2017-06-03, 13:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren

Du förnekar alltså Newtons första lag? på dig själv Stinkjobb.

Låt mig lära dig lite fysik:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Newtons_rörelselagar

Dessutom särskriver du också
Men din förbannade aphjärna, det var ditt idiotuttalande om att krutet inte kunde förbrännas pga. avsaknaden av syre (egentligen avsaknaden av syrgas men du är väl inte så bra på kemi heller) som var det dumma och som föranledde mitt "Herre djävlar" (som dessutom är korrekt att antingen sär- eller sammanskriva, notera alla andra sammanskrivningar i min text där särskrivningsoffer hade gjort bort sig), Newtons rörelselagar har jag god koll på och inga invändningar mot.

Du kan doppa ner en pistol under vatten, i matolja eller i vakuum och det går alldeles utmärkt att avfyra den i alla fall. Om någon tvivlar så har Mythbusters avfyrat en revolver i vakuum: https://www.youtube.com/watch?v=hUdkIn7C9fA
Citera
2017-06-03, 13:35
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men din förbannade aphjärna, det var ditt idiotuttalande om att krutet inte kunde förbrännas pga. avsaknaden av syre (egentligen avsaknaden av syrgas men du är väl inte så bra på kemi heller) som var det dumma och som föranledde mitt "Herre djävlar" (som dessutom är korrekt att antingen sär- eller sammanskriva, notera alla andra sammanskrivningar i min text där särskrivningsoffer hade gjort bort sig), Newtons rörelselagar har jag god koll på och inga invändningar mot.

Du kan doppa ner en pistol under vatten, i matolja eller i vakuum och det går alldeles utmärkt att avfyra den i alla fall. Om någon tvivlar så har Mythbusters avfyrat en revolver i vakuum: https://www.youtube.com/watch?v=hUdkIn7C9fA

Hehe, Skunkis vet vart skåpet ska stå.

Tillbaka till detta med pistolkulan... På 40 mils höjd upp som ISS har sin omloppsbana så måste ju jordens gravitation har minskat lite i alla fall. Hur mycket tro?

Men vad det gäller flykthastigheten så måste väl den påverkas ganska rejält av att kulan inte måste färdas genom den "jobbiga biten" aka atmosfären?
Eller är flykthastigheten från ISS så gott som den samma som från havsnivån ändå?
Citera
2017-06-03, 14:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Hehe, Skunkis vet vart skåpet ska stå.

Tillbaka till detta med pistolkulan... På 40 mils höjd upp som ISS har sin omloppsbana så måste ju jordens gravitation har minskat lite i alla fall. Hur mycket tro?

Men vad det gäller flykthastigheten så måste väl den påverkas ganska rejält av att kulan inte måste färdas genom den "jobbiga biten" aka atmosfären?
Eller är flykthastigheten från ISS så gott som den samma som från havsnivån ändå?
Formeln är förvisso enkel men det är ju ännu enklare att bara skriva in höjden i någon onlinekalkylator som denna: http://www.calctown.com/calculators/acceleration-due-to-gravity-calculation

Där räknar de visst med 9,8 vid havsytan, det varierar ju lite från plats till plats men knappar man in höjden 400 km så blir det 9,68 m/s², bara någon procent mindre än vid havsytan alltså.

Jag tror att luftmotståndet är försummat i formeln för flykthastighet vid jordytan så det skulle egentligen adderas men då måste man ju veta massan, tvärsnittsarean och luftmotståndskoefficienten på objektet man ska skjuta iväg plus en massa atmosfäriska variabler så det blir lite jobbigt.
Citera
2017-06-03, 15:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Formeln är förvisso enkel men det är ju ännu enklare att bara skriva in höjden i någon onlinekalkylator som denna: http://www.calctown.com/calculators/acceleration-due-to-gravity-calculation

Där räknar de visst med 9,8 vid havsytan, det varierar ju lite från plats till plats men knappar man in höjden 400 km så blir det 9,68 m/s², bara någon procent mindre än vid havsytan alltså.

Jag tror att luftmotståndet är försummat i formeln för flykthastighet vid jordytan så det skulle egentligen adderas men då måste man ju veta massan, tvärsnittsarean och luftmotståndskoefficienten på objektet man ska skjuta iväg plus en massa atmosfäriska variabler så det blir lite jobbigt.

Du skrev nog av fel. Med h=400 km ger räknaren g=8.681 m/s² vilket är 11.4% mindre än vid jordytan. Dock är det ju inte det som ger flykthastigheten. Flykthastigheten vh på höjden h kan på liknande sätt som i länken beräknas enl
vh/v = √(r/(r+h))
där r är jordens radie och h är flykthastigheten vid ytan. Resultatet blir ca 4 ggr mindre %-skillnad än för g, dvs ca 3%, så din slutsats blir ju ändå något så när rätt.

400 km är ca 6% av jordradien, så redan utan att titta på någon formel öht är det rimligt att anta att storheter som beror på r ändras med samma storleksordning.
Citera
2017-06-03, 15:57
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:

Ja luftmotståndet försummar man tydligen i formeln för flykthastighet vid jordytan. Men du/man/nån kan ändå med säkerhet säga att "kulan" från ISS inte har en chans att frigöra sig från jordens gravitation?
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-06-03 kl. 15:59.
Citera
2017-06-03, 16:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du skrev nog av fel. Med h=400 km ger räknaren g=8.681 m/s² vilket är 11.4% mindre än vid jordytan. Dock är det ju inte det som ger flykthastigheten. Flykthastigheten vh på höjden h kan på liknande sätt som i länken beräknas enl
vh/v = √(r/(r+h))
där r är jordens radie och h är flykthastigheten vid ytan. Resultatet blir ca 4 ggr mindre %-skillnad än för g, dvs ca 3%, så din slutsats blir ju ändå något så när rätt.

400 km är ca 6% av jordradien, så redan utan att titta på någon formel öht är det rimligt att anta att storheter som beror på r ändras med samma storleksordning.
Visst fanken, 8,68 stod det ju, inte 9,68. Fast jag skrev inte det som något svar angående flykthastighet, bara ett svar på frågan om gravitationen på ISS:s höjd, synd bara att jag fumlade med åttan och nian.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Ja luftmotståndet försummar man tydligen i formeln för flykthastighet vid jordytan. Men du/man/nån kan ändå med säkerhet säga att "kulan" från ISS inte har en chans att frigöra sig från jordens gravitation?
Ja det har vi redan skrivit om igår, en pistolkula har alldeles för låg utgångshastighet för det och det räcker inte ens med världens snabbaste gevärskula. Lite drygt dubbla hastigheten hos världens snabbaste gevärsammunition så börjar det däremot likna något.
Citera
2017-06-03, 17:01
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ja det har vi redan skrivit om igår, en pistolkula har alldeles för låg utgångshastighet för det och det räcker inte ens med världens snabbaste gevärskula. Lite drygt dubbla hastigheten hos världens snabbaste gevärsammunition så börjar det däremot likna något.

Jo jag vet det men jag blev osäker när du skrev detta:
Citat:

Men nu har det klarnat. Tack för svar.
Citera
2017-06-04, 17:51
Medlem
Tammers avatar
All värme som genereras från universums miljarder brinnande stjärnor/solar, kommer den på något sätt att påverka temperaturen i universum? Från nuvarande -270 grader till, låt säga, minus 265?
Citera
2017-06-05, 05:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
All värme som genereras från universums miljarder brinnande stjärnor/solar, kommer den på något sätt att påverka temperaturen i universum? Från nuvarande -270 grader till, låt säga, minus 265?
Nej de ger inte mycket till temperaturökning skulle jag tro.
Men det beror givetvis på hur nära du är en galax.
Det som höjer temperaturen över absoluta nollpunkten är den kosmiska bakgrundsstrålningen från när plasman svalnade, där frisläpptes en rackarns massa fotoner som far omkring i universum idag. Hittar man områden som är relativt gasfria är det just inte mycket som genererar värme på en kropp än just CBR som ger en temperaturökning på 2.76 kelvin.

Extra vetande...
Du hittar den kallaste platsen man vet om idag i Bumerangnebulosan.
Den håller 1 grad över absoluta nollpunkten.
Anledningen till att temperaturen är så låg är att gasen där expanderar och expanderande gas blir kallare.

http://www.livescience.com/32259-whats-the-coolest-place-in-the-universe.html
Citera
2017-06-06, 12:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej de ger inte mycket till temperaturökning skulle jag tro.
Men det beror givetvis på hur nära du är en galax.
Det som höjer temperaturen över absoluta nollpunkten är den kosmiska bakgrundsstrålningen från när plasman svalnade, där frisläpptes en rackarns massa fotoner som far omkring i universum idag. Hittar man områden som är relativt gasfria är det just inte mycket som genererar värme på en kropp än just CBR som ger en temperaturökning på 2.76 kelvin.

Extra vetande...
Du hittar den kallaste platsen man vet om idag i Bumerangnebulosan.
Den håller 1 grad över absoluta nollpunkten.
Anledningen till att temperaturen är så låg är att gasen där expanderar och expanderande gas blir kallare.

http://www.livescience.com/32259-whats-the-coolest-place-in-the-universe.html
Intressant. Men om man befinner sig i vårt solsystem, t ex mellan jorden och månen, är det absoluta nollpunkten som gäller där också?
En annan tanke: hade månen haft samma klimat som jorden om där funnits atmosfär? Avståndet till solen är ju detsamma.
Citera
2017-06-06, 13:44
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:

Idiotuttalande? Du får nog arbeta på din vänlighet din stackare. Att tänka att en snabb förbränning kräver syre är knappast idiotiskt, det är ju helt korrekt. Att veta att patronen ändå innehåller tillräckligt med eget syre för att det ska räcka är inte kemikunskap utan vapenkunskap. Jag tycker att du får tagga ned lite och knapra några fler prozac så du blir glad.

I övrigt får det vara -180 Celsius för att syre ska vara flytande. Dock är det möjligen tänkbart att syret faktiskt övergår till vätskeform i den kalla rymden, vilket ändå skulle kunna förhindra en avfyring. Beror på hur lång tid patronen exponeras för yttertemperaturen.

Förövrigt brukar man stava "djävlar" utan "d" om man inte specifikt talar om varelserna. Det kanske du gjorde, men det har inte så mycket med astronomi att göra.
Senast redigerad av Hegernataren 2017-06-06 kl. 13:48.
Citera
2017-06-06, 22:42
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Har inte läst alla kommentarer, men om man i en cirkulär omloppsbana ökar hastigheten med en faktor av ca sqrt(2) uppnår man flykthastigheten.
Kulan skulle behöva skjutas i ~3000 m/s

https://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt2+*+ISS++velocity

https://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt2+*+ISS++velocity+-+ISS+velocity
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in