• 8 268 online
  • 1 101 307 medlemmar
  • 57 357 079 inlägg
Idag, 00:34
Medlem
...och R.S är medveten att allting videofilmas "Du har berättat många gånger b.la b.la.." Det kanske inte är så glasklart att R ens har berättat, finns ett talespråk "man vill höra det man vill höra" och att lägga pussel är kanske inte är så lätt för vissa som redan har för bestämt sig. Märkligt att bröderna verka snacka o verka medgörliga då det inte filmas, kanske är under mutsituationerna då man får lite glass och läsk.
Citera
Idag, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag hävdar att du har fel och att juristerna har goda skäl att säga som de gör. Men det är en mycket stor fråga och man skall nog inte lägga ut texten här.

Den viktigaste lärdomen av att en domstol inte är ett verktyg för sanningens uppdagande och en som kan appliceras på det här fallet är att det innebär att man i princip aldrig kan bevisa en misstänkts oskuld. Även om bröderna inte dödade Kevin Hjalmarsson kommer det troligen att finnas sådant som skulle kunna tyda på att de begått brottet, därför att det inte går att motbevisa dessa detaljer, för det skulle kräva kunskaper det är omöjligt att tillägna sig.

Det är därför jag menar att det i princip är helt fel att som Lambertz ställa upp en mängd sådana detaljer som kan eller inte kan utgöra bevis och indicier som talar mot bröderna och påstå att man inte kan hävda brödernas oskuld utan att redogöra för alla dessa sakförhållanden eller kräva att Josefsson skall gå igenom allt som skulle kunna vara bevis för det ena eller andra.

Och här måste man återigen påminna sig domstolars begränsningar. En rättegång innebär minst av allt en sådan genomlysning av alla tillgängliga fakta. Tvärtom gör man först ett utval av material där man väljer ut sådant som talar mot en åtalad och väljer bort det som talar för honom. Sedan behandlar man inte ens detta urval i sig utan bara den tolkning av detta urval och den bild det skapar som behandlad muntligt mellan parterna i domstolen.

Så den som har något som helst hopp om att vi skall få en klarare bild av fallet Kevin genom att förundersökningen öppnats bör ta ned förväntningarna rejält. Inte ens om det mot all förmodan och sannolikhet skulle hittas en annan trolig gärningsman och denne ställas inför rätta skulle vi ha få visshet om att sanningen kommit oss till del.

Också briljant:

"Det är därför jag menar att det i princip är helt fel att som Lambertz ställa upp en mängd sådana detaljer som kan eller inte kan utgöra bevis och indicier som talar mot bröderna och påstå att man inte kan hävda brödernas oskuld utan att redogöra för alla dessa sakförhållanden eller kräva att Josefsson skall gå igenom allt som skulle kunna vara bevis för det ena eller andra."

Lambertz har varit en av landets högsta och mest välrenommerade jurister...

Vart är det här landet på väg?
Citera
Idag, 02:02
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Också briljant:

"Det är därför jag menar att det i princip är helt fel att som Lambertz ställa upp en mängd sådana detaljer som kan eller inte kan utgöra bevis och indicier som talar mot bröderna och påstå att man inte kan hävda brödernas oskuld utan att redogöra för alla dessa sakförhållanden eller kräva att Josefsson skall gå igenom allt som skulle kunna vara bevis för det ena eller andra."

Lambertz har varit en av landets högsta och mest välrenommerade jurister...

Vart är det här landet på väg?
Btw undrar jag varför det hela tiden talades om mord och mördare. Det är ju en specifik term som avser ett planerat och överlagt dödande. Förutom att det skulle kunna röra sig om en olyckshändelse så är väl dråp eller vållande till annans död mer troligt om man menar att det var en lek som gick överstyr.
Citera
Idag, 02:52
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Btw undrar jag varför det hela tiden talades om mord och mördare. Det är ju en specifik term som avser ett planerat och överlagt dödande. Förutom att det skulle kunna röra sig om en olyckshändelse så är väl dråp eller vållande till annans död mer troligt om man menar att det var en lek som gick överstyr.

Tre år efter att Rolf Sandberg avslutat förundersökningen var han sommarpratare i radion.
Då säger han att detta med att det var en lek som gick överstyr sa han bara för att lugna Arvikaborna.

Han hävdade att detta egentligen var en medveten och planerad gärning av en femåring och en sjuåring.....

Allt i skydd av hans förundersökning med sekretess. Visst kan man ifrågasätta för vem sekretessen arbetade mest.
Senast redigerad av Beatas Idag kl. 02:56.
Citera
Idag, 05:29
Medlem
Forestmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag upprepar frågan: Hur vet du att DJ inte visade förhören just för att det var genom förhören som polisen "knäckte" fallet eftersom teknisk bevisning saknades?
Och du tror att Josefsson, likt en apostel av jesu lärjungar, är den som bär sanningen. Antar att den 24 december är en stor dag för dig.
Citera
Idag, 05:43
Medlem
Forestmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Varför kallar du honom för en stolle?
Möjligtvis var jag för snabb att ge honom denna föga åtråvärda titel. Men för att slänga mig med modeord så är jag "faktaresistent" vilket torde innebära att man inte tror på allt MSM säger. Deras ord ska väl vara heliga och icke få ifrågasättas.

Nu är jag en äldre herre som genom åren sett hur dessa, MSM, gång på gång, gått vilse i sin strävan efter "sanningen."

Så återstå att se hur det går denna gång.
Citera