Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Jag vet inte om jag har rätt, men jag antar att vi redan har en ekonomisk kris. Vi är på väg ur en kort bra period, och har precis hämtat luft efter senaste krisen.
Nu dyker vi igen.
Fixeringen vid räntan och bostadsmarknaden är inga bra symptom. Vi har målat in oss i ett hörn, och blir mindre och mindre dynamiska och kreativa...
Det som bedrivs är krispolitik, eller... är det ens politik? Skutan Sverige har problem överallt, både inuti och utanpå, och i maskinrummet sitter Ingves, och alla skriker: dra hårdare i spaken! Öppna en ventil till!
Han suckar: Ok, sådär, är ni nöjda, ärthjärnor...
Och bostadsbubblan är ett krissymptom, en urballad nödlösning. På klassiskt manér felsatsar vi, som man gör inför kriser, och pumpar in miljarder i återvändsgränder....
Dessa återvändsgränder är våra övervärderade bostäder.
Och nu visar bolånebubblan sin parasitiska natur...
Den stjäl, tid, pengar och energi.
Tom välutbildade, rika människor är förbannade, för man kan inte komma in i storstäderna.
Just nu förlorar huvudstaden nya läkare, företag, ekonomer, jurister och forskare, för att bostäderna är för dyra.
Måttet är rågat.
Inte bara låginkomsttagare och medelinkomsttagare ger upp. Nu biter åxo överklassen i gräset.
Priserna är bara hanterliga för en mkt liten grupp, som krymper och krymper... medan bubblan växer.
Javisst, jag kan inte ens låna till en 1:a i rågsved ghettot. Genomsnittslönen i vasastans områden är ofta 34-35000 kr står det på hitta.se när man kollar runt på folk boende där, inte så mycket högre än mig. Folk som flyttar in i stan med bra löner på 34-35000 kr är i praktiken luspanka på bostadsmarknaden, speciellt om dom är ensamboende.
Bostadsmarknaden har havererat och dom måste förstå någongång att en fastighetskatt måste införas och rot slopas så vi får pengar att subventionera fler hyresrätter men även så priserna börjar gå ner på de ägda beståndet då kostnaderna höjs och folk med 34-35000 inkomster kan låna till normala boenden igen. Det var inga som helst problem förut, jag tror jag fick låna till en 1:a i stan nästan på en okvalificerad arbetarlön för 11-13 år sen. Då kostade dom 1-1.3 miljoner minns jag med 5-10 % kontantinsats. Det här trycket på bomarknaden fanns inte överhuvudtaget då så allting beror på borgarna och massinvandringen. Stockholms prisnivåer år 2005 påmminer om dagens priser exklusiva kurtstäder i Spanien nu och vilken nivå priserna i Stockholm hade varit normala enligt mig. En normal marknad år 2005 var det i Sverige.
Varför är den socialdemokratiska regeringen som styr nu helt tandlös? Dom har kvar borgerliga skattepolitiken, platt fastighetskatt, fri andrahandsuthyrningshyror, slopar inte ränteavdraget, presumtionshyror, förbjuder inte bemanningsbolag, tar inte bort skillnader på komvux och upplästa gymnasiebetyg jämfört med dom som läst klart mellan 16-19. Jobbskateavdraget som i sin utformning gör så man genom uppklyssningstjänster och skatteverket kan se på inbetalad skatt ifall någon är bidragstagare eller inte. Detta älskar borgare, borgare är mest avundsjuka av alla och ska känna sig bättre när dom är så bror duktig.
Det är bara flashbacks extrema myglande nyliberaler och ekonomiskt oberoende mångmiljonärer här som vill förslava och skapa ett helvete för andra i sin girighet och ondska.
Kurt-sune, som vill ha fri förhandling om löner och arbetstid med arbetsgivaren så man blir rättslös och lönerna hamnar på 5000 kr/mån i låglönekonkurrens med ukrainare och polacker. han vill se ha ett införande av marknadshyror snabbt nu så hyran på en 1.a blir dubbelt så hög av en arbetares lön så folk inte har råd att bo nu eller äta. Fattigdom och fattighjon som på 1880-talet.
Alpha, som vill inte folk ska få polisbeskydd och bo i en rättsstat ifall dom inte kan betala för sig. back to the djungle.