2017-01-04, 23:09
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En annan fråga är: tror ens någon av bubbelbabblarna att det ska falla under nivån som gällde för sex år sedan?
Bolånebubblan spricker år 2018 enligt ek. stud. Anders Borg. Du har ett eller två år på dig, beroende på hur man räknar, att sitta dygnet runt i denna tråd och posta oneliners. Sedan smäller det! Ja, just det! Det smäller!

(FB) Anders Borg: ”Någongång runt 2018 smäller det till”
2017-01-04, 23:16
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Byggtakten har stigit men det har inte slagit dig att byggtakten påverkas av bl.a. priset?
Jo, det finns dock en tröghet i systemet.

Nu bygger vi 65000 bostäder per år.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6595486

Så mycket har vi inte byggt sedan början av 90-talet och ni tror att priserna kommer att fortsätta stiga?
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Bostadsbyggandet-lagt-under-lang-tid/
2017-01-04, 23:19
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vem ska betala byggandet av alla nya bostäder om de dessutom ska kosta betydligt mindre än idag? Ska byggarnas löner sänkas kraftigt eller hur tänker du lösa det?

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, du ser ingen bubbla då, vad jag kan se. Utan tvärtom skulle ett underskott råda.

Men eftersom du vet hur man bygger billigare så verkar det väl lämpligast att du startar ett byggföretag och bygger så det knakar. Du kommer då att både sälja billigare bostäder och kunna kapa åt dig själv en hygglig hacka.

Dina lägre priser kommer att sänka prisnivån på bostäder.
Win Win.
Det viktigaste i det nya året 2017 är att vi får rättvisa bostadspriser och lån som alla har råd med. Som det är idag är det bara de rika som kan köpa attraktiva bostäder. Inte ens de små lägenheterna får vara i fred för rovgiriga bolånetorskar. De 12 kvadraten i Gamla Stan skulle vara en perfekt bostad för en student, men i stället gick den för över 2 miljoner bara för att köparen hade råd att betala så mycket.

Nej, det är dags att även den som inte har råd med miljonlån får någonstans att bo. Tycker ni att det är rättvist att byggjobbaren som bygger en 14-rumsvilla på Solsidan åt någon skattesmitare inte har råd att bo i en sådan bostad själv? För vem är det mest rättvist att få bo i en sådan villa? Byggjobbaren som byggde den eller skattesmitaren som råkade ha pengarna på banken och kunde köpa den?

För mig är det självklart! Det är byggjobbaren som ska bo i villan eftersom det är han som har byggt den.
2017-01-04, 23:20
Bannlyst
Citat:
Vilka skatter är onödiga?
Skatterna måste snarast höjas kraftigt för att finansiera massinvandringen.
Jag tycker att skatter som går till för att finansiera barnbidrag och aktivitetsersättning är väldigt onödiga. Alla barn behöver inte barnbidrag. Man måste prioritera detta bättre.

Att bara inneha en bra bil ska det också skattas på i det här landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, du ser ingen bubbla då, vad jag kan se. Utan tvärtom skulle ett underskott råda.

Men eftersom du vet hur man bygger billigare så verkar det väl lämpligast att du startar ett byggföretag och bygger så det knakar. Du kommer då att både sälja billigare bostäder och kunna kapa åt dig själv en hygglig hacka.

Dina lägre priser kommer att sänka prisnivån på bostäder.
Win Win.
Sådana här problem uppstår bara I Sverige. Jag tror inte att det finns något folk som har 'fuckat up' systemet så här mycket med den befolkningsmängd man har. Men visst blir vissa irriterade när man blandar in skatter.

Allt är överdrivet här. Allt. Allt blir plötsligt så svårt att det hela tiden uppstår bubblor och kriser. Svenskar är skit.

Att det finns en massa kriser hit och dit beror på det svenska skattesystemet. Det måste ändras från grunden. Men, jag är glad som ska flytta snart. Då slipper jag höra ord som bubbla och kris när det kommer till bostäder och jobb.
2017-01-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ca 6 miljoner svenskar bor i ca 3 miljoner bostadsrätter och småhus. Bostadsrätterna säljs i medel för 2,5 miljoner och villorna går för 2,9 miljoner, medel för ägda bostäder blir i trakterna av 2,7 miljoner.

Om hela Sveriges befolkning bodde i villa eller bostadsrätt skulle vi alltså värdera våra bostäder till ca 1,35 miljoner per person. Med en medellön på 28k tar det 4 år för medellöntagaren att få ihop det (oaktat skatter, andra utgifter osv). Man arbetar från 20-65, ca 45 år och många arbetar mindre än det.

Ca 10% av arbetskraften skulle alltså behöva arbeta inom byggsektorn för att nuvarande prisbild ska vara motiverad, generöst räknat.

Nu arbetar 320000 av landets 4,7 miljoner förvärvsarbetande inom byggindustrin, alltså 6,8%. Sen är frågan hur stor del av deras gemensamma arbetstid som går åt till nybyggnation och hur stor del som går åt till reparationer etc (som betalas utöver inköpspris).

Ägnar sig ca 10% av arbetskraften åt att bygga och skaffa fram material till bostäder?
Nu hoppade du nog över något led. Jag förstod inte riktigt varför 10% av arbetskraften skulle behöva jobba i byggsektorn.

En typvilla på 2.8 MSEK utgör ca 6.5 ggr BNP/Capita. Hur vi fixar denna BNP/Capita är väl ovidkommande. Det viktiga är att vi gör det. Det är den som lite approximativt utgör den konsumtion vi kan kosta på oss. Och därmed kommer att sätta betalviljan för bostäder.

Antalet som jobbar i byggsektorn är bara så många som behövs för att göra efterfrågad renovering/modernisering, plus nyproduktion.

Mängden nyproduktion som utförs kommer att bero på om betalviljan för bostäder kommer över kostnaden för nyproduktion. (Och där finns en geografisk komponent i markpris).
2017-01-04, 23:28
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jo, det finns dock en tröghet i systemet.

Nu bygger vi 65000 bostäder per år.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6595486

Så mycket har vi inte byggt sedan början av 90-talet och ni tror att priserna kommer att fortsätta stiga?
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Bostadsbyggandet-lagt-under-lang-tid/
Jo, 65.000 bostäder per år kanske låter mycket, men det kommer att ta över 10 år att komma i balans i bostadsmarknaden med den byggtakten. Boverket räknar med ett behov av 700.000 nya bostäder. Sedan kommer ytterligare ungefär 800.000 anhöriginvandrare och asylanter till Sverige inom de närmsta 5 åren, så det tar i realiteten 20 år att komma ikapp. Om 20 år har vi nog 15 miljoner invånare i Sverige, så det blir till att bygga för dem också. Och så vidare, och så vidare.

Du jämför med 90-talet, men då ska vi komma ihåg att vi var 2 miljoner färre i landet då. Intressant är dock att se sambandet mellan explosionen av byggandet i samband med att kreditmarknaderna avreglerades och tvärniten runt 1990 då finanskrisen slog till. Vi ser samma sak upprepa sig nu i bolånebubblan, men på en mycket högre nivå. När det tvärnitar och smäller den här gången finns det ingen räddning för Sverige.
2017-01-05, 00:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, så måste det vara. Se bara hur stabila bostadspriserna var fram till år 2010:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/
http://www.valueguard.se/sverigevilla

Ingen nedsida där inte.

Nu var det ju du som skrev att bubbelbabblarna i början av tråden hade fel, priserna ska inte falla under den nivån som rådde då enligt dig.

Du underkänner alltså deras argumentation för att det rådde en bubbla då men använder ändå deras argumentation för att påstå att det råder en bubbla nu.

Ser du inga svagheter i din argumentation?
2017-01-05, 00:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jo, 65.000 bostäder per år kanske låter mycket, men det kommer att ta över 10 år att komma i balans i bostadsmarknaden med den byggtakten. Boverket räknar med ett behov av 700.000 nya bostäder. Sedan kommer ytterligare ungefär 800.000 anhöriginvandrare och asylanter till Sverige inom de närmsta 5 åren, så det tar i realiteten 20 år att komma ikapp. Om 20 år har vi nog 15 miljoner invånare i Sverige, så det blir till att bygga för dem också. Och så vidare, och så vidare.

Du jämför med 90-talet, men då ska vi komma ihåg att vi var 2 miljoner färre i landet då. Intressant är dock att se sambandet mellan explosionen av byggandet i samband med att kreditmarknaderna avreglerades och tvärniten runt 1990 då finanskrisen slog till. Vi ser samma sak upprepa sig nu i bolånebubblan, men på en mycket högre nivå. När det tvärnitar och smäller den här gången finns det ingen räddning för Sverige.

Korrekt, det är därför jag ska investera i en bostad i drömläge i Spanie snart, så jag kan flytta dit när när skiten träffar fläkten här snart som nyliberalerna, blattarna,feministkvinnor och pkfjollor orsakat. Jag hoppas det går riktigt illa för dom.
Närsta stormen sveper runt som värst här uppe bor man i spanien, ligger på stranden och dricker sangria, sen kan man växelbo i Danmark och Norge och höja lönen markant. Sen köper man upp billiga fastigheter här sen som george soros och hyr ut dyrt till utfattiga nyliberaler.
Senast redigerad av slemhog 2017-01-05 kl. 00:10.
2017-01-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Stockholm? Strandvägen? 3 Mille?

Var den på 10 kvm eller?

30 kvm. Inte på Strandvägen, men nära.

Den som bor i lyan nu kan vara glad. Hon kan bli rik på innerstandard som en nutida byggare skulle skratta åt.

Att en liten undermålig bostad med hundraåriga rötter kostar 3 mille är ju sjukt.

Har rikingarna inget vett?

Vi kan ringa in ett bubbelsymptom till.
2017-01-05, 09:49
Medlem
slemhogs avatar
Reavinstflyttskatten är högre i Spanien än i Sverige. 19% för utlänningar och 24% och uppåt för residencias.

När man ska köpa lägenhet tillkommer det kostnader på ca 10-12% av köpesumman. brutalt. Hur ska man kunna byta bostad då ?
Amortering är på 20-30 år och fastighetsskatten är vad jag sett minst 0.5%, högre än i Sverige.

Även i USA som jag studerat har skyhöga fastighetskatter för en normalvilla på 50 000 kr per år både i chicago och New york och inkomstskatten i dom allra flest delstater är minst 20 % på en genomsnittslön på 45-50 000 dollar/år.
Vi har ens någon fastighetskatt längre utan av platt avgift på 7200 kr för en 500 kvadrat villa på solsidan. Inget annat land har det så förmånligt för såna dyra hus. Orättfärdigt nyliberalt svineri!

Som vanligt snackar nyliberala högern massa skit om att skatten i Sverige är så jävla hög jämfört med andra länder. När en högerdåre klagar på skatter och att utbildning inte lönar sig och ska ha marknaddshyror för dom lägre bemedlade dom pissar på önskar jag kunde strypa personen i mina bara händer.

Inför progressiv fastighetbeskattning omgående, allt annat är en skandal. Måste få upp kostnaderna för husägare som är lågbelånade med en 200 m2 villa. Dom betalar i dagsläget bara driftskostnader på i genomsnitt 2000-4000 kr/mån och lite underhåll, lika låg kostnad som mig i en liten hyresrätt. Med en så låg kostnad bor dom utan problem kvar ensamma i en gigantisk villa och betalar inte för sig. Hyr dom ut ett rum eller attefallsstuga går dom 4000-6000 kr/mån plus bara på att bo i sin villa. Kostnaderna måste upp några tusingar för villaägare. Till och med kapitalistlandet USA vet hur man tar betalt för en villa och har normala kostnader för det, ca 7000-7500 kr/månaden efter alla lånen är betalda. Ett pensionärspar klarar till och med 3500-3700 kr/mån utan några som helst problem, lite pengar för så hög boendekvalitet och utrymme.

Bara i en sjuk nyliberals värld så ska en villa vara halva priset i kostnader mot en 45 m2 hyresrätt bara för man ärvt eller fötts rik. Alla normala vet att en villa är bästa boendet, störst utrymme, uteplats och tomt och livskvalitet och status och ska därmed vara dyrare jämfört med en liten hyresrätt.
Senast redigerad av slemhog 2017-01-05 kl. 10:23.
2017-01-05, 10:20
Medlem
Jag vet inte om jag har rätt, men jag antar att vi redan har en ekonomisk kris. Vi är på väg ur en kort bra period, och har precis hämtat luft efter senaste krisen.

Nu dyker vi igen.

Fixeringen vid räntan och bostadsmarknaden är inga bra symptom. Vi har målat in oss i ett hörn, och blir mindre och mindre dynamiska och kreativa...

Det som bedrivs är krispolitik, eller... är det ens politik? Skutan Sverige har problem överallt, både inuti och utanpå, och i maskinrummet sitter Ingves, och alla skriker: dra hårdare i spaken! Öppna en ventil till!

Han suckar: Ok, sådär, är ni nöjda, ärthjärnor...

Och bostadsbubblan är ett krissymptom, en urballad nödlösning. På klassiskt manér felsatsar vi, som man gör inför kriser, och pumpar in miljarder i återvändsgränder....

Dessa återvändsgränder är våra övervärderade bostäder.

Och nu visar bolånebubblan sin parasitiska natur...

Den stjäl, tid, pengar och energi.

Tom välutbildade, rika människor är förbannade, för man kan inte komma in på bostadsmarknaden.

Just nu förlorar huvudstaden nya läkare, företag, ekonomer, jurister och forskare, för att bostäderna är för dyra.

Måttet är rågat, och jag antar att problemen fortplantar sig.

Inte bara låginkomsttagare och medelinkomsttagare ger upp. Nu biter åxo överklassen i gräset.

Priserna är bara hanterliga för en mkt liten grupp, som krymper och krymper... medan bubblan växer.

Var ska en AT-läkare med två barn etablera sig?

Inte i Stockholm iaf.

Här har vi inte tid med trams som AT-läkare.

Vi har fullt upp med att riva fullt funktionella kök, stirra på våra kontoutdrag, leka miljonärer och göra bostadskarriär...

Jag vill bara kräkas.
Senast redigerad av Eremona2.0 2017-01-05 kl. 10:31.
2017-01-05, 10:28
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag vet inte om jag har rätt, men jag antar att vi redan har en ekonomisk kris. Vi är på väg ur en kort bra period, och har precis hämtat luft efter senaste krisen.

Nu dyker vi igen.

Fixeringen vid räntan och bostadsmarknaden är inga bra symptom. Vi har målat in oss i ett hörn, och blir mindre och mindre dynamiska och kreativa...

Det som bedrivs är krispolitik, eller... är det ens politik? Skutan Sverige har problem överallt, både inuti och utanpå, och i maskinrummet sitter Ingves, och alla skriker: dra hårdare i spaken! Öppna en ventil till!

Han suckar: Ok, sådär, är ni nöjda, ärthjärnor...

Och bostadsbubblan är ett krissymptom, en urballad nödlösning. På klassiskt manér felsatsar vi, som man gör inför kriser, och pumpar in miljarder i återvändsgränder....

Dessa återvändsgränder är våra övervärderade bostäder.

Och nu visar bolånebubblan sin parasitiska natur...

Den stjäl, tid, pengar och energi.

Tom välutbildade, rika människor är förbannade, för man kan inte komma in i storstäderna.

Just nu förlorar huvudstaden nya läkare, företag, ekonomer, jurister och forskare, för att bostäderna är för dyra.

Måttet är rågat.

Inte bara låginkomsttagare och medelinkomsttagare ger upp. Nu biter åxo överklassen i gräset.

Priserna är bara hanterliga för en mkt liten grupp, som krymper och krymper... medan bubblan växer.

Javisst, jag kan inte ens låna till en 1:a i rågsved ghettot. Genomsnittslönen i vasastans områden är ofta 34-35000 kr står det på hitta.se när man kollar runt på folk boende där, inte så mycket högre än mig. Folk som flyttar in i stan med bra löner på 34-35000 kr är i praktiken luspanka på bostadsmarknaden, speciellt om dom är ensamboende.

Bostadsmarknaden har havererat och dom måste förstå någongång att en fastighetskatt måste införas och rot slopas så vi får pengar att subventionera fler hyresrätter men även så priserna börjar gå ner på de ägda beståndet då kostnaderna höjs och folk med 34-35000 inkomster kan låna till normala boenden igen. Det var inga som helst problem förut, jag tror jag fick låna till en 1:a i stan nästan på en okvalificerad arbetarlön för 11-13 år sen. Då kostade dom 1-1.3 miljoner minns jag med 5-10 % kontantinsats. Det här trycket på bomarknaden fanns inte överhuvudtaget då så allting beror på borgarna och massinvandringen. Stockholms prisnivåer år 2005 påmminer om dagens priser exklusiva kurtstäder i Spanien nu och vilken nivå priserna i Stockholm hade varit normala enligt mig. En normal marknad år 2005 var det i Sverige.

Varför är den socialdemokratiska regeringen som styr nu helt tandlös? Dom har kvar borgerliga skattepolitiken, platt fastighetskatt, fri andrahandsuthyrningshyror, slopar inte ränteavdraget, presumtionshyror, förbjuder inte bemanningsbolag, tar inte bort skillnader på komvux och upplästa gymnasiebetyg jämfört med dom som läst klart mellan 16-19. Jobbskateavdraget som i sin utformning gör så man genom uppklyssningstjänster och skatteverket kan se på inbetalad skatt ifall någon är bidragstagare eller inte. Detta älskar borgare, borgare är mest avundsjuka av alla och ska känna sig bättre när dom är så bror duktig.

Det är bara flashbacks extrema myglande nyliberaler och ekonomiskt oberoende mångmiljonärer här som vill förslava och skapa ett helvete för andra i sin girighet och ondska.

Kurt-sune, som vill ha fri förhandling om löner och arbetstid med arbetsgivaren så man blir rättslös och lönerna hamnar på 5000 kr/mån i låglönekonkurrens med ukrainare och polacker. han vill se ha ett införande av marknadshyror snabbt nu så hyran på en 1.a blir dubbelt så hög av en arbetares lön så folk inte har råd att bo nu eller äta. Fattigdom och fattighjon som på 1880-talet.

Alpha, som vill inte folk ska få polisbeskydd och bo i en rättsstat ifall dom inte kan betala för sig. back to the djungle.
Senast redigerad av slemhog 2017-01-05 kl. 10:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in