2017-08-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
En drygt två år gammal artikel.

Då är bostadsbubblan större nu.
2017-08-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
1979 hade du hög inflation som drev på bopriserna varje år, och höga ränteavdrag på det. Inte undra på att relationen låg på över 100 då, när det var närmast garanterat att det skulle vara rejält dyrare nästa år att köpa bostad.
Hm, nu blir jag lite förbryllad.
Nu säger folk att bostadspriserna är höga därför att ränta är låg,
Sedan säger du att bostadspriserna var höga 1979 därför att ränta var hög.
Antingen har någon av er fel eller så har inte räntan med saken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Markpriset har ju en enorm hävstång i sig, om bopriserna faller så faller även markpriserna - men betydligt mer än bopriserna. I alla led i arbetet så har det lagts på "brist på byggnadsarbetare/låg ränta/hausse på bomarknaden"-tillägg, vid sjunkande priser försvinner detta tillägg. Så visst kan kostnaden för att bygga en ny bostad sjunka...
Var i all världen hittar du någon hävstång??
Tror du att den som målar taken tar betalt efter markpriset??
2017-08-15, 18:47
Medlem
brutalares avatar
Hur mycket kan en eventuell höjning av reporäntan med 1% påverka bostadsmarknaden? (Jag vet att det inte kommer ske över en natt).
2017-08-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hur mycket kan en eventuell höjning av reporäntan med 1% påverka bostadsmarknaden? (Jag vet att det inte kommer ske över en natt).

Mer konsumptionsbortfallet som oroar mig då skulle jag säga. En del får det knapert och drar ner på sin onödiga konsumption först cafébesök, ny klocka, resa etc.
Detta kommer i första fasen nog drabba andra och tredje person först.
2017-08-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Mer konsumptionsbortfallet som oroar mig då skulle jag säga. En del får det knapert och drar ner på sin onödiga konsumption först cafébesök, ny klocka, resa etc.
Detta kommer i första fasen nog drabba andra och tredje person först.

Svarar på min egen post:
Andra och tredje person är ju, shit det är ju jag.
2017-08-15, 20:09
Medlem
Citat:
Talar vi om att RB höjer i takt med KPI så finns inget skäl till någon påverkan alls.

Visserligen är det mer cash out för låntagaren men ökningen verkar amorterande så lånet minskar.
Å andra sidan kan det finns en irrationell pyskologisk påverkan som gör folk mindre betalningsvilliga.

Ang ränta får man komma ihåg att det är inget som försvinner ned i något svart hål. Det finns en långivare som får mer ränteintäkter. Långivarna lär göra något med den extra ränta dom får in. Antingen konsumera (vilket kan uppväga ev minskad konsumtion hos låntagarna). Eller investera (vilket kan leda till högre tillväxt).

Och som jag pekat på tidigare kan man mycket väl tänka sig en lånemodell där låntagaren bara betalar ränta för det som överstiger KPI-ökningen. Resten ökas lånet på med. Då betalar man bara realränta och lånet står still i relation till KPI. Den kan då erbjudas till t ex de som ligger på en belåningsgrad upp till 50%.
2017-08-15, 22:20
Medlem
Citat:

Det finns inget sätt att svara på en sådan fråga. Vad räntan är exakt nu är mindre viktigt än hur räntan förväntas se ut i framtiden. Räntan kommer öka med 1%, men sker det över den förväntade tidsperioden är det inget som påverkar priserna.
2017-08-16, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag har tillsammans med min sambo idag ut i snitt 50 000 netto i månaden..

Trots detta väljer jag att fundera ett par gånger extra när jag kollar efter objekt då jag verkligen är behov av ett större boende.. Ett vanligt hus idag kostar minst 3 miljoner i orten jag bor på, ett objekt som kommer behöva renoveras småningom då de flesta husen är äldre för just det priset..

Jag skulle lätt med dagens boendekostnader kunna gå all in med både köp och renovering , ny bil mm.. Det nya trenden idag!, jag får ju iaf tillbaka pengarna om jag blir tvungen att flytta?

Men där skiljer det sig mellan oss bubbelbabblare och torskar..

Det är för mig vansinnigt att köpa ett hus för det priset. vill tillägga att jag tjänar mer än snittet i landet och vill påstå att jag i så fall utsätter mig och min familj för en risk..

Priserna kommer att fortsätta öka fram tills boendekostnaderna börjar stiga. Detta kommer vara nålen som får bubblan att spricka!

Någonstans finns det väl en gräns för vad man har råd med...

Ne men är du kvar pompi ser att du inte har köpt ännu.. du skulle har lyssnat på oss istället för bajsmannen! Nåväl ett litet tips köp när det finns som mest ute vänta inte!! Välbefinnande!!
2017-08-16, 04:41
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, nu blir jag lite förbryllad.
Nu säger folk att bostadspriserna är höga därför att ränta är låg,
Sedan säger du att bostadspriserna var höga 1979 därför att ränta var hög.
Antingen har någon av er fel eller så har inte räntan med saken att göra.

Var i all världen hittar du någon hävstång??
Tror du att den som målar taken tar betalt efter markpriset??

1. 1979 var ränteavdragen betydligt högre än idag, därför så innebar inte hög nominell ränta höga faktiska räntekostnader - dessutom var inflationen hög då, så priserna steg "garanterat" med tiden. Dessutom så var det knappast troligt att räntan skulle gå från 10 till 30 %, men idag så är det knappast förvånande om den skulle 3-dubblas till 4.5 %

2. Alla led i byggnadsprocessen har utnyttjat den låga räntan/efterfrågan på byggande, arbetarna får mer betalt, mer övertid osv. vilket fördyrar byggandet. Leverantörer av byggmaterial kan kräva mer när det råder brist på vissa produkter, byggbolagen kan pressa upp sina vinster, allehanda konsulter som är inblandade kan ta mer betalt osv.

Största vinnaren är dock markägarna då deras tillgångar stiger snabbare än bopriserna så länge bopriserna stiger snabbare än byggkostnaden - och det är det som har skett de senaste decennierna.

Exempel:

Ett nybyggt hus kostar år 2000 2 miljoner att köpa, tomten kostar 100000, huset kostar 1.9 miljoner att bygga. 2017 är samma hus värt 4 miljoner, det kostar nu 2.5 miljoner att bygga motsvarande hus. granntomten är då - lite förenklat - värd 1.5 miljoner. En ganska hyfsad hävstång om man säger så...
2017-08-16, 09:03
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Som andra har skrivit. Omöjligt att svara på. I rena pengar blir en räntehöjning på en procent 38 miljarder (om vi utgår från att svenskarnas alla lån uppgår till 3 800 miljarder). Ta bort 30 procent ränteavdrag och vi hamnar på 26,6 miljarder som ska betalas ut för i princip "ingenting" då räntan i sig inte är värdeskapande.

Hur påverkar det då den svenska ekonomi (som bostadsmarknaden är beroende av)? Enligt min bedömning, inte jättemycket. Vad som är viktigare är hur det påverkar "Svenssons" framtidstro. Den psykologin kommer vara mer avgörande. Tror man att räntan kommer att fortsätta uppåt och att man kommer får det "realt" sämre, då förändras troligen ens köpmönster. Koppla på en stagnering av bostadspriserna, eller kanske t.o.m. en liten nedgång, och folk kommer att "känna" sig fattigare, vilket kommer spä på ett annat köpmönster än vi har idag. Om folk däremot tar räntehöjningen med en "klackspark" och fortsätter som förut, ja, då kommer det inte påverka särskilt mycket.

// CC
2017-08-16, 11:17
Medlem
Citat:

Om man bara ser till referensräntan isolerat så betalar du ~1,6% ränta på ett bostadslån hos Swedbank. Höjer du då referensräntan med 1%, och antar felaktigt att vi inte kommer se några andra förändringar såsom höjda förväntningar på ytterligare höjningar, så borde du betala ~2,6% ränta på samma bostadslån. Den räntehöjningen gör att du har råd att låna ~40% mindre till samma kostnad.

Häri ser man också en av förklaringarna till varför priserna stuckit iväg så mycket. När räntan sänks från 2,6% till 1,6% så kan folk betala 60% mer till samma kostnad, vilket pressar upp priserna.

Nu är inte alla belånade till sitt teoretiska max, och även om flertalet nya köpare lånar så mycket de kan så försöker bankerna ta höjd för en höjd räntenivå, men samtidigt betyder en räntehöjning att det är slut på dagens låga ränta så bankerna och köparna kommer börja förvänta sig ytterligare räntehöjningar... således är det svårt att svara på vad en enprocentig referensräntehöjning skulle betyda för bostadspriserna, men om man utgår ifrån att en höjning kommer följas av fler tills dess att vi når en normalränta på 4,75% så har jag hört betydligt bättre ekonomer än jag som sagt att bostadsmarknaden bör tappa upp emot 80% jämfört med dagens nivåer (visserligen med lokala variationer, och vi talar om en botten på cykeln kombinerat med en utbudsökning eftersom vissa kommer tvingas att sälja, men ändå).
2017-08-16, 13:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordrek
Om man bara ser till referensräntan isolerat så betalar du ~1,6% ränta på ett bostadslån hos Swedbank. Höjer du då referensräntan med 1%, och antar felaktigt att vi inte kommer se några andra förändringar såsom höjda förväntningar på ytterligare höjningar, så borde du betala ~2,6% ränta på samma bostadslån. Den räntehöjningen gör att du har råd att låna ~40% mindre till samma kostnad.

Häri ser man också en av förklaringarna till varför priserna stuckit iväg så mycket. När räntan sänks från 2,6% till 1,6% så kan folk betala 60% mer till samma kostnad, vilket pressar upp priserna.

Nu är inte alla belånade till sitt teoretiska max, och även om flertalet nya köpare lånar så mycket de kan så försöker bankerna ta höjd för en höjd räntenivå, men samtidigt betyder en räntehöjning att det är slut på dagens låga ränta så bankerna och köparna kommer börja förvänta sig ytterligare räntehöjningar... således är det svårt att svara på vad en enprocentig referensräntehöjning skulle betyda för bostadspriserna, men om man utgår ifrån att en höjning kommer följas av fler tills dess att vi når en normalränta på 4,75% så har jag hört betydligt bättre ekonomer än jag som sagt att bostadsmarknaden bör tappa upp emot 80% jämfört med dagens nivåer (visserligen med lokala variationer, och vi talar om en botten på cykeln kombinerat med en utbudsökning eftersom vissa kommer tvingas att sälja, men ändå).

Det låter ju inte så bra...

Vilken tur att RB har valet att inte höja räntan och på så vis förhindra en katastrof.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in