2017-06-27, 22:03
Avstängd
urverksapelsins avatar
Recension av Älskade fascism på motpol.nu
https://motpol.nu/gastkronikor/2017/06/26/recension-av-henrik-arnstads-alskade-fascism/
Citera
2017-06-28, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
https://motpol.nu/gastkronikor/2017/06/26/recension-av-henrik-arnstads-alskade-fascism/

Intressant recension faktiskt - Jag ser inga referenser till fascismen i tex Spanien. Det är som att alla fascismforskare "medvetet glömmer bort" Spanien, Troligen pga att Spanien var ett relativt välfungerande samhälle trots att det var fascistiskt.

Inga folkmord, inga kollektiva avrättningsprogram - bara ordning och reda. Visserligen en hård polismyndighet, men vad fan, inga särskilda folkgrupper förföljdes heller. Spanjorer har ändå alltid sett hårt på all brottslighet, vilket inte minst avspeglas i de hårda straffskalorna som har tillämpats där.

General Franco höll sig klokt nog borta ifrån att starta nya krig efter det spanska inbördeskriget. Och lyckades hålla Spaniens ekonomi på fötter utan att utarma landet.

Ännu idag så finns det Franco-trogna spanjorer i detta land, och Arnstad borde ge sig tillfälle att intervjua dessa innan det är försent.

De Franco-trogna som finns kvar gillar inte alltid de många turister som besöker deras land, men många tjänar ju mycket pengar på turismen ändå
Citera
2017-06-28, 05:30
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Intressant recension faktiskt - Jag ser inga referenser till fascismen i tex Spanien. Det är som att alla fascismforskare "medvetet glömmer bort" Spanien, Troligen pga att Spanien var ett relativt välfungerande samhälle trots att det var fascistiskt.

Inga folkmord, inga kollektiva avrättningsprogram - bara ordning och reda. Visserligen en hård polismyndighet, men vad fan, inga särskilda folkgrupper förföljdes heller. Spanjorer har ändå alltid sett hårt på all brottslighet, vilket inte minst avspeglas i de hårda straffskalorna som har tillämpats där.

General Franco höll sig klokt nog borta ifrån att starta nya krig efter det spanska inbördeskriget. Och lyckades hålla Spaniens ekonomi på fötter utan att utarma landet.

Ännu idag så finns det Franco-trogna spanjorer i detta land, och Arnstad borde ge sig tillfälle att intervjua dessa innan det är försent.

De Franco-trogna som finns kvar gillar inte alltid de många turister som besöker deras land, men många tjänar ju mycket pengar på turismen ändå

Henrik Arnstad anser inte att Franco var fascist enligt nån gammal DN-chatt. Allt annat på jorden är fascistiskt tydligen men inte General Franco.
Sen har jag ej fått intrycket av att de gamla Franco-anhängarna har så mycket emot turismen. Det var trots allt Franco som öppnade upp Spanien för turism på 60-talet och gjorde landet till ett favoritresemål för många bland annat för den svenska arbetarrörelsen.
Citera
2017-06-28, 06:21
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin

Förnämlig recension.

Den Smorde predikar i Journalisten om vådorna med att inte täppa till truten på dem som han bevisat vara fascister. Till och med när man läser människans alster kan man höra den pipiga rösten ... Här syftar PK på Publicistklubben.

https://www.journalisten.se/debatt/pk-pa-vag-att-upprepa-misstag-fran-1940-talet
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Citat:
Utifrån den egna historiken vore det därför önskvärt att PK gjorde en självkritisk revidering av sina ställningstaganden i nutiden. En tredjedel av Sveriges publicister arbetar 2017 under mordhot. Den förkrossande majoriteten av de politiska hoten kommer från välorganiserade rasister; sverigedemokrater och nazister.

Att PKs ordförande i det läget låter sig luras av rasismen och hävdar att invandringskritik tystas av en svensk ”åsiktskorridor”, via en grumlig konspirationsteori om icke-uttalade överenskommelser bland svenska ”redaktionschefer och enskilda journalister”, är ingen legitim linje för PK. För vilken är denna konspiration som har att vinna på att organisera mörkandet, som ska genomsyra svensk press? Rasisterna har sina teorier klara, utifrån Adolf Hitlers propaganda om ”lügenpresse” (lögnpressen). Det är ”internationalisterna” eller ”kosmopoliterna”, som ligger bakom. Det vill säga; judarna.

Detta måste bekämpas! Jag inbillar mig inte för en sekund att Anna Hedenmo instämmer i sverigedemokraternas och nazisternas antisemitiska förklaringsmodeller. Därmed borde lögnpropagandan om en mediestyrd ”åsiktskorridor” vara den verkliga måltavlan för Publicistklubbens opinionsarbete 2017. Det är hög tid att vakna och ta striden.

Hedenmo svarar som hennes position förutsätter. Jag skulle i hennes situation omöjligen ha kunnat avhålla mig från att rada upp de tabbar och lögner som blivit Narrstads varumärke, och försynt undra om han är rätt person att försöka hindra andra att göra "misstag". Jag skulle kanske också citera Esaias Tegnérs dikt till Lorenzo Hammarsköld, alias Hammarspik, men nu med Narrstad som adressat:

Citat:
Ett sådant misstag, det är stort,
man dock besinna borde:
hur mycken dumhet själv du gjort,
din far en större gjorde.
Senast redigerad av Ördög 2017-06-28 kl. 06:23.
Citera
2017-06-28, 08:04
Medlem
JBernards avatar
Arnstad borde skänka en tacksamhetens tanke till fascisterna, han lever av, för och med fascismen dygnet runt. Fascismen är hans religion och födkrok. Han skulle inte överleva utan fascismen.

Har han justerat facistindex något på sista tiden eller har han själv insett att det har löjets skimmer runt sig.
Citera
2017-06-28, 11:31
Medlem
Citat:

Som författare till artikeln ber jag att få tacka för att den tillägnas bemärkelsen intressant :P angående Spanien då.. Arnstads bok ägnar ett antal sidor åt falangisterna, och deras historia. Han argumenterar för att de förblev en marginell rörelse, och gradvis förlorade den fascistiska ådran under Francos styre. Franco själv var aldrig fascist. Jag får nog faktiskt ge honom rätt på den punkten, även om det känns bipolärt att haka upp sig på de smådetaljerna medan han slentrianmässigt kastar allsköns epitet på SD utan att förklara sig. Om du förresten vill ha ett exempel på en fungerande fascistregim utan folkmord och andra hemskheter, behöver du inte kolla längre än till Italien.
Citera
2017-06-29, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RekoLirare
Som författare till artikeln ber jag att få tacka för att den tillägnas bemärkelsen intressant :P angående Spanien då.. Arnstads bok ägnar ett antal sidor åt falangisterna, och deras historia. Han argumenterar för att de förblev en marginell rörelse, och gradvis förlorade den fascistiska ådran under Francos styre. Franco själv var aldrig fascist. Jag får nog faktiskt ge honom rätt på den punkten, även om det känns bipolärt att haka upp sig på de smådetaljerna medan han slentrianmässigt kastar allsköns epitet på SD utan att förklara sig. Om du förresten vill ha ett exempel på en fungerande fascistregim utan folkmord och andra hemskheter, behöver du inte kolla längre än till Italien.

OBS, Läste ju bara recensionen, får det svårt att gå ihop att Arnstad inte skulle se Franco som en fascist, det verkar ju helt huvudlöst, utåt och inåt sett så gjordes det ju ingen hemlighet av att de hade fascistiska ide'er, men gentemot befolkningen så var man ju rätt pragmatisk i många frågor.

Snacket i svensk vänstermedia lät annorlunda på 1970-talet då var både Spanien och Italien ultrafascistiska. Spanjorerna hade väl stake nog att säga att de var fascister utan att bry sig om kritiken.

Grekland var inte fascistiskt enligt svensk media, trots att det var det pga militärjuntan som styrde Grekland då. Men grekerna sågs väl inte som fascister för de svenska kvinnorna som besökte Grekland tyckte väl att grekiska killar var snygga typ ?

Jag tror den här vansinniga vänstern vi har i Sverige är rätt så unikt i Världen. Ingen annanstans så får den så stort utrymme i media som här. Och vänstern i andra länder är ibland mycket annorlunda, en del av dem tycker inte det är något konstigt att skattefuska eller göra tvivelaktiga affärer mm.

Om vi snackar om Vänstern i USA, dvs det som media kallar Demokraterna så skulle de snarast vara som KD här i Sverige, Trump och Republikanerna skulle å sin sida vara som SD + Moderaterna. Några socialdemokrater finns inte alls i USA, iallafall inte den typen.

Någon svenskliknande politisk Vänster finns inte i USA - Möjligen skulle man kunna kalla de frikyrkliga församlingarna i USA för de som har monopol på godhetsaktioner och godhetsknarkandet, och står för den mesta sociala hjälpverksamheten i sitt område. Men den är oftast väldigt individuellt inriktad, Diakonerna lär vanligen känna sina klienter väl innan de får någon hjälp. De frågar ut dem och skapar en relation först.
Citera
2017-06-29, 19:11
Medlem
Twittret är en vecka gammalt, men ändå värt att nämnas:

https://twitter.com/arnstad/status/877805281916239872

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Noterar att jag fått över 12.000 följare här på twitter. Jag tackar ödmjukast för förtroendet och önskar alla en glad midsommar!

Citat:
Ursprungligen postat av Anno Sol Avramenko C
Jag följer dig, men det är bara för att du lyser upp mina dagar med din komik, och jag antar att majoriteten gör likadant som jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte Martensson
Jajemen, samma här

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Det går också bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffer Hagström
Jo erkännas får att det till stor del beror på den speciella verklighetsbeskrivningen, vilket kan vara ack så nyttigt!

Henke kan gapa på om godhet och mörker så mycket han vill, men innerst inne är han bara en uppmärksamhetssuktande nätkändis.
Citera
2017-06-29, 21:03
Medlem
UT64s avatar
Hmm.. Nyheterna meddelar idag att SD är största partiet bland Sveriges arbetare!

Vad ligger det på fascist-indexet? Har idioten tagit på sig sin skottsäkra väst och
dragit ner persiennerna? Sitter han kanske just nu i konferens med Säpo och Expo
och lägger upp strategin för ett motdrag?
Citera
2017-06-29, 21:04
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
OBS, Läste ju bara recensionen, får det svårt att gå ihop att Arnstad inte skulle se Franco som en fascist, det verkar ju helt huvudlöst, utåt och inåt sett så gjordes det ju ingen hemlighet av att de hade fascistiska ide'er, men gentemot befolkningen så var man ju rätt pragmatisk i många frågor.

Snacket i svensk vänstermedia lät annorlunda på 1970-talet då var både Spanien och Italien ultrafascistiska. Spanjorerna hade väl stake nog att säga att de var fascister utan att bry sig om kritiken.

Grekland var inte fascistiskt enligt svensk media, trots att det var det pga militärjuntan som styrde Grekland då. Men grekerna sågs väl inte som fascister för de svenska kvinnorna som besökte Grekland tyckte väl att grekiska killar var snygga typ ?

Jag tror den här vansinniga vänstern vi har i Sverige är rätt så unikt i Världen. Ingen annanstans så får den så stort utrymme i media som här. Och vänstern i andra länder är ibland mycket annorlunda, en del av dem tycker inte det är något konstigt att skattefuska eller göra tvivelaktiga affärer mm.

Om vi snackar om Vänstern i USA, dvs det som media kallar Demokraterna så skulle de snarast vara som KD här i Sverige, Trump och Republikanerna skulle å sin sida vara som SD + Moderaterna. Några socialdemokrater finns inte alls i USA, iallafall inte den typen.

Någon svenskliknande politisk Vänster finns inte i USA - Möjligen skulle man kunna kalla de frikyrkliga församlingarna i USA för de som har monopol på godhetsaktioner och godhetsknarkandet, och står för den mesta sociala hjälpverksamheten i sitt område. Men den är oftast väldigt individuellt inriktad, Diakonerna lär vanligen känna sina klienter väl innan de får någon hjälp. De frågar ut dem och skapar en relation först.

SJWs då? De som primärt finns i en handfull storstäder på väst- och ostkusten?

Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Twittret är en vecka gammalt, men ändå värt att nämnas:

https://twitter.com/arnstad/status/877805281916239872

Henke kan gapa på om godhet och mörker så mycket han vill, men innerst inne är han bara en uppmärksamhetssuktande nätkändis.

Man undrar ju, med den halvt om halvt självironiska tweeten.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-29 kl. 21:06.
Citera
2017-06-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Hmm.. Nyheterna meddelar idag att SD är största partiet bland Sveriges arbetare!

Vad ligger det på fascist-indexet? Har idioten tagit på sig sin skottsäkra väst och
dragit ner persiennerna? Sitter han kanske just nu i konferens med Säpo och Expo
och lägger upp strategin för ett motdrag?

Henke kommer säkert twittra något i stil med "fascismen är en elitistisk ideologi som fick fäste just tack vare att dess terroristiska ledare vet hur man lurar arbetaren in i mörkret: genom att tala om för honom att han är i ljuset. Demokratin dör ut för att sanningar inte är lika attraktiva som utopier". Eller något liknande ordbajsande.
Citera
2017-06-29, 22:36
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

En liten sidnot eftersom jag arbetat på ett miltinationellt företag. Spanien var rena mardrömmen för globalister när det sig begav sig. Där fanns lagar som fullständigt förstörde dem. Ville man bli av med Spansk arbetskraft kostade det mycket, riktigt mycket. Tack vare Fascisterna.

Men nuförtiden är det statens ansvar, i Sverige och annorstädes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in