Citat:
Vad är det här? För en ELplats? https://twitter.com/TheMilanBible/status/866307200628793349
Ha ha du har såklart en poäng. Det ser lite löjligt ut att Milan firar en sjätteplats på det viset. Samtidigt är det viktigt att fira delsegrar om man har ett långsiktigt mål. Att spela i Europa var på så vis en delseger som kan firas, inte minst eftersom det var i en direkt kamp med Inter.
Och som sagt är en sjätteplats ett steg framåt:
2016: 7
2015: 10
2014: 8
Och man besegrade Inters relativt dyrt inköpta spelare delvis med talanger som kan bli betydelsefulla i framtiden. Dessutom visar man tecken på att klubben tänker agera i ett tidigt skede av il Mercato, och få ihop ett lag i god tid inför nästa säsong. Att lyckas ta en EL-plats var därför viktigt inte minst psykologiskt. Ett fint avstamp nu när en ny resa ska börja efter Berlusconi-eran. Nästa år kan jag tänka mig att man firar om man blir bland de fyra lagen som kvalificerar sig till CL.
Och det samtidigt smakade säkert extra gott eftersom Inter redan borde ha börjat sin resa och visa resultat. Något som de misslyckades med genom Milans framgång.
Så ja, det var lite patetiskt, men jag kan absolut förstå tanken. För samtidigt som man ska samla styrka från historiska triumfer är detta ett nytt lag med spelare som inte varit med om klubbens tidigare triumfer och som därför ska fira varje delseger.