Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Har nyligen börjat med Elvanse efter vissa biverkningar med Ritalin och Concerta, plus att några bekanta med exakt samma biverkningar blev väldigt nöjda med Elvanse!
Men, hoppas verkligen biverkningarna av Elvanse för mig nu bara är en fas i början :-) Fast blev lite orolig då det var värre än vad jag minns av både Ritalin och Concerta i början.
Men det verkar ju inte vara helt ovanligt att det vänder senare. Och antar att det gör mer skillnad att byta till Elvanse pga helt andra ämnen än att gå från Ritalin till Concerta
Man får väl härda ut och se vad som händer :-)
Fick med mycket biverkningar första 1-2 veckorna.
Metylfenidat försvann aldrig biverkningarna på utan blev nästan bara värre med tiden.
Blir kall/varm och svettas en del på elvanse, kroppen känns lite spänd och milt obehag emellanåt.
Hög puls på em/kväll när det börjar gå ur. Blivit bättre sista tiden dock, hade innan hög puls under hela verkningstiden. Hjärtat känns lite ansträngt och jag är osäker på hur hårt jag vågar träna. Vore fint om någon kunde komma med lite inputs angående träning. Bör jag undvika tung styrketräning medan elvanse verkar som mest? konditionsträning?
Med hög puls så menar jag vilopuls över 95.
Enda biverkningen som inte försvunnit är aptitförlust, skulle kunna gå hela dagarna och bara äta frukt och proteinbars. Så det gäller att ha koll på att man får i sig tillräckligt med mat.
Betablockerare och stimulantia ska man undvika är min uppfattning men läser samtidigt om folk som får det mot hög puls på CS. Hur ligger det till med det?