2017-06-19, 17:42
Medlem
Kallixs avatar
Hur ska man tolka detta? (Från SVTs live-rapportering)

Fahlander: Du säger "det är många som kommer att få sina knäskålar sönderslagna efter det här". Vad menar du med det?
- Jag menar att många som har betett sig illa mot mig har blivit dödade eller skadade. Jag relaterade till flyktingpojkarna som blev misshandlade.

Fahlander: Och din man hade dött - vad menar du med det?
- Jag sa bara att människor som betett sig illa mot mig har råkat illa ut.

Jag tycker ibland att åkl. går väldigt försiktigt fram. Aki var ju en av många som, enligt Johanna, hade betett sig illa mot henne. Och eftersom han, återigen enligt Johanna, inte blev dödad så hör han till kategorin "råkat illa ut" ?
Citera
2017-06-19, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det kommer att bli en stor sinnesundersökning på båda, det är jag helt säker på, Hikes är ett proffs och har ju för länge sedan fattat åt vilket håll det barkar, JM har troligen trott att hon skulle kunna snacka sig ur det här som hon har gjort tidigare men det är först nu på slutet som även hon har förstått att hon är rökt, hon kommer att försöka bli kryssad.
Det här är bara en trådsanning skapad av dig, JM har via sin advokat sagt att hon inte vill genomgå en rpu. Jm kommer inte köra jag är galen kortet.
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Nej aldrig domaren.
Då blir det säkert dom i juli då.
Jupp försvar , åk och rätten kan alla tre ta initiativ till en rpu.
Citera
2017-06-19, 18:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det kommer att bli en stor sinnesundersökning på båda, det är jag helt säker på, Hikes är ett proffs och har ju för länge sedan fattat åt vilket håll det barkar, JM har troligen trott att hon skulle kunna snacka sig ur det här som hon har gjort tidigare men det är först nu på slutet som även hon har förstått att hon är rökt, hon kommer att försöka bli kryssad.

Helt övertygad om detsamma - stor undersökning av såväl JM som MR.

Vi vill ju inte heller ha svårt psykiskt sjuka personer i fängelse, det blir ju inte bra. Kan ju vara direkt skadligt för övriga interner och personal förutom för den dömde själv.

Det är ju inte bara JMs ev behov av att få framstå som psykiskt vid sina sinnens fulla bruk som avgör om en sådan undersökning ska göras eller inte, rätten vill ju veta. Vare sig hon är riktigt sjuk eller inte - hon ska spärras in på rätt plats (länge!)
Citera
2017-06-19, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Det var likaså anledningen till att något "misshandelsmål" inte togs upp under denna mordutredning. Nu sitter åklagarna tysta som möss om denna händelse som måste präglat hans färd till begånget mord/mordförsök.

Det hade inte varit några som helst problem att förhöra sig om misshandeln för "hunden" som erkänner allt möjligt. För de johannakåta (inkl. åkl) så borde det vara ganska naturligt att smaska även i detta brott för att visa på modus operandi och få indiciekedjan att gå ihop. Men inte det inte, hundar ska klappas medhårs..tills de inte är nyttiga längre. Hur många afghanår går det på ett gregorianskt håller man på i det längsta av..skäl.
Så är det man vill inte störa MR i sin berättelse och vad det verkar nu så har han nya uppgifter att lämna så här i slutet menade åk idag. Lite fler efterhandskonstruktioner i hopp om att slippa tala om hans ålder. Undras vad det kan vara? Vi får se försvaret vet inte ens så det blir "spännande".
Citera
2017-06-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ur Expressen:
Rätten försöker bena ut vem som äger sommarstugan efter attacken. Rådmannen säger att det rimligtvis ägs till 50 procent av Arbogakvinnans mamma och 50 procent av dödsboet efter Göran.

– Jag trodde man ärvde varann, jag, säger mamman.
Det hela handlar om att ägaren till sommarstugan har möjlighet att begära yrkande på ersättning efter attacken.
– Jag måste ju ha dit någon som sanerar. Det kan ju inte stå där år ut och år in, nerblodat, säger mamman.

Varför betalar inte Anki saneringen gjord av en saneringsfirma av det blodiga och först senare vid bouppteckning räknar av denna kostanad i alla andra kostnader?? Varför skulle hon inte kunna ta dit en saneringsfirma nu?
Sommarstugan ägs av Dödsboet om inte den står specifikt skriven på ngn av makarna. Dödsboet består av de arvsberättigade :AM och döttrarna. Nu för tiden skiftas inte arvet till barnen utan Änkan har fritt förfogande över arvet så länge hon lever.Barnen får alltså vänta tills AM dör. Att sanera en brottsplats låter sig inte göras!
Citera
2017-06-19, 18:24
Medlem
Kallixs avatar
Jag får uttrycka mig som Johanna, jag har förmodligen också en morbid humor. Denna rättegång har hittills gett en del anledningar att dra på smilbanden, trots alla hemskheter.

Mutbrottet var bara ett skämt, en test, enligt JM.

Hotet mot tjänstman, var bara ett rent allmänt resonemang om hur flera dödats eller skadats i JMs omgivning. D.v.s om de varit taskiga mot henne. Dessutom klämmer hon till med

Om brottet hot mot tjänsteman säger Arbogakvinnan:
– Det fanns inga män i det rummet.

Arbogakvinnan har tagit till en betydligt mer bestämd ton mot åklagaren, allt eftersom förhöret har pågått.

Kim Malmgren - EXPRESSEN
Citera
2017-06-19, 18:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goafton
Knappast åklagarsidan Tveksamt om Hikes kommer yrka på det. Kan dommaren själv ta ett sådant beslut?
Ja, rätten kan – om den är övertygad om hennes skuld - på eget initiativ skicka henne på en stor RPU innan dom avkunnas. §7-undersökningen innehöll också en rekommendation om detta.

JM har uppträtt så pass avvikande både under förhör, i häktet och under förhandlingarna att det bara på den grundvalen borde vara motiverat med en RPU. - Det finns skäl misstänka att en störning även i lagens mening föreligger: Mani, tankestörningar, tvångsmässigt beteende, mytomani… hamnar ofta i konflikt med omgivningen; förväntar sig att andra ska rätta sig efter henne mm. - Hon kommer att bli en prövning för psykiatrin – och ve den som inte ställer rätt diagnos; den hjärnskrynklaren kan räkna med en välbetald påhälsning någon mörk natt: Karma alias JM kommer att tala – och vartenda litet strå är tatuerat på rätt plats. – Var det något mer kan du ställa dig i kö eller lägga in dig för magnetröntgen; jag har aldrig bett dig komma in och vara elak. Tala i stället om hur snäll jag är så får du 500 lax när jag kommer ut.
Citera
2017-06-19, 18:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är inte fullt kunnig om vad som räknas som förmildrande men för mig känns ändå MR som en grabb som letts vilse av någon som i princip innehaft myndighetsställning och dessutom varit gammal nog att vara hans morsa. Och hon har egna barn i hans ålder. Det är inte han som är "mördaren" vad gäller motiv och incitament, det är JM. Och hon har under lång tid bombat honom full med all tänkbar skit i förledande syfte. Och hon är Madam Rutten Frukt i precis allt. Samtidigt blir jag besviken om han slipper undan för lindrigt. Jag kan tycka att Knutby-Sara i praktiken fick sitta alldeles för lite, även om jag inte alls är inläst på det fallet. Man kan inte ta livet av folk ens om någon tjatar om det; ja allra minst då i en specifik bemärkelse. Men MR är inte fostrad här, bara fostrad av JM, och kanske en aning lättare att lura i det hänseendet. MR bör ändå få ett kännbart straff och sedan förpassas till ett mer civiliserat land än det han råkade komma till.

Vi, vi får börja om, och börja med att låsa in JM för tid och evighet. Sätt henne med Fossmo, det kan ju uppstå likhetstycke.
Ja, de kan börja med att teckna skyhöga livförsäkringar på varandra (JM betalar erforderliga premier genom halvinvalidiserade bulvaner med förtidspension), för att sedan slå vad om vem som först kommer att dra sin sista suck (något roligt måste man ju få ha på kåken). I mellantiden kan de ha veckovisa sammanträden där de i den forensiska expertisens tjänst delger varandra olika mordmetoder och vad man bör tänka på för att inte efterlämna några spår: ”Handbok för psykopater m.fl”. – HF kan säkert bidra med ett antal vattentäta badkarsscenarion, medan JM:s bidrag säkert blir av det mer husmorsnära hållet. – Vem som sedan vinner vadet beror kanske på vilken rekvisita som finns tillgänglig, men misstänker att det på slutet kan bli ett ouppklarat dubbelmord utfört av ett par giriga anförvanter. Problemet blir väl närmast hur HF/JM ska undgå hungersdöden om någon av dem tror att den andre lagt gift i maten. Sexintresset verkar förena paret så där kan finnas ett visst utrymme för ett hastigt och lustigt frånfälle.
Citera
2017-06-19, 18:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Helt övertygad om detsamma - stor undersökning av såväl JM som MR.

Vi vill ju inte heller ha svårt psykiskt sjuka personer i fängelse, det blir ju inte bra. Kan ju vara direkt skadligt för övriga interner och personal förutom för den dömde själv.

Det är ju inte bara JMs ev behov av att få framstå som psykiskt vid sina sinnens fulla bruk som avgör om en sådan undersökning ska göras eller inte, rätten vill ju veta. Vare sig hon är riktigt sjuk eller inte - hon ska spärras in på rätt plats (länge!)

Det är nog av nöden tvunget, de som dömer vill nog fan veta hur pass illa ställt det är i JM,s huvud, att det är illa ställt vet vi ju men hur pass illa?

Jag tror inte det räcker för att bli kryssad men de måste ju i alla fall försöka utreda hur pass galen hon är.
Citera
2017-06-19, 18:51
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Min spontana tanke var att hon ville frigöra sig från anklagelser mot sig själv, den enda som kan ha sett till att JM skulle haft kontanter vore väl hennes advokat?

Opartisk och professionell när den arbetar, ja, men självklart har även häktespersonal tankar och känslor kring sina klienter. Det professionella är att inte visa det på själva arbetsplatsen.

Men för jösse namn om vakten skulle gå med på att smuggla ut brev så finns väl instruktionerna för betalning i brevet och löses på utsidan. Behövs inga kontanter på insidan för det.
Citera
2017-06-19, 18:54
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
De är båda grovt kriminella. Man förstår ju varför de kniper käft då de är medskyldiga till mord/medhjälp till mord på Aki. J*lia verkar vara lik sin mamma - samvetslös och korkad. Det kommer inte gå bra i livet för någon av dessa två - och deras stackars barn ska vi inte tala om.
Helt klart att de båda är svagbegåvade och tyvärr så sänker de sig själva ytterligare genom att svamla eller mumla inga kommentarer
De binder ris åt egen rygg för att de tror att de hjälper Johanna och får utlovade miljoner regnat ner över sig.
och som du skriver även deras barn kommer att få höra det i framtiden "ah det är din morsa som var inblandat i familjemorden"
Citera
2017-06-19, 18:54
Medlem
Självklart blir det en RPU.

Den kommer inte fram till psykos, paranoia eller andra per definition psykiska sjukdomar som ger sluten psykvård.

Hon är allmänt dum i huvudet, narcissist, sannolikt ADHD, mytoman och lite psykopastisk, den typen alltså. Det är inte skäl för psykvård.

Nä, hon får nu börja i skolan. Livets hårda skola på livstid. Behind bars...
Senast redigerad av bblues 2017-06-19 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in