2017-06-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Titta på detta klipp, de visar direkt från polisutredningen att SÅC ljuger rakt av

https://www.svtplay.se/klipp/13903604/minns-minnesforskaren-ratt?start=auto

Det här bevisar att du har fel. Till och med jag när jag får se vad SÅC sagt i utredningen och vad han har styrt kan se att DJ har rätt, DJ har helt gått efter vad utredningen visar, det står svart på vitt vad SÅC sysslat med och han satt i TV 2017 och ljög rakt av.

Men det va 20 år sen tror du seriöst han kommer ihåg allt. Antar inte SÅC har hela FUP? Jävligt lätt för DJ att leta upp fel när han sitter på fupen.
Citera
2017-06-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Men det va 20 år sen tror du seriöst han kommer ihåg allt. Antar inte SÅC har hela FUP? Jävligt lätt för DJ att leta upp fel när han sitter på fupen.

Men han hade inte rätt på en enda punkt, det var medvetna lögner, kolla på i nyhetsmorgon när han totalt förnekar detta med dockorna, samt hörsnäckan med Harrysson, detta är detaljer man minns när man arbetat med detta.

Dessutom påståendet att det när SÅC kom in redan fanns hos polisen en övertygelse att bröderna hade gjort detta, men det framgår i utredningsmaterialet att det var SÅC som drev fram detta.

Så lägg ner nu, du är överbevisad, du kan inte hålla på som idioterna som hävdar att jorden är platt längre, DJ har läst utredningen mycket noggrant och teamet har visat på exakt på att inte ett enda ord som SÅC säger 2017 stämmer med vad som står om SÅC inblandning i utredningen.
Citera
2017-06-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Kanske hade varit lättare för SÅC att minnas om programledarna klätt sig i liknande kläder som R och C hade på sig när de vallades med dockan ??
Citera
2017-06-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
I klippet säger man ju att flera vittnen sett Kevin kl 18 så 17.30 för sista observationen stämmer väl inte?

Ja då är ju alibit ännu bättre, men grejen är att i de 14 förhören med den besökande familjen så sitter alla en och en och förhörs och redan i första förhörsomgången sägs huvuddragen och flera detaljer kommer fram i framtida förhör, det är så det går till när man förhör.

Ingenstans i de dokumenten finns det möjlighet att för polisen att krossa detta alibi, för det finns utomstående vittnen, vi har vittnesmål från de tonåringar som körde sönder banan, vi har vittnesmål från grannar samt från de besökande barnen.

Och de säger att bröderna gick in mellan 17.30-17.40 vilket jag ser som en rimlig tidsbedömning av att de gick in tidigare än när de skulle in.

Jag tippar på av logistiska skäl att föräldrarna ville ha in barnen runt 17.45-17.50 eftersom de skulle samla in hela gänget, klä sig varmt inför fisketuren, plocka fram grejor och sedan gå ut och sätta sig i två bilar för att åka.

Alla som någon gång träffat barn i 5-7 års åldern, samt att det fanns ytterligare barn upp till 10 år hur svårt det är att åka iväg vid en viss given tid.

Så det spelar ingen roll om tidpunkten var 17.30 eller 18.00 när Kevin sågs sista gången, för bröderna hade bara 10 minuter på sig i polisens teori om att de skulle kunnat mörda Kevin, och 10 minuter är för kort tid att mörda och förflytta kroppen samt ta sig tillbaka, rimligtvis borde det ta 5 minuter till bryggan, bara promenaden fram och tillbaka är 10 minuter.

Barnen har ett 100% alibi och det framgår hur tydligt som helst här.

De nya fakta för mig var följande.

Tonåringarna som körde sönder sladdbanan
Att Kevin handlade godis i en affär
att Kevin följde med en pojke ut från affären, och då var klockan 18.00 vem var denne pojke? var han inblandad i Kevins död?
Vid denna tidpunkt var Christian bevisligen i en bil på väg mot fisketuren.
Citera
2017-06-09, 11:13
Medlem
Citat:
Ja då är ju alibit ännu bättre, men grejen är att i de 14 förhören med den besökande familjen så sitter alla en och en och förhörs och redan i första förhörsomgången sägs huvuddragen och flera detaljer kommer fram i framtida förhör, det är så det går till när man förhör.

Ingenstans i de dokumenten finns det möjlighet att för polisen att krossa detta alibi, för det finns utomstående vittnen, vi har vittnesmål från de tonåringar som körde sönder banan, vi har vittnesmål från grannar samt från de besökande barnen.

Och de säger att bröderna gick in mellan 17.30-17.40 vilket jag ser som en rimlig tidsbedömning av att de gick in tidigare än när de skulle in.

Jag tippar på av logistiska skäl att föräldrarna ville ha in barnen runt 17.45-17.50 eftersom de skulle samla in hela gänget, klä sig varmt inför fisketuren, plocka fram grejor och sedan gå ut och sätta sig i två bilar för att åka.

Alla som någon gång träffat barn i 5-7 års åldern, samt att det fanns ytterligare barn upp till 10 år hur svårt det är att åka iväg vid en viss given tid.

Så det spelar ingen roll om tidpunkten var 17.30 eller 18.00 när Kevin sågs sista gången, för bröderna hade bara 10 minuter på sig i polisens teori om att de skulle kunnat mörda Kevin, och 10 minuter är för kort tid att mörda och förflytta kroppen samt ta sig tillbaka, rimligtvis borde det ta 5 minuter till bryggan, bara promenaden fram och tillbaka är 10 minuter.

att Kevin följde med en pojke ut från affären, och då var klockan 18.00 vem var denne pojke? var han inblandad i Kevins död?

Ja de är otvivelaktigt oskyldiga, för mig är det helt otroligt att de fortfarande finns vissa här som tror något annat. För mig hade aldrig alibit behövts då i stort sett allt talar för att de är oskyldiga redan om man inte gillar deckare som har de minst sannolika gärningsmännen (sådana finns det gott om) och tror att verkligheten ser ut så.
Citera
2017-06-09, 12:05
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Det gör han inte. Han kommer in med en historia som dels inte stämmer med det polisen påstår sig ha fått fram. Dels skulle ha rentvått pojkarna om den hade varit sant.

Dessutom sextio sidor (!) för ett händelseförlopp som borde kunna sammanfattas på en enda sida. Om det inte vore för den stora mängden rena fantasier och motsägelser.
Citera
2017-06-09, 12:24
Medlem
habets avatar
Citat:

Glöm inte att i polisens scenario så ska ju barnen också haft tid till att tjata på föräldrarna att Kevin ligger i vattnet inklusive ritat en teckning om hur det såg ut. Nu var det ju dessutom en 7-åring som skulle ha ritat det hela så det lär ju inte ha skett som någon snabbskiss precis.
Citera
2017-06-09, 13:22
Medlem
Vet inte om denna ligger ute på sidorna förut:

http://www.fgj.se/verktyg/gravpodden/

En intressant intervju med Dan Josefsson om Kevin-fallet.
Citera
2017-06-09, 15:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Detta sammandrag tydliggör alibit bättre än vad det gjorde i dokumentären, detta är 100% klockrent alibi, ingen tingsrätt i världen eller domstol hade bortsett från detta och ansett att bröderna kunnat utföra mordet.

Det är ju precis vad jag sagt hela tiden om tidpunkterna i fallet, jag hade fel på en punkt, de var på macken 17.58 inte kl 18.00-18.10 som jag tippade på i tidigare sammanställningar av tidskronologin.

De gick in tidigt innan de åkte för att några tonåringar kört sönder deras sladdbana, och då handlar tidpunkten om 17.30-17.40, 17.50-17.55 åkte dom från området för fisketuren, kanske något senare, men 17.58 var de bevisligen på macken och Christian var i den besökande familjens bil vid detta tillfälle.

Där blev marginalerna ännu sämre för mordet, 17.30 sågs Kevin sista gången och då var bröderna på väg att gå in i lägenheten redan.

Allt visar att Kevin dog mellan 18.00-19.00 och då var bröderna på fisketur, Case Closed.

Tidslinjen är a och o i fallet. Man skulle förstås vilja ha alla tidsuppgifter ur förundersökningen från vittnesmål och annat som förstahandskälla, men som det verkar av döma av de uppgifter du refererar är det faktiskt inte bara svårt för bröderna att hinna mörda Kevin utan omöjligt.

Det innebär i så fall, föga förvånande, att Lambertz dels far med osanning då han påstår att bröderna inte har ett alibi, dels att han medvetet förvanskar den bild polisutredningen ger av tidsutdräkten för själva mordet.
Citera
2017-06-09, 17:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man får fråga insatta debattkollegorna här:

* enligt uppgift nekade Sandberg brödernas far att få ut FUP. Var det korrekt handlagt i anslutning till att FUP stängdes? Hade han kunnat få ut FUP medan utredningen fortfarande pågick?

* Sandberg hade mängder av papper från FUP på golvet i sin bostad! Det är sekretessbelagt - ska dessa handlingar inte förvaras på ett sådant sätt att de skyddas såväl från obehörigas insyn som från stöld?
Jmf med patientjournaler som måste förvaras i ett låst, brandsäkert journalskåp.

* när SÅC i sin bok,som citeras ovan, uppger förhållanden som påstås finnas i ett sekretessbelagt material är det ju dels helt omöjligt att bemöta med källkritik och del omöjligt för bröderna att försvara sig om påståenderna är fantasier.
SÅCs bok har tidigare, (men som tur var ej längre) använts som kurslitteratur och tryckts i ett par tusen ex - det är rätt stor spridning av komprometterande antagligen påhittade uppgifter som tydligt misskrediterar bröderna även om de inte namnges. Finns det möjlighet för påföljd för detta? Förtal?

Rent vetenskapligt finns den naturligtvis en "oredighetsaspekt" i SÅCs publicerade material men den granskningen får nog skötas inom fakulteten.

Det blev inte riktigt att jag svarade på det här. Jag och Utredaren tycks inte riktigt överens om sekretess och brödernas rätt att få ut saker från förundersökningen i Kevinutredningen, om jag förstår det rätt.

Min uppfattning är Sandberg behöver inte låta bröderna eller deras far få ut något viktigt ur förundersökningen, om han inte så önskar. Varken före eller efter den slutfördes. Så han har inte begått något formellt fel där.

De som var inblandade som utredare får delge uppfattningar om fallet i media eller bokform som skedde, därför att det inte namnger någon eller är direkta sekretessbelagda uppgifter, snarare allmänna reflektioner och slutsatser. Varken Sandberg eller SÅC har alltså gjort juridiskt fel som förtal.

Vad jag vet finns det inga sådana krav på förvaring av materialet som du skriver om som gör att Sandberg kan straffas för något brott, men vad polisens interna regler osv säger om hantering av material vet jag inte och där kan han ju bryta mot föreskrifter eller praxis möjligen.
Citera
2017-06-09, 17:27
Medlem
Ju mer man läser här på FB om folks tyckande o tro om offentlighetsprincipen, desto mer inser man att insikten är noll. Vem vill inbilla sig, att det var just polisen Sandberg som satt på beslutanderätten om att helt eller delvis lämna ut FUPen? Ex.vis till direkt berörda. Är det inte rent barnspråk vi tvingas läsa här? Är det inte domstolar som har att sist besluta, vilka handl. som kan lämnas ut?
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det blev inte riktigt att jag svarade på det här. Jag och Utredaren tycks inte riktigt överens om sekretess och brödernas rätt att få ut saker från förundersökningen i Kevinutredningen, om jag förstår det rätt.

Min uppfattning är Sandberg behöver inte låta bröderna eller deras far få ut något viktigt ur förundersökningen, om han inte så önskar. Varken före eller efter den slutfördes. Så han har inte begått något formellt fel där.

De som var inblandade som utredare får delge uppfattningar om fallet i media eller bokform som skedde, därför att det inte namnger någon eller är direkta sekretessbelagda uppgifter, snarare allmänna reflektioner och slutsatser. Varken Sandberg eller SÅC har alltså gjort juridiskt fel som förtal.

Vad jag vet finns det inga sådana krav på förvaring av materialet som du skriver om som gör att Sandberg kan straffas för något brott, men vad polisens interna regler osv säger om hantering av material vet jag inte och där kan han ju bryta mot föreskrifter eller praxis möjligen.
Citera
2017-06-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tidslinjen är a och o i fallet. Man skulle förstås vilja ha alla tidsuppgifter ur förundersökningen från vittnesmål och annat som förstahandskälla, men som det verkar av döma av de uppgifter du refererar är det faktiskt inte bara svårt för bröderna att hinna mörda Kevin utan omöjligt.

Det innebär i så fall, föga förvånande, att Lambertz dels far med osanning då han påstår att bröderna inte har ett alibi, dels att han medvetet förvanskar den bild polisutredningen ger av tidsutdräkten för själva mordet.

Jag råder dej att gå tillbaka en sida och kolla länken till SVT:s extra material, DJ och hans team har redovisat alibit genom att lusläst de 14 förhören och redogjort för alla tidpunkter som kom fram genom de första dagarnas dörrknackningar. Klippet jag såg kommer all fakta från originalkällorna.

Saken är den att de som hävdar att bröderna är skyldiga bara läst igenom RS:s versioner samt den undermåliga utredning som den kvinnliga journalisten kom med.
Genom extramaterialet tydliggörs allting bättre och många okända fakta kommer i dagern som exakta tidpunkter som vi de senaste veckorna bara gissat oss fram efter luddiga tidsangivelser, nu tydliggörs allting och visar en bättre kronologi och den kronologin placerar Kevin vid affären kl 18.00 och då måste tidsangivelsen 17.30 vara felaktig och kommer inte den i från den undermåliga utredningen?

Men ju mer vi får veta desto orimligare blir det att bröderna ens blev misstänkta.

Det är omöjligt att bröderna har gjort det, vi har de här veckorna matats med fakta som raserar RS: version bit för bit.
GW Persson visar på att genom temperaturmätningen av Kevins kropp så dog Kevin strax efter 18.00 och det kan till och med vara mellan 18.00-19.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in