Igår träffades Milanfamiljen för att minnas CL-finalen för 10 år sedan (44 sek):
https://www.youtube.com/watch?v=V6CwBbxYU5c
Vilket jävla lag man hade:
Dida; Massimo Oddo, Alessandro Nesta, Paolo Maldini (c), Marek Jankulovski; Gennaro Gattuso, Andrea Pirlo, Massimo Ambrosini, Clarence Seedorf; Kaká, Filippo Inzaghi
Zeljko Kalac, Cafu, Kakha Kaladze, Giuseppe Favalli, Serginho, Cristian Brocchi, Gilardino
Carlo Ancelotti
Och det var verkligen som en familj, men med en otrolig vinnarmentalitet
Kopplar till kloka ord från Nesta:
“I’d build from a group of mentally strong Italians, and whoever comes in lines up behind them. That’s how it was in my time, and that’s how it is at Juve now.
“The secret of that Milan was mentality, more than technique. We were always ready to play big games like Athens. We were always ready for the highest tension and knew how to handle it.
“What changed? It’s simple: players age and you need to have the strength to replace them with players of the same level.
http://www.football-italia.net/103049/nesta-‘milan-right-celebrate’
Och när man ser på startelvan 2007 så var genomsnittsålder 31 år.Vansinnigt högt.
Mn framförallt ska man ta fasta på det han säger om italienare. De ska vara ryggraden. Det var de då de hade holländarna, eftersom det då fanns regeln om tre utlänska spelare. Men även senare.
Kidnappar ett inlägg från Silly-tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av
läramighacka
Romagnoli har nog varit Milans mest stabila spelare och är riktigt uppskattad av fans. Många snackar om att göra Donnarumma kapten för att behålla honom, men enligt mig ska Romagnoli vara kapten från och med nästa säsong;
Antal insläppta mål/match med och utan Romagnoli - Fjärde bäst med, fjärde sämst, utan. Trots alla rykten om De Sciglio, Donnarumma osv hör man ingenting om Romagnoli, utan han har snarare uppmanat sina lagkamrater (bl.a. Donnarumma) att stanna kvar i Milan och vara med att bygga det nya laget.
Så för att svara på din fråga - Romagnoli är inte på väg bort. Milan har haft problem med de andra mittbackarna som inte hållt tillräckligt hög kvalité. Paletta och Zapata som gör stabila matcher emellanåt men är väldigt "dumma" spelare, och Gomez som har potential.
Romagnoli - Musacchio kommer vara det startande försvaret, med Gomez och en av Zapata eller Paletta som backup. De Scilgio ryktas starkt till Juventus och Milan är intresserade av Conti, då man planerar att spela 3-5-2 nästa säsong och att Montella har önskat sig en väldigt offensiv ytterback.
Kessie kan i princip ses som klar. Keita jagar man också men Juventus verkar närmare där. Rodriguez jagar man till vänsterbackspositionen, tanken var nog att De Sciglio skulle flytta tillbaka till sin "riktiga" postion (högerback) där han verkligen briljerade för att par år sedan, men iom att han vill bort och att Juventus är väldigt nära att värva så är man alltså i stort behov av en högerback.
Jag har inte tillräckligt bra koll på Donnarummas och Romagnolis personligheter utanför planen för att säga vem som ska bli kapten. Och rent generellt brukar jag föredra en utespelare eftersom det är lättare att leda truppen när du kan påverka spelet. Och jag brukar föredra defensiva spelare före offensiva, eftersom de har lättare att kämpa sig igenom och motivera medspelarna då spelet inte fungerar.
Jag har tidigare sagt att man borde ge Donnarumma bindeln, men kanske är det Romagnoli. Men det viktiga i sammanhanget är att det är en ung spelare som visar att man bygger ett nytt lag för framtiden. Och att det är en italienare.
Montolivo får gärna stanna kvar. Många milanisti, inte minst i avlägsna Sverige, har närmast byggt upp ett hat mot honom. Orättvist enligt mig, eftersom han är en duktig spelare med en viss erfarenhet. Men det är inte han som ska leda ett nytt Milan. Inte ens spela en stor roll. Men han kan spela sin roll. Bonaventura har jag alltid gillat, och jag hoppas att han kan spela en större roll.
Hade såklart varit fantastiskt med Belotti på topp, men Torino har ett långtidskontrakt och begär för mycket. Trist som fan, eftersom han hade varit perfekt både för honom och Milan.
PS
I intervjun ovan säger den gode Nesta att det var rätt av Milan att fira sjätteplatsen, med motiveringen:
“It’s right to do it when you reach a goal, and Milan did that. Obviously compared to my time they’ve dropped a lot, but this is what Milan is now.
“So, from that perspective, it’s an important step and a great milestone. And then, if you think about it for a moment, Inter would bite your hand off to be where Milan are now…
“They just need to have humility and stop thinking about [Silvio] Berlusconi’s Milan, because that Milan is gone.