2017-05-11, 23:04
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Erika fick cytoec vid förlossningen vilket kan orsaka skador på både mor och barn.

Cytotec används eg vid magsår men är effektiv vid igångsättning av förlossning.

Cytotec rekommenderas inte ifall och ger starka samman dragningar.

Kan flickan ha brutit revbenen i samband med förlossningens starka sammandragningar?

Nej det kan hon inte. Det är därför den här läkarundersökningen av nyfödda är så viktigt där de sätter skalan på hur babyn är, mår samt kroppsdelar. 10/10/10
Citera
2017-05-11, 23:11
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Låter som att man griper efter halmstrån. OM de skulle hitta någon medicinsk förklaring på det så blir det väldigt intressant att höra vilken det är. Jag vet att det har pratats om benskörhet, men om så små bebisar verkligen kan lida av det låter rätt otroligt. Men jag är å andra sidan inte kunnig på området.

Ja jag instämmer till 100%. Men de har inget annat att gå på mer än att antyda att det skulle härröra från förlossning. Men jag tycker det är klarlagt i alla läkarundersökningar, rättsprotokoll samt utredningar av polis att det är en 100% omöjlighet. Men vad skall de annars göra?

Tycker det är mer förbluffande att folk här på sunt allvar sitter och försvarar och tror att de är oskyldiga till att ansvara för sin babys utsatthet och död med två hjärnblödningar, otaliga blåmärken samt 20 frakturer. Snälla varför blundar ni?

A har helt klart utsatt H för våld vid flertalet tillfällen. E har observerat skadorna men inte slagit larm.
Citera
2017-05-11, 23:16
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
När har hon bott på LSS boende? Har hon haft kontakt med soc efter att hon blev myndig? har hon haft annan soc kontakt än hennes placering som fosterbarn?

Vad jag förstår så har hon bott på nått sorts boende/gruppboende (Aleris) med närhet till personal. Därifrån flyttade hon till A. Vet inte om hon var gravid då. Men tydligen så hjälpte hennes kontaktperson henne att flytta? Hyrde släp o sånt. Eller har jag fel?
Citera
2017-05-11, 23:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Nej det kan hon inte. Det är därför den här läkarundersökningen av nyfödda är så viktigt där de sätter skalan på hur babyn är, mår samt kroppsdelar. 10/10/10
Apgar är ingen bedömning av "kroppsdelar" - utan av barnets allmänstillstånd, dvs färg, andnings, syresättning osv..

http://www.neohlrutbildning.se/education.php?id=164
Citera
2017-05-11, 23:24
Medlem
simme1988s avatar
Man får inte den typen av hjälp om man inte är berättigad och det är kommunen som godkänner sådana placeringar (de betalar Aleris).

Vad jag förstått så har hon ju varit fosterhems placerad mellan 2-16 års ålder därefter ny fosterfamilj eller direkt till Aleris ( hon var för jobbig tror jag) .

I nåt förhör så sa någon någonting om att hon hade en god man dvs hon var till viss del omyndigförklarad.

Jag undrar hur Aleris och kommunen hon flyttade från tänker om detta som hänt
Citera
2017-05-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Vad jag förstår så har hon bott på nått sorts boende/gruppboende (Aleris) med närhet till personal. Därifrån flyttade hon till A. Vet inte om hon var gravid då. Men tydligen så hjälpte hennes kontaktperson henne att flytta? Hyrde släp o sånt. Eller har jag fel?

Det har jag helt missat. Skulle vara intressant om man kunde få veta om de finns en diagnos inom autism spektrum, vet inte hur lätt det är att få plats på ett sånt boende, tycker de borde vara ganska svårt om man bara har ADD eller?
Citera
2017-05-11, 23:43
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Det har jag helt missat. Skulle vara intressant om man kunde få veta om de finns en diagnos inom autism spektrum, vet inte hur lätt det är att få plats på ett sånt boende, tycker de borde vara ganska svårt om man bara har ADD eller?

Borde vara mycket svårt utan autismdiagnos eller utvecklingsstörning. Vet inte vad det ar för boende men det måste har varit nån form av stödboende/gruppboende. Tror de har förhört hennes kontaktperson där. Han menade på att hon bodde på boendet men ville hellre att folk skulle tro att hon bodde själv (egen bostad eller egen lägenhet).

Tror även As mamma pratade om att A hade nån autismspectrum blandning. Hon pratade om en bild med bubblor utifrån autism. Jag vet vilken typ av bild hon menar. Cirklar som sitter ihop eller flyter in i varandra adhd , autism , Asperger , utvecklingsstörning , tourettes mm allt hänger ihop. De flesta har lite av varje men det är mycket individuellt. Oftast har man nån av dessa tillsammans med avvikelser på syn eller hörsel . Jättesvårt för läkare om man är ett gränsfall och man sätter ofta diagnos för sent ( i övre tonåren).
Citera
2017-05-11, 23:48
Medlem
Citat:
Borde vara mycket svårt utan autismdiagnos eller utvecklingsstörning. Vet inte vad det ar för boende men det måste har varit nån form av stödboende/gruppboende. Tror de har förhört hennes kontaktperson där. Han menade på att hon bodde på boendet men ville hellre att folk skulle tro att hon bodde själv (egen bostad eller egen lägenhet).

Tror även As mamma pratade om att A hade nån autismspectrum blandning. Hon pratade om en bild med bubblor utifrån autism. Jag vet vilken typ av bild hon menar. Cirklar som sitter ihop eller flyter in i varandra adhd , autism , Asperger , utvecklingsstörning , tourettes mm allt hänger ihop. De flesta har lite av varje men det är mycket individuellt. Oftast har man nån av dessa tillsammans med avvikelser på syn eller hörsel . Jättesvårt för läkare om man är ett gränsfall och man sätter ofta diagnos för sent ( i övre tonåren).
Vem är han som bor i barum? Utanför k-stad? Gift med j.k.?
Citera
2017-05-11, 23:51
Medlem
Citat:

Jo jag vet, har en del av de du nämner i nära släkt och sambons släkt, väldigt olika när personerna har diagnostiserats. man önskar man hade orkat och haft tid att lusläsa Fup´en.
Citera
2017-05-11, 23:54
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Vem är han som bor i barum? Utanför k-stad? Gift med j.k.?

Jadu chris7209 bra fråga. Inte fan vet jag. Är det nån från Fup du menar eller?
Menar du Es kontaktperson ?

Utveckla din fråga.
Citera
2017-05-11, 23:59
Medlem
Citat:

Nej. Om man läser FUP så förstår man att det inte alls varit fråga om ngt gruppboende. Hon har bott i en lägenhet och haft en kontaktperson/boendestödjare. En person som kan hjälpa till med myndighetskontakter men även vara ett vänskapligt stöd för (ofta unga) människor som inte helt klarar vardagen/behöver lära sig att få struktur och ordning på vardagen. Ganska vanligt inom autismspektrat. Lägenhet och stödjare kom via Aleris.

Det är stor skillnad på God Man och boendestödjare.
Citera
2017-05-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja jag instämmer till 100%. Men de har inget annat att gå på mer än att antyda att det skulle härröra från förlossning. Men jag tycker det är klarlagt i alla läkarundersökningar, rättsprotokoll samt utredningar av polis att det är en 100% omöjlighet. Men vad skall de annars göra?

Tycker det är mer förbluffande att folk här på sunt allvar sitter och försvarar och tror att de är oskyldiga till att ansvara för sin babys utsatthet och död med två hjärnblödningar, otaliga blåmärken samt 20 frakturer. Snälla varför blundar ni?

A har helt klart utsatt H för våld vid flertalet tillfällen. E har observerat skadorna men inte slagit larm.
Har funderat länge på en sak...vad gjorde erika när inte alex var hemma? Han var o jobbade ibland och var den som sprang o handlade o så....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in