2017-07-01, 13:49
Medlem
BarryHeros avatar
Nu har någon plockat bort Zlatans Serie A-titlar från Juventus-tiden från hans Wikipediasida. Förut stod det "Serie A 2004/2005, 2005/2006 (revoked due to the calciopolo scandal)." Nu har man istället plockat bort titlarna helt och hållet. Är egentligen rätt eftersom de drogs tillbaka.

"Han har vunnit i varenda klubb" - han har inga titlar från Juventus-tiden.
Citera
2017-07-01, 17:26
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nu har någon plockat bort Zlatans Serie A-titlar från Juventus-tiden från hans Wikipediasida. Förut stod det "Serie A 2004/2005, 2005/2006 (revoked due to the calciopolo scandal)." Nu har man istället plockat bort titlarna helt och hållet. Är egentligen rätt eftersom de drogs tillbaka.

"Han har vunnit i varenda klubb" - han har inga titlar från Juventus-tiden.
Även om det stämmer att han inte vann ligan i Juventus känns det på något sätt missvisande att det ska eka tomt när det gäller Juventus-meriter. Därför har jag uppskattat den där extra noteringen. Men rätt ska väl vara rätt, som du säger.

Skandalen var ju en jäkla soppa och jag har rätt dålig koll på händelseförloppet, men att dåtida Inter-spelare har "Serie A 2004/2005" bland sina meriter känns sjukt.
Citera
2017-07-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Finns ganska många exempel om man går tillbaka och kollar tidigare inlägg, vilket jag varken har tid eller ork att göra för stunden.

Eh, okej? Har jag ens överhuvudtaget förnekat att jag har Zlatan? Det är bara fritt fram för vem som helst att kika mina tidigare einlägg.

Citat:
Kreativiteten flödar.

Kan man nog säga.

Citat:
Befogad när man varit högst delaktig till att laget i fråga vinner? I.m.o tycker jag man kan va väldigt förlåten om man spelar dåligt men ändå avgör matcher.

Även befogad när Zlatan samtidigt varit anledningen till att United åkt på en rad poängtapp som gjort att de missade topp 4 placering under föregående säsongen. Ganska låga krav från din sida för någon som var Premier Leagues bäst betalde spelare om det är "okej" att vara dålig spelmässigt.

Citat:
Se ovan. Att t.e.x hacka på nån som precis gjort tre mål är ganska märkligt, i grund och botten handlar fotboll om att göra mål. Eller har du en annan uppfattning?

Ja, för dagens anfallare förväntas bidra mer utöver mål. Särskilt en spelare av Zlatans kaliber.

Citat:
Så är det. Tycker du bara nämner självklarheter i detta stycke. Att Zlatan gjorde mål för att Mourinho satsa på honom, ja?

Snarare nämner jag bakomliggande anledningarna varför Zlatan var överhuvudtaget deras primära målskytt. Kontext är viktigt att lyftas fram.

Citat:
Ja, jag tror inte det är så många utöver nämnda exempel som skriver lol som replik. K?

Mmm. för det är väldigt många som använder uttrycket "12-årig gamer" i samma stor utsträckning som termen "lol".

Citat:
Du menar alltså på fullaste allvar att den som blir fälld och ordnar frispark bidrar lika mycket om det blir mål på följande frispark? Ja mycket ska man läsa.. Indirekt assist kan vi kalla det.

Eh, ja? Är väl egentligen en självklarhet att man faktiskt bidrar genom att skapa gynnsamma lägen, som exempelvis vid frisparkslägen. Zlatans mål i all ära, men även Emil för att ha fixat situationen.

Citat:
Min poäng var att Zlatan fixade EM-biljetten 2016, och nej det var såklart ingen one man show men att han var det klart lysande stjärnan under play-offen är vad jag vill komma fram till m.a.o.

Att Zlatan och Emil var de allra främsta anledningarna till att fixa EM-biljetten 2016 har nog ingen förnekat, iallafall för dem som faktiskt såg play-off matcherna.

Citat:
Lite på samma sätt som att Lionel Messi verkligen inte bar Argentina till VM-final 2014?

Menar du spelaren som var turneringens bästa spelare och Argentina enda offensiva kraft?

Irrelevant att överhuvudtaget nämna honom dock, han har ingenting med play-off matcherna att göra.
Senast redigerad av Hagoromo 2017-07-02 kl. 21:25.
Citera
2017-07-04, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Eh, okej? Har jag ens överhuvudtaget förnekat att jag har Zlatan? Det är bara fritt fram för vem som helst att kika mina tidigare einlägg.

Kan man nog säga.

Även befogad när Zlatan samtidigt varit anledningen till att United åkt på en rad poängtapp som gjort att de missade topp 4 placering under föregående säsongen. Ganska låga krav från din sida för någon som var Premier Leagues bäst betalde spelare om det är "okej" att vara dålig spelmässigt.

Ja, för dagens anfallare förväntas bidra mer utöver mål. Särskilt en spelare av Zlatans kaliber.

Snarare nämner jag bakomliggande anledningarna varför Zlatan var överhuvudtaget deras primära målskytt. Kontext är viktigt att lyftas fram.

Mmm. för det är väldigt många som använder uttrycket "12-årig gamer" i samma stor utsträckning som termen "lol".

Eh, ja? Är väl egentligen en självklarhet att man faktiskt bidrar genom att skapa gynnsamma lägen, som exempelvis vid frisparkslägen. Zlatans mål i all ära, men även Emil för att ha fixat situationen.

Att Zlatan och Emil var de allra främsta anledningarna till att fixa EM-biljetten 2016 har nog ingen förnekat, iallafall för dem som faktiskt såg play-off matcherna.

Menar du spelaren som var turneringens bästa spelare och Argentina enda offensiva kraft?

Irrelevant att överhuvudtaget nämna honom dock, han har ingenting med play-off matcherna att göra.

Zlatan gjorde knappt ett mål eller assist mot de 5 bästa lagen och det var därför Man United inte kom bland de bästa. För att kunna konkurrera med de bästa måste man ha snabba spelare som ställa om snabbt.. och springa ifrån mittbackarna. Det funkar i ligorna under Topp 3 i Europa men inte i de bästa ligorna samt CL. Det är därför Zlatan mestadels spelat i ligorna under PL, La Liga samt Bundersliga.. och aldrig ens varit i närheten av att vinna Cl.
Citera
2017-07-04, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo

Kan man nog säga.

Wow, Sverige lyckas kvala in till EM..med 24 lag:-). Sverige skall vara med i EM..varje gång.. Att Sverige hade problem att nå EM tyder på att Sverige inte hade någon bra upplaga under åren 2009-2016. Sverige tog 3 poäng på 6 matcher i EM-slutspel varav en vinst mot Frankrike var en match där Sverige redan var avsågat.

Perioden mellan 2009-2016 är bara att glömma. Det är nu vi skall börja skörda igen och bli respekterade i världen. Det har börjat bra med vinster över Frankrike och Portugal. Kul att kolla på svensk landslagsfotboll igen..
Citera
2017-07-04, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Den är bedrövlig, han ser ut som nån billig strandraggare, hans frisyr stagnerade samtidigt som han själv stagnerade som spelare. Hans brist på kreativitet på planen visar sig också i hans bristande stilkänsla, där spelare som Ronaldo och Messi experimenterar med sin frisyr så nöjer sig Zlatan med att se ut som en jugoslavisk dansbandssångare från tidiga 90-talet. Han borde klippa sig kort igen, och satsa på ett riktigt skägg, inte den misslyckade porrfilmsmustaschen han har nu, ser ut som en pizzabagare, de andra spelarna lär ju skratta åt honom bakom ryggen.

Alex Fergusson sågar Mino Raiola utmed fotknölarna:-)..Om nu inte Zlatan vill förknippas med en skithög kanske det är bäst att byta agent..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/k5dpa/sir-alex-attack-mot-raiola-en-skithog
Citera
2017-07-04, 08:23
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Harry Kane - 5 toppmatcher, 1 mål.
Diego Costa - 6 toppmatcher, 2 mål.
Sergio Aguero - 3 toppmatcher, 0 mål.
Alexis Sanchez - 5 toppmatcher, 1 mål.
Zlatan Ibrahimovic, 5 toppmatcher, 2 mål.

Zlatan har bäst målfacit mot topp-6 klubbarna i den här säsongens ligaspel. Återigen, det finns en jävla myt om att forwards går in och dominerar toppmatcher - det är några få i världshistorien som fixar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Zlatan gjorde knappt ett mål eller assist mot de 5 bästa lagen och det var därför Man United inte kom bland de bästa. För att kunna konkurrera med de bästa måste man ha snabba spelare som ställa om snabbt.. och springa ifrån mittbackarna. Det funkar i ligorna under Topp 3 i Europa men inte i de bästa ligorna samt CL. Det är därför Zlatan mestadels spelat i ligorna under PL, La Liga samt Bundersliga.. och aldrig ens varit i närheten av att vinna Cl.

Från i januari. Du kan kolla upp resten. Som du inser har du förmodligen fel.
Citera
2017-07-04, 12:37
Medlem
Citat:
Wow, Sverige lyckas kvala in till EM..med 24 lag:-). Sverige skall vara med i EM..varje gång.. Att Sverige hade problem att nå EM tyder på att Sverige inte hade någon bra upplaga under åren 2009-2016. Sverige tog 3 poäng på 6 matcher i EM-slutspel varav en vinst mot Frankrike var en match där Sverige redan var avsågat.

Perioden mellan 2009-2016 är bara att glömma. Det är nu vi skall börja skörda igen och bli respekterade i världen. Det har börjat bra med vinster över Frankrike och Portugal. Kul att kolla på svensk landslagsfotboll igen..

Om vi nu ska vara lite ärliga mot oss själva så är det lite väl höga krav att Sverige alltid ska vara med i EM. För om vi kollar historiskt har vi bara kvalificerat oss fem gånger (sex om man räknar med när vi var värdnation).

Av dom fem har Zlatan varit med i fyra.
EM 2000, alltså inte den dåliga tiden enligt dig (utan Zlatan): Sist i gruppen.
EM 2004 (med Zlatan): Kvartsfinal.
EM 2008 (med Zlatan): Trea i gruppen.
EM 2012 (med Zlatan): Sist i gruppen.
EM 2016 (med Zlatan): Sist i gruppen.

Sen får du nog se över matten. Det blir inte jättemycket bättre, men Sverige tog fyra poäng på sex EM-matcher under EM 2012-2016 (som jag utgår från att har "räknat" efter).

Dessutom är det kul hur en EM-match mot Frankrike är mindre värd än en träningsmatch mot Portugal.

Ang. Frankrike-matchen där. Sverige var avhängda. Matchen var inte betydelselös för Frankrike, utan hade med lite tur (eller otur) kunnat leda till en förstaplats och Italien i kvartsfinalen eller en tredjeplats i gruppen.
Senast redigerad av J.G.R 2017-07-04 kl. 12:51.
Citera
2017-07-04, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Om vi nu ska vara lite ärliga mot oss själva så är det lite väl höga krav att Sverige alltid ska vara med i EM. För om vi kollar historiskt har vi bara kvalificerat oss fem gånger (sex om man räknar med när vi var värdnation).

Av dom fem har Zlatan varit med i fyra.
EM 2000, alltså inte den dåliga tiden enligt dig (utan Zlatan): Sist i gruppen.
EM 2004 (med Zlatan): Kvartsfinal.
EM 2008 (med Zlatan): Trea i gruppen.
EM 2012 (med Zlatan): Sist i gruppen.
EM 2016 (med Zlatan): Sist i gruppen.

Sen får du nog se över matten. Det blir inte jättemycket bättre, men Sverige tog fyra poäng på sex EM-matcher under EM 2012-2016 (som jag utgår från att har "räknat" efter).

Dessutom är det kul hur en EM-match mot Frankrike är mindre värd än en träningsmatch mot Portugal.

Ang. Frankrike-matchen där. Sverige var avhängda. Matchen var inte betydelselös för Frankrike, utan hade med lite tur (eller otur) kunnat leda till en förstaplats och Italien i kvartsfinalen eller en tredjeplats i gruppen.

Mellan 1980-1996 så var endast 8 lag med i EM. Detta gjorde att det var extremt svårt att nå mästerskapet.
Mellan 1996-2016 så fick 16 lag vara med. Från 2016 och framåt får 24 lag vara med.
Under Zlatan-eran kanske det inte alltid var självklart att nå EM då vi låg runt 40:e match på FIFAs: ranking. Fast i normala fall skall Sverige alltid nå EM med 24 lag med. Sverige ligger nu på 18lats och kommer inte att ha några problem att nå EM.
Det är bara att erkänna att tiden mellan 2009-2016 var en mycket svag period i svensk landslagshistoria. Nu har vi återtagit våran position som där vi kan slå vilket lag som helst.

Sverige gjorde inte ett enda mål under förra EM vilket är direkt pinsamt. Ett självmål.. ett katastrofalt facit för Zlatan. Nu är det andra tider..
Citera
2017-07-04, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Från i januari. Du kan kolla upp resten. Som du inser har du förmodligen fel.

Visa gärna hur många mål Zlatan gjorde mot Man City, Chelsea, Liverpool, Arsenal och Tottenham.

Du kommer att se att det var ytterst magert. Därför kom United sexa.
Citera
2017-07-04, 19:17
Medlem
Citat:
Mellan 1980-1996 så var endast 8 lag med i EM. Detta gjorde att det var extremt svårt att nå mästerskapet.
Mellan 1996-2016 så fick 16 lag vara med. Från 2016 och framåt får 24 lag vara med.
Under Zlatan-eran kanske det inte alltid var självklart att nå EM då vi låg runt 40:e match på FIFAs: ranking. Fast i normala fall skall Sverige alltid nå EM med 24 lag med. Sverige ligger nu på 18lats och kommer inte att ha några problem att nå EM.
Det är bara att erkänna att tiden mellan 2009-2016 var en mycket svag period i svensk landslagshistoria. Nu har vi återtagit våran position som där vi kan slå vilket lag som helst.

Sverige gjorde inte ett enda mål under förra EM vilket är direkt pinsamt. Ett självmål.. ett katastrofalt facit för Zlatan. Nu är det andra tider..

Det du säger är att det har varit "lättare" att kvalificera sig under ett av Zlatans mästerskap?

Zlatan är Sveriges bästa målskytt någonsin i EM-sammanhang, och ligger på delad tredjeplats historiskt sett.

Zlatan har gjort sex av 17 svenska EM-mål under de mästerskapen han har varit med. Det är alltså över en tredjedel. Vi ska kanske inte dra för stora växlar av de sex tävlingsmatcherna som det "nya" landslaget fått spela, även om jag är beredd att hålla med om att det ser mycket bra ut.

Citat:
Visa gärna hur många mål Zlatan gjorde mot Man City, Chelsea, Liverpool, Arsenal och Tottenham.

Manchester City: Ett mål (2016-09-10) - Spelade ej andra mötet pga skada
Liverpool: Ett mål (2017-01-15) - Inget mål i första mötet
Arsenal: Spelade ingen av matcherna.
Chelsea: Noll mål i någon av matcherna.
Spurs: Inget mål, spelade bara första mötet.

Mål i två av sex matcher. Det är väl ok?

Edit:
Vi kan jämföra med skytteligavinnaren Harry Kane.
Arsenal: Två mål/Två matcher
Chelsea: Noll mål/Två matcher
City: Noll mål/En match
United: Ett mål/Två matcher
Liverpool: Noll mål/Två matcher

Alltså tre mål på nio matcher.

Edit 2: Lite mer statistik:
Zlatan gjorde 17 av 54 mål för Manchester United i Premier League. Cirka 31%
Harry Kane gjorde 29 av 86 mål för Spurs. Cirka 33%
Diego Costa gjorde 20 av 85 mål för Chelsea. Cirka 24%
Alexis Sanchez gjorde 24 av 77 mål för Arsenal. Cirka 31%
Romelu Lukaku gjorde 25 av 62 mål för Everton. Cirka 40%
Sergio Agüero gjorde 20 av 80 mål för City. Exakt 25%
Philippe Coutinho och Sadio Mané gjorde vars 13 mål av 78 för Liverpool. Cirka 17%

Procentuellt är det få målskyttar som varit bättre för sina lag. Lukaku, Kane, Llorente och Defoe är dom enda jag hittar.

Edit 3: Vissa målskyttar är kanske bättre om man kollar mål per minut, men det orkade jag inte. Du får gärna kika Tradern69.
Senast redigerad av J.G.R 2017-07-04 kl. 19:35.
Citera
2017-07-07, 15:47
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Du kan inte läsa, månne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in