2017-05-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Missförstånd? Att berätta det en vecks efter Kevins död och sedan utveckla det med fler detaljer i flera förhör INNAN sammanbrottet?
Nåja du har inte funderat på varför Rolf inte la fram detta redan från början om det nu var så solitt. Överhuvudtaget är det något som inte stämmer här. Hade barnen sagt det så skulle föräldrarna givetvis både kontrollerat det direkt och kommit ihåg. Observera att inget de bevisligen gjort i övrigt är det minsta konstigt. Det är de som kontaktat polisen och de har samarbetat på alla sätt de kan.
Senast redigerad av severus 2017-05-21 kl. 09:45.
Citera
2017-05-21, 09:47
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Vem mördade Kevin då?
Det får vi antagligen aldrig veta.
Citera
2017-05-21, 09:48
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin

Där ser man även vilken roll media spelat. Ingen kritisk granskning.

Vi ser ju hur ofta åklagare/poliser läcker uppgifter till media. Så självklart fanns då ingen kritisk granskning av mordet från media.
Media sitter ju i knäna på polis/åklagare
Citera
2017-05-21, 09:50
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klabbern
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/gw-om-okanda-spareti-kevin-utredningen/

Jag blir så förbannad! Hade Kevin utredning skötts som den skulle hade då troligtvis en 3-åring sluppit bli våldtagen. En gärningsman gick fri för att de var så fastlåsta vid sin teori.

Han säger att bröderna aldrig nämnde att det var några andra barn där - nä för de visste ju inte!
Citera
2017-05-21, 10:03
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det får vi antagligen aldrig veta.

Kanske finns tillräckligt starka indicier för denna tonåring. Och han erkänner, då skulle det möjligtvis kunna ges svar utan teknisk bevisning.

För de säkrade aldrig någon annans DNA på Kevin? Eller kan det finnas teknisk bevisning som är sekretessbelagda?
Citera
2017-05-21, 10:14
Medlem
http://www.expressen.se/gt/hysteri-och-hat-sa-blev-mordet-pa-kevin-en-politisk-fraga/

Nu läggs teorin fram att Sandberg på order av regeringen mörkade att det var invandrare som mördade Kevin.
Citera
2017-05-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Har funderat lite kring Expressen kartläggning av fallet
http://www.expressen.se/gt/qs/berattelsen-om-den-kritiserade-kevin-utredningen/

Man skriver att man efter DN och SVT:s avslöjanden låtit 2 reportrar gått igenom förundersökningsmaterialet. Det har man naturligtvis inte gjort. Materialet är på minst 6000 sidor plus videoinspelningar på många timmar. Både DN och SVT ägnade månader och år åt att läsa igenom och analysera.
Läser man Expressens artikel följer den i princip det händelseförlopp vi fått till oss genom Hjelmgren, DN och SVT. Förutom när det gäller förhör och samtal med föräldrarna. Detta är delvis ny information.

DN:s granskning fokuserade bara på förhören med bröderna.

Josefssons granskning handlade om "brödernas historia" och hade nog som ambition att visa att dom var felaktigt utpekade. Det förklarar nog varför föräldrarnas agerande och förhör inte togs upp.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/04/28/dan-josefsson-dn-hade-aldrig-publicerat-om-de-inte-kant-till-var-granskning/
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-21 kl. 10:26.
Citera
2017-05-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klabbern
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/gw-om-okanda-spareti-kevin-utredningen/

Intressant det GW skriver. Jag har svårt att släppa att Christian och/eller Robin åtminstone har sett något, men att det kan vara är ett äldre barn som varit drivande till mordet. Nu kanske vi aldrig får veta, eftersom man inte kan lita på något som sägs i barnförhören eftersom dessa sköts så illa.

Saxat från Nina Hjelmgrens rapport:

Sida 22: "Hans sjuårige storebror namngav vid senare förhör en annan utpekad mördare,
en pojke här kallad Anders (fingerat namn). Alla pojkar som hette Anders och
som befunnit sig i området den aktuella tiden kartlades. Det fanns några stycken.
En av dem passade bättre in på gärningsmannaprofilen än de andra; överviktig,
glasögon, mobbad och med sexuell störning. Han var svår att få kontakt med,
uppfattades som intellektuellt hämmad. Till slut fick en av utredarna åka ut och
fiska tillsammans med pojken och en fritidsledare för att skapa en relation.
Arbetet med det separata spåret kom att pågå under en längre tid då flera i
utredningen var övertygade om att man här funnit gärningsmannen."

Sida 43: "När sjuåringen vid ett senare tillfälle, i förhör den 1 oktober, berättar att han
har sett en äldre pojke som bråkat med Kevin. Sjuåringen berättar att han och
lillebror varit ute och lekt med Kevin vid klätterträdet på fotbollsplanen och att de
tävlade i längdhoppsgropen där. Sjuåringen föreslog att de skulle springa ned på
bryggan, där de tittar på fiskar och en kräfta. Kevin lämnar bryggan och springer
upp mot den röda boden. När fem- och sjuåringen följer efter, ser de att Kevin är
i bråk med en annan person. De slår på varandra med knytnävarna, går ner till
bryggan, där bråket fortsätter. Bröderna tittar på, femåringen uppmanar dem att
sluta bråka, uppger sjuåringen i förhöret. Sedan ramlar Kevin i vattnet. Bröderna
springer hem, på vägen ser de pojken som bråkat med Kevin och en vuxen som
sjuåringen tror är pojkens pappa. Allt enligt förhör med sjuåringen den 1 oktober.
Till sin biologiska mamma uppger senare sjuåringen namnet på pojken som
bråkat med Kevin"

Överlag verkar Christian berätta om äldre barn från och till, det var väl därför föräldrarna också åkte in med honom till polisen från första början - för att han sett några äldre barn med Kevin på morddagen. Det är synd att man inte ens kan lita helt på att detta ursprungliga vittnesmål från Christian är rätt längre. Alla förhören med barnen har gjort att man inte kan tro på något de säger, även om det kanske är vissa saker som är sanna.

Sen en helt annan sak men detta står på sidan 14:
" Den här dagen fick man veta att minst sex personer i Dottevik hade hört skrik
vid 18-tiden. En kvinna uppgav att hon trodde en annan kvinna blev misshandlad
och stängde dörren då hon tyckte det lät så otäckt. Endast en person tog bilen
och åkte hemifrån för att försöka se varifrån skriket kom, men hittade ingenting
och åkte hem igen."
Man undrar verkligen vad det var för människor som bodde i Dottevik vid den här tiden...oj, någon blir visst misshandlad - men det låter så otäckt så jag stänger dörren??
Citera
2017-05-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Intressant det GW skriver. Jag har svårt att släppa att Christian och/eller Robin åtminstone har sett något, men att det kan vara är ett äldre barn som varit drivande till mordet. Nu kanske vi aldrig får veta, eftersom man inte kan lita på något som sägs i barnförhören eftersom dessa sköts så illa.

Saxat från Nina Hjelmgrens rapport:

Sida 22: "Hans sjuårige storebror namngav vid senare förhör en annan utpekad mördare,
en pojke här kallad Anders (fingerat namn). Alla pojkar som hette Anders och
som befunnit sig i området den aktuella tiden kartlades. Det fanns några stycken.
En av dem passade bättre in på gärningsmannaprofilen än de andra; överviktig,
glasögon, mobbad och med sexuell störning. Han var svår att få kontakt med,
uppfattades som intellektuellt hämmad. Till slut fick en av utredarna åka ut och
fiska tillsammans med pojken och en fritidsledare för att skapa en relation.
Arbetet med det separata spåret kom att pågå under en längre tid då flera i
utredningen var övertygade om att man här funnit gärningsmannen."

Sida 43: "När sjuåringen vid ett senare tillfälle, i förhör den 1 oktober, berättar att han
har sett en äldre pojke som bråkat med Kevin. Sjuåringen berättar att han och
lillebror varit ute och lekt med Kevin vid klätterträdet på fotbollsplanen och att de
tävlade i längdhoppsgropen där. Sjuåringen föreslog att de skulle springa ned på
bryggan, där de tittar på fiskar och en kräfta. Kevin lämnar bryggan och springer
upp mot den röda boden. När fem- och sjuåringen följer efter, ser de att Kevin är
i bråk med en annan person. De slår på varandra med knytnävarna, går ner till
bryggan, där bråket fortsätter. Bröderna tittar på, femåringen uppmanar dem att
sluta bråka, uppger sjuåringen i förhöret. Sedan ramlar Kevin i vattnet. Bröderna
springer hem, på vägen ser de pojken som bråkat med Kevin och en vuxen som
sjuåringen tror är pojkens pappa. Allt enligt förhör med sjuåringen den 1 oktober.
Till sin biologiska mamma uppger senare sjuåringen namnet på pojken som
bråkat med Kevin"

Överlag verkar Christian berätta om äldre barn från och till, det var väl därför föräldrarna också åkte in med honom till polisen från första början - för att han sett några äldre barn med Kevin på morddagen. Det är synd att man inte ens kan lita helt på att detta ursprungliga vittnesmål från Christian är rätt längre. Alla förhören med barnen har gjort att man inte kan tro på något de säger, även om det kanske är vissa saker som är sanna.

Sen en helt annan sak men detta står på sidan 14:
" Den här dagen fick man veta att minst sex personer i Dottevik hade hört skrik
vid 18-tiden. En kvinna uppgav att hon trodde en annan kvinna blev misshandlad
och stängde dörren då hon tyckte det lät så otäckt. Endast en person tog bilen
och åkte hemifrån för att försöka se varifrån skriket kom, men hittade ingenting
och åkte hem igen."
Man undrar verkligen vad det var för människor som bodde i Dottevik vid den här tiden...oj, någon blir visst misshandlad - men det låter så otäckt så jag stänger dörren??

Nina Hjelmgren är en papegoja som inte bör få kalla sig journalist. Hon skriver okritiskt det psykfallet Rolf Sandberg tutar i henne.

Pinsamt.

Frågan är hur mycket sanning som ligger i detta - och hur det påverkat "ickeutredningen":

"Varje dag ringde justitiedepartementet till utredarna.

Det ska ha funnits en oro över vad som låg bakom mordet och att oppositionen kunde utnyttja situationen, enligt polisrapporten.

Fyra år tidigare hade Socialdemokraterna återtagit makten, efter att ha förlorat den 1991 då bland andra Ny demokrati röstats in i riksdagen.

Så fort valet 1998 var genomfört och rösterna räknats slutade justitiedepartementet att höra av sig till polisen i Arvika."
Citera
2017-05-21, 11:12
Medlem
Roligt att LGWP läser här och extra roligt att han hakar på min teori!

Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy

Ok, här har vi mördaren.

Men Roland låter honom löpa för att rädda ansiktet.

Case closed.

Ursprungligen postat av sunnysideup
Är detta riktig info eller bara något påhitt?

"Treåringen som våldtogs nära platsen där fyraårige Kevin dödades

Fredag 7 maj 1999 – mindre än ett år efter Kevins död – utsattes en treårig pojke för sexövergrepp på en lekplats nära det område där Kevin dödades 1998.
Gärningspersonen var en pojke i 13-14-års åldern*, han hade blivit igenkänd av mamman som kom till lekplatsen strax efteråt. Han rymde till Norge men återvände några dagar senare och erkände då övergreppet på treåringen.

Samma pojke hade året innan förhörts flera gånger i Kevinfallet.
Enligt polisen fanns det inget samband mellan detta fall och Kevinfallet. Annars hade det förstås legat väldigt nära till hands att misstänka 13-14-åringen även för mord på Kevin, OM inte två bröder, den s.k. “sjuåringen” och “femåringen”, året innan hade medgivit att de orsakat Kevins död.

Med tanke på att “sjuåringen” och brodern numera framställer sig som oskyldiga så kan man undra varför 13-14-åringen avfördes från Kevinfallet. Brist på bevis förstås. Hur såg hans alibi ut, kan man undra.
Citera
2017-05-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jag bara hoppas att ni förstår att det är ocskå väldigt osannolikt att tro att ett barn, trots massiva påtryckningar, skulle erkänna och berätta runt ett mord denne inte begått.
Hade någon anklagat mig för detta som liten hade jag gråtit halsen ur mig om jag blivit ifrågasatt. Vad jag ser från dokumentären är förnekelse.

Min bonusdotter på fem år hävdade förra gången hon var på besök att hennes mamma sagt att hon fick äta godis fast det inte var helg. Jag vet att hennes mamma inte gillar det så jag sa till henne att det trodde jag inte på. Hon blev jätteförtvivlad och grät och sa att så var det visst. Så jag sa vi skulle ringa mamma och fråga. Då erkände hon att hon ljög.
När jag pratade med mamman några dagar senare visade det sig att hon faktiskt sagt att det var ok...stackars barn.
Barn är jättelätta att påverka.
Citera
2017-05-21, 11:16
Medlem
Skriket kanske kom från tonåringens mamma som upptäckt att sonen mördat Kevin, sedan har modern burit Kevin till lastpallen och ger senare sonen alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in