Citat:
Ursprungligen postat av
goafton
Knappast åklagarsidan Tveksamt om Hikes kommer yrka på det. Kan dommaren själv ta ett sådant beslut?
Ja, rätten kan – om den är övertygad om hennes skuld - på eget initiativ skicka henne på en stor RPU innan dom avkunnas. §7-undersökningen innehöll också en rekommendation om detta.
JM har uppträtt så pass avvikande både under förhör, i häktet och under förhandlingarna att det bara på den grundvalen borde vara motiverat med en RPU. - Det finns skäl misstänka att en störning även i lagens mening föreligger: Mani, tankestörningar, tvångsmässigt beteende, mytomani… hamnar ofta i konflikt med omgivningen; förväntar sig att andra ska rätta sig efter henne mm. - Hon kommer att bli en prövning för psykiatrin – och ve den som inte ställer rätt diagnos; den hjärnskrynklaren kan räkna med en välbetald påhälsning någon mörk natt: Karma alias JM kommer att tala – och vartenda litet strå är tatuerat på rätt plats. – Var det något mer kan du ställa dig i kö eller lägga in dig för magnetröntgen; jag har aldrig bett dig komma in och vara elak. Tala i stället om hur snäll jag är så får du 500 lax när jag kommer ut.