2017-07-18, 16:42
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Bostadsmarknaden verkar krackelera utan hjälp från en yttre faktor. Det borde vara skrämmande för er bubbelförnekare.

Det kommer snart en enorm härdsmälta på finansmarknaden (orsakad av naturkatastrof, budgetstup, krig, Visselblåsare i usa, Politisk oro) och den kommer dra ner svenska bomarknaden i avgrunden.

Känns skönt att sitta säkert i en livbåt (hyresrätt)
Vad fick dig att dra denna slutsats om mig tro?
2017-07-18, 16:47
Medlem
Vad är beviset för att vi befinner oss i en bostadsbubbla?
Man hör ju alltid argument som att " så länge det är brist på bostäder så finns det ingen bubbla ".
När tror ni i så fall denna bubblan kommer att spricka?
2017-07-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadroligt
Man hör ju alltid argument som att " så länge det är brist på bostäder så finns det ingen bubbla ".

Sju år sen, du måste vara ny här!

Har varit dyrt för de som suttit i en hyresrätt sen dess och väntat...
2017-07-18, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vadroligt

Du får läsa igenom alla 42385 inläggen först, innan du kan ställa den frågan. 😊

Problemet med bostadsbristargumentet är att bostadsbrist är ett meningslöst begrepp. För är det inte alltid mer eller mindre bostadsbrist.

Så länge alla människor inte bor i en fyra med egen bastu och helikopterplatta, samt har ett sommarhus med pool och nio håls golfbana, och allt detta kostar mindre än 1500 kr i månaden, så är det bostadsbrist. Tycker jag. Vad tycker du?
2017-07-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du får läsa igenom alla 42385 inläggen först, innan du kan ställa den frågan. 😊

Problemet med bostadsbristargumentet är att bostadsbrist är ett meningslöst begrepp. För är det inte alltid mer eller mindre bostadsbrist.

Så länge alla människor inte bor i en fyra med egen bastu och helikopterplatta, samt har ett sommarhus med pool och nio håls golfbana, och allt detta kostar mindre än 1500 kr i månaden, så är det bostadsbrist. Tycker jag. Vad tycker du?

Om man är tvungen att riva hus för att ingen vill bo i dom kan man nog säga att ingen brist råder vilket det nu varnas för kan komma att bli fallet
https://www.svt.se/svttext/web/pages/113.html
2017-07-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Om det nu är en bubbla (Jag själv varken tror eller förnekar dess existens) vad kommer då få den att spricka?

- Höga räntor (Inte troligt enligt mig)
Räntekostnaden lär inte påverkas, men däremot ränteutgifter. Och det senare kan nog ha en viss dämpande effekt då en del personer kan vara känsliga för sådant.
Vi talar alltså inte om något ras utan om kanske svagare prisutveckling och därmed svagare nyproduktion.
Troligen kan det ha dämpande effekt också på renovering/modernisering.

Citat:
- Överutbud av bostäder (Kanske i vissa städer?)
Så är det redan. Den Haparanda lägenheten jag länkade visar på det. Den ligger långt under produktionskostnaden för nyproduktion.

Citat:
- Lågkonjuktur (När den väl kommer blir det mindre konkurrens på budgivningarna?)
Det leder till lägre inkomster. Och svagare framtidstro. Folk blir försiktiga.
Och detta leder till svagare prisutveckling och minskad nyproduktion.

I första och sista fallet kan man nog tänka sig att en regering minskar skattebördan på bygg/renoveringsjobb. För att den arbetslösheten inte skall sänka konjunkturen alltför mycket.
2017-07-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vad fick dig att dra denna slutsats om mig tro?

Menar de andra ässen som skriver här dagligen.
2017-07-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ha ha ja platt-tv . Självklart skulle vi hamna där till slut. Priset på platt-TV är ganska konstant vad jag kan se. Naturligtvis var dom svindyra i början på grund av att dom var revolutionerande, precis som VHSspelare, CDspelare o DVDspelare var svindyra i början. I dag kan du knappt ge bort en CDspelare. Platt-TV kommer gå samma väg.Vad har det med bostadsbubbla att göra? En CDspelare är en obsolet produkt till skillnad mot bostäder som folk fortfarande behöver
Problemet med bostäder är att betong o stål o trä inte blivit speciellt mycket dyrare men bostäderna har stuckit iväg tiofalt utan någon speciell anledning förutom just bubbeleffekten.
Du hävdade en princip för att mäta upp en bubbla. Jag visade hur galen den är genom att tillämpa den på ett par produkter.
Du verkar inte förstå hur galen den är trots att jag förklarade det.

Det du gör nu är bara att jämra dig över att jag visar hur galen den är. Och yra om annat.

Citat:
Att undra varför platt-TV sjunker i pris och inte bostäder är ungefär som att fråga varför svartvita TV-apparater sjunkit så mycket i pris, eller VHS-spelare. Det är en helt annan marknad. Platt-TV är helt enkelt inte lika hett längre som det en gång var. Samma som alla elektroniska produkter. Bostäder däremot kan vi liksom inte bara slänga bort o köpa en nyare modell. Att ens jämföra bostäder med platt-TV visar på tomheten i den nyliberala doktrinen. Det finns liksom ingenting där.
Det är ingen jämförelse. Du verkar inte hänga med alls i diskussionen. Gå tillbaka och läs vad det handlar om.
2017-07-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
5 ggr var för 20 år sedan. Sluta med ohederlig argumentation. 15 ggr årslönen skrev jag i mitt lilla räkneexempel. Anser du att det är ett skifte? Är det en bubbla?

Vad kostar det att bygga per m2 i de tre största städerna i dag? 25'-30'.
Var detta riktat till mig eller någon annan?

Varför kan du inte citera ordentlig? Det här blir som att du bara ställer dig och gapar på torget. Du vänder dig till någon, man har ingen aning om vem du vänder dig till. Det är som du var helt lost.

Om det nu var till mig har jag för mig att jag frågade om du kunde bygga till prisnivån som gällde för 20 år sedan.
Om du inte kan det, så borde du inse att kostnaden ökat, och det då inte är någon bubbla.
2017-07-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du hävdade en princip för att mäta upp en bubbla. Jag visade hur galen den är genom att tillämpa den på ett par produkter.
Du verkar inte förstå hur galen den är trots att jag förklarade det.

Det du gör nu är bara att jämra dig över att jag visar hur galen den är. Och yra om annat.

Det är ingen jämförelse. Du verkar inte hänga med alls i diskussionen. Gå tillbaka och läs vad det handlar om.

Det var ju du som tog upp platt-TV som den sopa du är utan att vara det minsta ironisk annars hade det kunnat vara roligt. Du yrar om att platt-TV blivit billigare tack vare, ja jag vet inte vad du menar globaliseringen kanske. Varför är en i-phone 8 dyrare än en I-phone 4? Jag kan säga så mycket som att det har inget med tillverkningskostad eller globalisering att göra.Som alla elektroniska produkter blir även TV-apparater billigare när dom inte är så nya och revolutionerande längre. Minns du superrean H&M introducerade när de flyttade sin tillverkning till Asien? Nej det gör du inte för den inträffade aldrig. Produkter blir inte billigare av lönedumpning/globalisering. Det trodde jag till o med du lärt dig.
Principen för att mäta en bubbla som jag redovisade för är den som vedertaget används ja, inte bara bostadsbubblor utan Tulpanbubblor också. Om du vill hävda att dom vansinniga priserna beror på att produktionskostaden ökat med motsvarande % eller att konkurrensen på byggsidan är mördande hård eller att facket krånglar eller att byggjobbarna har för bra löner står dig fritt men du fattar inte att du gräver din egen grop djupare o djupare till stor underhållning för oss bubbelbabblare
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-18 kl. 18:13.
2017-07-18, 18:00
Medlem
Citat:
Byggmaterial generellt har verkligen inte genomgått någon priserosion, tvärtom. Globalisering eller inte. Har du tänkt på vad BMW blivit mycket billigare tack vare globaliseringen? Inte det? Nej det har dom inte heller och som vanligt är dina exempel helt irrationella för att inte säga idiotiska
Jag har tidigare i tråden visat exempel på både stillastående nominella priser och även fallande. Det är priserosion. Globaliseringen lär bidra för en del av produkterna.

En Dacia koster väl runt 85 KSEK i billigaste utförande. Vad kostade en motsvarande bil för 20 år sedan. 130 KSEK antagligen. Justera med KPI och vi har en klar priserosion där också.

Sedan har vi nog sett stigande priser för bilar generellt men det handlar om egenskapsförbättringar och funktionstillägg. Med stigande reallöner så är folk beredda att betala för sådant dom upplever som bättre.
2017-07-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
jag vara den första i ledet att skära halsen och gruppvåldta bankirernas och företagarnas döttrar.
Ja, du verkar vara ett genuint bestialiskt lowlife, man helst skulle vilja deportera långt bort.
Du tom har behov av att berätta om dina bestialiska dåd i ett forum för nationalekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
När det inte längre finns mat på hyllorna till folket medan de feta borgarna ligger och jäser i sina lyxvåningar så kommer folket att vakna.
Så blir det med vänsterpolitik. Jfr Nordkorea, Venezuela. Antagligen Zimbabwe också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in