Citat:
Ursprungligen postat av
scoremax
Och det vet ju absolut inte du heller.
Jorå, det vet man en hel del om, om man har varit med ett tag. Vad som är obestridligt sant och dokumenterat är att det inte förekom något allmänt "artigt niande" innan du-reformen slog igenom, utan att det artiga tilltalet skedde på annat, och väsentligt mer komplext, sätt. Detta har dokumenterats på längden och på tvären i tråden. Då är det väl ganska naturligt att folk med minnen från den tiden inte uppfattar att bli niad som särskilt artigt?
Citat:
Men oj, vad du vet hur andra reagerar, och att dom inte vågar säga ifrån.
Vågar och vågar... Den tilltalade kanske tycker att det är onödigt eller inte läge att göra sak av det, bara. Svenskarna är ju inte världens mest konfliktbenägna folk... Och om man själv går på som en stridsvagn och niar hejvilt och är övertygad om att man själv är så jäkla hövlig och fiiin när man niar, kanske man heller inte är mottaglig för mer subtila signaler för att de man tilltalar helst skulle ha blivit tilltalade på ett annat sätt.
Citat:
Jag har som sagts inte upplevt att någon tagit illa upp, och jag skulle inte gjort det själv heller.
Tvärtom.
Se ovan.
Citat:
Men du sitter här och påstår att jag är oförskämd.
Så om jag uttrycker det modernt:
"I don´t give a flying fuck"
Det var väl modernt och artigt?
Hela attityden att nia folk och sedan "not giving a flying fuck" hur det tas upp av de niade kan i sig knappast påstås vara särskilt hövlig eller väluppfostrad. Hövligt tilltal handlar ju helt om att tilltala motparten
som denne vill bli tilltalad, inget annat. (När jag tilltalade dåvarande ärkebiskopen K-G Hammar med
Ers högvördighet var jag inte artig, utan ironisk, låt vara rätt vänligt ironisk, och det var både han och jag medvetna om.)
Men så handlar det moderna niandet väl knappast om att vara hövlig mot andra heller, utan fastmer om att uppfatta sig själv som särskilt fiiin och hövlig.
På annat sätt är det svårt att tolka de återkommande, påfallande defensiva och aggressiva reaktionerna här i tråden på att få reda på att sextiplussare eller femtifemplussare inte kan förväntas vara särskilt trakterade av att nias.