Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-05, 10:50
  #1669
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Ännu tidigare användes ni neutralt, så det kanske är ungdomarna som är de mest språkhistoriskt kunniga.

Nu gällde frågan om det idag är lämpligt att tilltala äldre personer med Ni kopplat till deras ålder.
Citera
2023-10-06, 16:49
  #1670
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Det ska du inte göra. Personer i den åldern var ganska unga när Du-refornen genomfördes och kan ta väldigt illa upp. Ni är ju ett tilltal till någon som är underordnad och knappast en artighetsfras.

Det är dålig svenska att tilltala någon med ni för att vara artig och den generationen är ofta mer insatta i hur svenska språket är uppbyggt än unga människor idag.

Det är väl först de senaste tio, femton åren som niandet börjat användas igen och då på ett helt annat sätt än det gjordes långt tillbaka i tiden.

Tidigare var det alltså den som serverades på en restaurang som tilltalade personalen med Ni, aldrig tvärtom.

Tack. Du har ju helt rätt, tack för infon. Ska sluta med detta omedelbart! Trevlig helg!
Citera
2023-10-07, 11:27
  #1671
Medlem
använder fortfarande ni när jag jobbar mitt säljar jobb, bara tanter och gubbar som klagar på det så gör det ännu mer
Citera
2023-10-07, 12:51
  #1672
Medlem
Jag gör det, speciellt med äldre människor, åtminstone i Finland. Men jag har hört att i Sverige kan det tas som en förolämpning även av äldre?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback