2017-07-10, 00:17
Bannlyst
Om antalet sökande i år på en utbildning ligger på 2/3 jämfört med tidigare år. Visst bör också då lägsta intagning bli aningen lägre eller lika mycket ungefär?
Citera
2017-07-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Om antalet sökande i år på en utbildning ligger på 2/3 jämfört med tidigare år. Visst bör också då lägsta intagning bli aningen lägre eller lika mycket ungefär?

Förmodligen lägre, men det beror på vilken typ av utbildning det är. Vad handlar det om för utbildning? Kanske är andelen sökande färre eftersom programmet erbjuder färre platser?
Citera
2017-07-10, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Förmodligen lägre, men det beror på vilken typ av utbildning det är. Vad handlar det om för utbildning? Kanske är andelen sökande färre eftersom programmet erbjuder färre platser?
Kan man kolla upp om antalet platser kommer bli fler eller färre någonstans?
Citera
2017-07-10, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Kan man kolla upp om antalet platser kommer bli fler eller färre någonstans?
Kontakta antagningsenheten på lärosätet och fråga.
Citera
2017-07-10, 19:13
Medlem
Kebbabturkens avatar
Hej,

Kanske lite OT men det gäller Yrkeshögskola som jag sökt till, Fastighetsingenjör. Fick svar idag att jag hamnat på reservplats nummer 1 av 25 platser som antaligen är fyllda. Min fråga är om någon vet hur goda chanser man har som förstareserv gentemot vanlig högskola? Det är ju trots allt så att man söker till YH utbildning för att man vill ha den som första val sett till när man rangordnar sina program till vanlig högskola. Samt att det är 25 platser vi talar om nu, inte 60-80 platser.

Sorry men är så desperat så känner att det hjälper och skriva av sig lite och hoppas för min skull att någon ångrar sig och hoppar av så att jag får komma in på den YH-utbildningen.
Citera
2017-07-10, 19:22
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Hej,

Kanske lite OT men det gäller Yrkeshögskola som jag sökt till, Fastighetsingenjör. Fick svar idag att jag hamnat på reservplats nummer 1 av 25 platser som antaligen är fyllda. Min fråga är om någon vet hur goda chanser man har som förstareserv gentemot vanlig högskola? Det är ju trots allt så att man söker till YH utbildning för att man vill ha den som första val sett till när man rangordnar sina program till vanlig högskola. Samt att det är 25 platser vi talar om nu, inte 60-80 platser.

Sorry men är så desperat så känner att det hjälper och skriva av sig lite och hoppas för min skull att någon ångrar sig och hoppar av så att jag får komma in på den YH-utbildningen.

Jag har ingen personlig erfarenhet av YH, men det verkar spontant osannolikt att inte en enda av de 25 antagna skulle lämna återbud. Är du reserv nummer 1 så bör du rimligtvis kunna komma in på utbildningen du har sökt.
Citera
2017-07-10, 20:41
Medlem
Tycker systemet är så jävla dåligt. Att man inte ens vet säkert förns den 13 augusti vart man hamnar är ju katastrofalt när terminsstart är i slutet av augusti. Hur fan tänker de egentligen?
Citera
2017-07-10, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Tycker systemet är så jävla dåligt. Att man inte ens vet säkert förns den 13 augusti vart man hamnar är ju katastrofalt när terminsstart är i slutet av augusti. Hur fan tänker de egentligen?
Den 2:a antagningsbeskedet får man den 3e augusti inte 13 men jag håller med dig att det är väldigt segt, sen kan det vara extra jobbigt om lärosätet tar in reserver 1 eller 2 veckor efter kursstart
Citera
2017-07-10, 22:30
Medlem
Sitter själv här och undrar inför torsdagen och det först urvalet, verkar som det är väldigt svårt att komma in på Chalmers som reserv eller har jag fel...?
Citera
2017-07-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mll111
Sitter själv här och undrar inför torsdagen och det först urvalet, verkar som det är väldigt svårt att komma in på Chalmers som reserv eller har jag fel...?

du får väl se som alla andra på torsdag eftermiddag var du hamnar någonstans.
Citera
2017-07-10, 23:02
Medlem
Någon som vet när på eftermiddagen antagningsbeskeden brukar dyka upp? Nervöst... Kan man hoppas redan vid kl. 12-13, eller är det snarare runt kl. 16? Och kommer statistik hos statistik.uhr.se ut samtidigt? Någon som kommer ihåg sedan tidigare terminer?
Citera
2017-07-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashcrowe
Någon som vet när på eftermiddagen antagningsbeskeden brukar dyka upp? Nervöst... Kan man hoppas redan vid kl. 12-13, eller är det snarare runt kl. 16? Och kommer statistik hos statistik.uhr.se ut samtidigt? Någon som kommer ihåg sedan tidigare terminer?

Min personliga erfarenhet från tidigare år, är att beskedet syns ca efter 15.00. Tiden kan variera, men däromkring. vet INTE hur det är med statistiken på UHR.se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in