2017-06-20, 08:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag diskuterar som du nog märker om du läser inlägget igen vem som ska ärva AM= Anki Möller. Och vad jag vet är inte AM död än utan det handlar så klart om när AM är död. Det är en pågående diskussion om JM har arvsrätt efter AM trots att hon försökt döda AM. Jag hävdar att JM får ärva AM . Andra hävdar motsatsen eftersom JM försökt döda henne. Men jag finner inget direkt stöd för det i lagen.

Lagen har lagts ut i tråden några inlägg bakåt.

Tror att tråkigt nog har JM arvsrätt efter AM eftersom hon överlevde mordförsöket, hon blev ju "bara" illa skadad med livslångt lidande som följd, givetvis är det ett av skälen som AM har vägt in nu när hon bestämt sig för att skänka bort den förmögenhet GM och hon byggt upp, som hon sa i rätten, pengarna är roten till allt ont som hänt henne och hon ville inte riskera en upprepning, jag börjar tro att JM är så djävla illa störd att hon skulle kunna planera AM,s frånfälle när hon avtjänar sitt straff.

Vi får se hur det blir med RPU på henne, jag tror ju att Hikes kommer att kasta in handduken när hon väl lyckats få sin galna klient att förstå hur illa hon ligger till och att ett kryss i RPU är det enda som räddar henne från inlåsning på livstid.
Citera
2017-06-20, 08:58
Medlem
Tänk om JM blir dömd till livstids fängelse för anstiftan till mord på sina päron, sitter av 10 år och sen blir frikänd tack vare grävande journalister som i fallet Kaj Linna?
Citera
2017-06-20, 09:05
Medlem
[quote=Askepott|61028493]
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag hänger inte riktigt med här...

Kim Malmgren - EXPRESSEN
Sovrumsdörren i sommarstugan var alltid stängd, berättar mamman. Hon begriper inte varför den skulle vara stängd just den dörren, säger hon.

Frågan kommer på tal eftersom Mohammad Rajabi, som erkänt att han utförde knivattacken mot föräldrarna, har sagt att dörren var stängd och att han öppnade den efter att ha tvekat under en stund.

Hur menar mamman att hon inte begriper varför dörren skulle vara stängd?[/QUOTE

Det där förstår jag inte alls jag läste att hon sa att dörren alltid stod öppen. De hade ett fönster med myggnät i hallen hon ville ha korsdrag.

Jag uppfattade det också som så, dörren till sovrummet var alltid öppen just för att få korsdrag, däremot brukade ytterdörren vara låst. Korsdrag uppnåddes via myggfönster i hallen och i sovrummet.

AM torde vara den som vet sanningen. Dom hade trots allt bott i stugan varje sommar innan dom införskaffade husbilen.
Citera
2017-06-20, 09:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror att tråkigt nog har JM arvsrätt efter AM eftersom hon överlevde mordförsöket, hon blev ju "bara" illa skadad med livslångt lidande som följd, givetvis är det ett av skälen som AM har vägt in nu när hon bestämt sig för att skänka bort den förmögenhet GM och hon byggt upp, som hon sa i rätten, pengarna är roten till allt ont som hänt henne och hon ville inte riskera en upprepning, jag börjar tro att JM är så djävla illa störd att hon skulle kunna planera AM,s frånfälle när hon avtjänar sitt straff.

Vi får se hur det blir med RPU på henne, jag tror ju att Hikes kommer att kasta in handduken när hon väl lyckats få sin galna klient att förstå hur illa hon ligger till och att ett kryss i RPU är det enda som räddar henne från inlåsning på livstid.

Ja, lagen borde vara sådan att om man har försökt döda någon har man förverkat sin arvsrätt efter den person. Men det är möjligt att lagen redan nån kan tolkas på det viset. Fast då måste nog Ulrika driva det hela till HD och få ett prejudicerande utslag (om det inte redan finns).
Citera
2017-06-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mega79
Tänk om JM blir dömd till livstids fängelse för anstiftan till mord på sina päron, sitter av 10 år och sen blir frikänd tack vare grävande journalister som i fallet Kaj Linna?

Nu är ju skillnaden mellan dessa fall att Kaj Linna satt i fängelse på livstid trots att han var oskyldig.
Johanna Möller kommer inte att som oskyldig sitta i fängelse på livstid. Johanna Möller kommer att befinnas vara dödligt skyldig och lika dödligt farlig, så henne kommer ingen grävare i hela Universum kunna få ut.
Det känns alldeles utmärkt bra. Om nån frågar mig.
Citera
2017-06-20, 10:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega79

I motsats till Kaj Linna finns det så mycket mer som talar emot JM. Några exempel:

- Är den enda som inte har ett alibi av de som hade tillgång till bilen som användes vid mordet och där blod från GM hittades.
- Fått ett av sina barn att ljuga ihop ett alibi i förhör.
- Försökt köpa alibi av några av sina andra barn.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-20 kl. 10:06.
Citera
2017-06-20, 10:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, lagen borde vara sådan att om man har försökt döda någon har man förverkat sin arvsrätt efter den person. Men det är möjligt att lagen redan nån kan tolkas på det viset. Fast då måste nog Ulrika driva det hela till HD och få ett prejudicerande utslag (om det inte redan finns).

Absolut, har man planerat ett mordförsök men offret överlever så borde det räknas som ett fullbordat brott i arvshänseende speciellt när motivet är så uppenbart som i det här fallet den penningkåta fittläppen JM var ju helt lugnt beredd att mörda vem det nu månde vara för att kunna fortsätta leva sitt sjuka liv, kvinnan är komplett galen men inte tillräckligt för att få vård, det är jag helt övertygad om, det ska mycket till för att bli dömd till RPV i dagens Sverige.

Det är ju för djävligt att AM ser sig nödd och tvungen att ta bort motivet, (pengar) för att åtminstone få någon form av säkerhet att hon inte kommer att bli utsatt igen, hur sjuk är inte hennes dotter?
Citera
2017-06-20, 10:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Absolut, har man planerat ett mordförsök men offret överlever så borde det räknas som ett fullbordat brott i arvshänseende speciellt när motivet är så uppenbart som i det här fallet den penningkåta fittläppen JM var ju helt lugnt beredd att mörda vem det nu månde vara för att kunna fortsätta leva sitt sjuka liv, kvinnan är komplett galen men inte tillräckligt för att få vård, det är jag helt övertygad om, det ska mycket till för att bli dömd till RPV i dagens Sverige.

Det är ju för djävligt att AM ser sig nödd och tvungen att ta bort motivet, (pengar) för att åtminstone få någon form av säkerhet att hon inte kommer att bli utsatt igen, hur sjuk är inte hennes dotter?

Ja, otroligt skrämmande. Dags för ett Lex Möller?

Men JM är inte den enda kvinnan som mördat för att få sitt föräldraarv. Sara Lundblad är en annan kvinna med liknande tankegångar. Nu var hon enda barnet. Frågan är vad hon gjort om hon haft syskon.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-20 kl. 10:20.
Citera
2017-06-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ja, otroligt skrämmande. Dags för ett Lex Möller?

Men JM är inte den enda kvinnan som mördat för att få sitt föräldraarv. Sara Lundblad är en annan kvinna med liknande tankegångar. Nu var hon enda barnet. Frågan är vad hon gjort om hon haft syskon.
Sara är inte enda barnet
Citera
2017-06-20, 10:30
Medlem
Håller på och tänker kring olika diagnoser. Dissociativ personlighetsstörning måste vara svårbedömt. Men när jag lyssnar på bandupptagningen om inslagna knäskålar så hör jag att Johannas röst märkbart förändras. Kan det vara olika personer? Det är mera bas i rösten från början och sedan väldigt ljus röst.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-kyla-i-haktet-fick-rysningar/
Citera
2017-06-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Sara är inte enda barnet

Nej, och pappan avsåg göra Sara mer eller mindre arvlös till förmån för den andra systern. Därför fick Sara så bråttom att mörda fadern.
Citera
2017-06-20, 10:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Sara är inte enda barnet

Aha, jag tog det för givet. Ber så mycket om ursäkt. Så hon skulle arvet med ett eller flera syskon? Skönt att hon inte försökt döda dem.

Även om båda går över lik för att få ärva, så måste JM vara flera grader värre. Hon ser till att få folk misshandlade och vill ta livet av båda föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in