2017-07-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostinthewild
Ja tyvärr! Hur ligger du till?

Har ju "bra" betyg om man jämför med statistiken så kommer jag komma in på båda, då troligen i första dragningen...
Citera
2017-07-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostinthewild
Ja tyvärr! Hur ligger du till?

Men vi säger att jag inte kommer in på mitt första, inte mitt andra. Kan jag då tacka nej till det tredje valet och då i andra dragningen tacka nej samtidigt till första valet och har chans i andra dragningen till att komma in på mitt andra val?
Citera
2017-07-08, 16:06
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskt
Men vi säger att jag inte kommer in på mitt första, inte mitt andra. Kan jag då tacka nej till det tredje valet och då i andra dragningen tacka nej samtidigt till första valet och har chans i andra dragningen till att komma in på mitt andra val?

Om du inte kommer in på varken första eller andra valet i första omgången men däremot kommer in på det tredje så bör du tacka nej till reservplats för första valet, tacka ja till reservplats för andra valet och även preliminärt tacka ja till tredje valet, som backup ifall du inte skulle komma in på andra valet i andra omgången. Kommer du å andra sidan in på andra valet i andra omgången så stryks ditt ja till tredje valet från första omgången.
Citera
2017-07-08, 18:15
Medlem
Hej, jag undrar bara hur ni andra ser hur mycket meritpoäng ni har? Står det på antagning.se? För jag har utländsk utbildning och jag ser endast mitt omräknade meritvärde (utav 20 då). Inga meritpoäng.
Citera
2017-07-08, 18:37
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVB
Hej, jag undrar bara hur ni andra ser hur mycket meritpoäng ni har? Står det på antagning.se? För jag har utländsk utbildning och jag ser endast mitt omräknade meritvärde (utav 20 då). Inga meritpoäng.

Det ska normalt stå jämförelsetalet inklusive eventuella meritpoäng. Det är dock inte alla utbildningar som faktiskt tillämpar systemet med meritpoäng. Exempelvis HHS gör det inte, så har du sökt dit så är maximalt jämförelsetal 20 för just den utbildningen. Det är möjligt att få olika jämförelsetal för olika utbildningar man har sökt om det är olika många meritpoäng som är relevanta för respektive utbildning.
Citera
2017-07-08, 18:51
Medlem
Mm jag såg att de räknade med mina meritpoäng förut, men nu när allting är låst så ser jag inget utom mitt preliminära jämförelsetal. Aja får väl vänta på mitt besked.
Citera
2017-07-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVB
Mm jag såg att de räknade med mina meritpoäng förut, men nu när allting är låst så ser jag inget utom mitt preliminära jämförelsetal. Aja får väl vänta på mitt besked.

Vilka program har du sökt?
Citera
2017-07-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vilka program har du sökt?

Lund international business + ekonomiekandidat
Citera
2017-07-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du inte kommer in på varken första eller andra valet i första omgången men däremot kommer in på det tredje så bör du tacka nej till reservplats för första valet, tacka ja till reservplats för andra valet och även preliminärt tacka ja till tredje valet, som backup ifall du inte skulle komma in på andra valet i andra omgången. Kommer du å andra sidan in på andra valet i andra omgången så stryks ditt ja till tredje valet från första omgången.

Men detta fungerar endast ifall jag inte kommer in på första eller andra valet? Om jag nu kommer in på första valet är jag helt körd för att kunna komma in på andra valet i andra dragningen även fast jag har betygen för att komma in på andra valet?
Citera
2017-07-08, 21:08
Medlem
Citat:
Men detta fungerar endast ifall jag inte kommer in på första eller andra valet? Om jag nu kommer in på första valet är jag helt körd för att kunna komma in på andra valet i andra dragningen även fast jag har betygen för att komma in på andra valet?

Ja. Kommer du in på ditt förstahandsval så stryks du direkt från ditt andrahandsval. Vid andra urvalet kommer du inte att konkurrera om utbildningar, under förutsättning att du redan är antagen till ditt förstahandsval.
Citera
2017-07-09, 10:23
Medlem
Citat:

Du har helt missuppfattat hur urval fungerar (det finns ingen "andra dragning" som du verkar tro). Läs gärna på på antagning.se innan du ställer fler frågor.
Citera
FromAnotherPlaces avatar

Moderatormeddelande

Postat av FromAnotherPlace 2017-07-09, 16:37
Medlem
Vid tider på året, då antagningsbeskeden publiceras, brukar samma frågor dyka upp om och om igen i den här tråden. Svaren på de här frågorna är lättillgängliga via först och främst två olika sidor: www.antagning.se och www.studera.nu.

På den förstnämnda länken finner ni information om när första antagningsbeskedet kommer, samt när sista svarsdagen är. Under rubriken ''Vanliga frågor'' tillgängliggör även sidan på ett lättläst och tydligt sätt svaren på frågor i stil med: ''Jag är reserv till en utbildning och antagen till en annan - Ska jag tacka ja till båda?'' och ''Hur många poäng kan jag tacka ja till?''

Ett tips är att söka själv på båda sidorna innan ni ringer eller mejlar Antagningsservice med frågor, vars svar redan finns på webbsidorna. Detsamma gäller innan ni postar i den här tråden. Tack på förhand.

Notera den här klistrade trådens existens:
(FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?. Placera inte frågor som ska ställas där i den här tråden.

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2018-12-12 kl. 21:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in