Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-12, 17:15
  #14677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Som sagt, GW har läst förundersökningen, till skillnad från både dig och mig, antar jag.

Många andra tycks hämta sina fakta från den förljugna Nina-rapporten, dikterad av sopan Sandberg, och det blir ju bara fel.

Jag vill dessutom minnas att Kevin hade en rodnad i skrevet.

Så GW läste hela förundersökningen som var på flera tusen sidor? För den gubben har ju inget annat att göra... nog Dan som valde ut delarna som intresserade han och gav till den alkoholiserade ”professorn”. Jisses.
Citera
2019-07-12, 20:08
  #14678
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenoZ
Så GW läste hela förundersökningen som var på flera tusen sidor? För den gubben har ju inget annat att göra... nog Dan som valde ut delarna som intresserade han och gav till den alkoholiserade ”professorn”. Jisses.
Du har rätt på den här punkten, faktiskt.

https://www.facebook.com/22209606118...6493569077435/
Jag hade inte plats i Fallet Kevin för att bedriva jakt på den verkliga mördaren. Som journalist kan jag analysera en mordutredning och visa på brister, men att samla bevis mot en tänkt gärningsman är något annat, som polisen snarare än journalister bör ägna sig åt. Om jag hade haft mer programtid hade jag möjligen kunnat visa våra fynd rörande 13-åringen för en skicklig kriminolog som Leif GW Persson och låta honom avge ett professionellt omdöme. Men det fanns det inte heller tid till.
Jag har dock haft ganska tät kontakt med Leif GW allt sedan första programmet i Fallet Kevin sändes. Han är genuint intresserad av fallet och jag har därför gett honom en del material som inte använts i programmet. Inte minst har jag försett honom med det material som jag och mina kollegor samlat ihop om 13-åringen.
Jag är inte kriminolog, men tycker naturligtvis att GW:s slutsats att detta är en trolig gärningsman låter fullt rimlig.
Även andra har varit inne på samma "tema"

https://www.expressen.se/gt/tonaring...-kevin-mordet/
Enligt obduktionen hade pojken blivit strypt. Han hade även blåmärken i skrevet.

Under utredningen var misstankarna väldigt starka mot tonåringen. Polisen kunde bevisa att han ljög i förhören.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-07-12 kl. 20:10.
Citera
2019-07-12, 20:49
  #14679
Medlem
zoomlanders avatar
Kevins nacke hängde som Ingrids höna
Citera
2019-07-12, 23:28
  #14680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Kevins nacke hängde som Ingrids höna

Varför skriver du så? Det känns väldigt konstigt. Detta handlar om ett dödsfall av en fyraårig liten pojk.

Är detta någon vedertagen liknelse jag inte känner till?

Vem är Ingrid och vad har hennes höna med detta att göra?
Citera
2019-07-13, 08:48
  #14681
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Varför skriver du så? Det känns väldigt konstigt. Detta handlar om ett dödsfall av en fyraårig liten pojk.

Är detta någon vedertagen liknelse jag inte känner till?

Vem är Ingrid och vad har hennes höna med detta att göra?
Det där skulle kunna vara ett citat från något svamligt förhör hos polisen eller BUP.

Apropå svamliga förhör, man kan fortfarande se dem här
https://www.svtplay.se/video/1350698...n-fallet-kevin

och sedan vill jag än en gång slå ett slag för denna
https://urplay.se/program/206612-ur-...v-fallet-kevin
(den verkar vara tillgänglig till 31 juli så det gäller att passa på, den går att ladda ner också)
Citera
2019-07-13, 10:13
  #14682
Medlem
zoomlanders avatar
Ett citat ifrån bröderna själva. Om hur Kevin såg ut. i FUP. det är märkligt att beskriva hur en död pojke ser ut om man inte varit där.
Citera
2019-07-13, 10:41
  #14683
Medlem
MrBarnabys avatar
Okej, som jag trodde, citat från de svamliga förhören alltså.

Förmodligen på samma sida som det står att "God Jul" bötte Kevin i vattnet.
Citera
2019-07-13, 10:41
  #14684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterJones
Det här blir en pseudodiskussion men om nu Robin hittar på verkar det som den 5-årige varianten av R var mer slipad inom området.

https://www.expressen.se/kronikorer/...-inte-vill-se/
För polisen berättade sedan barnen så väl utarbetade lögner att erfarna mordutredare blev lurade - i månader.

Vilken enastående idiot, denna Britta Svensson. Hon trodde på stora rubriker efter Sandbergs fantastiska fabulerande i Aros skitprogram:

”Efter programmet i tisdags
var jag säker på att det skulle bli stora rubriker, nya artiklar om varför Kevin mördades, faktarutor om vad som gjorts sen dess för att hjälpa utsatta barn. Men inte ett ord. Tystnaden är vårt sätt att hantera en sådan händelse. Så gör vi i det här landet när något har hänt som inte passar in i vår världsbild, i vår bild av oss själva. En femårig och en sjuårig pojke mördade med berått mod en fyraårig lekkamrat. Vi borde aldrig sluta prata om varför och vad vi ska göra för att hindra att det händer igen.”

Har hon skrivit något efter frikännandet?

Jag menar, hon borde väl prata om pressens genomusla arbete?

”Vi borde aldrig sluta prata om varför och vad vi ska göra för att hindra att det händer igen.”
Citera
2019-07-13, 11:10
  #14685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XenoZ
Så GW läste hela förundersökningen som var på flera tusen sidor? För den gubben har ju inget annat att göra... nog Dan som valde ut delarna som intresserade han och gav till den alkoholiserade ”professorn”. Jisses.

GW läser selektivt.

Med ett helt liv ägnat åt brottsforskning bakom sig kan han lukta sig till vilka delar i en fup som är viktiga.

Om någon dessutom dirigerar honom mot extra smaskiga passager, som DJ tydligen har gjort, så finns det inget som undgår gubben.

Intressant förresten att 13-åringen som hittade skorna gömda i högt gräs, älskade små kompisar, ljög om alibit och sågs med Kevin sent på eftermiddagen viftades bort efter bara två förhör.

Två förhör.

Jämför det med den psykiska tortyr som knattarna utsattes för.

Och när 13-åringen våldtog ett litet barn nio månader senare så var det självklart inget som påverkade Kevin-utredningen.

Då hade Sandberg ljugit så mycket att han inte plötsligt kunde börja göra sitt jobb igen. Om han nu någonsin var en hederlig polis.
__________________
Senast redigerad av Baphometboy 2019-07-13 kl. 11:17.
Citera
2019-07-13, 21:51
  #14686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Ett citat ifrån bröderna själva. Om hur Kevin såg ut. i FUP. det är märkligt att beskriva hur en död pojke ser ut om man inte varit där.

Ok. Låter ju konstigt att barnen säger så om dom inte sett den livlösa kroppen.

Kan ju vara så ”snacket gått” i familjen eller på byn efter händelsen och att barnen bara imiterar vad någon annan sagt?

Vem var Ingrid, var det någon som pojkarna kände?

Vem av pojkarna sa på detta viset?
Citera
2019-07-13, 22:22
  #14687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du har rätt på den här punkten, faktiskt.

https://www.facebook.com/22209606118...6493569077435/
Jag hade inte plats i Fallet Kevin för att bedriva jakt på den verkliga mördaren. Som journalist kan jag analysera en mordutredning och visa på brister, men att samla bevis mot en tänkt gärningsman är något annat, som polisen snarare än journalister bör ägna sig åt. Om jag hade haft mer programtid hade jag möjligen kunnat visa våra fynd rörande 13-åringen för en skicklig kriminolog som Leif GW Persson och låta honom avge ett professionellt omdöme. Men det fanns det inte heller tid till.
Jag har dock haft ganska tät kontakt med Leif GW allt sedan första programmet i Fallet Kevin sändes. Han är genuint intresserad av fallet och jag har därför gett honom en del material som inte använts i programmet. Inte minst har jag försett honom med det material som jag och mina kollegor samlat ihop om 13-åringen.
Jag är inte kriminolog, men tycker naturligtvis att GW:s slutsats att detta är en trolig gärningsman låter fullt rimlig.
Även andra har varit inne på samma "tema"

https://www.expressen.se/gt/tonaring...-kevin-mordet/
Enligt obduktionen hade pojken blivit strypt. Han hade även blåmärken i skrevet.

Under utredningen var misstankarna väldigt starka mot tonåringen. Polisen kunde bevisa att han ljög i förhören.

Då förstår jag bättre. Dvs det verkar inte troligt att GW hunnit sätta sig in i FUP så noga att han kunde gå ut med ett utpekande som han faktiskt gjorde. OK utan namn men ändå. Men det var Josefsson och hans team som "matat" GW och han stödjer teorin. Mer trovärdigt. Sen kan man väl ändå tycka att det är tveksamt.
Citera
2019-07-13, 22:24
  #14688
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Ok. Låter ju konstigt att barnen säger så om dom inte sett den livlösa kroppen.

Kan ju vara så ”snacket gått” i familjen eller på byn efter händelsen och att barnen bara imiterar vad någon annan sagt?

Vem var Ingrid, var det någon som pojkarna kände?

Vem av pojkarna sa på detta viset?
Det där är helt ointressant. Den som tagit del av förhören inser att inget av vad de sa var självupplevt. Det betonade åklagare Niclas Wargren speciellt, "... med betydande sannolikhet har de (bröderna) inte ens varit närvarande".

I ytterligare ett förhör, som varar tre timmar, får sjuåringen 271 – 271! – ledande frågor.

Så håller det på. Chefsåklagare Niclas Wargren kunde således konstatera att förhören var värdelösa, "otydliga, motsägelsefulla och inkonsekventa" och att uppgifterna från småpojkarna "har mycket begränsat värde".


Ingrid kanske är Harrysson, en av förhörsledarna. Hon som frågade lille Robin , "vad gjorde ni med Kevins hals", om och om igen för att få R överhuvudtaget att prata om halsen. Eftersom han inte visste något om vad som hänt så hade han kört med en massa varianter för att försöka göra förhörsledarna nöjda.

Mitt råd är därför: Glöm brödernas roll i det hela, de är bara offer för en makalöst illa skött utredning.

Och om du inte sett dokumentären, se den !
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-07-13 kl. 22:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback