Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Som sagts många gånger och som även Zoltan Dani själv tillstår så såg de F-117 först då den öppnade sina bombluckor och i den stunden är den inte så smygig längre. De såg den inte när luckorna var stängda.
Hur kan Zoltan säga något sådant ? Hur kan han veta att bombluckorna var öppna? Planet kunde säkert inte ses visuellt , så vetskap om bombluckorna är bara nys. De är USA:s förklaring , inget Zoltan kan ha sagt. USA kan skylla på öppna bomblucker, vi vet inte om det är sant, USA mörka tex att F16 blev nedskjuten skyllde på mekaniskt fel i flygplanet tex fast piloten erkände han blev nedskjuten. Jag tror på radartillverkarnas uppgifter att de ser stealt typ F35 med VHF radar på ca 200km håll. Då det stämmer med vetenskapen om radarns effekt och stealteffekten som är begränsad till korta våglängder. Upplösningen är sämre, den ger inte momentan riktning av målet men genom att jämföra position för 1-2 min sedan får du hygglig uppfattning av fart och rikting. Nog för att kunna få en robot att komma innom räckhåll för en vanlig cm radar eller IR och söka slutfasen själv.
USA vill inte diskutera sådant då det ligger mycket stora pengar i att få kunder köpa F35 och inte andra europeiska jaktplan. USA är mästare på marknadsföring. Jag skulle köpa Gripen och hoppas Finland väljer den, om de köper fler då den är billigare och billigare i drift.Hellre 90st Gripen än 60 Eurofighter eller 40st F35. Men i Finland är det nog så att politikerna bestämmer antalet och flygvapnet får väja sort. Politikerna borde istället bestämma inköpsumma, så piloterna vet de får fler flygplan om de väljer en billigare sort. Det vore bra även köpa några Su35 för det är ett bra flygplan och så är det bra att kunna öva mot den också.
Mitt förslag till Finland, 20st Su35 och 60st Gripen E.
Då Gripen är billig får man råd köpa (bra och billiga) Su35 också.