2017-06-20, 11:58
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nästan varje gång JM öppnar munnen gräver hon ner sig djupare.
...

Kan man komma närmare att säga "det var jag som såg till att Aki och Göran mördades och att Anki skulle mördas" utan att säga det?

i hennes huvud kanske låter det som "gud straffar alla de de som är elaka mot mig, jag behövde inte göra nåt"
Citera
2017-06-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Med tanke på hur JMs små barn kan må är detta en läsvärd artikel.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mammans-sms-till-12-ariga-stephanie-jag-ar-domd-till-fangelse/

Jag är fortfarande av uppfattningen ett det kan vara ett väldigt stort trauma för 13-årige sonen Ale*ander att veta om att hans vittnesmål om att mamma ofta ljuger och att hon bad honom ljuga morddagen användes i domstol. Nu kanske han klarar av det mentalt, men framöver kan det ge honom många inre grubblerier och tankar. JM är och kommer alltid förbli hans mamma som tagit hand om honom tillsammans med pappan i hela hans liv fram till nu.

Även om vi skrattar och applåderar hans förnuft och klokskap nu, är han faktiskt bara ett barn som ska ha sin mor bakom galler i många, många år framöver. Barn behöver sina båda föräldrar som de knutit an till. Vi går vidare, Ale*ander lever med detta i hela sitt liv.
Att fortsätta som du tror är bättre för Alexander, det tror inte jag.

Det enda han gjort är att rakt av berättat precis som det var. Han har INTE satt sin mor i fängelse så som du vill få det till. Det har hon gjort alldeles själv.

Han har bara svarat ärligt på polisens frågor.

Tror dina direkt anklagelser och påståenden mot Alexander är mer skadliga. Han själv vet att han INTE satt in sin mor i något fängelse. Det är du som säger det till honom och världen.

Och om man tänker sig in i ett scenario där han fortsatt ljuga och modern blivit frisläppt hur tror du han hade mått då, när han vetat om att hans mor troligen mördat hans morfar och skadad mormor. Leva med denna sk mor. Tror du allas liv, mormoderns, barnens omgivningens hade blivit så mycket bättre om han fortsatt ljuga!?
Senast redigerad av Singoallaa 2017-06-20 kl. 12:05.
Citera
2017-06-20, 12:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Ja men det var inte frågan 😊

Nej, jag försökte inte svara på frågan. Ville bara kommentera att Ulrika inte blir ekonomiskt lidande av vad JM gjort och de ekonomiska konsekvenser det medför genom att AM vill skänka bort allt.
Citera
2017-06-20, 12:09
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
JM är ju dum i huvudet. På riktigt.

Hon förstår inte att hon måste vinna i trovärdighet. Men det är väl så enkelt att sanning inte ligger för henne.

Hon faller på eget grepp. Lögn efter lögn efter lögn.
Hon är inte dum, utan SJUK i huvudet. Hennes mytomani gör att hon inte kan skilja åt lögn och sanningen.
Citera
2017-06-20, 12:11
Medlem
Jag har oxå från början lagt märke till hur hennes röst ändras o skrattet känner jag väl igen efter erfarenhet av en egen mor med schizofreni, säger nu inte att hon är schizofren.
Jag får ivarjefall rysningar av att lyssna på henne.
Citera
2017-06-20, 12:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Arv hit och arv dit....
Nu är det så att betydande belopp/gåvor kan/bör och skall anses vara förskott av arv, även om det ej finns omskrivet eller dokumenterat så som specifikt “arv”. Speciellt om fördelningen av "gåvor" är haltande/snedfördelade.

Således kan det vara så att JM redan fått en betydande del av ev framtida arv.
Lägenhet, ”lån”, allehanda gåvor osv osv. Hon har väl “grinat” till sig en hel del genom åren.

Mamman har dessutom all rätt att sätta sprätt på varenda öre samt utdela “gåvor” efter tycke och smak. Vill hon så blir varenda kotte arvslös.

Att något skull komma JM till gagn kan vi nog helt avskrivas.

AM har ju redan sagt att hon ska skänka bort allt hon har, så något arv kommer inte att finnas kvar förutom småpengar. Det vi diskuterat i tråden är att lagen inte täcker upp vad som händer när någon försöker döda en person man ska ärva och den personen överlever. Då har den som gjort mordförsöket fortfarande arvsrätt efter brottsoffret. Uppenbarligen har de som skrev lagen om att mördare inte får ärva sitt mirdoffer har de inte reflekterat över scenariot att brottsoffret överlever och arvsrätten kvarstår. Jag hoppas de får upp ögonen för att lagen har brister. Såna som JM borde inte få ärva deras överlevande brottsoffer.
Citera
2017-06-20, 12:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, jag försökte inte svara på frågan. Ville bara kommentera att Ulrika inte blir ekonomiskt lidande av vad JM gjort och de ekonomiska konsekvenser det medför genom att AM vill skänka bort allt.

Nej och AM har inget att frukta från U, tvärtom faktiskt båda lever ju under skydd för att JM är skvatt galen.

U har pengar så det räcker och blir över och verkar inte vara av samma djävla dåliga ull som JM, tvärtom det verkar vara en mycket förnuftig och klok kvinna.
Citera
2017-06-20, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa

Det enda han gjort är att rakt av berättat precis som det var. Han har INTE satt sin mor i fängelse så som du vill få det till. Det har hon gjort alldeles själv.

Tror dina direkt anklagelser och påståenden mot Alexander är mer skadliga. Han själv vet att han INTE satt in sin mor i något fängelse. Det är du som säger det till honom och världen.

Och om man tänker sig in i ett scenario där han fortsatt ljuga och modern blivit frisläppt hur tror du han hade mått då, när han vetat om att hans mor troligen mördat hans morfar och skadad mormor. Leva med denna sk mor. Tror du allas liv, mormoderns, barnens omgivningens hade blivit så mycket bättre om han fortsatt ljuga!?

JM kom hem och betedde sig stressat säger A. Hon har inget bankomatkort och inte kunnat köpa mat för morgondagens picnic, är det så konstigt?
Kan aspartam och koffein vara svaret på ett blodsockerfall och stress möjligtvis?

Jag skulle vilja veta vad i bevisningen ligger för att hon var i Granliden?
Citera
2017-06-20, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej och AM har inget att frukta från U, tvärtom faktiskt båda lever ju under skydd för att JM är skvatt galen.

U har pengar så det räcker och blir över och verkar inte vara av samma djävla dåliga ull som JM, tvärtom det verkar vara en mycket förnuftig och klok kvinna.

Tror du verkligen beskyddet är orsakat av JM? Det finns en mördare och det är MR som vi vet om. Han har omgett sig av gelikar, en mindre bataljon av våldsbenägna knarkafghaner som ställer upp för han. Läs fupp.

Det bidrar inte till att minska hotbilden och visa sitt förakt för afghaner som SD-Anki gör men hon kan inte hålla sig, hennes "motiv" visar sig tydligt i rätten och förundersökning. Och MR snackade, med många..
Du ville hänga MR i hans ballar i ett träd och låta han ruttna har jag för mig? Samma tugg.
Citera
2017-06-20, 12:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Du kanske inte har läst på riktigt.
Ale*ander ljög inte till polisen om att JM var borta på kvällen - han sa sanningen, vilket spräckte JMs alibi. Detta står klart i förhör.

Det vittnesmål som spelades upp i domstol handlar om AGs berättelse om att JM ofta ljuger, att hon bett även AG ljuga. Detta är inte ett vittnesmål om att JM var borta på kvällen utan faktiskt mer uppgifter om hur JM brukar bete sig och att hon bett Ale*ander ljuga. Detta var han inte tvungen att vittna om, men de vuxna refererar till att han ville.

Däremot är han naturligtvis tvungen att för polisen uppge om mamma varit hemma eller inte på kvällen - vilket han också gjort.

Det är ingen som påstår att AG satt JM i fängelse, tvärt om - det har hon gjort alldeles på egen hand. Den här diskussionen handlar om vilka tankar som en 13-åring kan ha framöver om det som hänt.
Vi har applåderat hans medvekar, kallat honom "Yes" för hans käcka svar som går helt i linje med att JM rätteligen kommer bli dömd. Men det är inte säkert att det inte kommer påverka AGs mentala hälsa i framtiden, därom vet vi inget.
Om du läser om hur mycket skuldkänslor andra dömdas barn haft så finns det ju risker även för honom.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-20 kl. 12:39.
Citera
2017-06-20, 12:36
Medlem
Citat:

Helt enig med dig där.
Citera
2017-06-20, 12:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Antag att JM lyckats få ett alibi från något av sina barn, som hon försökt, och därigenom släppts fri.
Om JM sedan mördat Anki och UF och hela hennes familj, vems ansvar hade det varit då? JMs naturligtvis, men det fortsatta mördandet hade inte varit möjligt utan hjälp.

Att hjälpa en mördare att fortsätta mörda och vara medveten om att det är vad man gör är en aktiv handling som kan ses som medhjälp till mord.

Om jag var i situationen att jag kunde hjälpa till att förhindra att fem nära släktingar mördades så skulle jag tveklöst göra det. Om jag inte fick bidra med den hjälpen så skulle jag ha svårt att leva vidare med detta.

Om det finns en "barnkonvention" eller ett "barnperspektiv" som hindrar mig att hjälpa närstående att överleva då är det fel på dessa.

Allt IMHO...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in