2017-05-24, 18:41
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Har funderat länge på en sak...vad gjorde erika när inte alex var hemma? Han var o jobbade ibland och var den som sprang o handlade o så....

Så har inte jag uppfattat det. Han jobbade innan babyn kom men blev av med jobbet. Handlade gjorde han sannolikt men oftast endast cola och cigg. Det var inga längre stunder han var borta
Citera
2017-05-24, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men varför inte gå isär då? Varför misshandla barnet istället? Fast de som misshandlar barn allvarligt verkar ju resonera annorlunda än normen.

Till slut kanske de hade kommit till den punkten - men vi får inte glömma att detta handlade om fyra (4!!) veckor. Det är en enormt kort tid. Jag glömmer själv av det ibland när jag läser, att det faktiskt bara handlar om en månad...
Citera
2017-05-24, 21:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Intressant att det var mer vanligt att barn utsatta för allvarlig barnmisshandel levde med båda biologiska föräldrarna än i jämförelsegrupoen. Tankar om det?

Ja, då passar ju A & E in som barnmisshandlare av grövsta sorten. Kända av socialtjänsten, socialt utsatta och biologiska föräldrar.

Jag uppfattar det som att "undersökningsgruppen" är samma som "kontrollgruppen", d.v.s. barnen som utsatts för lättare misshandel.
Citera
2017-05-24, 23:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag uppfattar det som att "undersökningsgruppen" är samma som "kontrollgruppen", d.v.s. barnen som utsatts för lättare misshandel.

Då uppfattar du det helt fel, för undersökningsgruppen består av familjer där svår barnmisshandel förekommer. Här kommer bevisen på det.

Först syftet:

Citat:
Syfte: Att undersöka karakteristiska drag hos allvarlig barnmisshandel och eventuella skillnader i jämförelse med lindrigare fall.

Syftet är alltså att UNDERSÖKA.
Man har också en grupp man jämför med som heter JÄMFÖRELSEGRUPP.

Citat:
De allvarliga fallen (n=20) valdes ut och analyserades. En jämförelsegrupp skapades blandfallen utan kroppsskada.

Sen pratar man om en UNDERSÖKNINGSGRUPP.

Citat:
Barnen i undersökningsgruppen bodde oftare med båda sina biologiska föräldrar.

Syfte är att UNDERSÖKA och man har en UNDERSÖKNINGSGRUPP - alltså en grupp där barn misshandlats. Men vill du inte tro på min slutledningsförmåga, så finns ett diagram i undersökningen (se nedan) där jämförelsegruppen (inga barn misshandlade) ställs mot undersökningsgruppen (där barn misshandlats. I det ser man att det var mer vanligt att svårt misshandlade barn bodde med sina biologiska föräldrar än barn som inte misshandlats.

https://minfil.org/X1VbH3b8b1/IMG_4095.PNG

Så Haileys stämmer tyvärr helt in på de barn som riskerar att bli utsatta för misshandel. Biologiska föräldrar som var socialt utsatta och kända av socialtjänsten.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-24 kl. 23:14.
Citera
2017-05-24, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Intressant.Har du källa på det? Vill läsa mer om detta "faktum" och gärna källhänvisning på att Hayles svullna tunga berodde på tvångsmatning.

Kan också tänka mig att det kan vara något sådant. Det är många bebisar som vägrar ta flaska och kanske därför även blåmärkena på kinderna uppstått när han försökte få henne att vilja ta flaskan. Kanske att han blev frustrerad när hon skrek och inte ville ta flaska. Det kan även bli svårt att få bebis att ta flaska eller bröst när den inte matas på de första signalerna på hunger. Då kan den hinna bli hysterisk och svår att mata. Tänkte även på om inte amningen fungerar så kanske det också blivit frustrerande. Bebisars sugreflexer startas igång om man smeker på kinden. Kanske att inte Hailey gapade tillräckligt stort och inte fick grepp och att hon hjälpte till lite väl för hårt genom att trycka på kinderna. Hon hade plastnappar på brösten för bättre grepp har själv använt sådana då det var svårt för min bebis att få grepp. Dom lossnade lätt och bebis gallskrek för att hon ej fick grepp viftade med armarna så att dessa flög iväg.Kan tänka mig med Erikas humör att detta kunde vara en påfrestning. Men dom kanske övergick till endast flaska eller var det en blandning med amning och flaska. När inte amning fungerar och man vill så gärna men svårt med en gallskrikande och hysterisk bebis i famnen så tror jag en person med Erikas humör kan gå över gränsen. Hon borde ha kontaktat amningshjälpen.Tycker också att det är fel att släppa hem mammor från BB innan amningen fungerar.

Funderade även på det där med napp kanske att hon inte ville ta nappen men att A el E höll fast den hårt mot hennes mun för att få tyst på hennes skrik.
Citera
2017-05-25, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX
Till slut kanske de hade kommit till den punkten - men vi får inte glömma att detta handlade om fyra (4!!) veckor. Det är en enormt kort tid. Jag glömmer själv av det ibland när jag läser, att det faktiskt bara handlar om en månad...

"Bara handlar om en månad"
Hur lång tror du den lilla flickan tyckte att den månaden var?
Citera
2017-05-25, 07:40
Medlem
Snitsigares avatar
Efter att nu ha läst fup så känns det väldigt dystert. Jag är inte 100% säker på vem av föräldrarna som är mest skyldig till Haileys plågsamma dagar här i livet. Men att båda på ett eller annat sätt är delaktiga står i alla fall klart.
Att trösta Hailey då diverse prover skulle tas på henne i o m tungan det är för jobbigt. Jobbigt att se bebis ha ont. Men att själv orsaka bebis obeskrivlig smärta är helt okej?!!
Nej, fy fan för dessa två så kallade föräldrar.
Citera
2017-05-25, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Då uppfattar du det helt fel, för undersökningsgruppen består av familjer där svår barnmisshandel förekommer. Här kommer bevisen på det.

Först syftet:

Syftet är alltså att UNDERSÖKA.
Man har också en grupp man jämför med som heter JÄMFÖRELSEGRUPP.

Sen pratar man om en UNDERSÖKNINGSGRUPP.

Syfte är att UNDERSÖKA och man har en UNDERSÖKNINGSGRUPP - alltså en grupp där barn misshandlats. Men vill du inte tro på min slutledningsförmåga, så finns ett diagram i undersökningen (se nedan) där jämförelsegruppen (inga barn misshandlade) ställs mot undersökningsgruppen (där barn misshandlats. I det ser man att det var mer vanligt att svårt misshandlade barn bodde med sina biologiska föräldrar än barn som inte misshandlats.

https://minfil.org/X1VbH3b8b1/IMG_4095.PNG

Så Haileys stämmer tyvärr helt in på de barn som riskerar att bli utsatta för misshandel. Biologiska föräldrar som var socialt utsatta och kända av socialtjänsten.

Jaha, whatever. Jag är för varm för att orka bena i det där. (Sitter i resterna av en lägenhet med två byggtorkar gående dygnet runt).

Annars är det ju en känd sak att det i fall av mycket svår eller dödlig barnmisshandel - alltså just som Haileyfallet - nästan alltid är en styvpappa som ligger bakom. Samt en biologisk mamma som antingen inte ingriper för att hon är rädd för mannen, eller som tar hans parti mot sitt barn. Det är därför jag också undrar om faderskapet har fastställts med DNA? Jag kunde inte se något om det i fuppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cinderella_effect

Det handlar om urgamla drifter att göra sig av med barn som inte har ens egna gener, men som tar upp flockens resurser, precis som t.ex. gorillahanar och lejonhanar gör, och sedan snabbt göra mamman gravid själv. Men det är klart, är folk TILLRÄCKLIGT störda så kan de misshandla till och med sina egna barn... då de till och med agerar BORTOM de primitiva drifterna. Det är kanske ett sådant extremfall vi har att göra med här.
Citera
2017-05-25, 09:19
Medlem
Citat:
Jaha, whatever. Jag är för varm för att orka bena i det där. (Sitter i resterna av en lägenhet med två byggtorkar gående dygnet runt).

Annars är det ju en känd sak att det i fall av mycket svår eller dödlig barnmisshandel - alltså just som Haileyfallet - nästan alltid är en styvpappa som ligger bakom. Samt en biologisk mamma som antingen inte ingriper för att hon är rädd för mannen, eller som tar hans parti mot sitt barn. Det är därför jag också undrar om faderskapet har fastställts med DNA? Jag kunde inte se något om det i fuppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cinderella_effect

Det handlar om urgamla drifter att göra sig av med barn som inte har ens egna gener, men som tar upp flockens resurser, precis som t.ex. gorillahanar och lejonhanar gör, och sedan snabbt göra mamman gravid själv. Men det är klart, är folk TILLRÄCKLIGT störda så kan de misshandla till och med sina egna barn... då de till och med agerar BORTOM de primitiva drifterna. Det är kanske ett sådant extremfall vi har att göra med här.

Hailey var Alexanders barn, de hade inte hunnit skriva på faderskapsbeviset ännu.
Jag tror det är Erika som säger något om det i fup:en.
Citera
2017-05-25, 09:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Det där var ju en intressant diskussionsmetodik. När du lägger fram fakta som det visar sig att du hat misstolkat vill du inte diskutera biologiska föräldrar och våld för att du är för varm. Men du är ändå tillräckligt sval är att orka skriva massor om styvföräldrar som otroligt nog INTE tråden handlar om. Varför inte diskutera fläktar, värmeslag och gorillaungars anknytningar i fångenskap som tråden inte heller handlar om bara för att jag i detta fall är nyvaken, Eller så diskuterat vi det faktum att ett litet barn dött genom våld och att det bara kan vara av en eller båda av de biologisks föräldrarna som gjort det - inte en styvföräldrar. Så det spelar ingen roll om hur mycket tid du lägger ner på styvföräldrar. Hailey dödades av Sin biologiska mamma eller pappa alternativt båda två tillsammans.

Här kommer svenska siffror om föräldrar som dödar sina barn. Och det är uppenbarligen så att barn dödas mest av biologiska föräldrar och inte av styvföräldrar. Så det är som sagt var inget extremfall att biologiska föräldrar dödar sina barn jämfört med att styvföräldrar gör det. Vet inte vad den effekten kan kallas. Men finns en styvförälder med kriminell bakgrund i en familj ökar risken för att barnet ska misshandlas till döds. Förstår du skillnaden eller är det fortfarande för varmt?

Däremot är det som som jag tjatar på om vanligare att en biologisk förälder dödar barnet än en styvförälder. För man kan ju döda ett barn på andra sätt än misshandel. Detta är, för att förtydliga det hela igensnöad tråd som handlar om biologiska föräldrar som dödar sitt barn. Diskussioner om styvföräldrar dödande kan tas i en tråd där ett barn förmodas ha dödats av en styvförälder. Här pratar vi biologiska föräldrar. Förlåt om jag tjatar om det, men du verkar uppenbarligen inte ha förstått att det bara är biologiska föräldrar inblandade i detta mordfall. Får väl skylla på värmen igen.

Rapporten: http://www.nkmr.org/sv/import/1795-styvforaldrar-misshandlar-oftare-barn-till-dods

258 barn dödas under 35 år av förälder eller styvförälder i Sverige. Grov misshandel är en ovanlig dödsmetod. Så runt 7 barn dödas varje år, men de flesta blir inte misshandlade till döds. Endast 23 av 258 barn dödades på det viset.

Citat:
Vi har kartlagt alla fall där barn under 16 år dödats av sina föräldrar i Sverige under åren 1965-1999. Totalt dödades 258 barn i 200 fall under dessa 35 år, det vill säga i genomsnitt sju barn per år. Mer än hälften av offren var under fem år (59 procent, 151 barn).

Antalet barn som dödas av sina föräldrar under den undersökta tidsperioden, var dock något färre de sista åren.

Vi har också undersökt under vilka omständigheter föräldrar dödat sina barn. Att, som i Bobbys fall, föräldrarna grovt misshandlat barnet till döds utgjorde endast en liten del av brotten i vårt material.

Tjugotre av de 258 offren, eller nio procent, dödades av grov misshandel.
.

249 barn av 258 barn dödades av sina biologiska föräldrar. 9 av styvföräldrar. Fast av de 9 barn som dödades av sina styvföräldrar var misshandel en vanlig förekommande metod att döda och styvföräldena hade ett kriminellt förlustet, var missbrukare och tidigare dömda för våldsbrott. Men som sagt var handlar inte om tråden om styvföräldrar, men nu har du svensk fakta att presentera i styvförälderstrådar. Spara länken.

Citat:
Vi har nio fall totalt där styvföräldrar dödat styvbarn under den studerade tidsperioden. Totalt är alltså 3,5 procent av offren styvbarn, vilket inte är en överrepresentation sett i förhållande till andelen styvbarn i populationen i stort. Styvbarn dödas däremot oftare av misshandel än barn som dödats av sina biologiska föräldrar. De styvföräldrar som var förövare i vårt material, hade ofta ett kriminellt förflutet, var missbrukare och tidigare dömda för våldsbrott.

Detta visar att av de barn som dödas av sina föräldrar, dödas endast en liten del av dödligt våld. Styvföräldrar är dock överrepresenterade som förövare när barnet misshandlats till döds.

Barn blir tyvärr vanligtvis dödade av sina föräldrar. Det är inget extremfall att biologiska föräldrar dödar jämfört med styvföräldrar. Och Hailey är inget undantag. Så istället för att diskutera styvföräldrar dödande (totalt OT) så kan vi diskutera varför barn vanligtvis dödas av sina biologiska föräldrar och varför just Hailey blev utsatt. Det är vad jag finner intressant i just detta fall.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-25 kl. 09:35.
Citera
2017-05-25, 09:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Hailey var Alexanders barn, de hade inte hunnit skriva på faderskapsbeviset ännu.
Jag tror det är Erika som säger något om det i fup:en.

Hur vet du det? Mamman ser inte ut som en nunna. Man kan inte VETA om man inte har tagit DNA-test, och i synnerhet inte när det gäller sådana här kvinnor.
Citera
2017-05-25, 09:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det där var ju en intressant diskussionsmetodik. När du lägger fram fakta som det visar sig att du hat misstolkat vill du inte diskutera biologiska föräldrar och våld för att du är för varm. Men du är ändå tillräckligt sval är att orka skriva massor om styvföräldrar som otroligt nog INTE tråden handlar om. Varför inte diskutera fläktar, värmeslag och gorillaungars anknytningar i fångenskap som tråden inte heller handlar om bara för att jag i detta fall är nyvaken, Eller så diskuterat vi det faktum att ett litet barn dött genom våld och att det bara kan vara av en eller båda av de biologisks föräldrarna som gjort det - inte en styvföräldrar. Så det spelar ingen roll om hur mycket tid du lägger ner på styvföräldrar. Hailey dödades av Sin biologiska mamma eller pappa alternativt båda två tillsammans.

Här kommer svenska siffror om föräldrar som dödar sina barn. Och det är uppenbarligen så att barn dödas mest av biologiska föräldrar och inte av styvföräldrar. Så det är som sagt var inget extremfall att biologiska föräldrar dödar sina barn jämfört med att styvföräldrar gör det. Vet inte vad den effekten kan kallas. Men finns en styvförälder med kriminell bakgrund i en familj ökar risken för att barnet ska misshandlas till döds. Förstår du skillnaden eller är det fortfarande för varmt?

Däremot är det som som jag tjatar på om vanligare att en biologisk förälder dödar barnet än en styvförälder. För man kan ju döda ett barn på andra sätt än misshandel. Detta är, för att förtydliga det hela igensnöad tråd som handlar om biologiska föräldrar som dödar sitt barn. Diskussioner om styvföräldrar dödande kan tas i en tråd där ett barn förmodas ha dödats av en styvförälder. Här pratar vi biologiska föräldrar. Förlåt om jag tjatar om det, men du verkar uppenbarligen inte ha förstått att det bara är biologiska föräldrar inblandade i detta mordfall. Får väl skylla på värmen igen.

Rapporten: http://www.nkmr.org/sv/import/1795-styvforaldrar-misshandlar-oftare-barn-till-dods

258 barn dödas under 35 år av förälder eller styvförälder i Sverige. Grov misshandel är en ovanlig dödsmetod. Så runt 7 barn dödas varje år, men de flesta blir inte misshandlade till döds. Endast 23 av 258 barn dödades på det viset.

.

249 barn av 258 barn dödades av sina biologiska föräldrar. 9 av styvföräldrar. Fast av de 9 barn som dödades av sina styvföräldrar var misshandel en vanlig förekommande metod att döda och styvföräldena hade ett kriminellt förlustet, var missbrukare och tidigare dömda för våldsbrott. Men som sagt var handlar inte om tråden om styvföräldrar, men nu har du svensk fakta att presentera i styvförälderstrådar. Spara länken.

Barn blir tyvärr vanligtvis dödade av sina föräldrar. Det är inget extremfall att biologiska föräldrar dödar jämfört ned styvföräldrar. Och Haikey är inget undantag. Så istället för att diskutera styvföräldrar dödande (totalt OT) så kan vi diskutera varför barn vanligtvis dödas av sina biologiska föräldrar och varför just Hailey blev utsatt. Det är vad jag finner intressant i just detta fall.

Som sagt: vi VET inte om Alexander var pappan, och frågan är om han vet det själv, eller om sådana funderingar hade med saken att göra. Det är därför jag tycker att det är så konstigt att det inte står något om faderskapstest i fuppen. Det borde ha varit den första utredningsåtgärden.

Ja, vuxna dödar barn på olika sätt och av olika anledningar, och när det gäller just sådana här fall, där barnet misshandlats till döds (eller hunnit räddas i tid för den delen) under ett utdraget förlopp, så är det nästan alltid en styvpappa som ligger bakom. Den absolut riskfylldaste familjetypen ett barn kan hamna i är styvpappa + biologisk mamma. (Styvmammor kan också vara elaka, men använder sällan grovt fysiskt våld. Det enda fallet jag kan komma på nu när en styvmamma dödat ett barn i Sverige, var Yara-fallet. Där mörderskan då i och för sig inte var riktigt styvmamma, för hennes man var morbror och inte far till Yara. Men hon kan ju ändå ha upplevt svartsjuka, att Yara tog upp familjens resurser med flera sådana känslor som styvföräldrar ofta har.) Socialarbetare talar om att det kan bli en dödsdom för barnen, om en mamma låter en ny man flytta in i hennes hem...

När det är biologiska föräldrar som dödar, så brukar det handla om psykiska störningar och sjukdomar. Om det är en mamma som dödar sitt spädbarn, så beror det oftast på förlossningspsykos. Hon ser barnet som en alien, ett monster eller liknande, eller hon hör röster som säger att hon måste döda det. I vissa kulturer behöver kvinnan dock inte vara psykiskt sjuk för att döda sitt spädbarn - en kvinna som lever i en hederskultur kan vara tvungen att dölja sin graviditet, föda ensam, döda barnet och göra sig av med kroppen. Om hon inte själv ska bli dödad.

Det kan också som sagt handla om tillfälliga störningar, och då handlar det ofta om en vårdnadstvist. Att man i ilskan tänker "du ska få se hur mycket glädje du får av att du vann vårdnaden", och så dödar man barnen. Just då betyder inget annat någonting, än triumfen att ändå "vinna" över den andra föräldern. Likaså vid hämnd för otrohet. Starka känslor kan även orsaka familjetragedier, alltså att en förälder dödar sina barn och tar sitt eget liv. Ibland kan föräldern tycka att han eller hon gör sina barn en välgärning, för att h*n upplever att familjen lever i fattigdom, misär och elände och att det är bättre för barnen att slippa finnas i världen, och gå tillsammans med sina föräldar i i den andra världen.

Slutligen finns det även sådana fall, där föräldern ser det som ett bättre alternativ att döda sitt barn än att det ska lämnas ut till den andra föräldern, som fått vårdnad eller umgängesrätt trots misshandel eller sexuella övergrepp. Jag kommer ihåg ett sådant fall i Skåne: det var en mor och en mormor som tog gift tillsammans med barnet och dog alla tre - hellre än att det skulle lämnas ut till sin far.

SUMMA SUMMARUM: OM Alexander är den biologiska fadern till Hailey, så är det här fallet atypiskt. Ingår inte i något känt mönster överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in