2017-05-21, 11:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Skriket kanske kom från tonåringens mamma som upptäckt att sonen mördat Kevin, sedan har modern burit Kevin till lastpallen och ger senare sonen alibi.

Alternativet är att det inte var så och då pekar du ut två oskyldiga, helt utan att du vet något.
Citera
2017-05-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humor-me
Intressant! Undrar vem denna, då tonåring, är. Någon lär väl veta vem GW pekar ut, då Arvika inte är allt för stort.

Det är def. av intresse för detta fall, den som våldtog treåringen året efter. Om någon vet, men inte vill dela i tråden, PM:a gärna.
Citera
2017-05-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Nina Hjelmgren är en papegoja som inte bör få kalla sig journalist. Hon skriver okritiskt det psykfallet Rolf Sandberg tutar i henne.

Pinsamt.

Frågan är hur mycket sanning som ligger i detta - och hur det påverkat "ickeutredningen":

"Varje dag ringde justitiedepartementet till utredarna.

Det ska ha funnits en oro över vad som låg bakom mordet och att oppositionen kunde utnyttja situationen, enligt polisrapporten.

Fyra år tidigare hade Socialdemokraterna återtagit makten, efter att ha förlorat den 1991 då bland andra Ny demokrati röstats in i riksdagen.

Så fort valet 1998 var genomfört och rösterna räknats slutade justitiedepartementet att höra av sig till polisen i Arvika."

Papegoja eller inte (jag vet för lite om henne för att ha en uppfattning om hur hon är som journalist) så verkar det ändå som att många av de detaljer hon har med i sin rapport faktiskt stämmer med det som kommit fram i dokumentären och i de senaste dagarnas artiklar. Bl.a. teckningen, skriket, äldre barn som varit misstänkta, att Robin vittnade om en kniv (som inte stämde), att familjen hade gäster de skulle fiska med den aktuella kvällen m.m. Saker som varit ifrågasatta eller vi inte vetat om tidigare men som faktiskt finns med i hennes rapport.

Sen hur hon är som journalist det vill jag inte uttala mig om, jag vet för lite om henne för det.

Jag upptäckte för övrigt en väldigt intressant detalj i hennes rapport nu: (s. 44-45)
"När den biologiska mamman och sjuåringen kommit hem till pappan, ringde Kevin på dörren tillsammans med en äldre pojke och undrade om femåringen kunde komma ut och leka. Det fick han inte då pappan och styvmamman den här söndagen hade bjudit vänner och deras tre barn på middag kl 16."
Vem var den äldre pojken som ringde på tillsammans med Kevin??
Sen står det här att Robin inte fick gå ut, men han har varit ute senare med vännernas barn i alla fall.
Citera
2017-05-21, 11:28
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Roligt att LGWP läser här och extra roligt att han hakar på min teori!

Ursprungligen postat av sunnysideup
Är detta riktig info eller bara något påhitt?

"Treåringen som våldtogs nära platsen där fyraårige Kevin dödades

Fredag 7 maj 1999 – mindre än ett år efter Kevins död – utsattes en treårig pojke för sexövergrepp på en lekplats nära det område där Kevin dödades 1998.
Gärningspersonen var en pojke i 13-14-års åldern*, han hade blivit igenkänd av mamman som kom till lekplatsen strax efteråt. Han rymde till Norge men återvände några dagar senare och erkände då övergreppet på treåringen.

Samma pojke hade året innan förhörts flera gånger i Kevinfallet.
Enligt polisen fanns det inget samband mellan detta fall och Kevinfallet. Annars hade det förstås legat väldigt nära till hands att misstänka 13-14-åringen även för mord på Kevin, OM inte två bröder, den s.k. “sjuåringen” och “femåringen”, året innan hade medgivit att de orsakat Kevins död.

Med tanke på att “sjuåringen” och brodern numera framställer sig som oskyldiga så kan man undra varför 13-14-åringen avfördes från Kevinfallet. Brist på bevis förstås. Hur såg hans alibi ut, kan man undra.
Mycket intressant. Som sagt, vad hade denne kille för alibi?
Citera
2017-05-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Mycket intressant. Som sagt, vad hade denne kille för alibi?

Står det inte i någon artikel att familjen gav alibi, men polisen upptäckte att han ljög om saker i förhör?

Edit familjen förnekade att tonåringen lekt med Kevin eller befunnit sig på lekplatsen.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-05-21 kl. 11:34.
Citera
2017-05-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Papegoja eller inte (jag vet för lite om henne för att ha en uppfattning om hur hon är som journalist) så verkar det ändå som att många av de detaljer hon har med i sin rapport faktiskt stämmer med det som kommit fram i dokumentären och i de senaste dagarnas artiklar. Bl.a. teckningen, skriket, äldre barn som varit misstänkta, att Robin vittnade om en kniv (som inte stämde), att familjen hade gäster de skulle fiska med den aktuella kvällen m.m. Saker som varit ifrågasatta eller vi inte vetat om tidigare men som faktiskt finns med i hennes rapport.

Sen hur hon är som journalist det vill jag inte uttala mig om, jag vet för lite om henne för det.

Jag upptäckte för övrigt en väldigt intressant detalj i hennes rapport nu: (s. 44-45)
"När den biologiska mamman och sjuåringen kommit hem till pappan, ringde Kevin på dörren tillsammans med en äldre pojke och undrade om femåringen kunde komma ut och leka. Det fick han inte då pappan och styvmamman den här söndagen hade bjudit vänner och deras tre barn på middag kl 16."
Vem var den äldre pojken som ringde på tillsammans med Kevin??
Sen står det här att Robin inte fick gå ut, men han har varit ute senare med vännernas barn i alla fall.

Nina satt i knät på den fantasifulle dilettanten Rolf.

Enough said.
Citera
2017-05-21, 11:38
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarenidiot
Min bonusdotter på fem år hävdade förra gången hon var på besök att hennes mamma sagt att hon fick äta godis fast det inte var helg. Jag vet att hennes mamma inte gillar det så jag sa till henne att det trodde jag inte på. Hon blev jätteförtvivlad och grät och sa att så var det visst. Så jag sa vi skulle ringa mamma och fråga. Då erkände hon att hon ljög.
När jag pratade med mamman några dagar senare visade det sig att hon faktiskt sagt att det var ok...stackars barn.
Barn är jättelätta att påverka.
Min (fullt normala för övrigt) då sjuåriga dotter berättade livfullt för vår familj att hon på en skolutflykt med klassen till en djurpark hade klättrat upp på en ponny och sedan ridit iväg i full galopp, barbacka i parken.
Jag blev förskräckt, ringde fröken och frågade varför de inte har koll på barnen, det hade ju kunnat ske en hemsk olycka . Men lärarinnan skrattade och sa: "Om du låter bli att tro på allt barnen berättar om oss så lovar jag att inte tro på vad barnen berättar om er därhemma!"
Alltihop hade varit en fantasi, något som min dotter gärna skulle ha gjort, erkände hon med finurlig min. Barn har fantasi.
Citera
2017-05-21, 11:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nina satt i knät på den fantasifulle dilettanten Rolf.

Enough said.

Fast rapporten var väl ett beställningsarbete, vilket inte gör det så märkligt att det förhöll så?
Citera
2017-05-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast rapporten var väl ett beställningsarbete, vilket inte gör det så märkligt att det förhöll så?

Nä, jag bara påpekade att eftersom källan var en ohederlig och oprofessionell knäppskalle så är trovärdigheten på minus.

Den som ställer upp på dessa premisser är ingen journalist.
Citera
2017-05-21, 11:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nä, jag bara påpekade att eftersom källan var en ohederlig och oprofessionell knäppskalle så är trovärdigheten på minus.

Den som ställer upp på dessa premisser är ingen journalist.

Nu har jag inga höga tankar om journalister eller tycker att det yrket utmärks av någon särskild heder så inte heller det är konstigt. Rapporten är väl i princip att se som en sammanfattning där Hjelmgren skrev och Sandberg berättade.
Citera
2017-05-21, 11:54
Medlem
Citat:
Intressant det GW skriver. Jag har svårt att släppa att Christian och/eller Robin åtminstone har sett något, men att det kan vara är ett äldre barn som varit drivande till mordet. Nu kanske vi aldrig får veta, eftersom man inte kan lita på något som sägs i barnförhören eftersom dessa sköts så illa.

Saxat från Nina Hjelmgrens rapport:

Sida 22: "Hans sjuårige storebror namngav vid senare förhör en annan utpekad mördare,
en pojke här kallad Anders (fingerat namn). Alla pojkar som hette Anders och
som befunnit sig i området den aktuella tiden kartlades. Det fanns några stycken.
En av dem passade bättre in på gärningsmannaprofilen än de andra; överviktig,
glasögon, mobbad och med sexuell störning. Han var svår att få kontakt med,
uppfattades som intellektuellt hämmad. Till slut fick en av utredarna åka ut och
fiska tillsammans med pojken och en fritidsledare för att skapa en relation.
Arbetet med det separata spåret kom att pågå under en längre tid då flera i
utredningen var övertygade om att man här funnit gärningsmannen."

Sida 43: "När sjuåringen vid ett senare tillfälle, i förhör den 1 oktober, berättar att han
har sett en äldre pojke som bråkat med Kevin. Sjuåringen berättar att han och
lillebror varit ute och lekt med Kevin vid klätterträdet på fotbollsplanen och att de
tävlade i längdhoppsgropen där. Sjuåringen föreslog att de skulle springa ned på
bryggan, där de tittar på fiskar och en kräfta. Kevin lämnar bryggan och springer
upp mot den röda boden. När fem- och sjuåringen följer efter, ser de att Kevin är
i bråk med en annan person. De slår på varandra med knytnävarna, går ner till
bryggan, där bråket fortsätter. Bröderna tittar på, femåringen uppmanar dem att
sluta bråka, uppger sjuåringen i förhöret. Sedan ramlar Kevin i vattnet. Bröderna
springer hem, på vägen ser de pojken som bråkat med Kevin och en vuxen som
sjuåringen tror är pojkens pappa. Allt enligt förhör med sjuåringen den 1 oktober.
Till sin biologiska mamma uppger senare sjuåringen namnet på pojken som
bråkat med Kevin"

Överlag verkar Christian berätta om äldre barn från och till, det var väl därför föräldrarna också åkte in med honom till polisen från första början - för att han sett några äldre barn med Kevin på morddagen. Det är synd att man inte ens kan lita helt på att detta ursprungliga vittnesmål från Christian är rätt längre. Alla förhören med barnen har gjort att man inte kan tro på något de säger, även om det kanske är vissa saker som är sanna.

Sen en helt annan sak men detta står på sidan 14:
" Den här dagen fick man veta att minst sex personer i Dottevik hade hört skrik
vid 18-tiden. En kvinna uppgav att hon trodde en annan kvinna blev misshandlad
och stängde dörren då hon tyckte det lät så otäckt. Endast en person tog bilen
och åkte hemifrån för att försöka se varifrån skriket kom, men hittade ingenting
och åkte hem igen."
Man undrar verkligen vad det var för människor som bodde i Dottevik vid den här tiden...oj, någon blir visst misshandlad - men det låter så otäckt så jag stänger dörren??

Jag tycker det verkar rimligt och tror precis som du att någon av bröderna faktiskt kan ha sett något i anslutning till Kevins död.

Precis som du skriver så finns information i redovisningen som har verifierats genom andra källor, så det är snarare slutsatserna man kan bortse ifrån om man vill lägga fram alternativa teorier.
Citera
2017-05-21, 12:01
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Intressant det GW skriver. Jag har svårt att släppa att Christian och/eller Robin åtminstone har sett något, men att det kan vara är ett äldre barn som varit drivande till mordet. Nu kanske vi aldrig får veta, eftersom man inte kan lita på något som sägs i barnförhören eftersom dessa sköts så illa.

Saxat från Nina Hjelmgrens rapport:

Sida 22: "Hans sjuårige storebror namngav vid senare förhör en annan utpekad mördare,
en pojke här kallad Anders (fingerat namn). Alla pojkar som hette Anders och
som befunnit sig i området den aktuella tiden kartlades. Det fanns några stycken.
En av dem passade bättre in på gärningsmannaprofilen än de andra; överviktig,
glasögon, mobbad och med sexuell störning. Han var svår att få kontakt med,
uppfattades som intellektuellt hämmad. Till slut fick en av utredarna åka ut och
fiska tillsammans med pojken och en fritidsledare för att skapa en relation.
Arbetet med det separata spåret kom att pågå under en längre tid då flera i
utredningen var övertygade om att man här funnit gärningsmannen."

Sida 43: "När sjuåringen vid ett senare tillfälle, i förhör den 1 oktober, berättar att han
har sett en äldre pojke som bråkat med Kevin. Sjuåringen berättar att han och
lillebror varit ute och lekt med Kevin vid klätterträdet på fotbollsplanen och att de
tävlade i längdhoppsgropen där. Sjuåringen föreslog att de skulle springa ned på
bryggan, där de tittar på fiskar och en kräfta. Kevin lämnar bryggan och springer
upp mot den röda boden. När fem- och sjuåringen följer efter, ser de att Kevin är
i bråk med en annan person. De slår på varandra med knytnävarna, går ner till
bryggan, där bråket fortsätter. Bröderna tittar på, femåringen uppmanar dem att
sluta bråka, uppger sjuåringen i förhöret. Sedan ramlar Kevin i vattnet. Bröderna
springer hem, på vägen ser de pojken som bråkat med Kevin och en vuxen som
sjuåringen tror är pojkens pappa. Allt enligt förhör med sjuåringen den 1 oktober.
Till sin biologiska mamma uppger senare sjuåringen namnet på pojken som
bråkat med Kevin"

Överlag verkar Christian berätta om äldre barn från och till, det var väl därför föräldrarna också åkte in med honom till polisen från första början - för att han sett några äldre barn med Kevin på morddagen. Det är synd att man inte ens kan lita helt på att detta ursprungliga vittnesmål från Christian är rätt längre. Alla förhören med barnen har gjort att man inte kan tro på något de säger, även om det kanske är vissa saker som är sanna.

Sen en helt annan sak men detta står på sidan 14:
" Den här dagen fick man veta att minst sex personer i Dottevik hade hört skrik
vid 18-tiden. En kvinna uppgav att hon trodde en annan kvinna blev misshandlad
och stängde dörren då hon tyckte det lät så otäckt. Endast en person tog bilen
och åkte hemifrån för att försöka se varifrån skriket kom, men hittade ingenting
och åkte hem igen."
Man undrar verkligen vad det var för människor som bodde i Dottevik vid den här tiden...oj, någon blir visst misshandlad - men det låter så otäckt så jag stänger dörren??

Civilkurage noll. 😥
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in