2016-08-28, 21:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fast annars: "Ni där, lystring!"

Absolut, det lite artigare...
Citera
2016-08-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har ingen aning om vad den du »niar« egentligen tycker. De flesta svenskar är så konflikträdda att de tiger och lider. Det är bara några få som är som jag och vågar säga till.

Att du är 40+ och tycker att någon som är 60+ ska betecknas som »äldre« är ju precis vad jag misstänkte. En person som är 60-65 är fortfarande yrkesverksam och har sin huvudsakliga uppväxt på 60-talet. Den generationen är evigt ung och vill inte att någon viktigpetter i förtäckta termer ska stämpla dem som äldre = gamla.

En äldre = gammal person i dagens samhälle är en person över 80. En 60+ är mogen och erfaren, men vital och betackar sig för märkvärdiga stroppar som »niar« dem.

Du är inte »gammaldags« du är otidig.

Det är till att agera tankeläsare alltså, för att kunna utgå från att äldre misstycker om tilltalet "ni". Har för egen del vare sig läst dylika tankar eller fått någon som påstår sig misstycka när det gäller att bli kallad "ni". För det stora flertalet, i nämnd åldersgrupp i synnerhet, misstänker jag att det omvända gäller, det ses som en hövlighet att bli "niad". I militära sammanhang är det som jag nämnt förut efternamn som gäller för soldater, men "ni" eller i de flesta fall "Rustmästare, vicekorpral Nilsson anmäles sig".
Tillhör för egen del gruppen 60+ för kännedom.
Citera
2016-08-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Absolut, det lite artigare...

Korrekt, fast vissa i denna tråd förmodligen innehar betänkligheter i det som vi ser som en självklarhet!
Citera
2016-08-28, 22:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Korrekt, fast vissa i denna tråd förmodligen innehar betänkligheter i det som vi ser som en självklarhet!

Jag har redan deklarerat min ståndpunkt. Att visa respekt innebär inte i min värld att man kallar ett visst sorts människor för Ni. Jag kallar alla för du vilket självklart inte innebär att jag inte visar relevant respekt för människor som är avsevärt äldre.
Citera
2016-08-28, 22:11
Medlem
Citat:
Jag har redan deklarerat min ståndpunkt. Att visa respekt innebär inte i min värld att man kallar ett visst sorts människor för Ni. Jag kallar alla för du vilket självklart inte innebär att jag inte visar relevant respekt för människor som är avsevärt äldre.

Men vad jag förstår innebär inte detta ställningstagande att det anses att "ni" skulle ha en sämre klang för den som därtill blir tilltalad. Ej heller att bli så tilltalad skulle generera annan "status" än om "du" nyttjades.
Citera
2016-08-28, 22:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är till att agera tankeläsare alltså, för att kunna utgå från att äldre misstycker om tilltalet "ni". Har för egen del vare sig läst dylika tankar eller fått någon som påstår sig misstycka när det gäller att bli kallad "ni". För det stora flertalet, i nämnd åldersgrupp i synnerhet, misstänker jag att det omvända gäller, det ses som en hövlighet att bli "niad".

Det är till att agera tankeläsare alltså. Vem ger dig rätten att stämpla någon som »äldre« och varför i herrans namn skulle någon känna sig hövligt tilltalad när någon med detta markerar att den är »äldre«.

Folk vill för fan inte bli påminda om att de är »äldre«. Ska det vara så förbannat svårt att fatta? Dessutom som upprepats till leda i tråden: svenskar är oftast konflikträdda och tar inte strid för något som inte är värt det. För att någon inte säger till innebär det inte att denna någon uppskattade det som sades.

Citat:
Tillhör för egen del gruppen 60+ för kännedom.

Så du tilltalar dina jämnåriga med »ni« då eller är det tant Agda 85 som du vill stämpla som gammal?
Citera
2016-08-28, 22:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Men vad jag förstår innebär inte detta ställningstagande att det anses att "ni" skulle ha en sämre klang för den som därtill blir tilltalad. Ej heller att bli så tilltalad skulle generera annan "status" än om "du" nyttjades.

Njae...har vi inte klarat ut dom här frågorna tidigare? Jag tycker vi har haft tråden uppe flera år...
Citera
2016-08-28, 22:16
Avslutad
Ryggmärgsmässigt har jag alltid sagt ni utav artighet och det skulle aldrig gå att ändra. Om folk tar illa upp så är det inte utav mening.
Citera
2016-08-28, 22:20
Medlem
Citat:
Njae...har vi inte klarat ut dom här frågorna tidigare? Jag tycker vi har haft tråden uppe flera år...

Seg tråd och dito ämne. Blir tyvärr repriser av vissa argument här. Föreligger kanhända incitament till att inom en snar framtid pensionera tråden?

För övrigt går det som jag visat även bra att helt undvika "du" eller "ni" med enkla omskrivningar.
Citera
2016-08-28, 22:23
Medlem
Citat:

Frågan är osökt: Görs det så även i skrift? Alltså i brev ställt till en person, inte till ett företag.
Blir det inte ändå lättare att använda "ni" och "er" skriven text?
Citera
2016-08-28, 22:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ryggmärgsmässigt har jag alltid sagt ni utav artighet och det skulle aldrig gå att ändra. Om folk tar illa upp så är det inte utav mening.

Varför tilltalar du alls okända som du tvingas »nia«?

Citera
2016-08-28, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför tilltalar du alls okända som du tvingas »nia«?

Kan vara något så simpelt som att fråga efter vägen eller hur mycket klockan är. Eller om bussen just gått. Finns flera exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in