2017-07-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smajgfice
En fråga till er som redan gått utbildningen:

Hur lång tid tog det att få jobb? Fick ni "hint" om det redan under LIA? I samband med examen?
Någon som inte fått jobb, eller som fick vänta en tid innan det löste sig?

Så som läget är nu med stor lokförarbrist finns det stora möjligheter att du blir intressant för företagen redan under de sista Lia-perioderna, kanske lägger du dessa hos den operatör som du sedan vill arbeta för. Tror inte det blir svårt att få jobb efter avklarad utbildning med rätt attityd och bra betyg från Lia-perioderna.
Citera
2017-07-10, 15:39
Medlem
Landkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Är det verkligen ett framtidsyrke? Hur många år dröjer det innan alla tåg är självkörande? Gäller väl i första hand godståg.

Lokförare är ett bristyrke.

Har svårt att se hur vi skulle ha råd att lägga om till självkörande tåg när det inte ens finns pengar till att upprätthålla bra standard och underhåll på nuvarande järnvägsnät.

När jag väl går i pension så kommer det fortfarande vara lokförare som kör tågen.
Citera
2017-07-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Är det verkligen ett framtidsyrke? Hur många år dröjer det innan alla tåg är självkörande? Gäller väl i första hand godståg.

Dröjer förmodligen minst några decennier innan vi ser fullskaligt med självkörande tåg, möjligen självkörande tunnelbana. Finns så mycket som inte är förberett för självkörning både på fordon och på banorna så det skulle bli mycket stora investeringar för att få till något, och vem vill betala? Finns ju knappt pengar att upprätthålla drift av befintlig järnväg som det är, och om något prioriteras så kommer det nog först vara snabbare tåg.

Dessutom måste ju fortfarande någon vara ombord som har teknisk utbildning på fordonet och kan göra mindre återställningar mm vid fel ute på linjen, det kan vara långt ifrån underhållspersonal.

Jag som lokförare är inte speciellt orolig för att bli arbetslös. Bara man sköter sitt jobb och håller sig frisk ser jag goda utsikter att ha kvar jobbet många år till.
Citera
2017-07-10, 23:45
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:

Hur lång tid tog det att få jobb? Fick ni "hint" om det redan under LIA? I samband med examen?

Jag hade jobb efter LIA 4 av de 5 vi hade. De flesta hade jobb efter LIA 5.
Citera
2017-07-11, 13:23
Medlem
Citat:

Jag tog examen en torsdag, började jobba på måndagen veckan efter. Skrev kontrakt med företaget 2 månader innan cirka.

Speciellt godsföretagen behöver folk, men kan du inte flytta på dig alls utan vill endast ha en specifik ort kan det bli svårt att få jobb direkt. Men inom 6 månader får du jobb, ifall du visar framfötterna osv.
Citera
2017-07-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Dröjer förmodligen minst några decennier innan vi ser fullskaligt med självkörande tåg, möjligen självkörande tunnelbana. Finns så mycket som inte är förberett för självkörning både på fordon och på banorna så det skulle bli mycket stora investeringar för att få till något, och vem vill betala? Finns ju knappt pengar att upprätthålla drift av befintlig järnväg som det är, och om något prioriteras så kommer det nog först vara snabbare tåg.

Dessutom måste ju fortfarande någon vara ombord som har teknisk utbildning på fordonet och kan göra mindre återställningar mm vid fel ute på linjen, det kan vara långt ifrån underhållspersonal.

Jag som lokförare är inte speciellt orolig för att bli arbetslös. Bara man sköter sitt jobb och håller sig frisk ser jag goda utsikter att ha kvar jobbet många år till.

Att automatisera godstrafik i Sverige, det kan jag inte se hända på 20 år. Möjligtvis persontrafiken men då behövs en helt ny bana, separat för dessa. Lär dröja många år....
Citera
2017-07-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notbiggie
Att automatisera godstrafik i Sverige, det kan jag inte se hända på 20 år. Möjligtvis persontrafiken men då behövs en helt ny bana, separat för dessa. Lär dröja många år....

Ja och då tar det ju i regel årtionden för så stora infrastrukturprojekt att ens gå från projekterings- och planeringsstadie till byggstart, och sen tar bygget också många år. Så även om en byggstart för en automatisk personbana skulle klubbas idag skulle det dröja länge. Och då skulle det väl ändå bara i det väldigt hypotetiska fallet röra sig om en bana mellan de största städerna.
Citera
2017-07-11, 15:41
Medlem
applemanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notbiggie
Jag tog examen en torsdag, började jobba på måndagen veckan efter. Skrev kontrakt med företaget 2 månader innan cirka.

Speciellt godsföretagen behöver folk, men kan du inte flytta på dig alls utan vill endast ha en specifik ort kan det bli svårt att få jobb direkt. Men inom 6 månader får du jobb, ifall du visar framfötterna osv.

Om man bor i Stockholm hur pass svårt är det få jobb bland dom olika persontrafiks bolagen efter en avslutad yh? Vilka är lättast/svårast?
Citera
2017-07-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemania
Om man bor i Stockholm hur pass svårt är det få jobb bland dom olika persontrafiks bolagen efter en avslutad yh? Vilka är lättast/svårast?

Inte svårt alls om du klarar utbildningen med bra betyg. SJ AB Hagalund/Stockholm C behöver lokförare, MTR Express, Arlanda Express, MTR Pendeltåg. Alla dessa har mer eller mindre behov i Stockholm.

MTR har dock urvalsprover Matrigma och MINT vid nyanställning, men behovet är stort av lokförare.
Citera
2017-07-12, 15:10
Medlem
JazzyJeffs avatar
Vad är det för skillnad på slutprovet man gör i skolan kontra proven man skriver hos det företag man söker jobb hos? Utöver fordonsutbildningsfrågorna då som är specifika för det tåg man kör. Eller hur kan ett prov se ut hos t.ex. SJ/MTR?
Citera
2017-07-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
Vad är det för skillnad på slutprovet man gör i skolan kontra proven man skriver hos det företag man söker jobb hos? Utöver fordonsutbildningsfrågorna då som är specifika för det tåg man kör. Eller hur kan ett prov se ut hos t.ex. SJ/MTR?

Jag tror bara det är MTR som har Matrigma- och Mint-test vid nyanställning.

Men annars är det skrivning och uppkörning på aktuella fordon hos operatören. Bland annat Stockholmståg hade en stor JTF-skrivning vet jag som man hade en halv dag för och det var för att de ville checka av kunskapen, vet ej om MTR eller SJ AB har något liknande idag.
Citera
2017-07-20, 13:32
Medlem
applemanias avatar
Någon mer här som börjar i höst hos Protrain i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in