa marknadshyra.

Men SVaMp har väl inte visat något intresse av att införa marknadshyra. Det är en av deras Sovjetpolitik de kramat hårdast.
Tanke på att folk ska kunna flytta från en stad till en annan och kunna arbeta i en mer optimal position i arbetslivet kan ju bidra till tillväxt och stigande levnadsstandard. Finns ingen till vänster som har någon acceptans för det.

Citat:
Bankirerna hade förstås räknat med att få införa marknadshyror medan bostadsbristen var stor, och därigenom kunna förslava hyrestorskarna precis som man gjort med bolånetorskarna, men tji fick de. Nu går vi alltså in i marknadshyran med ett överskott på bostäder.
Det här du skriver med att vi inte har någon bostadsbrist och att vi har överskott på bostäder kan du få skriva i tråden om bostadsbrist. Du har flera vänsterkompisar som inte alls har förstått det.
Finns ju en möjlighet att dom pekar på bostadsköerna och kötiden och menar att det är ett tecken på brist.

Citat:
Hundratusentals bostäder ligger redan på ritbordet och kontrakten är skrivna, så det går inte för bankirerna att dra sig ur längre. De har skrivit under sin egen dödsdom när de trodde att de beställde nya bostadsrätter att sälja på en skenande marknad, men så bidde det bara en tumme, dvs bostäder som måste dumpas på hyresmarknaden till priser som politikerna bestämmer.
Bankirerna = Löfven? Jag får inte detta att gå ihop?

Nja, oklart vad du menar. Men byggarna som bygger i egen regi (dvs BR) kan ju halta projekt, om de nu räknar ut att det är en bättre ide.

Fastighetsbolag som beställer HR kan också halta. Något kostar det ju, men inte så mycket.

Banker har inget direkt med saken att göra.

Citat:
Såg ni inte den enkla komma? Vad säger du Alpha? Börjar du bli slirig i kolan och slarva med analysen?
Eftersom du nu frågar mig så blir svaret: Då det saknas fakta och verklighetsförankring menar jag att detta passar bättre under Litteratur/Egna texter: noveller och lyrik.
2017-07-18, 20:49
Medlem
Citat:
Det är inte marknadshyrorna i sig som pressar priserna utan överskottet på bostäder vi nu går mot. Bankirerna vill som bekant ha marknadshyror, men bara om vi har underskott på bostäder så att man kan ta ut ockerhyror. Att vi snart har ett överskott på bostäder, vilket kommer att pressa både hyror och priser neråt, hade de inte räknat med när de beställde bostäder och skrev kontrakten.
Globalisterna är intresserade av den globala marknaden. Inte någon liten nationell marknad.

De som beställer bostäder är Fastighetsbolagen. De kan du utgå ifrån har bra koll på vad som går att bygga och hyra ut till den av HGF beslutade hyran.

Du underskattar förmågan hos de som jobbar i privat näringsliv.

Sedan undrar jag var du hittar ockerpriser på något som är marknadsprissatt?
Var kan du gå in och leverera en vara/tjänst billigare?

Citat:
Nu får bankirerna betala för miljonprogrammet 2.0 i stället för det allmänna. "Globalisterna" (host, host) får snyftande snyta sina krokiga näsor och Svetsarn kan sitta och flina. Fackgubben Steffe blåser finanseliten på konfekten. Vad säger du om det Alpha?
Steffe flinar väl för att folk röstar på honom och SD utsett honom att styra.

Men det är väldigt oklart på vilket sätt du menar att "Steffe blåser finanseliten".
2017-07-18, 21:03
Medlem
När tror ni bubblan spricker?
2017-07-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Där kan även Alpha101 kika på att rörelsemarginalen för bostadsbyggandet ligger på 19,1% och att det är andra sektorer inom koncernen som drar ner rörelsemarginalen totalt.
Tittar vi på JM Entreprenad så är rörelsemarginalen 1.7%.
Vad är det nu som JM Entreprenad gör för något?

Tittar man på vad JM Bostad Riks (som har bra marginal) gör så är det:
"Verksamheten omfattar förvärv av exploateringsfastigheter, planarbete, projektering samt produktion och försäljning av bostäder. I begränsad omfattning bedrivs även entreprenadverksamhet".
Dvs det mesta utom att bygga bostäder.
Men hur var nu rörelsemarginalen för de som bygger? (Hint se ovan)

JM Bostad Riks lär tjäna sina pengar på att vara duktiga på att förvärva exploateringsfastigheter och sedan höja värdet på de.
2017-07-18, 21:40
Bannlyst
Citat:
Jag har tidigare i tråden visat exempel på både stillastående nominella priser och även fallande. Det är priserosion. Globaliseringen lär bidra för en del av produkterna.

En Dacia koster väl runt 85 KSEK i billigaste utförande. Vad kostade en motsvarande bil för 20 år sedan. 130 KSEK antagligen. Justera med KPI och vi har en klar priserosion där också.

Sedan har vi nog sett stigande priser för bilar generellt men det handlar om egenskapsförbättringar och funktionstillägg. Med stigande reallöner så är folk beredda att betala för sådant dom upplever som bättre.

Bilindustrin å andra sidan är pressad. Du får bra begagnade bilar för en liten peng. Att köpa nya bilar innebär dock rejäla värdeminskningar och så billiga är inte nya, större bilar lämpade för familjer.

Dina stigande reallöner existerar inte. Inte i Sverige. Den som använder ordet "stigande reallöner" påstår att välståndet är i ökande. Det är det inte. Högre löner hela tiden är resultatet av inflation, intet annat. Inflationen är olycklig på många sätt.

Den driver på skuldsättningen. I teorin avlastar den de skuldsatta. Inflationen eroderar tidigare sparande och det är stöld. Inflationen driver upp tillgångspriser och motverkar investeringar och ekonomisk positiv utveckling. Det är urbota dumt och slår tillbaka.
2017-07-19, 01:21
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Tittar vi på JM Entreprenad så är rörelsemarginalen 1.7%.
Vad är det nu som JM Entreprenad gör för något?

Tittar man på vad JM Bostad Riks (som har bra marginal) gör så är det:
"Verksamheten omfattar förvärv av exploateringsfastigheter, planarbete, projektering samt produktion och försäljning av bostäder. I begränsad omfattning bedrivs även entreprenadverksamhet".
Dvs det mesta utom att bygga bostäder.
Men hur var nu rörelsemarginalen för de som bygger? (Hint se ovan)

JM Bostad Riks lär tjäna sina pengar på att vara duktiga på att förvärva exploateringsfastigheter och sedan höja värdet på de.

Du svarar alltså själv oå dina egna argument att själva bostadsbyggandet går väldigt bra då entreprenad är en helt annan bransch.

Vad ligger rörelsemarginalen på vid bostadsbyggandet med köp av tomter, med köp av byggnadsmaterial, ge lön till byggarbetare, färdigställa bostäder och tillslut ge nyckeln till kund, alltså den totala produktionskostnaden. Ligger den på 1-2% eller 15-20% på den totala rörelsemarginalen då?

Räkna in de stora bolagen så som:
JM
Skanska
PEAB
NCC
Bonava
Oscar properties
Och gärna några fler om som du skulle vilja gå igenom förutom Tuve Bygg som vi två redan har gått igenom.
Senast redigerad av sebno1 2017-07-19 kl. 01:27.
2017-07-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Bilindustrin å andra sidan är pressad. Du får bra begagnade bilar för en liten peng. Att köpa nya bilar innebär dock rejäla värdeminskningar och så billiga är inte nya, större bilar lämpade för familjer.
Helt rätt, konkurrensutsatt verksamher förbättrar sig så att kostnaden för samma prestanda sjunker. Läs tillverkningsindustri men inte byggindustri. Men jag tror Alpha håller med om detta. Kan också nämna att jag köpte en FIAT Punto 1996 för 95 tusen men visst den är något mindre än Duster.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Dina stigande reallöner existerar inte. Inte i Sverige. Den som använder ordet "stigande reallöner" påstår att välståndet är i ökande. Det är det inte. Högre löner hela tiden är resultatet av inflation, intet annat. Inflationen är olycklig på många sätt.
Reallönerna ökar för vissa grupper och sjunker för andra. Vi får en tudelning av arbetsmarknaden där stora grupper skrivs av efter grundskolan eller senast gymnasiet. Detta kommer att fortsätta. Om nu reallönerna ökade så mycket så undrar jag varför pensionerna står stilla, numera läser man dagligen om hur många som blir fattigpensionärer. Varför räcker inte medlen när reallönerna ökar? Då borde man kunna omfördela med skatter för all ekonomsik erfarenhet talar för att man bör motverka stora grupper fattiga, det bästa är med en stor grupp i mitten som har råd att konsumera.

Vi har mycket som talar för att låneexpansionen inte kan forstätta. Pensionärerna får ett släjtryck för att pensionerna är så låga, ungdomar har inte kontantinsats och det tar många år innan man fått ihop till den. fortfarande kan många få hjälp av föräldrarna men till slut torkar den källan ut.

Men jag tror inte vi får en krasch, mer att efterfrågan på dagens objekt försvinner och att vi får fler som delar lägenhet, mer trailer parks osv. Kan även tänka mig att man kommer att bygga botell där du hyr ett rum med pentry och delar på tvättstuga, kan äta enklare middag i kantinen i markplan osv. Ungefär som ett kollektiv på 70-talet. Denna bostadsform förekommer mycket i fattigare länder. Och givetvis att låneexpansionen avtar. Mycket hänger på hur många som straffas ut av arbetsmarknaden men vi behöver fler låglönejobb.
2017-07-19, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Reallönerna ökar för vissa grupper och sjunker för andra. Vi får en tudelning av arbetsmarknaden där stora grupper skrivs av efter grundskolan eller senast gymnasiet. Detta kommer att fortsätta. Om nu reallönerna ökade så mycket så undrar jag varför pensionerna står stilla, numera läser man dagligen om hur många som blir fattigpensionärer. Varför räcker inte medlen när reallönerna ökar? Då borde man kunna omfördela med skatter för all ekonomsik erfarenhet talar för att man bör motverka stora grupper fattiga, det bästa är med en stor grupp i mitten som har råd att konsumera.

Jovisst. Men att inflationen överstiger BNP sedan 10 år är en oerhörd förändring till det sämre för svenskarna. Men det går aldrig fram därför att makten har lyckats med att grundlura folket att titta på KPI som därför får för sig att inflationen är låg. "De lyckligt lottade" känner kanske inte av försämringarna men de är också ofta unga och historielösa, är inte bekanta med den goda tid tills för 30 år sedan som gavs av ett mer utspritt välstånd, mindre stress och överkomliga bostadspriser.
Senast redigerad av Mertillen 2017-07-19 kl. 09:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in