2017-05-14, 12:11
Medlem
Nkpgisits avatar
Orkar inte läsa igenom och så. Så har frågan redan förekommit innan (ganska troligt)
Men till frågan. Funkar Elvanse bra vid IV? Eller får man sitta och vänta in effekt även då?
Eller får man en rush som på vanligt dos?
Citera
2017-05-14, 12:17
Medlem
Mirdochs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Orkar inte läsa igenom och så. Så har frågan redan förekommit innan (ganska troligt)
Men till frågan. Funkar Elvanse bra vid IV? Eller får man sitta och vänta in effekt även då?
Eller får man en rush som på vanligt dos?

Nej. Elvansen behöver omvandlas i din magsäck.
Citera
2017-05-14, 12:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirdoch
Nej. Elvansen behöver omvandlas i din magsäck.

Nej.
Det varken omvandlas eller tas upp i magsäcken.
Citera
2017-05-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loosecanon
Ge det ett tag. Utvärdera sen. Känner igen mig mycket i det du skriver.
Funkar precis som du i jobb etc, sociala sammanhang, och är omtyckt. Men har noll tålamod, blir lätt arg och hamnar med det i onödiga konflikter som i slutänden resulterar i ångest för min del.
Medicinen hjälpte. Humöret blev jämnare och upptäckte att jag inte lika lätt blir arg.
Det tog ett tag innan man upplevde skillnaden. Och innan kroppen vänjer sig med medicinen.

Okej, ska försöka ge det en chans. Bara jag inte beter mig som en idiot imorgon då.

Är ju även ett problem att inte kunna sova. Har iofs bara använt den igår och idag men jag tog 30 mg igår 09.00 och lyckades somnade 02.00. Ikväll måste jag lyckas somna tidigt. Wish me luck.
Citera
2017-05-14, 15:34
Medlem
loosecanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKnullarn
Okej, ska försöka ge det en chans. Bara jag inte beter mig som en idiot imorgon då.

Är ju även ett problem att inte kunna sova. Har iofs bara använt den igår och idag men jag tog 30 mg igår 09.00 och lyckades somnade 02.00. Ikväll måste jag lyckas somna tidigt. Wish me luck.

Ja, sömnen..du kan ju alltid kolla om du kan få sömntabletter av läkaren? Om det håller i sig.
Lycka till!
Citera
2017-05-15, 22:54
Medlem
Jag är väldigt kluven till Elvanse.
Jag har diagnosen "störning i autismspektrat" samt depression.
Har gått flera år på diverse antidepressiva (senast venlafaxin) men har nu slutat med dessa eftersom dom inte gav någon effekt.
Jag har Elvanse utskrivet, och det är den enda medicin som fungerat för mig.
Jag klarar av sociala situationer och har energi och förmåga att klara av jobbet. När tabletten slutar funka efter lunch faller jag dock som en sten.

Jag har sagt till min läkare att jag är tveksam till att fortsätta med Elvanse eftersom jag förmodligen skulle få samma effekt med amfetamin (nej, jag har aldrig provat droger) och att jag inte vill använda "knark" för att må bra - jag vill lösa mina problem.

Hur ska man göra? Den "kemiska glädjen" funkar tydligen, men är det rätt väg att gå?
Citera
2017-05-16, 01:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jag är väldigt kluven till Elvanse.
Jag har diagnosen "störning i autismspektrat" samt depression.
Har gått flera år på diverse antidepressiva (senast venlafaxin) men har nu slutat med dessa eftersom dom inte gav någon effekt.
Provat voxra? kan användas i kombination med elvanse.
Citera
2017-05-16, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Provat voxra? kan användas i kombination med elvanse.
Har inte provat Voxra, har läst om det och sett många positiva omdömen.
Vill helst inte be min läkare om specifika preparat, vill inte att han ska tro att jag försöker göra hans jobb.

Men det spelar ingen roll. Jag klarar ändå inte av att kontakta läkare. Skulle behöva hjälp med sådana saker. Att slåss mot en telefonkö fixar jag inte.

Men åter till Elvanse. Det funkar ju. Om jag inte tar Elvanse så här jag noll koncentrationsförmåga. Kan inte göra något annat än att ligga i soffan.

Men jag identifierar mig inte med resultatet av min neuropsykiatriska utredning. Därför är jag rädd för att Elvanse effekten bara är ett rus.

Den läkare som först skrev ut Elvanse sade att Elvanse har visat sig effektiv mot min typ av problem, men att man inte riktigt vet varför.
Jag har tex inte alls samma positiva reaktion på Concerta.
Citera
2017-05-17, 09:00
Medlem
tsiLs avatar
Muntorrheten jag får av Elvanse är minst sagt brutal. Provat diverse preparat för att få bukt med den, tuggar tuggummi nonstop och dricker mer vatten än en kamel med god framförhållning... Ingenting hjälper. Undrar om Attentin kan vara ett bättre alternativ på den fronten?
Citera
2017-05-17, 15:02
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsiL
Muntorrheten jag får av Elvanse är minst sagt brutal. Provat diverse preparat för att få bukt med den, tuggar tuggummi nonstop och dricker mer vatten än en kamel med god framförhållning... Ingenting hjälper. Undrar om Attentin kan vara ett bättre alternativ på den fronten?

Första 5-6 dagarna var det vidrig muntorrhet. Nu har den helt försvunnit, samt en rad andra biverkningar borta med. Kvar en endast positiva effekter, mer eller mindre.
Citera
2017-05-17, 21:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Tandläkaren kan hjälpa dig, bla skriva recept på sugtabletter och kolla upp nödvändig tandvård, har för mig muntorrhet räcker för att få det.

Nödvändig tandvård aka n-tandvård är det mest nödvändiga med högkostndsskydd 2200kr om året, frikort gäller.
Citera
2017-05-19, 10:20
Medlem
p1t4s avatar
Citat:

Den som faktiskt hjälpt mig mycket är Flux munskölj dry mouth rinse. Gurgla runt i 10 sek 2x om dan och känner att den håller rätt länge bättre än alla kassa tabletter som bara hjälper medans man har dem i munnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in