2013-07-02, 00:52
Medlem
Rorbassons avatar
Jag bor i Schweiz, här är det på vippen att folk börjar att använda du allmänt, alltså i alla situationer, här måste de som vill nias verkligen påpeka det, och jag har aldrig hört någon göra det, men officiellt borde man göra det, här väntar jag bara på att det kommer en sådan Reform som kom i sverige 1967 Genom Bror Rexed, det skulle verkligen kännas skönt.
Akta er för att försöka köra med ni, det Finns inget logiskt framtidsperspektiv i längnden med det, det är bara hyckleri för ett kort Moment, som genomskådas av varje normal begåvad Person.
Citera
2013-07-02, 00:58
Bannlyst
Återbetättar mitt liten från liten gömmer mig bakom ålderdom!
Ni brukade jag säga, men ska vara jäkligt gammal isf!
Jag är vuxen kan säga. Ni, ok!
Citera
2013-07-02, 02:26
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
"lajva"?

http://www.google.com/search?q=lajva
Citera
2013-07-02, 07:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det handlar ju inte om att bara "jag" gör det. Det är tvärtom ganska utbrett; jag hör det mer eller mindre dagligen. I själva verket är det så att du i denna fråga visar prov på konservatism. Du vill att språkbruket ska vara likadant i framtiden som det var när du växte upp. Den förhoppningen kan du begrava direkt.

Den som vill behålla det som är just nu [duandet] är strukturkonservativ. Den personen kan ha haft helt andra förhållanden under sin uppväxt och skyr dessa [niandet] just av det skälet att de [förhållandena] upplevdes otrevliga/obekväma.

Din inställning är snarast värdekonservativ eftersom du vill ha tillbaka ett tidigare förhållande.
Citera
2013-07-02, 08:47
Medlem
MeanMEs avatar
Skulle inte för mitt liv nia en person idag.
Den senaste som krävde det frågade jag om han hade multipla personligheter...
Citera
2013-07-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad jag gör är att jag ger dig perspektiv på din uppenbarligen grundmurade tro att alla ser niandet som respektfullt.

Jag har väl ingen "grundmurad tro" att alla tycker att niande är respektfullt, JAG tycker personligen att det är det och således gör JAG det!

Min poäng är att du som individ får göra precis hur du vill med sådana saker som niande och duande, jag bryr mig inte ett skvatt om det! Jag niar auktoritetsfigurer och andra som jag bedömer är värda det, och jag tänker fortsätta med det. Om någon annan vill göra annorlunda är det upp till dem.

Frågan i denna tråd är "Säger ni ´Ni´", och jag svarade ja för att jag tycker att det är respektfullt. Vissa av de som jag niar kommer i sin tur att tycka att det är ett respektfullt handlande, andra kommer att tycka tvärtom. Kontentan: Oavsett hur du handlar kommer alltid någon att bli förolämpad, så gör det du själv tycker passar bäst.

Lämnar tråden nu. Orkar inte diskutera mer om detta.
Citera
2013-07-02, 11:04
Medlem
FarbrorKjells avatar
Ja, det gör jag i de fall då det känns rätt.
Citera
2013-07-02, 21:01
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Frågan i denna tråd är "Säger ni ´Ni´", och jag svarade ja för att jag tycker att det är respektfullt. Vissa av de som jag niar kommer i sin tur att tycka att det är ett respektfullt handlande, andra kommer att tycka tvärtom. Kontentan: Oavsett hur du handlar kommer alltid någon att bli förolämpad, så gör det du själv tycker passar bäst.

Nej det är inte alls kontentan. Kontentan är:
  • Om du niar så riskerar du att göra en icke oväsentlig del av befolkningen irriterad.
  • Om du duar på ett artigt vis så är andelen som potentiellt kan bli irriterad mycket nära noll.
Citera
2013-07-02, 21:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag skulle nia Carl XVI Gustav. Inte för att han är kung dock, utan för att han är en äldre, främmande person.
Det är mer fel än att dua honom. Protokollsmässigt korrekt är att kalla honom för kungen eller Ers Majestät. Och, som sagt, herrar i kungens ålder brukar inte gilla att bli niade, vare sig de är kungar eller ej.
Citera
2013-07-02, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rorbasson
Jag bor i Schweiz, här är det på vippen att folk börjar att använda du allmänt, alltså i alla situationer, här måste de som vill nias verkligen påpeka det, och jag har aldrig hört någon göra det, men officiellt borde man göra det, här väntar jag bara på att det kommer en sådan Reform som kom i sverige 1967 Genom Bror Rexed, det skulle verkligen kännas skönt.
Akta er för att försöka köra med ni, det Finns inget logiskt framtidsperspektiv i längnden med det, det är bara hyckleri för ett kort Moment, som genomskådas av varje normal begåvad Person.

Jag vet inte om jag har nämnt detta förut i tråden, men i Tyskland har niandet också nästan dött ut bland yngre människor. Det har ändrats bara på en 20 år.
Citera
2013-07-02, 23:52
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den som vill behålla det som är just nu [duandet] är strukturkonservativ. Den personen kan ha haft helt andra förhållanden under sin uppväxt och skyr dessa [niandet] just av det skälet att de [förhållandena] upplevdes otrevliga/obekväma.

Din inställning är snarast värdekonservativ eftersom du vill ha tillbaka ett tidigare förhållande.

Isf reaktionär, men det är jag inte, utan det är mest att jag gillar mångfald av form.
Citera
2013-07-04, 00:42
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är mer fel än att dua honom. Protokollsmässigt korrekt är att kalla honom för kungen eller Ers Majestät. Och, som sagt, herrar i kungens ålder brukar inte gilla att bli niade, vare sig de är kungar eller ej.

Fast nu är det ju så att jag skiter i protokoll. Lismandet för kungafamiljen är vedervärdigt. Journalister som aldrig tilltalar någon med annat än "du", börjar plötsligt snacka om "ers majestät" och "vad tycker kronprinsessan" etc.?

Jag niar alla äldre personer jag inte känner. Ännu har ingen uttryckt sitt ogillande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in