2017-06-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

De nya fakta för mig var följande.
Tonåringarna som körde sönder sladdbanan
Att Kevin handlade godis i en affär
att Kevin följde med en pojke ut från affären, och då var klockan 18.00 vem var denne pojke? var han inblandad i Kevins död?
Vid denna tidpunkt var Christian bevisligen i en bil på väg mot fisketuren.

Saker och ting blir mer och mer klara nu. Det intressanta är inte vad han säger i klippet utan vad han inte säger.
En sak jag fastnar för är varför några tonåringar skulle börja prata med en 4-åring utanför affären? Kan det ha varit så att den som Kevin var tillsammans med kände tonåringarna? Eftersom de var ungefär i samma ålder?
Citera
2017-06-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Det är svårt att inte skratta - och du glömde att barnen planerade mordet
Vet inte när planeringen av mordet skulle ha ägt rum men det måste väl varit före 17.30?

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Lägg även till föräldrarnas beteende. Trots att de var oerhört måna om att hjälpa polisen så glömde de att berätta just dessa fantastiska uppgifter. Det krävdes pyskvård och pressande förhör i efterhand för att de skulle "minnas" hur pojkarna hade betett sig när de kom hem.

Och då är det "bara" en liten detalj kvar - nämligen att övertyga familjen som var på besök (tre barn och två vuxna?) att dom ljuger för polisen

Och sist men absolut inte minst - Sandberg & Co har också varit noga med att efteråt INTE säga att de två små bröderna ERKÄNNT
Det skulle istället kallas för BERÄTTELSER (man kan också om man vill kalla det för SAGOR eller SPÖKHISTORIER = min uppfattning)
Senast redigerad av Kleopatra2013 2017-06-11 kl. 12:45.
Citera
2017-06-11, 13:14
Medlem
Vilken styrka dessa båda bröder med familjer har som vågar ställa sig upp efter 19 år och vill ta reda på sanningen! Det krävs mod!
Fantastiskt!

Tillsammans med duktiga journalister, forskare mm, med Dan Josefsson och Rickard Sjöberg i spetsen
Ni är otroligt bra som vågar gå mot strömmen!

Denna familj kommer att få upprättelse även på papper så småningom - det är säkerligen jobbigt att gå igenom alla turer igen men det ingår i bearbetningen
När allt lagt sig och det får gå en tid - då blir det bra

Och nu finns en dokumentärfilm att visa för barn och barnbarn
Citera
2017-06-11, 14:07
Medlem
Citat:
Och då är det "bara" en liten detalj kvar - nämligen att övertyga familjen som var på besök (tre barn och två vuxna?) att dom ljuger för polisen

Och sist men absolut inte minst - Sandberg & Co har också varit noga med att efteråt INTE säga att de två små bröderna ERKÄNNT
Det skulle istället kallas för BERÄTTELSER (man kan också om man vill kalla det för SAGOR eller SPÖKHISTORIER = min uppfattning)
Ja,underligt att vissa självklart ljuger och andra självklart talar sanning. Underligt,minst sagt.

Citat:
Vilken styrka dessa båda bröder med familjer har som vågar ställa sig upp efter 19 år och vill ta reda på sanningen! Det krävs mod!
Fantastiskt!

Tillsammans med duktiga journalister, forskare mm, med Dan Josefsson och Rickard Sjöberg i spetsen
Plötsligt har dom styrka att våga prata öppet och visa upp sig i tv-efter 20år. Tidigare var dom så svaga att dom åkte in på psyket.
Vad driver dom? "Rättvisa" eller kanske pengar?

Varför agerade dom (föräldrarna) inte tidigare,tog kontakt med journalist,advokat,om dom är så säkra på killarna blivit felaktigt utpekade?

Var dom medicinerade i dokumentären och presskonferansen?
Citera
2017-06-11, 14:56
Medlem
Igni-ferroques avatar
Efter att ha sett :
https://www.svtplay.se/klipp/14020556/uppgifterna-som-kevinutredningen-valde-att-bortse-ifran?start=auto

Så bara häpnar man. Alibit bekräftas av flera personer oberoende av varandra. Det här var aldrig något svagt alibi som hängde på ett enskilt barn . Någon som har en uppfattning om det finns någon tidsplan för när den nya utredningen kan vara klar?

Jag hoppas verkligen att det visar sig möjligt att ordna ett saftigt skadestånd för inte bara de två bröderna, utan för hela familjen. Ett övergrepp från staten av det här slaget måste man bara betala för.

Jag tycker att de som varit inblandade i utredningen skall ha tillräckligt med kurage för att redovisa hur de kunde agera på det här sättet. Annars kan de säga upp sig.
Citera
2017-06-11, 15:15
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Efter att ha sett :
https://www.svtplay.se/klipp/14020556/uppgifterna-som-kevinutredningen-valde-att-bortse-ifran?start=auto

Så bara häpnar man. Alibit bekräftas av flera personer oberoende av varandra. Det här var aldrig något svagt alibi som hängde på ett enskilt barn . Någon som har en uppfattning om det finns någon tidsplan för när den nya utredningen kan vara klar?

Jag hoppas verkligen att det visar sig möjligt att ordna ett saftigt skadestånd för inte bara de två bröderna, utan för hela familjen. Ett övergrepp från staten av det här slaget måste man bara betala för.

Jag tycker att de som varit inblandade i utredningen skall ha tillräckligt med kurage för att redovisa hur de kunde agera på det här sättet. Annars kan de säga upp sig.
Starta en insamling då. Ge hela ditt försörjningsstöd. Märk inbetalningen med "God medborgare som tror förbehållslöst på allt vänstervridet skit som SVT sprider".
Citera
2017-06-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu är det svårt att hänga med här. Tycker du dig finna något stöd i de här relationerna för att pojkarna dödade Kevin?

Citat:

Ska man tro på TV så räcker det alltså att Sven Å. Christianson figurerar i bakgrunden för att man ska 'minnas alla morden'. En baggis för en minnesforskare, om än kanske inte helt etiskt.

Om 'den enas minnesforskare är den andras justitiemördare', är det väl en nog så intressant uppgift att minneskirurgen Rickard L. Sjöberg är mer än facebookvän med Dan Josefsson?

Kan ni garantera att Christian Karlsson med familj inte vid något tillfälle har exponerats för Sjöbergs konster?
Citera
2017-06-11, 15:57
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Starta en insamling då. Ge hela ditt försörjningsstöd. Märk inbetalningen med "God medborgare som tror förbehållslöst på allt vänstervridet skit som SVT sprider".

Fast nu är det ju så att de här uppgifterna kommer direkt ur polisens förundersökning. SVT har ju bara sammanställt informationen som redan fanns där. Dom har inte behövt göra mer än så.

Tråkig ton har du också. Var det min uppfattning att de ansvariga för utredning borde ta plats på avbytarbänken som började kännas litet besvärande?
Citera
2017-06-11, 16:53
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
http://psykologtidningen.se/2017/06/08/sven-a-christianson-talar-ut-om-kevin-fallet/

Intervju med SÅC.

Intressant information tämligen.

"Pappan skickade dessutom sina egna anteckningar till mig, sextio sidor om vad barnen berättat för honom om vilka som dödade Kevin och vilka som flyttade kroppen."

I dokumentären säger pappan att han aldrig trott det va sönerna, Varför skickar han då in 60 (!) sidor som förstärker deras skuld ännu mer?

"Har du varit övertygad i skuldfrågan?

– Ja, det var jag faktiskt. Det finns mängder av information i utredningen som inte kommit fram i media. Till exempel förhistorian, att den äldre brodern hade tagit strypgrepp på kamrater och på sin lillebror. Styvmamman lånade böcker på biblioteket för att beskriva de livsfarliga konsekvenserna. Jag fick också skadebilden på Kevin och fick då veta att våldet var utövat av en mycket svag person, det kunde därför inte ha varit en vuxen som gjort detta, våldet mot halsen var så pass svagt. Men framför allt deras spontana berättande om Kevin nere vid vattnet och teckningen som den äldre pojken ritar och detaljerna de lämnar därefter."

Detta framkom inte heller i dokumentären?

SÅC visar detektivtalang när hans finaste argument för att barnen är skyldiga är "förhistorian".

Jag utgår från att SÅC är helt slut inom svenskt offentligt liv när krutröken kring Kevinfallet skingras.
Citera
2017-06-11, 16:55
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenette77
Det här blir bara allt olustigare tycker jag, tänk om det inte bara var korkade poliser som trodde sig lösa fallet Kevin? Tänk om RS medvetet mörkade valda delar av utredningen? Ignorerade alibina från värdfamiljen. Trakasserade knäckta föräldrar och fick dem att gå med på polisens påståenden? Visade SÅC valda delar av förhören?? Te x "dagboken" och medvetet satte dit två oskyldiga barn, den äldsta hade inte ens börjat första klass. Kunde inte värja sig, blev ett lätt byte. Barnpsykologerna som skulle värna om barnens välbefinnande, teg stilla. Hua vad otäckt , så illa kan det väl ej vara.. Eller ??

Så är det tyvärr.
Citera
2017-06-11, 17:01
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Det gör han inte. Han kommer in med en historia som dels inte stämmer med det polisen påstår sig ha fått fram. Dels skulle ha rentvått pojkarna om den hade varit sant.

Bra att det kommer fram. RS och SÅC målar in sig i ett hörn. Måtte de få stanna där.
Citera
2017-06-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
allt vänstervridet skit som SVT sprider".
Jag förstår inte riktigt hur du får in dokumentärens innehåll i högervänster-skalan? Det rör sig knappast om ett politiskt ämne. Är det vänster att vara skeptisk mot bortträngda minnen? Menar du att moderater generellt sitt stöd åt Norells minnesforskning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in