Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Rimligen kan väl du bli den förste att sammanställa det, såväl som någon annan?
Nya fakta 2017, i tevedokun och DN-researchen
- Josefssonteamet har fått tillgång till en stor mängd förhörsfilm (30-100 timmar? och från det klippt ut 3x5 minuter ca att offentliggöra.
- Josefssonteamet tar fram besöksfamiljen med tioåringen. Den var väl okänd för allmänheten tidigare?
- Josefssonteamet har färska utsagor från bröderna och deras föräldrar, och från några poliser, centrala i utredningen.
- Något mer?
Vad som inte är fakta är musikpåläggen och stämningsbilderna i doku-trilogin. Påståendena i Dan Josefssons speakertexter (som utgör en väsentlig andel av de tre timmarna) är stridbara som fakta.
Dagens Nyheter, har de artiklarna något exklusivt, något utöver SVT-dokun?
- DN har färska utsagor från delvis samma personer, delvis andra personer än SVT, eller?
- Något mer?
Är det mycket eller lite nytt som kommit fram?
- Tillräckligt mycket för att bli väldigt skeptiskt till mordutredningen.
- Och nyfiken på vilket urval av uppgifter Josefssonteamet gjort. Hur tendentiöst är det?
Tackar!
Efter att skribenter uttryckt mycket höga förväntningar på dokumentären, mycket stor tilltro till Dan Josefsson, och inte minst att dokumentärserien levt upp till förväntningarna, utgick jag från att någon försökt sammanställa åtminstone det allra viktigaste av allt Josefsson grävt fram denna gång.
Vad gäller punkterna du nämner:
1. 'Förhörsfilm': De som har förtroende för Josefsson litar säkert också på att de 0.25% - 0.83% av förhörsfilmerna teamet visat har varit hjälpligt representativa, och mer så än det Göran Lambertz refererat.
2. 'Besöksfamiljen' vet jag inte vad som avses med, så denna uppgift är nog ännu okänd för mig. Kan man utifrån denna dra slutsatser om brödernas skuld/oskuld?
3. 'Nya utsagor' från bröderna, deras familj, poliser osv:
Bröderna hävdar vad jag förstått att de 'inte minns' om de dödat Kevin eller inte.
Att själv ha dödat, alternativt ha bevittnat ett mord, en dödlig olycka, eller rent av 'bara' ett helt vanligt lik vid vattnet, kan jag tänka mig att en 7½-åring klarar att lägga på minnet. Men jag är ju ingen minnesforskare. Om det ändå är rimligt att de ej lagt händelsen på minnet ser jag ändå inte att detta säger så mycket.
Om poliser 20 år senare uttrycker sig självkritiskt och ödmjukt eller kanske minns fel ser jag inte som så konstigt heller.
--
Säkert finns det brister i utredningen och hur delar av förhören hölls, det har i vart fall även nämnda Lambertz uttalat sig om. Men drog man rätt eller fel slutsats i skuldfrågan? Och kanske viktigast av allt, gjorde man så gott man kunde utifrån vad man då visste? Har Josefsson rätt i sina slutsatser, har han fel, eller är det rent av så att han -- trots sin anställning inom Public Service -- medvetet ljuger, vilseleder och förtalar?
Jag hoppas att någon av de som försvarar Josefssons uttalande om Rolf Sandberg -- eller rent av menar att Josefsson uttrycker sig återhållsamt(!) -- motiverar detta närmare.
Dan Josefsson hävdar alltså att Sandberg ägnat sig åt och är skyldig till "en kalkylerad lögn, en väldigt avancerad lögn ... ett kalkylerat bedrägeri ... har ingen som helst respekt för sanning, hederlighet och vanlig mänsklig anständighet" mm.
Någon som försvarar Josefsson och kanske tycker sig se återbäring för sina licenspengar får gärna förklara!