Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-19, 00:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Exakt.
Enligt åklagaren KAN ett tillhygge ha använts. Och att det isåfall inte är frågan om ett vapen.

Så att ett tillhygge har använts är EJ bekräftat. Åklagaren säger att det KAN vara så att ett tillhygge har använts.

Jag fattar inte riktigt denna tillhyggedebatt som dyker upp om och om igen. Tova har hittats mördad. Hennes kropp har blivit utsatt för våld. Vad spelar det för roll om det var en knytnäve, en kratta, en flaska eller en stekpanna i gjutjärn? Hon dog. Och det är det viktigaste och det tråkigaste. Vad hon än har råkat ut för våld så har det på ett eller annat sätt lett till hennes död.
Citera
2017-05-19, 00:42
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Exakt.
Enligt åklagaren KAN ett tillhygge ha använts. Och att det isåfall inte är frågan om ett vapen.

Så att ett tillhygge har använts är EJ bekräftat. Åklagaren säger att det KAN vara så att ett tillhygge har använts.

Efter presskonferensen den 16 maj dom JA. Nu säger dom MJA.

Potato potato
Citera
2017-05-19, 00:45
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag fattar inte riktigt denna tillhyggedebatt som dyker upp om och om igen. Tova har hittats mördad. Hennes kropp har blivit utsatt för våld. Vad spelar det för roll om det var en knytnäve, en kratta, en flaska eller en stekpanna i gjutjärn? Hon dog. Och det är det viktigaste och det tråkigaste. Vad hon än har råkat ut för våld så har det på ett eller annat sätt lett till hennes död.

Förstår hur du menar.

Det kan ha betydelse för att se om han hade uppsåt att döda henne. Kör du in ett grillspett i hjärtat på en person så betyder det oftast att du vill se personen död. Men använder du "bara knytnävarna" så finns det rent krasst en möjlighet att han bara ville misshandla henne grovt. Kan i slutändan avgöra om det blir mord/dråp, om det vill sig.
Citera
2017-05-19, 00:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag menar så klart att man blir omhäktad om och om igen. Men om vi säger så här - man kan sitta i häktet i flera år, eller hur?
Ja man kan bli häktad i flera år om det är en svår utredning. Drygt 4 år ligger väl rekordet på om jag minns rätt. Det vanligaste vid en grövre brottsutredning ligger på runt 6 månader.

"Av en rapport som Brottsförebyggande rådet publicerade i januari 2017 framgår att av de ca 10 000 personer som häktas varje år sitter ungefär 500 personer häktade minst ett halvår. Den genomsnittliga häktestiden i Sverige är två månader."
http://www.domarbloggen.se/sodertorns-tingsratt/langa-haktningstider-och-dom-pa-vers/

Ingen har suttit häktad lika länge som 24-årige Peter Lahdo. I över fyra år har han levt i en sju kvadraters cell.
http://www.lt.se/stockholm/sodertalje/peter-har-suttit-haktad-langst-i-sverige
Citera
2017-05-19, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Nej jag har inte sagt att vi ska lyfta honom till skyarna, jag tror mest att han vill vara i fred. Men att utmåla honom som en dålig pappa utan några som helst bevis känns.. Nja.

Tycker det känns mer än "Nja".
Förstår inte varför pappan ska kritiseras överhuvudtaget. Oavsett uppfostran osv, händer det tyvärr både det ena o det tredje. En förälder kan inte veta precis allt deras ungdom gör!

O jo, det finns föräldrar som inte borde få kalla sig det, men är mer än övertygad om att det inte gäller dessa föräldrar.
Senast redigerad av Urtavlan 2017-05-19 kl. 00:58.
Citera
2017-05-19, 00:55
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Är tex strypsex eller liknande uteslutet eller ens diskuterat?

Citat:
Hon var utsatt för våld. Ett tillhygge säger åklagaren. Hade de haft strypsex och hon hade dött av det hade han inte blivit häktad på sannolika skäl för mord. Då hade det ju varit vållande till annans död eller liknande.

Att det kan gälla strypsex är ytterst ovanligt, men vi kan ju inte helt avskriva det heller.

Yttre våld kan mycket väl vara strypning. Hårt tryck mot halsen --> med händer eller tillhygge (järnrör/rep) etc...

Och polisen kan ju isåfall inte veta om mordet var avsiktlig eller en "olycka i sexet". Och då kan de inte häkta för "vållande till annans..." utan går givetvis direkt på "mord".

Strypsex är inte uteslutet. Men vore en högoddsare.
Citera
2017-05-19, 00:58
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Tycker det känns mer än "Nja".
Förstår inte varför pappan ska kritiseras överhuvudtaget. Oavsett uppfostran osv, händer det tyvärr både det ena o det tredje. En förälder kan inte veta precis allt deras ungdom gör!

Helt enig! Och en förälder SKA inte veta precis allt deras ungdom gör heller. Tova var myndig och gjorde som hon ville, och att det blev som det blev ska ingen annan än Billy klandras för.
Citera
2017-05-19, 00:58
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Det syns tydligt på ett lik om någon hållit runt halsen vad jag förstått. Det blir märken. Men någon som vet mer kan rätta mig om jag har fel. Åklagaren har hittills pratat om att kroppen bär spår av våld och pratat om ett tillhygge. Men i FUP:en (ifall åtal väcks) får vi veta om hon var strypt.

Han behöver ju inte ens ha använt ett rep. Det blir inga karaktäristiska märken av vissa föremål. Eller när du blir kvävd med hjälp av en kudde etc...

Det kan vara strypsex. Både med eller utan tillhygge. Vore ovanligt, men går inte att helt utesluta.
Citera
2017-05-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Helt enig! Och en förälder SKA inte veta precis allt deras ungdom gör heller. Tova var myndig och gjorde som hon ville, och att det blev som det blev ska ingen annan än Billy klandras för.

Exakt!
Citera
2017-05-19, 01:02
Bannlyst
Tovas minnesstund

http://imgur.com/a/tfdvy
Citera
2017-05-19, 01:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Förstår hur du menar.

Det kan ha betydelse för att se om han hade uppsåt att döda henne. Kör du in ett grillspett i hjärtat på en person så betyder det oftast att du vill se personen död. Men använder du "bara knytnävarna" så finns det rent krasst en möjlighet att han bara ville misshandla henne grovt.

Visst. Men i flera timmar ska vi tolka om ett nja är ett ja eller ett nej. Och om tidigare ja numera är nja. Och är knytnävar ett tillhygge eller är det bara föremål utanför den mänskliga kroppen som är det. Blanda detta med otrevligheter och elakheter. Påhopp och avsnopp.

Eftersom ingen vet och kan få reda på svaret om tillhygge elker ej, men det ändå finns ett outtömligt behov av ett tillhygge som mordvapen, så bestämmer jag härmed att i 3 timmar framöver verkar det troligast att Tova blev dödad av ett tillhygge i form av en död och gravid igelkott. Ni kan diskutera hur taggarna kan ha skadat henne och ifall graviditeten hos igelkotten påverkade slagen. Om 3 timmar kan du hålla i tillhyggesdebatten kring att hon blev dödad av bara knytnävar och diskutera om det var en uppercut med knäckt nacke som påföljd eller slag rakt in i en sprucken hjälte som orsakade hennes död.

Ingen diskussion är för konstig eller märklig för denna tråd. Själv nöjer jag mig att hon blev dödad av något slags våld. Vilket våld får FUP:en eller poliskällor visa. Jag tänker inte tro att hon drattade drogad i badet eller blev överkörd av bulgariska cirkusartister på väg mot en cirkusfestival i Jukkasjärvi.

Vad tycker du själv är rimligast? Tillhygge eller ej? Knytnävar eller grillspett? Tillhygge för att döda eller knytnävar för att misshandla? Ville han se henne död eller råkade han slå för hårt?
Citera
2017-05-19, 01:04
Medlem
Vad hände med "båt vittnet"?? Var det på lördagen eller söndagen han såg 3 st? Var det de 2mgm och GM? Eller är det nå helt andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in