2017-08-29, 08:05
Medlem
Kolla innehållet i kapslarna, jag svalde i en tio dagars period dem hela. Vet ej om någon kapsel var tom. Sen 11e dagen så skulle jag hälla ut innehållet i vatten, som det står i fass att man kan göra. Kapseln var tom, hade bara spår av innehåll. Kollade då resten av dem jag hade. Sammanlagt 10 st (!) Kapslar var tomma. Så minst en tredjedel av min burk hade tomma kapslar med endast spår av innehåll. Klagat till bolaget som tillverkar dem samt apoteket där jag hämtade ut. Måste blivit ngt fel på produktionen. Ps. Det var 50mg kapslar.
Citera
2017-08-31, 14:01
Medlem
T-L-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoones
Du får ju skylla dig själv när maxdosen igentligen är 70mg. Sluta punda ner ryktet på Elvanse tack, för finns folk som behöver den.

Ja självklart får jag skylla mig själv då det var idiotiskt gjort, tyckte jag var rätt klar på den fronten men tydligen så var det svårt att förstå för vissa. Sen är maxdosen EGENTLIGEN bra mycket högre än 70mg för en vuxen man om man faktiskt läser på lite och lär sig om sin medicin, vilket man definitivt borde göra om man behöver äta den dagligen som medicin.

Så sluta leka moralpolis/posthora/kunnig tack, för det finns folk som vet vad de pratar om.
Citera
2017-09-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-L-K
Ja självklart får jag skylla mig själv då det var idiotiskt gjort, tyckte jag var rätt klar på den fronten men tydligen så var det svårt att förstå för vissa. Sen är maxdosen EGENTLIGEN bra mycket högre än 70mg för en vuxen man om man faktiskt läser på lite och lär sig om sin medicin, vilket man definitivt borde göra om man behöver äta den dagligen som medicin.

Så sluta leka moralpolis/posthora/kunnig tack, för det finns folk som vet vad de pratar om.

Väldigt skumt det där med maxdos. Verkar vara helt upp till varje enskild läkare. Enligt min läkare är det iaf 70 som är maxdos men känner folk som har högre. Vet att det har varit uppe många ggr tidigare i denna tråd men hur är det egentligen?
Citera
2017-09-01, 22:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBenny
Väldigt skumt det där med maxdos. Verkar vara helt upp till varje enskild läkare. Enligt min läkare är det iaf 70 som är maxdos men känner folk som har högre. Vet att det har varit uppe många ggr tidigare i denna tråd men hur är det egentligen?
Maxdos bestäms av läkare, högsta rekommenderade dagsdos är 70mg för det finns inga studier för högre doser.
Citera
2017-09-01, 22:12
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBenny

Står i bipacksedeln:
Citat:
Den högsta rekommenderade dagliga dosen är 70 mg.

Det är inget mer än en rekommendation. Förmodligen för att tillverkaren ska ha ryggen fri om någon går och kolar.
Det är även en välkommen undanflykt för läkare som brinner för att hålla nere både antal förskrivningar och doser.

En bra läkare tar naturligtvis mer hänsyn till patientens individuella behov.
Citera
2017-09-02, 10:00
Medlem
Funkar seroquel med Elvanse på kvällen för sömn/ångest eller krockar dessa med varandra?

Går just nu på mirtazapin men ska byta till Seroquel i veckan.
Elvansen ska jag börja med om några veckor så...

Vore tacksam för svar vad just ni som tagit dessa ihop upplever /Mvh
Citera
2017-09-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Stämmer inte.

Fass säger annat men är ju väldigt olika.
Men jävligt svårt att tro att en läkare skriver ut 1500mg om dagen till någon.
Ska man trycka i sig dessa doser kan man lika gärna köpa tjack.
Citera
2017-09-03, 16:27
Medlem
Hejsan. Har precis fått Elvance för min adhd! Provat Ritalin depot och Ritalin snabbverkande, dock massa biverkningar av dom!

Men tycker inte elvance ger riktigt samma fokusering och ordning och reda på tex jobbet som Ritalin snabbverkande gjorde! Dosen på ritalinen va 4st 10mg om dagen men jag åt dom 2+2 istället, funkade bättre och kunde somna på kvällen!

Elvance fick ja en 20mg depot om dagen nu! Någon som vet om elvance kommer ha ungefär samma effekt som ritalinen när ja får höjd dos? Ska dit om 4veckor igen!
Tycker oxå det är fruktansvärt svårt att veta om det funkar bra eller om det kan bli bättre med höjd dos osv,
Någon med lite erfarenhet som kan ge lite bra svar?
Citera
2017-09-03, 19:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoones
Fass säger annat men är ju väldigt olika.
Men jävligt svårt att tro att en läkare skriver ut 1500mg om dagen till någon.
Ska man trycka i sig dessa doser kan man lika gärna köpa tjack.
Fass säger att högsta studerade dos är 70mg och därför är rekommenderad högsta dos, det står ingenting om att läkare förbjuds skriva ut en högre dosering.

Högsta dosen jag sett förskriven va för metamina drygt 400mg per dag men den läkaren åkte dit, upp till 150mg elvanse per dag verkar inte vara några problem.
Citera
2017-09-07, 10:40
Medlem
Forsberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicer-than-nice
Kolla innehållet i kapslarna, jag svalde i en tio dagars period dem hela. Vet ej om någon kapsel var tom. Sen 11e dagen så skulle jag hälla ut innehållet i vatten, som det står i fass att man kan göra. Kapseln var tom, hade bara spår av innehåll. Kollade då resten av dem jag hade. Sammanlagt 10 st (!) Kapslar var tomma. Så minst en tredjedel av min burk hade tomma kapslar med endast spår av innehåll. Klagat till bolaget som tillverkar dem samt apoteket där jag hämtade ut. Måste blivit ngt fel på produktionen. Ps. Det var 50mg kapslar.

Sjukt... vad sa apoteket? känns ju som dom tror man försöker blåsa dom😊
Citera
2017-09-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsberg21
Sjukt... vad sa apoteket? känns ju som dom tror man försöker blåsa dom😊
Hon på företaget som tillverkar Elvanse jag först ringde var jättetrevlig. Väntar på samtal från dem om detta igen. Däremot hon på apoteket var lite små otrevlig och jag såg på henne att hon inte trodde på mig. Men det spelar ingen roll för det är fortfarande sanningen. Jag kommer ju aldrig få igen kapslarna som gick förlorade men kontaktade dem pga principskäl för att tala om att det hade blivit fel. Tror dock aldrig det blir fel igen, det jag var med om är nog extremt ovanligt.
Citera
2017-09-11, 08:06
Medlem
Börjar bli smått frustrerad över att jag har så lätt att tappa effekten av Elvanse. Känner att jag borde lägga in några dagars uppehåll i mellanåt men har svårt att göra det. Dom dagar jag inte tar elvanse orkar jag knappt stiga ur sängen.

Någon här som brukar ta uppehåll? Isåfall vad är era erfarenheter? Hur många dagar behöver man hålla upp för att få tillbaka effekten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in