2018-08-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plutonium239
Hur fungerar antalet antagna? Om det tas in 80 personer i urval 1 och sedan tas in 65 personer i urval 2, kommer jag plugga med 145 andra individer eller 65 andra?

65 andra.
Citera
2018-08-02, 12:48
Medlem
flytandelyckas avatar
Massiva överintag i Lund eller? Jag kom in som 26e reserv på en VÄLDIGT populär kurs. Handelsrätten ska vi inte bara tala om, där verkar det som att alla reserver har kommit in! Det har inte hänt innan vad jag kan se. Kan detta stämma?
Citera
2018-08-02, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Massiva överintag i Lund eller? Jag kom in som 26e reserv på en VÄLDIGT populär kurs. Handelsrätten ska vi inte bara tala om, där verkar det som att alla reserver har kommit in! Det har inte hänt innan vad jag kan se. Kan detta stämma?
Observerat samma fenomen i Göteborg. Personer som stått 40 reserv har blivit antagna på väldigt populära kurser, detta har dessutom aldrig inträffat tidigare enligt uhr statistik.
Citera
2018-08-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effa90
Observerat samma fenomen i Göteborg. Personer som stått 40 reserv har blivit antagna på väldigt populära kurser, detta har dessutom aldrig inträffat tidigare enligt uhr statistik.

Det brukar vara så. Läkar- och juristprogrammen exempelvis tar alltid in många reserver.
Citera
2018-08-02, 17:13
Medlem
Har väldigt lågt reservnummer i andra urvalet på min kurs 1, men kom in på det jag ville näst mest på 2an på andra urvalet, kan jag tacka ja till 2, se om jag kommer in på 1, eller fungerar det annorlunda på detta urval?
Citera
2018-08-02, 17:23
Bannlyst
Detta är första gången jag söker in, och efter andra urvalet så ligger jag just nu 1 i reservplatsen via HP-Poängen.

Det ser just nu ut såhär;

Betyg gymnasiet - direktgruppen (BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 20

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 16

HP med lägsta j-tal (PJ)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 1

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 12

Det är bara 28st som har kommit in men enligt deras sida så tar dem in 30st varav 35% från HP.
Jag undrar ifall det är hopplöst att komma in så jag ska ta mitt andra val eller finns det chanser?
Citera
2018-08-02, 18:42
Medlem
kanelstfels avatar
Happ. Någon som fortfarande står som reserv?
Citera
2018-08-02, 19:51
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelstfel
Jo då, stod som reserv 47 efter urval 1 och nu står jag som reserv 12. Hade en viss dröm innan urval 2 men den börja sakta men säkert dö ut...
Citera
2018-08-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelstfel
Jag står som reserv3, men har inget hopp
Citera
2018-08-05, 20:57
Medlem
Blev antagen som reserv nu den andra augusti men har inte fått några mail eller meddelanden på antagning.se. Blir första gången jag studerar sedan gymnasiet så vill inte missa kursstarten eller min plats pga slarv. Behöver jag göra något nu tillsvidare?
Senast redigerad av Kasstillvaro 2018-08-05 kl. 21:00.
Citera
2018-08-06, 22:46
Medlem
Tjena!

Blev antagen till Borås tekniska basår, kom inte in på basåret hos Chalmers. Är lite kluven vad jag ska göra så hoppas få tips eller funderingar från er!

Bor i Göteborg men funderar på gå det tekniska basåret i Borås men blir då automatiskt tvungen att läsa vidare till högskoleingenjör där då mina betyg ej kommer räcka att söka direkt till en ingenjörsutbildning på Chalmers. (Menar med att jag utnyttjar min garantiplats efter avslutat basår). Det finns tyvärr bara högskoleingenjörs utbildningar i Borås och tänker då att jag kan läsa min master på Chalmers när jag är färdig i Borås? Om man ens kan göra så och ifall Chalmerister får företräde till master programmen?

Är 21 år och vill börja läsa därav ingen stor lust att försöka söka in nästa år till Chalmers med förhoppningsvis förhöjda högskolepoäng...

Läste även någonstans att man kan flytta över från ett lärosäte till ett annat (Dessa som heter "EJ åk 1" och "Senare del av" på antagning.

Kan ni hjälpa mig? Är sjukt vilsen i mina val...
Citera
2018-08-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Blev antagen som reserv nu den andra augusti men har inte fått några mail eller meddelanden på antagning.se. Blir första gången jag studerar sedan gymnasiet så vill inte missa kursstarten eller min plats pga slarv. Behöver jag göra något nu tillsvidare?

Står det på antagning.se att du är antagen som reserv behöver du inte göra något. Blir du antagen till programmet kommer de att ringa upp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in