Citat:
Ursprungligen postat av
flyer1
Ja klart det blir dyrare med 2 flygplanstyper, men många flygvapen har flera typer. Vi har Gripen och SK60 tex.
Citat:
Ursprungligen postat av
flyer1
Finland hade Mig 21 och Draken samtidigt på 70-80 talet, innan de böt till F18
Nu är det dock en hiskelig skillnad mellan att ha ett skolflygplan och en spetsnoskärra och mellan att ha två olika spetsnoskärror. Särskilt som den ena tillverkas av den enda möjliga fienden och därtill är ett av världens dyraste flygplan att hålla i drift. Vill man veta vad Su-35 klara av, så kan man få information om detta via underrättelsetjänsten (HUMINT och SIGINT*), samt från vänligt sinnade länder som flyger Flanker. T.ex. USA och Ukraina.
Vad gäller Finland och MiG-21 och Draken, så levererades dessa med (på den tiden) en generations mellanrum**. Köpet av MiG-21, berodde vidare på att man var tvingade att importera en massa varor från Sovjet (flygvapnet ville då, innan Draken var operativ, köpa Mirage III, men man var tvingade att köpa från Sovjet). Med köpet av Draken så kom dock f.ö. bonusen att Sverige hade en massa förrådsställda Draken, som inte hade en plats i organisationen, medan finnarna bara fick ha ett visst antal flygplan (p.g.a. fredsdiktatet från Sovjet), men däremot inte var hindrade att utbilda fler piloter och mera markpersonal, än vad de på pappret hade flygplan till. Senare under det kalla kriget, så handlade köpen från Sovjet (t.ex. ytterligare MiG-21, T-72 o.s.v.) i mindre grad om tvång, och i högre grad, om att krigsmateriel, var det enda som Sovjet hade att erbjuda som var värt något och att det var det enda, som Sovjet kunde betala sina skulder till Finland med.
Så hade det inte varit för Sovjet, så hade finnarna antagligen satsat på enbart Mirage III och senare uppgraderat dessa, till en egen version av Kfir (på samma sätt som Sydafrika gjorde).
Citat:
Ursprungligen postat av
flyer1
Fördelen är dock de kan lära sig Su-35 svageter och anpassa sin taktik efter de kunskaper de får.
Varje Gripen blir mer potent med piloter som tränat mot det eventuella motståndet. I piloten sitter minst 50% av utfallet i en strid. En vältränad pilot är viktigare än några procent prestanda hit eller dit eller några extra flygplan i organisationen. Sen kan man bruka Su-35 i situationer som passar den bättre och välja Gripen där den är bättre lämpad, bra ha möjlighet variera.
Och detta är starka argument, till varför man inte ska välja Su-35. D.v.s. att fienden kan öva mot ens egna flygplan (vill finnarna öva mot Flanker, så kan de göra det i simulator och med Ukraina), samtidigt som Su-35 är på tok för dyr i drift, vilket innebär att man inte skulle ha råd att använda dem i tillräcklig omfattning.
(*) Man kommer i.a.f. inte få flygplan med samma avionik som ryssarna kommer att använda, utan den informationen får man** bäst via SIGINT, via ryssarnas tidigare underleverantörer i Ukraina och som Sverige gjorde med radarn till Su-27, d.v.s. muta, stjäla och smuggla ut.
(**) MiG-21 valdes runt 1961 och levererades 1963, d.v.s. samtida med t.ex. F-4 Phantom, medan Draken levererades från 1974, d.v.s. samtida med F-14.
(***) D.v.s. NATO-länderna, Sverige, Finland, Georgien, Ukraina m.fl. tillsammans.