Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Du har ingen aning om vad den du »niar« egentligen tycker. De flesta svenskar är så konflikträdda att de tiger och lider. Det är bara några få som är som jag och vågar säga till.
Att du är 40+ och tycker att någon som är 60+ ska betecknas som »äldre« är ju precis vad jag misstänkte. En person som är 60-65 är fortfarande yrkesverksam och har sin huvudsakliga uppväxt på 60-talet. Den generationen är evigt ung och vill inte att någon viktigpetter i förtäckta termer ska stämpla dem som äldre = gamla.
En äldre = gammal person i dagens samhälle är en person över 80. En 60+ är mogen och erfaren, men vital och betackar sig för märkvärdiga stroppar som »niar« dem.
Du är inte »gammaldags« du är otidig.
Det är till att agera tankeläsare alltså, för att kunna utgå från att äldre misstycker om tilltalet "ni". Har för egen del vare sig läst dylika tankar eller fått någon som påstår sig misstycka när det gäller att bli kallad "ni". För det stora flertalet, i nämnd åldersgrupp i synnerhet, misstänker jag att det omvända gäller, det ses som en hövlighet att bli "niad". I militära sammanhang är det som jag nämnt förut efternamn som gäller för soldater, men "ni" eller i de flesta fall "Rustmästare, vicekorpral Nilsson anmäles sig".
Tillhör för egen del gruppen 60+ för kännedom.