2016-08-29, 09:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Kan vara något så simpelt som att fråga efter vägen eller hur mycket klockan är. Eller om bussen just gått. Finns flera exempel.

Jag skulle aldrig använda pronomen i sådana situationer:

- Ursäkta mig, hur mycket är klockan? (Alternativt bara: Hur mycket är klockan?)

- Förlåt om jag stör, men jag undrar om 9.47-bussen har gått (Alternativt bara: Har 9.47-bussen gått?)

Att hålla på med ni-trams i sådana situationer kan bara den som verkligen vill säga ni göra. Skulle du fråga mig om ovanstående med ett inbakat ni hade jag undrat om du var full. Vissa A-lagare brukar ha en tendens att försöka använda ett malplacerat språk.
Citera
2016-08-29, 10:20
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först och främst, betvivlar att verkligen en ansenlig mängd tar anstöt.
Vad är tillräckligt många för att du skulle anse att det bästa ur artighetssynpunkt vore att strunta i att nia främlingar?

Antag att, säg, 50 procent av äldre ogillar att nias.
Eller för all del, 40. Du tycker fortfarande att det är artigt? Om 30 procent känner sig illa till mods, är det ok då som rekommenderat tilltal?

Nu står ju ord mot ord , mina personliga erfarenheter bryr ju du dig (av förklarliga skäl, anekdotisk bevisföring fäster sällan främlingar emellan) inte om, men jag skulle ändå säga att det är fler som upplever niandet negativt eller neutralt än den delen som uppfattar det som positivt. Och om man sätter sina egna nycker högre än andras välmående så är man oartig

Men vi kommer inte längre. Tack för samtalet.
Citera
2016-08-29, 10:22
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sök på nätet och läs på, det finns en del skrivet om företeelsen.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/niandet-pa-vag-tillbaka

http://www.sydsvenskan.se/2015-02-25/inget-genomslag-for-niandet---forran-nu

Det här var ett väl underbyggt svar, väl värt att beaktas.
Tack!
Citera
2016-08-29, 11:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Och det vet ju absolut inte du heller.
Jorå, det vet man en hel del om, om man har varit med ett tag. Vad som är obestridligt sant och dokumenterat är att det inte förekom något allmänt "artigt niande" innan du-reformen slog igenom, utan att det artiga tilltalet skedde på annat, och väsentligt mer komplext, sätt. Detta har dokumenterats på längden och på tvären i tråden. Då är det väl ganska naturligt att folk med minnen från den tiden inte uppfattar att bli niad som särskilt artigt?
Citat:
Men oj, vad du vet hur andra reagerar, och att dom inte vågar säga ifrån.
Vågar och vågar... Den tilltalade kanske tycker att det är onödigt eller inte läge att göra sak av det, bara. Svenskarna är ju inte världens mest konfliktbenägna folk... Och om man själv går på som en stridsvagn och niar hejvilt och är övertygad om att man själv är så jäkla hövlig och fiiin när man niar, kanske man heller inte är mottaglig för mer subtila signaler för att de man tilltalar helst skulle ha blivit tilltalade på ett annat sätt.

Citat:
Jag har som sagts inte upplevt att någon tagit illa upp, och jag skulle inte gjort det själv heller.
Tvärtom.
Se ovan.

Citat:
Men du sitter här och påstår att jag är oförskämd.

Så om jag uttrycker det modernt:
"I don´t give a flying fuck"
Det var väl modernt och artigt?
Hela attityden att nia folk och sedan "not giving a flying fuck" hur det tas upp av de niade kan i sig knappast påstås vara särskilt hövlig eller väluppfostrad. Hövligt tilltal handlar ju helt om att tilltala motparten som denne vill bli tilltalad, inget annat. (När jag tilltalade dåvarande ärkebiskopen K-G Hammar med Ers högvördighet var jag inte artig, utan ironisk, låt vara rätt vänligt ironisk, och det var både han och jag medvetna om.)

Men så handlar det moderna niandet väl knappast om att vara hövlig mot andra heller, utan fastmer om att uppfatta sig själv som särskilt fiiin och hövlig.

På annat sätt är det svårt att tolka de återkommande, påfallande defensiva och aggressiva reaktionerna här i tråden på att få reda på att sextiplussare eller femtifemplussare inte kan förväntas vara särskilt trakterade av att nias.
Citera
2016-08-29, 11:50
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Hela attityden att nia folk och sedan "not giving a flying fuck" hur det tas upp av de niade kan i sig knappast påstås vara särskilt hövlig eller väluppfostrad. Hövligt tilltal handlar ju helt om att tilltala motparten som denne vill bli tilltalad, inget annat. (När jag tilltalade dåvarande ärkebiskopen K-G Hammar med Ers högvördighet var jag inte artig, utan ironisk, låt vara rätt vänligt ironisk, och det var både han och jag medvetna om.)
som du ser har jag absolut inga problem med att ta till mig om jag får ett välbyggt svar, som jag fick i svaret innan ditt senaste inlägg.
Om däremot inlägg efter inlägg består av uteslutande "Du skall sluta nia, eftersom jag upplever det så" så tar jag mig all rätt att avvakta.

Citat:
Men så handlar det moderna niandet väl knappast om att vara hövlig mot andra heller, utan fastmer om att uppfatta sig själv som särskilt fiiin och hövlig
.
Det får då stå för dig, jag levde i villfarelsen(?) att detta var ett bra sätt att visa respekt på eftersom dom så hårt propsade på detta vid dom kontakter med Försvarsmakten jag hade.

Citat:
På annat sätt är det svårt att tolka de återkommande, påfallande defensiva och aggressiva reaktionerna här i tråden på att få reda på att sextiplussare eller femtifemplussare inte kan förväntas vara särskilt trakterade av att nias.

Om du har uppmärksammat, så är det inte dom som niar som i inlägg efter inlägg tjatar på "Du"-arna att ändra sitt beteende.
Det är ganska självskrivet att det blir "Niarna" som blir defensiva då kan jag tycka.
Det är som sagts för personlig del inga märkvärdigheter att ändra på sig, om man får ett argument värt namnet.
Helt okej.

Gny, gnäll, och rent tyckande är kanske inte något som man omedelbart och reflexmässigt behöver foga sig inför i allmänhet.
Citera
2016-08-29, 13:32
Medlem
langaocbs avatar
Ja?
Om det var vad man blev itutad/beordrad, vad skulle man gjort då?

[/quote]

Man bör ha blivit itutad att använda grad tänker jag.
"Vill kapten grupprunka med oss andra senare?"
Iofs kan jag tänka mig att de fåtal som är yrkesmilitärer i dag är precis den typ av obildade stroppar som tror det är fint att bli niad.
Citera
2016-08-29, 22:54
Medlem
Dranghoffs avatar
Kanske borde vi göra som italienarna och tilltala varandra i tredje person singularis? Så gjorde vi ju förr innan det puerila Ni krystades fram.

Tilltalen exempelvis Eder granne så här: Skulle hon vilja vattna min fikus medan jag är på resa?

Eller på kräftskivan: Skål på sig, bäste ingenjörn!
Citera
2017-06-27, 08:54
Medlem
Ördögs avatar
Dags att bumpa tråden med anledning av att det om några dagar gått 50 år sedan Bror Rexed lade bort titlarna med hela Medicinalstyrelsens personal, och därmed sköt startskottet för du-reformen. Magdalena Ribbing har levererat en hel del dumheter under årens lopp, men i det här fallet håller jag till fullo med henne. Jag tycker inte om att nia eller att bli niad så länge jag befinner mig i ett av våra jämställda nordiska länder.

Magdalena Ribbing: ”Trams att nia kunder”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trams-att-nia-kunder
Citat:
Magdalena Ribbing är tydlig med vad hon anser om niandet.

– Niandet har tilltagit i en förfärande hast. Nu är det niande på alla möjliga håll och det är trams. Jag säger du till alla och vill att alla ska säga du till mig. Jag har bara ett undantag och det är kungafamiljen, där ska man inte säga du. Det handlar om respekt för statschefen och statsskicket, säger Magdalena Ribbing.

Här i Finland dog inte niandet ut lika fullständigt som i Sverige, och det torde finnas en hel del äldre medborgare som håller hårt på den gamla etiketten. Själv irriteras jag dock alltid över folk som niar mig (om de är yngre än jag förvärrar de min åldersnoja, till råga på eländet), så jag brukar med växlande grad av hövlighet i tonen be att de ska lägga av med det.
Senast redigerad av Ördög 2017-06-27 kl. 08:56.
Citera
2017-06-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle aldrig använda pronomen i sådana situationer:

- Ursäkta mig, hur mycket är klockan? (Alternativt bara: Hur mycket är klockan?)

- Förlåt om jag stör, men jag undrar om 9.47-bussen har gått (Alternativt bara: Har 9.47-bussen gått?)

Att hålla på med ni-trams i sådana situationer kan bara den som verkligen vill säga ni göra. Skulle du fråga mig om ovanstående med ett inbakat ni hade jag undrat om du var full. Vissa A-lagare brukar ha en tendens att försöka använda ett malplacerat språk.

Undrar en sak, HerrGickhan, uppskattar du att bli ni-ad?

EDIT: Råkade visst citera ett väldigt gammalt inlägg, sorry. :P
Citera
2017-06-27, 11:14
Medlem
swimp78s avatar
Jag blir alltid lite obkväm när jag ska fråga efter nåt i en mindre affär "har ni bakplåtspapper?"
Då menar jag ju "ni" i betydelsen "ni i butiken". Jag utgår ju från att de är flera anställda vet ej vem ägaren är
Hoppas att inte folk tror jag niar dem! Känns fel att fråga "har du bakplåtspapper". "Vet du om ni har bakplåtspapper" borde iofs funka..
Citera
2017-06-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag blir alltid lite obkväm när jag ska fråga efter nåt i en mindre affär "har ni bakplåtspapper?"
Då menar jag ju "ni" i betydelsen "ni i butiken". Jag utgår ju från att de är flera anställda vet ej vem ägaren är
Hoppas att inte folk tror jag niar dem! Känns fel att fråga "har du bakplåtspapper". "Vet du om ni har bakplåtspapper" borde iofs funka..

Jag har också tänkt på det. Antar att butiksbiträdet förstår att du hänvisar till kedjan, och inte den anställde per se.
Citera
2017-06-27, 13:25
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Jag tror inte du behöver oroa dig. Har själv jobbat i en liten butik en gång i tiden. Uppfattade alltid niandet från kunderna som ni=butiken. Skulle säga att det är värre när man själv är kund och butikspersonalen säger "ni kan komma med här så ska jag visa" om jag är ensam. Det förekommer tyvärr en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in