Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 20:52
  #10825
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
1. habet -- du får allt motivera ditt påstående att Hasse Aro/TV3 är 'uppenbart' eller för den delen icke-uppenbart 'lögnaktiga' i 'Ondskan'. !

Vi kan väl ta några exempel:
7-åringen var tydligen med en sak - det var ingen lek, det var meningen att Kevin skulle dö.
-När skulle han ha varit tydlig med det? Dom har ju enligt RS och de andra utredarna aldrig erkänt, bara berättat sånt som någon som sett något kunde ha vetat. Har han sagt att det var meningen att Kevin skulle dö så har de väl erkänt!
Speciellt 5-åringen men även 7-åringen var oerhört lättad när de väl började berätta.
-Du har sett sista förhöret med 5-åringen - tycker du han verkar speciellt lättat?
Sedan bar de ner honom till lastpallen.
-Det har konstaterats av kriminalteknikern att det inte är möjligt för pojkarna att klara det.
En massa annat skitprat som det inte finns täckning för.

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
2. Påståendet 'fantasierna han [Rolf Sandberg] står och hittar på' får stå för dig, men du får förstås gärna motivera det.!

Jag gav en liten hint i det jag skrev men det var tydligen lite för subtilt för dig. Det har i tråden sida upp och sida ner tröskats skillnaden mellan berättat och erkänt. RS är väldigt detaljerad i sitt berättande som vi då kan jämföra med vad som nu sägs "det var inget erkännande i den meningen..."! RS talar till och med om " de ville vara säker på att han var död så de ställde sig på bröstet", herregud vilket jävla skitsnack.
Se även mitt svar längre upp i det här inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
3. Förundersökningen är i skrivande stund återupptagen. Jag vet inte vad du förväntar dig -- att polismästaren Rolf Sandberg ska lägga ut FUP samt videomaterial som torrent?!
å
Gör dig inte dummare än du är. Som har skrivits nu ett antal gånger här i tråden, RS hade alla möjligheter att ta fram vad han hade och vad han lyfte fram var "dagboksanteckningen". Menar du på fullaste allvar att om han hade haft ett förhör med C där han skulle ha sagt allt det som sägs i "Ondskan" inte skulle ha tagit fram det "beviset?

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
4. Vad drar du för slutsater av att han än så länge inte har gjot det? Som frågeställare kan du gott motivera din fråga, tycker jag.

Se ovan.


Citat:
Ursprungligen postat av Magro
5. Härligt och jag inväntar motivering till dina påståenden och frågor så ska jag svara dig också!

Och jag ser med glädje fram emot när 'Magro' i tråden skall be om ursäkt till Robin och Christian för de oförskyllda misstankar som riktats mot dem när den nya utredningen är klar.

Så nu kan du svara.
Nej varför skulle du göra det den här gången, du hittar ju bara på andra ursäkter för att inte göra det.
Citera
2017-08-16, 21:32
  #10826
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
2. Varför tyckte Dahlén i det läget att det var smart att ljuga i sina anteckningar tror du? Det finns mig veterligen inga uppgifter om att Dahlén och/eller mammorna skulle ha haft psykos.

Falska minnen. Något jag själv har upplevt. En bekant till mig råkade en gång i tiden ut för en svår olycka som skedde på en plats som jag har befunnit mig på väldigt många gånger. Det blev ett ganska stort liv om det i lokalmedia och jag såg i tidningen flera bilder från platsen.

Ett par år senare så pratade jag och min fru om händelsen och mindes tillbaka till hur det var att besöka platsen igen. Hur det såg ut, hur vi gick där och kollade, undersökte skadorna. Vi hade pratat om det flera gånger tidigare, men just den här gången så slogs jag plötsligt av en insikt jag inte gjort tidigare: vi kunde omöjligen ha varit där och sett skadorna. Vi hade nämligen flyttat ett år tidigare och aldrig återvänt. Men vår relation till den bekanta som var med om olyckan, bilderna i lokalmedia och våra många besök på platsen gjorde att vi båda, helt oberoende av varandra, skapade oss minnen av att faktiskt ha befunnit oss på platsen. Jag minns än idag hur vi gick omkring och kollade på skadorna, trots att jag vet att jag aldrig varit där vid den tidpunkten.

Och nej, jag har aldrig drabbats av en psykos.

Vidare läsning: https://en.wikipedia.org/wiki/Lost_i...mall_technique
Citera
2017-08-16, 21:41
  #10827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ja, det där är ju intressant och vi får hoppas att fortsatta utredningen även tittar på vad detta var för medicinering för att bedöma värdet av dessa anteckningar. Så din kommentar är relevant. Just "stark" medicinering anses nog som ett slarvigt språkbruk för en pharmaceut som nog skulle använda de olika förteckningarna (grupperingarna) av narkotikaklassning som ju finns. (5st) En del är ju hallucinogena såsom bensodiazepiner medan andra mer är lugnande exempelvis.

(Men man skulle kunna säga att stark betyder stark dosering. Jag har inte sett eller hört några detaljer om detta, så jag vet inte. Jag kan just nu inte minnas var det sades "stark" men så kan det förstås vara.)

Det finns 5 olika undergrupper av narkotiska preparat och skalan är därför stor, från citodon till bensodiazepiner.

"För att klassas som narkotika ska ett ämne anses vara hälsofarligt samt beroendeframkallande eller euforiserande."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Narkot...g_av_narkotika

Om någon vet/läst mer om medicineringen så vore det givetvis intressant.

Jag är rätt säker på att nuvarande utredning inte lägger en sekund på vilka mediciner som vederbörande fått.

Eftersom inget substantiellt pekar på att de utpekade barnen var inblandade i mordet/dråpet så skiter man nog högaktningsfullt i frågan.
Citera
2017-08-16, 22:10
  #10828
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Jag är rätt säker på att nuvarande utredning inte lägger en sekund på vilka mediciner som vederbörande fått.

Eftersom inget substantiellt pekar på att de utpekade barnen var inblandade i mordet/dråpet så skiter man nog högaktningsfullt i frågan.

Ok, men det låter ju som ett cirkelresonemang.
1) Inget substantiellt pekar ut barnen.
2) Material finns från W som är skapat under oklara omständigheter och som eventuellt beskriver något av substans.

Slutsats: Utredningen behöver inte se om det finns något av substans i materialet eftersom inget av substans pekar ut barnen.

Det är väl något som vore lämpligt att just reda ut. Att anta det som skall redas ut är ju ett slags cirkelresonemang.
Citera
2017-08-16, 22:20
  #10829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ok, men det låter ju som ett cirkelresonemang.
1) Inget substantiellt pekar ut barnen.
2) Material finns från W som är skapat under oklara omständigheter och som eventuellt beskriver något av substans.

Slutsats: Utredningen behöver inte se om det finns något av substans i materialet eftersom inget av substans pekar ut barnen.

Det är väl något som vore lämpligt att just reda ut. Att anta det som skall redas ut är ju ett slags cirkelresonemang.

Va?

Att det skulle vara en dagbok är lögn (av Sandberg) - att "dagboken" skulle innehålla ett erkännande eller ett utpekande av barnen är en myt.

Ok?
Citera
2017-08-16, 23:32
  #10830
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Va?

Att det skulle vara en dagbok är lögn (av Sandberg) - att "dagboken" skulle innehålla ett erkännande eller ett utpekande av barnen är en myt.

Ok?

Dagbok eller anteckning är olika varianter av material. Det sägs vara 60 sidor. Detta material var antagligen inte med i gamla utredningen eftersom den då var nedlagd. Gamla utredningen hade till syfte att utreda vad som hade hänt Kevin och den lades till slut ned. Om nya utredningen skall reda ut om gamla utredningen gjorde rätt, kan den väl ägna några minuter åt material som gamla utredningen inte hade med.

Eller skall den utesluta ett visst specifikt material för att det inte finns substans i övrigt material?

Vi kanske talar förbi varandra...
Finns det skäl för nya utredningen att ägna kort tid åt annat material än vad gamla utredningen hade?
Citera
2017-08-16, 23:56
  #10831
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Dagbok eller anteckning är olika varianter av material. Det sägs vara 60 sidor. Detta material var antagligen inte med i gamla utredningen eftersom den då var nedlagd. Gamla utredningen hade till syfte att utreda vad som hade hänt Kevin och den lades till slut ned. Om nya utredningen skall reda ut om gamla utredningen gjorde rätt, kan den väl ägna några minuter åt material som gamla utredningen inte hade med.

Eller skall den utesluta ett visst specifikt material för att det inte finns substans i övrigt material?

Vi kanske talar förbi varandra...
Finns det skäl för nya utredningen att ägna kort tid åt annat material än vad gamla utredningen hade?

Bevisligen var den så kallade "dagboksanteckningen" med i den gamla utredningen eftersom den återfinns i FUP:en. Och den är värdelös eftersom historian som målas upp bevisligen är falsk på en väldigt kritisk punkt: Den tekniska bevisningen visade att Kevin inte låg och flöt i vattnet, alltså kan barnen omöjligen ha sett honom flyta vid bryggan, än mindre målat en teckning av det. Det är polisens historia som de tvingade på både föräldrarna och barnen just för att man ville kunna binda dem till Kevin, specifikt till bryggan (vilket den tekniska bevisningen i sin tur inte på något sätt har lyckats binda till Kevins dödsfall).
Citera
2017-08-17, 00:54
  #10832
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Bevisligen var den så kallade "dagboksanteckningen" med i den gamla utredningen eftersom den återfinns i FUP:en. Och den är värdelös eftersom historian som målas upp bevisligen är falsk på en väldigt kritisk punkt: Den tekniska bevisningen visade att Kevin inte låg och flöt i vattnet, alltså kan barnen omöjligen ha sett honom flyta vid bryggan, än mindre målat en teckning av det. Det är polisens historia som de tvingade på både föräldrarna och barnen just för att man ville kunna binda dem till Kevin, specifikt till bryggan (vilket den tekniska bevisningen i sin tur inte på något sätt har lyckats binda till Kevins dödsfall).

Det verkar alltså (enligt din beskrivning) finnas information av olika slag som inte är förenliga. Olika vittnesmål, olika teckningar och teknisk bevisning (Är det måhända att Kevin inte var blöt?). En sådan situation, där olika delar av information inte stämmer med varandra torde väl i och för sig inte vara en främmande situation för en polisiär utredning. Tvärtom torde väl det vara en central del i arbetet att just bedöma vad som är sann information och vad som är desinformation (falsk information).

Det borde väl inte vara orimligt att tänka sig att det är just det som en ny utredning bör reda ut. Vad som är värdelöst material och inte? Och är det inte svårt att reda ut det, om den inte tar del av det? Vem vet, det kanske bara tar några minuter, men kan man göra det innan man tittar på det?
Citera
2017-08-17, 07:30
  #10833
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Det verkar alltså (enligt din beskrivning) finnas information av olika slag som inte är förenliga. Olika vittnesmål, olika teckningar och teknisk bevisning (Är det måhända att Kevin inte var blöt?). En sådan situation, där olika delar av information inte stämmer med varandra torde väl i och för sig inte vara en främmande situation för en polisiär utredning. Tvärtom torde väl det vara en central del i arbetet att just bedöma vad som är sann information och vad som är desinformation (falsk information).

Det borde väl inte vara orimligt att tänka sig att det är just det som en ny utredning bör reda ut. Vad som är värdelöst material och inte? Och är det inte svårt att reda ut det, om den inte tar del av det? Vem vet, det kanske bara tar några minuter, men kan man göra det innan man tittar på det?

Vad pratar du ens om? Ingen har sagt ett ord om att utredningen inte skulle reda ut vad som är sant och vad som är falskt. Baphometboy, som du svarade från början, sade att utredningen troligtvis inte lägger en sekund på att utreda vilka mediciner som pappan fick inne på psyket eftersom det är ointressant, speciellt eftersom ingenting pekar på att barnen hade med Kevins död att göra.
Citera
2017-08-17, 08:32
  #10834
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vad pratar du ens om? Ingen har sagt ett ord om att utredningen inte skulle reda ut vad som är sant och vad som är falskt. Baphometboy, som du svarade från början, sade att utredningen troligtvis inte lägger en sekund på att utreda vilka mediciner som pappan fick inne på psyket eftersom det är ointressant, speciellt eftersom ingenting pekar på att barnen hade med Kevins död att göra.

Vi försöker igen då. Låt oss anta att utredningen vill titta på och/eller granska materialet som är de 60 sidorna som eventuellt är samma sak som den sk dagboksanteckningen och samma material som W mfl hävdat kommit fram under tveksamma former. Om man gör det, är det då inte rimligt att man beaktar hur situationen var när materialet skrevs. (Likväl som man behöver göra det kring allt ifrågasatt material/förhörsmaterial.)
Och om man vill utröna dessa former, vore det då också inte lämpligt att utröna vad det var för mediciner och doser eftersom narkotikaklassade läkemedel kan vara väldigt olika mediciner vilket har nämnts innan.

Baphometboy verkar ha åsikten att man inte lägger en sekund på detta medan jag finner det lite märkligt att inte se tiil den situation som rådde när ett material kom till. Det var den meningsåtskillnad jag uppfattade och det var den jag försökte reda ut i syfte att förstå om det verkligen var så jag skulle förstå det.
Citera
2017-08-17, 12:07
  #10835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Vi försöker igen då. Låt oss anta att utredningen vill titta på och/eller granska materialet som är de 60 sidorna som eventuellt är samma sak som den sk dagboksanteckningen och samma material som W mfl hävdat kommit fram under tveksamma former. Om man gör det, är det då inte rimligt att man beaktar hur situationen var när materialet skrevs. (Likväl som man behöver göra det kring allt ifrågasatt material/förhörsmaterial.)
Och om man vill utröna dessa former, vore det då också inte lämpligt att utröna vad det var för mediciner och doser eftersom narkotikaklassade läkemedel kan vara väldigt olika mediciner vilket har nämnts innan.

Baphometboy verkar ha åsikten att man inte lägger en sekund på detta medan jag finner det lite märkligt att inte se tiil den situation som rådde när ett material kom till. Det var den meningsåtskillnad jag uppfattade och det var den jag försökte reda ut i syfte att förstå om det verkligen var så jag skulle förstå det.

Som redan påpekats så lutar det starkt åt att Sandbergs hänvisning till den s.k. dagboken var en desperat lögn för att - i det läget - försöka rädda åtminstone något av den havererade utredningens anseende.

Märk väl att Sandberg gick ut offensivt i Expressen med lögner och halvsanningar efter dokumentärseriens första avsnitt - för att helt gå under jorden efter del 2 och 3.

Det är nästan så att man tycker synd om honom. Sven Åke Christianson var nog den största boven i dramat...

Så. Vilka mediciner som skrevs ut i Arvika månaderna efter mordet lär inte vara en fråga för den nya utredningen.
Citera
2017-08-17, 12:27
  #10836
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag har tyvärr inte lyckats hänga med här angående dagboken/anteckningarna som ska vara på 60 sidor.
Ska alltså Weine ha skrivit en sådan, under eller i samband med vistelsen på psyket, då han befunnit sig under extrem stress och sannolikt varit medicinerad med psykofarmaka?
Men ingen har sett dessa anteckningar, Sandberg skulle ha hänvisat till dem men inte kunnat hitta denna dagbok bland sina papper? Den skulle bl a innehålla teckningar gjorda av barnen eller efter barnens beskrivning, av hur Kevin flyter omkring i vattnet, eventuellt drunknad efter att pojkarna knuffat i honom? Samt ett erkännande från barnen? (Om just detta stämmer kan man direkt skrota hela denna dagbok).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback