Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Ha Ha! Italien. Vilket land! Leder oss så lätt in på Argentina & Jugoslavien. Italien är liksom som en kombination av just Argentina & Jugoslavien. Det sämsta världen har att erbjuda. Eller det bästa!!!
Jag rekommenderar alla som vill bli riktiga fotbollsnördar att läsa på om Argentina-Jugoslavien 1990. Det är faktiskt matchernas match. Ur historiskt perspektiv är faktiskt denna dust väldigt viktig. Kurt Röthlisberger från Schweiz dömde. Lär er namnet Röthlisberger. Han var stor på den tiden.
Har aldrig hävdat att jag skulle vara någon expert på fotboll. Folk som Snillet & Anteri har bättre koll på dagens fotboll än vad jag har. Jag har dock velat framhäva betydelsen av vissa grejer inom fotbollen. Argentina vann över Jugoslavien i denna kamp i Florens 1990. Faruk Hadzibegic! Fan vilken back han var!
Gonzalo Higuain kvitterar på pass från Miralem Pjanic. Adem Ljajic mål betydde bara en poäng.
Srbija!!!

Det finns många historier om Jugoslaviens sista mästerskap. Jugoslaviens sista Förbundskapten Ivica Osim som är bosnier själv och Sarajevoklubbens FK Zeljeznicar legendar kritiserades starkt i Belgrad totalt ogrundat för att favorisera bosniska spelare då en tredjedel av truppen 1990 var bosnier såsom Susic, Bazdarevic, Omerovic, hadzibegic, Sabanadzovic, Baljic. Osim sa upp sig i direktsändning både som förbundskapten och Partizan Belgrads tränare som följd av att jugoslaviska armen började bomba hans hemstad Sarajevo.
https://www.youtube.com/watch?v=06tdOMS6TME
Väldigt många Serbiensupportrar på fotbollssidan verkar det som, då är det inget direkt konstigt att det snackas mycket skit om ligans överlägset bästa målskytt här
Skämt åt sidan men bosnier har börjat dominera Serien A som Bundesliga en gång i tiden när Barbarez, Dzeko, Misimovic, Salihovic och den kvarlevande Ibisevic var som hetast.
Dzeko Serien A bäste målskytt, Pjanic assiterar i varje match för guldlaget och CL finalisterna Juve, Lulic är lite av en legend i Lazio. Då ska vi inte ens nämna mindre kända bosniaker i ligan som Ljajic, Kurtic, Zukanovic, Handanovic osv

Inte dåligt för ett folk på knappa par miljoner.