2017-03-21, 21:47
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Vet inte hur ordagrant du menar då det är så svåra saker att greppa. Men en flygande köttbulle som ligger på låt säga 0,99c skulle då ha en sån överjävlig jävla kraft i sig så att den vid träff mot Jorden skulle slå sönder planeten till spillror som ingenting?
Eftersom det är en hypotetisk fråga så kommer scenariot aldrig att inträffa, men ja, om en köttbulle skulle komma flygande i 0,99 c så skulle den kunna förinta inte bara jorden utan hela Vintergatan. Förmodligen hela universum.

Köttbullen skulle för övrigt kräva mer energi än det finns i universum för att uppnå 0,99 c.
Citera
2017-03-21, 21:58
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Eftersom det är en hypotetisk fråga så kommer scenariot aldrig att inträffa, men ja, om en köttbulle skulle komma flygande i 0,99 c så skulle den kunna förinta inte bara jorden utan hela Vintergatan. Förmodligen hela universum.

Köttbullen skulle för övrigt kräva mer energi än det finns i universum för att uppnå 0,99 c.

Svindlande tanke. Tråkig tanke är det med för mig lekman som jag är.
Lär väl precis som du säger krävas en jäääävla massa bränsle för både acceleration och nitning för våra rymdskepp.

Tänkte att vi skulle berätta lite om olika missförstånd som många av oss säkert har haft nån gång.

Jag börjar: Trodde solen låg 8 ljusekunder bort, istället för 8 minuter. Trodde detta ända fram tills jag var 20 eller nått.
Citera
2017-03-21, 22:20
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Svindlande tanke. Tråkig tanke är det med för mig lekman som jag är.
Lär väl precis som du säger krävas en jäääävla massa bränsle för både acceleration och nitning för våra rymdskepp.

Tänkte att vi skulle berätta lite om olika missförstånd som många av oss säkert har haft nån gång.

Jag börjar: Trodde solen låg 8 ljusekunder bort, istället för 8 minuter. Trodde detta ända fram tills jag var 20 eller nått.
Du behöver nog inte ta fram skämskudden för denna blygsamma fadäs.
Citera
2017-03-21, 22:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Dumheter, även om köttbullen (15 g) iofs skulle ha väldigt mycket energi vid den hastigheten -- en energi motsvarande ca 100 Hiroshima-bomber eller 2 Mton. Och det finns kärnladdningar som har mycket större sprängstyrka än så.
Senast redigerad av nerdnerd 2017-03-21 kl. 22:32.
Citera
2017-03-21, 22:31
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:

Ja haha.. Men fram det nu!, eller var du född allvetandes?

En annan grej var att jag fram tills ca 7 års ålder trodde att alla stjärnor utom solen var planeter och att det då var vår egen sol som fick dessa att lysa.
Citera
2017-03-21, 22:36
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Dumheter, även om köttbullen (15 g) iofs skulle ha väldigt mycket energi vid den hastigheten en energi motsvarande ca 100 Hiroshima-bomber eller 2 Mton. Och det finns kärnladdningar som har mycket större sprängstyrka än så.

Citat:

Är ju som sagt en simpel lekman men visst får skämskudden som har:
Citat:
LuktenUtavBajs
skämskudden får nog plockas fram inatt.
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-03-21 kl. 22:43.
Citera
2017-03-21, 22:39
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Dumheter, även om köttbullen (15 g) iofs skulle ha väldigt mycket energi vid den hastigheten -- en energi motsvarande ca 100 Hiroshima-bomber eller 2 Mton. Och det finns kärnladdningar som har mycket större sprängstyrka än så.
Då ber jag om ursäkt!

Om vi säger 99,999999999999999999999999 c då?
Citera
2017-03-21, 22:42
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Då ber jag om ursäkt!

Luktar skämskudden bajs?

Nej då..

Hur tungt objekt skulle krävas för att pulvrisera jorden om den kom i ljusets fart?
Citera
2017-03-21, 22:48
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Luktar skämskudden bajs?

Nej då..

Hur tungt objekt skulle krävas för att pulvrisera jorden om den kom i ljusets fart?

Vi snackar om nära ljusets hastighet. Det gäller alltså om det är 99,9, 99,99 eller 99,999 c.

Citat:
In special relativity, an object that has nonzero rest mass cannot travel at the speed of light. As the object approaches the speed of light, the object's energy and momentum increase without bound.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_in_special_relativity

Vid ljusets hastighet är massan oändlig, och då kan du räkna ut vad som händer med jorden om ett dammkorn träffar oss med ljusets hastighet.
Citera
2017-03-21, 23:00
Medlem
TheRickiestRicks avatar
LuktenUtavBajs:
Citat:
Vi snackar om nära ljusets hastighet. Det gäller alltså om det är 99,9, 99,99 eller 99,999 c.

Ja det är ju exakt det vi gör och har gjort ända från början så jag vet inte vad det är du vill ha sagt med det. Inväntar proffsvetarna och deras kunskaper i ämnet.

Första inlägget jag citerade dig på.

Ditt Citat:
Citat:
En köttbulle som (hypotetiskt) accelereras upp i närheten av ljusets hastighet får en massa som närmar sig oändligheten.

Mitt svar:
Citat:
Vet inte hur ordagrant du menar då det är så svåra saker att greppa. Men en flygande köttbulle som ligger på låt säga 0,99c skulle då ha en sån överjävlig jävla kraft i sig så att den vid träff mot Jorden skulle slå sönder planeten till spillror som ingenting?

Ditt svar:
Citat:

Citera
2017-03-21, 23:01
Medlem
Newkies avatar
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_in_special_relativity

Vid ljusets hastighet är massan oändlig, och då kan du räkna ut vad som händer med jorden om ett dammkorn träffar oss med ljusets hastighet.

Ett dammkornformat hål rakt genom planeten? :P
Citera
2017-03-21, 23:06
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
LuktenUtavBajs:
Ja det är ju exakt det vi gör och har gjort ända från början så jag vet inte vad det är du vill ha sagt med det. Inväntar proffsvetarna och deras kunskaper i ämnet.

Första inlägget jag citerade dig på.

Ditt Citat:

Mitt svar:

Ditt svar:
Ja, det var hur stor andel av ljusets hastighet som krävs. Jag förmodade felaktigt och slentrianmässigt att 0,99 c räckte, men det visar sig nu att en större andel än så krävs. Mitt bruk av ordet "förmodligen" tyder på det. Vi väntar nu på om det rätta svaret är 0,999 c eller 0,9999 c eller kanske till och med mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in