Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Nej, standarder sänker produktionskostnaden, det vet alla som arbetar inom tillverkningsindustri. Undantaget är att betala licensavgifter för patent som numera ofta ingår i standarder men detta är en liten kostnad i jämförelse med att utveckla själv. Tror du på fullt allvar det vore billigare för TV-tillverkare att göra en standard per marknad?
Nu säger jag inte det heller, utan pekade på att det finns regleringar och standarder som i praktiken måste följas. Standarder kan vara både bra och dåligt. De kan ge kompatibilitet men hindrar innovationer. Och flera standarder ökar definitivt produktionskostnad. Det finns vad jag påminner mig fyra GPS standarder i världen. Ska du nu göra en mottagare som klarar alla åker din utvecklings och produktionskostnad upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Men som du säger är mätning mot KPI inte rimlig för bostäder fungerar inte som konsumtionsartiklar. Framför allt så kan man tillverka konsumtionsvaror utanför Sverige i fri konkurrens och slipper hemmasnickrade fackliga regler som trycker upp kostnaden.
Eller rättare sagt, att skrika bubbla för avvikelse mot KPI är inte fungerande.
Jag pekade tidigare på att en spis halverats i pris jämfört med mitten på 90-talet. Så även "byggmaterial" har genomgått priserosion (tack vare globalisering).
Men det är också så att det lär inte vara de billiga spisarna som folk köper/väljer till sina bostäder. Iaf inte för de dyrare objekten. Där sitter dyrare grejer. Och det gör att byggnadskostnad åker upp.
Lite intressant är att om bubbelpratarna i tråden får syn på en lägenhet med enklare standard så tvekar de inte att spy galla över den. Och använder uttryck som rivningskåk och råttbo. I nästa andetag så ylar dom över höga bostadspriser. Rationalitet är inte deras starka sida.
Du har en poäng med fackligt orsakade kostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Ja mark är ju begränsad i synnerhet där det finns arbete för det är där flk tenderar att vilja bo. Men hade vi tidigare investerat i bättre kollektivtrafik hade detta motverkat prisstegringarna. Likaså kunde man försökt utveckla regionala arbetsmarknader för att lätta på trycker i städerna.
Det är inte så att någon tackar mig för att jag länkar en billig BR. Snarare tvärtom.
Och det är som jag säger. På något sätt vill folk köpa de dyraste grejerna på auktionen men betala mycket mindre än vad de andra på auktionen är beredda att betala.
Och så ylar dom och jämrar sig över att folk betalar mer.
Men det är bara att bosätta sig där priserna är lägre då. Jobb kan man skapa.
Jobb som folk har är skapade av någon.
Och menar man att man hindras ekonomiskt av facket och lagstiftning får man väl försöka rösta fram någon som kan ta bort hindren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Men detta vill inte politikerna för då kan man inte skinna folk lika mycket med bostadslån.
Detta passar väl bättre i forum för konspirationsteorier. Försök vara saklig och skriva avgörbara saker i ditt svar. Om det nu är möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
I tillverkningsindustrin brukar varje kris leda till en strukturrationalisering där mekaniseringen ökar och man sållar ut de underleverantörer som inte håller måttet. Jag ser inte mycket av detta inom byggindustrin. Apple tillverkar sina telefoner utanför U.S.A. och många Tyska verkstadsföretag har flyttat produktion och enklare utveckling till Östeuropa. Inom övriga sektorer som t ex sjukvård accepterar man att nyanlända slussas in snabbt för att avlasta den ansträngda situationen men jag ser inte detta inom byggindustrin.
Se ovan.
Det är relativt enkelt att starta bygg/hantverkar företag. Och där finns det måttligt med rationalisering att göra. Det som går att göra görs. Men man effektiviserar inte lika mycket som genomsnittet. Det ser man i Boverkets rapport där faktorpriser redogörs för.
Men det kan också vara så att lagar drivit upp den arbetstid som måste spenderas.
Även materialkostnad har stigit enligt boverket. Samtidigt kan vi se att priser fallit. Och det kan förklaras med dyrare materialval. Förr var det plastmatta och våtrumstapet i badrummet. Så är det inte riktigt längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Obstruktioner i form av långsam hantering av detaljplaner och fackligt motstånd mot förändring är huvudkomponenter i bubblan,
Om du nu anser att du hittat rationella förklaringar till stigande priser så är det inte en bubbla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
liksom givetvis det gillande bubblan får från politiker som ser en chans att hålla konjunkturen flytande mer mer lån samt skuldförslava sitt eget folk i tider när pensionsystemet börjar knaka och folk måste "motiveras" att jobba längre.
Det hör hemma i forum för konspirationsteorier.
Eller kan du peka ut de införda lagarna som gör folket till slavar.