2017-05-27, 03:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad du hittills sagt är att du inte anser E=mc2 gälla som absolut. Du säger att du inte behöver bevisa det, visst, men ge mig ett argument.

Det ÄR ett argument, att jag inte har bevisbördan för extraordinäre postulat såsom "absoluthet".
Citera
2017-05-27, 04:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför inte kalla rationalitet för rationalitet? Varför blanda in Gud, ett ord som du vet används på många andra vis?

Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja det kan man göra. Men rationalitet får världen att fungera, den ger upphov till vår existens, till liv, den är planeternas rörelse runt solen, gravitationen, evolutionen, energiprincipen, den får oss att andas, den gör så att vi kan tänka och ifrågasätta. Rationalitet är mer än bara nått simpelt, vanligt ord.

Filosofisk rationalism är ett verklighets-sökande/-beskrivande verktyg. Inte nån existentiell "egenskap" såsom naturlagar, kausalitet och diskrethet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, objektivt i det observerbara kosmos. Hur det ser ut bortom kosmos är bara gissninger.

Citat:
Där sitter en skäggig gud förstår du. Och bajsar ut en massa irrationella universum byggda på slump.

Citat:
Så är det och du kan inte motbevisa någonting, du kan bara hålla med i din relativism.

Korrekt.

Jag kan inte motbevisa det ofalsifierbara, och anser inte heller att jag behöver göra det. Det är enkelt logik. (1)

Citat:
För min gissning är[b] minst lika fucked up som din.

Inte alls. Du har en bevisbörda, jag har inte.

Citat:
Skall du försöka motbevisa måste du använda logik,

Se (1).

Citat:
och logik existerar inte för dig eftersom allt är relativt.

Jag opererar inte med "allt" ... eftersom jag är relativist. "Allt" är absolut filosofis bord.

Citat:
Så logik är bara nått magiskt hopkoks flum för er i fundamentalistiska relativistklubben. Dina relativiseringar är egentligen totalt värdelöst skitsnack, och det vet du. Du skulle lika gärna kunna tro på att vi är rosa bananer som bor på ett gäng sköldpaddor hela vägen ner i oändlighet. Det är ju lika sant för dig, som något annat, så varför bryr du dig? Varför hänger du här och relativiserar? Du har ju ingen grund, inget att bygga någonting på, ingen rationell grund, din logik är ju inte värd någonting ens för dig själv. Du vill ju bara va i din bubbla. Det finns inga irrationella världar, inga världar byggda på slump, det är logiskt omöjligt. Allt måste vara logiskt eller det finns inte. Även bortom kosmos måste existensen vara logisk, annars existerar det inte. Du förkastar logik, för flum relativism. Irrationella världar är inte ett alternativ, de är logiskt omöjliga. Om du förkastar logik så förkastar du vetenskapen, du förkastar ordning, du förkastar universum, du förkastar att det skulle kunna finnas en logisk lösning, och du förkastar livet självt, eftersom du anser att allt är relativt

Det var en väldans massa falska dikotomier och pop-psykologi. (2)

Citat:
Logik säger att 1+1 är absolut 2, inte 3 eller gul elefant. Det finns inga universum där 1+1 blir gul elefant, det är logiskt omöjligt.

Men det finns tydligen enligt dig ett existensnivå, där 1+1=2 är en absolut ...

Citat:
Logik är evig, universell.

... med det enda "argument" att DU mantramässer att det bara är så.

Citat:
Det finns Inte en massa slumpartade universum som uppstått ur ingenting utan någon som helst anledning, Det är logiskt omöjligt. Allt detta skräp är vad du måste TRO på för att behålla din dogmatiska religiösa relativism. Du TROR, jag följer rationalitet. Religiös relativism är inte logisk, den är flum.

Se (2).
Citera
2017-05-27, 04:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja just det. Utanför universum kan det finnas multiversum som vi inte vet något om. Där kan det ju mycket väl vara så att 1+1= badboll. Eller kanske att 3x3= kokt sill. Vi vet ju inte så vi kan bara gissa.

Professor Max Tegmark har en teori om 4 multiversum. Han hävdar att vårt universum, som innehåller multiversumnivåerna I-III, inte bara beskrivs av matematik utan är matematik, eller mer exakt: universum är en matematisk struktur. Detta är Tegmarks förklaring på varför universum beskrivs så utomordentligt väl av avancerade matematiska teorier (som t.ex. Hilbertrum när det gäller kvantmekanik). Ju mer ingående vi studerar universum och alla partiklar och fält och skalar bort allt som beror på hur vi uppfattar saker med våra sinnen, så finns bara matematiken kvar. Konsekvensen blir att matematiken är det som Kant kallar "tinget i sig". Han hävdar att detta följer från tesen att det existerar en yttre verklighet som är oberoende av oss människor, vilken ju de flesta accepterar.
Vårt universum är alltså en matematisk struktur, och Tegmark tror att varje matematisk struktur är ett eget universum. Alla tänkbara matematiska strukturer utgör tillsammans det Tegmark kallar Multiversumnivå IV.

Det går ju så klart att gissa att utanför vårt universum så blir 1+1 något annat än 2. Men det troligaste scenariot är att matematikens lagar gälle oavsett i vilket universum man befinner sig.

Ovanstående är ju också bara hypotetisk.
Citera
2017-05-27, 04:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bra. Det sammanfattar det hela.

Tingen för oss = Det empiriska, materia, sinnes uppfattning av verkligheten, det relativa.
Tingen i sig = Det rationalistiska, tanken, idévärlden (enl. Platon), det absoluta.

Alltså dikotomin mellan empiri och filosofisk idealism ... varför upprepar du den?

Den blir inte sann av att bli upprepat.
Citera
2017-05-27, 04:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Om man fortsätter resonemanget: Hur förhåller sig medvetandet och livet i relation till idévärlden och logos?

För din del spekulativt semantisk.
Citera
2017-05-27, 09:16
Bannlyst
Citat:
Filosofisk rationalism är ett verklighets-sökande/-beskrivande verktyg. Inte nån existentiell "egenskap" såsom naturlagar, kausalitet och diskrethet.
Svammel. Matematik är det som får vetenskap att fungera. Utan den skulle det vara alkemi och naturreligion. Inget kan existera om det inte finns en rationell anledning för det att existera.

Citat:
Jag kan inte motbevisa det ofalsifierbara, och anser inte heller att jag behöver göra det. Det är enkelt logik.
du behöver bevisa att 1+1 inte är 2 för att rättfärdiga din relativistiska idioti.

Citat:
Inte alls. Du har en bevisbörda, jag har inte.

Du har bevisbörda för din flummiga irrationella relativism.

Citat:
Jag opererar inte med "allt" ... eftersom jag är relativist. "Allt" är absolut filosofis bord. .
Du opererar med flum. dogmatisk och religiös relativism. Du opererar med lite här och där lite efter hur du själv vill. Lite logiskt här, lite ologiskt där, lite materialistiskt, lite phenomenologi, lite rationalism, lite slump, lite sannolikhet, lite kvantmekanik, lite relativism. Mest en flum röra bara.

Citat:
Det var en väldans massa falska dikotomier och pop-psykologi..
Knappast mer än vad du kan frambringa.

Citat:
Men det finns tydligen enligt dig ett existensnivå, där 1+1=2 är en absolut ..
Nej 1+1 är absolut 2

Citat:
med det enda "argument" att DU mantramässer att det bara är så.
Det är sant i sig själv. Ge gärna matematiska exempel där 1+1 blir något annat än 2.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-05-27 kl. 09:27.
Citera
2017-05-27, 09:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det ÄR ett argument, att jag inte har bevisbördan för extraordinäre postulat såsom "absoluthet".
Du missförstår. Jag eftersökte ett argument till varför du inte anser att E=mc2 är absolut, inte ett argument för att du inte behöver ha ett argument. Jag ber dig inte bevisa, jag ber dig bara argumentera för din åsikt.
Citera
2017-05-27, 09:35
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=jeanclaudevandamme|60843196]
Citat:
Matematik är det som får vetenskap att fungera. Utan den skulle den vara alkemi och naturreligion. Inget kan existera om det inte finns en rationell anledning för det att existera.
Just det här håller jag verkligen med om - detta är klockrent, hela den existentiella grundstruktur som existensen sedd genom våra, mänskliga sinnen , tycks vila på.. det ter sig som att allt faktiskt står och faller med detta : matematikens grundväsen.. man får se det som ett "väsen" men inte väsen.. men som en abstrakt kropp med annat förklarande språkbruk (som är otroligt och rörande vackert, som den skiraste sinnligaste kärleksförklaring
till liv, för dem som förstår det... )

Vad som är så bra med den förklaringen om livsexistensens mening = renodlad klinisk rationalism, bygger på lagbunden och absolut tät struktur som behöver skärskådas men som inte låter sig tolkas.. en härlig naturmystisk paradox som inte kan filosoferas klart.. då existensen aldrig kan åskådliggöras med "alltet" ett enda trollslag eller i en enda operation oavsett vilken ansträngning som mobiliseras, men skärskådning görs aldrig med filosofi... man trodde det förr och tog hjälp av både astrologi och astronomi.. och mixade o matchade .

Men iom att filosofi mest är en slags sista polerande hinna som anläggs av människan själv för att lyfta el sänka något.. : så förblir filosofi mest en värdering och inte en i sig klargörande kunskap med fast kärna , filosofin marknadsför - till skillnad mot den värdegrund som matematiken representerar : den absoluta helt oberoende! och långt ifrån diskutabla, att det krävs matematiskt sinnat resonemang att blottlägga existentiella , men för oss fördolda strukturer.. är inget som filosofi kan förändra påskynda eller avslöja - det var först när matematisk systematik började tillämpas som människan erfor plötsligt nya dimensioner och kunde börja med rationellt sinnelag använda/utnyttja detta.

Gud och gudstro.. är någonting helt annat som har ungefär noll/zero med förnuftsbaserad rationalistiskt systematiskt lösningsfokuserande empiri att göra. Kliniskt tillämpad matematik, är om man säger, aldrig direkt behjälplig av nog så ambitiös folosofi.. som mest blir som ett slags marknadsföring i bästa fall. Eftersom filosofin i sig självt inte bär upp någon grundläggande struktur, enbart talar OM den och försöker resonera fram vad som inte är uppenbart för alla, nöjligtvis.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-05-27 kl. 09:40.
Citera
2017-05-27, 09:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Svammel. Matematik är det som får vetenskap att fungera. Utan den skulle den vara alkemi och naturreligion. Inget kan existera om det inte finns en rationell anledning för det att existera.

A. Du är tydligen inte bekant med vetenskapens systematiska metodologi.

B. Liksom filosofisk rationalism är vetenskap också ett verklighets-sökande/-beskrivande verktyg, som inte har några egna existentielle "egenskaper"..

C. Iövrigt jobbar empirisk information bra i tandem med filosofisk rationalism inom vetenskapen; vilket dock inte ledar till nån absoluthet.

Citat:
du behöver bevisa att 1+1 inte är 2 för att rättfärdiga din relativistiska idioti.

Jag försöker inte motbevisa, att 1+1=2 är "sant" i det observerbara kosmos. Hurvida det finns ett existensnivå bortom matematisk logiks hemmaplan (~det observerbara kosmos), och hurvida matematisk logik också är valid där är tills vidare ofalsifierbart. (1)

Citat:
Du har bevisbörda för din flummiga irrationella relativism.

Nej, det har jag inte. Jag har inte presenterat något extraordinärt postulat.

Citat:
Du opererar med flum. dogmatisk och religiös relativism. Du opererar med lite här och där lite efter hur du själv vill. Lite logiskt här, lite ologiskt där, lite materialistiskt, lite phenomenologi, lite rationalism, lite slump, lite sannolikhet, lite kvantmekanik, lite relativism. Mest en flum röra bara.

Tsk, tsk.

Citat:
Nej 1+1 är absolut 2

Det är sant i sig själv. Ge gärna matematiska exempel där 1+1 blir något annat än 2.

Se (1)
Citera
2017-05-27, 09:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag eftersökte ett argument till varför du inte anser att E=mc2 är absolut, inte ett argument för att du inte behöver ha ett argument. Jag ber dig inte bevisa, jag ber dig bara argumentera för din åsikt.

För min del räcker det med argumentet, att jag inte behöver ha ett argument. Det är en mycket enkel fråga om bevisbörda.
Citera
2017-05-27, 09:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ovanstående är ju också bara hypotetisk.

Allting är hypoteser. En hypotes är ett antagande om verkligheten; hela vår uppfattning om verkligheten vilar på antaganden som görs med sinnesdata som underlag.

När det gäller hypoteser om multiversum så skulle jag säga att professor Tegmarks hypoteser är starkare än Bogomils.
Håller du med?
Citera
2017-05-27, 10:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
För min del räcker det med argumentet, att jag inte behöver ha ett argument. Det är en mycket enkel fråga om bevisbörda.

Du har en åsikt men du argumenterar inte för den eller ger en förklaring till den. Det blir inte mycket utbyte av det.
Som när man frågar barn "varför" och de bara svarar "därför".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in