2016-08-28, 22:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Efter att ha tagit till mig allehanda åsikter från inlägg i denna tråd kan det konstateras att reaktionen och åsikten om att bli tilltalad, respektive att tilltala någon med "ni" skiljer sig åt högst avsevärt. Det som är mest anmärkningsvärt är dock desom anser att "ni" på något sätt skulle vara nedsättande eller på annat sätt olämpligt tilltal till en person till vilken en viss distans finns. På 60-talet var det fortfarande tydligt att "du" till okända eller riktat till exempelvis lärare i skolan inte fick förekomma,
Visst. Under större delen av 60-talet i alla fall.

Citat:
det normala var därvid just "ni",
Det var det däremot inte alls. I läroverket tilltalade lärarna lärjungarna med efternamn eller ni, men lärjungarna tilltalade lärarna med yrkestitel med eller utan efternamn.

Det är ju just föreställningen att du-reformen avlöste ett tidigare artigt niande som är den vanföreställning som verkar så svår att utrota här i tråden.

Citat:
detta likväl ett rimligt tilltala av alla som tjänstgjorde i exempelvis butiker eller expeditioner.
I butiker, självklart - där är ju kunden iuppenbart överläge över betjäningen. På expeditioner är det ju inte självklart så. Det var aldrig fel att kalla en statsanställd expeditionsslav för byrådirektörn, även om h*n hade tre befordringar kvar dit.

Citat:
Fortfarande används "ni" omvänt, alltså tilltal när man kontaktar någon i en butik, men där kan man givetvis även se det som att "ni" avser företaget och inte den fysiska personen som företräder företaget ifråga.
Det är nog i samtiden det enda rimliga sättet att se det på.

Citat:
Att som i äldre tider tilltala andra med titel och/eller namn ställer sig numera sällan görligt enär den uppgiften saknas i många fall, idag kan vi känna en person väl utan att veta vad denne har för titel.
Den situationen fanns naturligtvis före du-reformens tid också. Fanns ingen titel, eller var titeln okänd, tilltalade man med herr eller fru plus efternamn. Visste man inte vad personen hette, sa man min herre om den okände var man, och slingrade sig i diverse pronomen- och titellösa passivkonstruktioner om den okända var en kvinna.

Så det skulle gå precis lika bra nu som då, om bara viljan funnes.

Citat:
Ännu ser vi i de flesta fall tilltal i skrift där inte ett namn är angivet som tilltal blir just "ni", ingen lär väl anse att detta sker för att visa mottagaren lågaktning!
Inte fan blir jag tilltalad i skrift med ni, heller! Det skulle isåfall vara i sådan cirkulärreklam som slängs oöppnad, så att jag inte är medveten om saken.

Citat:
Har aldrig reagerat negativt på att någon använt "ni" som tilltal,
Det kan så vara att du inte har, men det måste väl nu vara dig ganska uppenbart att många andra gör det, kanske framför allt de som är tillräckligt gamla för att komma ihåg hur det var före du-reformen?

Citat:
å andra sidan inte att de sagt namnet heller, skillnaden mot äldre tiders "namnanrop" är att det numera ej sällan blir mer än förnamn. Detta kan man ibland se som en positiv detalj, detta med tanken "han vet och minns vad jag heter"! Att återkommande i ett samtal eller en intervju använda namn och/eller titel har dock försvunnit, där ser jag ingen brist heller, jämför då en intervju som sändes i radio förr kunde vara så beskaffad att i var och varannan mening upprepas som inledning "generaldirektören" eller vad det nu kunde vara, denne i sin tur svarade med "redaktören". Det var dåtidens sätt att visa aktning för varandra, idag tycker vi det verkar påtagligt överdrivet.
Visst är det så. Men då ska man vara medveten om vad olika kategorier människor tycker om att bli niade också.
Citera
2016-08-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Visst. Under större delen av 60-talet i alla fall.

Det var det däremot inte alls. I läroverket tilltalade lärarna lärjungarna med efternamn eller ni, men lärjungarna tilltalade lärarna med yrkestitel med eller utan efternamn.

Det är ju just föreställningen att du-reformen avlöste ett tidigare artigt niande som är den vanföreställning som verkar så svår att utrota här i tråden.

I butiker, självklart - där är ju kunden iuppenbart överläge över betjäningen. På expeditioner är det ju inte självklart så. Det var aldrig fel att kalla en statsanställd expeditionsslav för byrådirektörn, även om h*n hade tre befordringar kvar dit.

Det är nog i samtiden det enda rimliga sättet att se det på.

Den situationen fanns naturligtvis före du-reformens tid också. Fanns ingen titel, eller var titeln okänd, tilltalade man med herr eller fru plus efternamn. Visste man inte vad personen hette, sa man min herre om den okände var man, och slingrade sig i diverse pronomen- och titellösa passivkonstruktioner om den okända var en kvinna.

Så det skulle gå precis lika bra nu som då, om bara viljan funnes.

Inte fan blir jag tilltalad i skrift med ni, heller! Det skulle isåfall vara i sådan cirkulärreklam som slängs oöppnad, så att jag inte är medveten om saken.

Det kan så vara att du inte har, men det måste väl nu vara dig ganska uppenbart att många andra gör det, kanske framför allt de som är tillräckligt gamla för att komma ihåg hur det var före du-reformen?

Visst är det så. Men då ska man vara medveten om vad olika kategorier människor tycker om att bli niade också.

En kort kommentar till en del av ovanstående, får eventuellt återkoppla om övriga:

Har bläddrat en del i de brev som skickas från vårt företag eller från det servicebolag som anlitas, "Ni" och "Er" används flitigt, alltså med inledande versal, samma ord, men enbart med gemener förekommer också, men "du" eller "din" hittar jag ingenstans faktiskt! Kan återkomma senare med exempel, måste neutraliseras innan.
Citera
2016-08-29, 00:10
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Efter att ha tagit till mig allehanda åsikter från inlägg i denna tråd kan det konstateras att reaktionen och åsikten om att bli tilltalad, respektive att tilltala någon med "ni" skiljer sig åt högst avsevärt. Det som är mest anmärkningsvärt är dock desom anser att "ni" på något sätt skulle vara nedsättande eller på annat sätt olämpligt tilltal till en person till vilken en viss distans finns. På 60-talet var det fortfarande tydligt att "du" till okända eller riktat till exempelvis lärare i skolan inte fick förekomma, det normala var därvid just "ni".

Jag har fått förklarat för mig bl.a i teve-serien "Värsta språket" att det är här ett missförstånd. Det normala har aldrig varit att nia den med "högre rang".
Läraren kallade du magistern eller fröken. Okända , herrn,fröken,damen, kanske pojk eller unge herrn eller helt enkelt du.
Inga 90-åringar är vana från förr att bli niade av kassörskan.

Däremot börjar vi få en generation obildade stroppar runt 40 som vill bli niade.

Edit: Hamilkar förklarar det väldigt bra...
Edit2: till personen som niar befäl...wtf!
Senast redigerad av langaocb 2016-08-29 kl. 00:17.
Citera
2016-08-29, 00:21
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
En kort kommentar till en del av ovanstående, får eventuellt återkoppla om övriga:

Har bläddrat en del i de brev som skickas från vårt företag eller från det servicebolag som anlitas, "Ni" och "Er" används flitigt, alltså med inledande versal, samma ord, men enbart med gemener förekommer också, men "du" eller "din" hittar jag ingenstans faktiskt! Kan återkomma senare med exempel, måste neutraliseras innan.

Jo det är vanligt. Skiten har smygit sig in där rejält. Frågan är vad det skulle bevisa.
Citera
2016-08-29, 02:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har ingen aning om vad den du »niar« egentligen tycker. De flesta svenskar är så konflikträdda att de tiger och lider. Det är bara några få som är som jag och vågar säga till.

Att du är 40+ och tycker att någon som är 60+ ska betecknas som »äldre« är ju precis vad jag misstänkte. En person som är 60-65 är fortfarande yrkesverksam och har sin huvudsakliga uppväxt på 60-talet. Den generationen är evigt ung och vill inte att någon viktigpetter i förtäckta termer ska stämpla dem som äldre = gamla.

En äldre = gammal person i dagens samhälle är en person över 80. En 60+ är mogen och erfaren, men vital och betackar sig för märkvärdiga stroppar som »niar« dem.

Du är inte »gammaldags« du är otidig.

Och det vet ju absolut inte du heller.
Men oj, vad du vet hur andra reagerar, och att dom inte vågar säga ifrån.
Jag har som sagts inte upplevt att någon tagit illa upp, och jag skulle inte gjort det själv heller.
Tvärtom.

Men du sitter här och påstår att jag är oförskämd.

Så om jag uttrycker det modernt:
"I don´t give a flying fuck"
Det var väl modernt och artigt?
Senast redigerad av scoremax 2016-08-29 kl. 02:51.
Citera
2016-08-29, 03:04
Medlem
scoremaxs avatar
[quote=langaocb|58318179]Jag har fått förklarat för mig bl.a i teve-serien "Värsta språket" att det är här ett missförstånd. Det normala har aldrig varit att nia den med "högre rang".
Läraren kallade du magistern eller fröken. Okända , herrn,fröken,damen, kanske pojk eller unge herrn eller helt enkelt du.
Inga 90-åringar är vana från förr att bli niade av kassörskan.

Däremot börjar vi få en generation obildade stroppar runt 40 som vill bli niade.

Edit: Hamilkar förklarar det väldigt bra...
Edit2: till personen som niar befäl...wtf![/QUOTE]

Ja?
Om det var vad man blev itutad/beordrad, vad skulle man gjort då?
sagt att:

"-njje, alltså det här med niande känns ju inte rätt, så jag kallar er officerare "DU" istället." ?
Citera
2016-08-29, 07:19
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Men oj, vad du vet hur andra reagerar, och att dom inte vågar säga ifrån.
Jag har som sagts inte upplevt att någon tagit illa upp, och jag skulle inte gjort det själv heller.
Tvärtom.

Men du sitter här och påstår att jag är oförskämd.

Så om jag uttrycker det modernt:
"I don´t give a flying fuck"
Det var väl modernt och artigt?

Du bryr dig inte ett dugg om hur ditt niande uppfattas, det skulle jag beskriva som oförskämt.
Eller? Om du läser på lite och frågar run bland äldre,, inte bara i denn tråden, kommer du se att en inte flrsumbar del, jag gissar på minst hälften, av alla äldre uppfattar det negativt att nias.

Ditt niande gör du uppenbarligen för din egen njutnings skull
Hur det uppfattas skiter du i.
Citera
2016-08-29, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jo det är vanligt. Skiten har smygit sig in där rejält. Frågan är vad det skulle bevisa.

Det var som svar på uttalande från Hamilkar, denne hävdar att ej heller i skrift blir han "niad". Har svårt att tro det, men troligen läggs det inte märke till det.
Citera
2016-08-29, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Du bryr dig inte ett dugg om hur ditt niande uppfattas, det skulle jag beskriva som oförskämt.
Eller? Om du läser på lite och frågar run bland äldre,, inte bara i denn tråden, kommer du se att en inte flrsumbar del, jag gissar på minst hälften, av alla äldre uppfattar det negativt att nias.

Ditt niande gör du uppenbarligen för din egen njutnings skull
Hur det uppfattas skiter du i.

Har du gjort egen undersökning av hur det uppfattas, eller någon undersökning att hänvisa till?
Det kanske även är anledning att fundera över om inte en del också ser det som något negativt att bli kallad "du". Har för egen del aldrig hört någon som uppfattat tilltalet "ni" som negativt.
Citera
2016-08-29, 07:49
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Har du gjort egen undersökning av hur det uppfattas, eller någon undersökning att hänvisa till?
Det kanske även är anledning att fundera över om inte en del också ser det som något negativt att bli kallad "du". Har för egen del aldrig hört någon som uppfattat tilltalet "ni" som negativt.
Nej jag har inte gjort någon "undersökning" bara hur släktingar och andra jag träffat under livet uppfattar det och vad bag läst. T ex vet jag ju hur mina föräldrar uppfattar det (de ser det som oförskämt när någon niar dem)
Min pappa tex, en 80-årig fd professor eller min mor, 75 år fd lärare.
Jag vet hur jag under mitt 40+ liv uppfattat att nias: rysningen av obehag. Jag har även läst artiklar om ämnet och talat med andra om vad de tycker. I princip alla jag pratat med ogillar det oavsett yrke eller annat. Men man orkar ju inte alltid säga ifrån. Jag har svårt att tro att vi skulle vara jätteavvikande i vår i ställning . Räcker ju att läsa här så ser du att åsikter går i sär

Så frågan är: vill du vara artig - är det inte bättre att tilltala folk på ett vis som inte gör en ansenlig del stötta?
Senast redigerad av swimp78 2016-08-29 kl. 07:54.
Citera
2016-08-29, 08:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Sök på nätet och läs på, det finns en del skrivet om företeelsen.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/niandet-pa-vag-tillbaka

Citat:
För den äldre generationen kan ett "ni" fortfarande upplevas som nedlåtande och de ivrigaste förespråkarna för ett allmänt duande hittades bland de äldsta deltagarna i undersökningen.

http://www.sydsvenskan.se/2015-02-25/inget-genomslag-for-niandet---forran-nu

Senast redigerad av HerrGickhan 2016-08-29 kl. 08:54.
Citera
2016-08-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Nej jag har inte gjort någon "undersökning" bara hur släktingar och andra jag träffat under livet uppfattar det och vad bag läst. T ex vet jag ju hur mina föräldrar uppfattar det (de ser det som oförskämt när någon niar dem)
Min pappa tex, en 80-årig fd professor eller min mor, 75 år fd lärare.
Jag vet hur jag under mitt 40+ liv uppfattat att nias: rysningen av obehag. Jag har även läst artiklar om ämnet och talat med andra om vad de tycker. I princip alla jag pratat med ogillar det oavsett yrke eller annat. Men man orkar ju inte alltid säga ifrån. Jag har svårt att tro att vi skulle vara jätteavvikande i vår i ställning . Räcker ju att läsa här så ser du att åsikter går i sär

Så frågan är: vill du vara artig - är det inte bättre att tilltala folk på ett vis som inte gör en ansenlig del stötta?

Först och främst, betvivlar att verkligen en ansenlig mängd tar anstöt. Sedan är det faktiskt inte direkt ofta "ni" används som tilltal, åtminstone inte verbalt. I skrift däremot förefaller det vara standard, både från vårt företag och i brev skrivna från ett anlitat servicebolag. Ingen har heller någonsin ifrågasatt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in