Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-19, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Varför är det så, dom har inte gjort något!!
hört de ska va folk som letar dom å att det är pris på huvuden.ska va 75000 per skalle
Citera
2017-05-19, 01:09
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Angående frågan om tillhygge så kan jag bekräfta att åklagaren sagt att det använts - antingen var det skrivet i en tidning eller också sa han det i en interjvu - det är jag 100 % säker på.
Jag har följt fallet noga och läst hela tråden !!!!

Det händer att åklagare ändrar sig efter att ny information framkommer. Man kanske insåg att det inte alls var säkert att ett tillhygge använts; därav blev han mer försiktig och ändrade sig till att nu säga att det "kanske har använts".

Hade hon märken kring halsen kanske man direkt trodde att tillhygge användes; men att man senare såg att märkena mycket väl kan ha orsakats med enbart händer, tex...

Så, en åklagare kan ändra sig när ny info tillkommer. Vad han sa efter första presskonferensen behöver inte alls stämma mer, än vad han sa i den senaste. Anledningen: ny information.

Jag tror också att någon form av tillhygge har använts. Men till skillnad från dig så låser jag mig inte vid det utan inser att jag kan ha fel.
Citera
2017-05-19, 01:13
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Visst. Men i flera timmar ska vi tolka om ett nja är ett ja eller ett nej. Och om tidigare ja numera är nja. Och är knytnävar ett tillhygge eller är det bara föremål utanför den mänskliga kroppen som är det. Blanda detta med otrevligheter och elakheter. Påhopp och avsnopp.

Eftersom ingen vet och kan få reda på svaret om tillhygge elker ej, men det ändå finns ett outtömligt behov av ett tillhygge som mordvapen, så bestämmer jag härmed att i 3 timmar framöver verkar det troligast att Tova blev dödad av ett tillhygge i form av en död och gravid igelkott. Ni kan diskutera hur taggarna kan ha skadat henne och ifall graviditeten hos igelkotten påverkade slagen. Om 3 timmar kan du hålla i tillhyggesdebatten kring att hon blev dödad av bara knytnävar och diskutera om det var en uppercut med knäckt nacke som påföljd eller slag rakt in i en sprucken hjälte som orsakade hennes död.

Ingen diskussion är för konstig eller märklig för denna tråd. Själv nöjer jag mig att hon blev dödad av något slags våld. Vilket våld får FUP:en eller poliskällor visa. Jag tänker inte tro att hon drattade drogad i badet eller blev överkörd av bulgariska cirkusartister på väg mot en cirkusfestival i Jukkasjärvi.

Vad tycker du själv är rimligast? Tillhygge eller ej? Knytnävar eller grillspett? Tillhygge för att döda eller knytnävar för att misshandla? Ville han se henne död eller råkade han slå för hårt?

Hur våldet såg ut, vad och om han använde tillhygge, hur utdraget det var; allt sådant spelar roll när straffet ska utmätas. Så det är ganska viktiga frågor rent juridiskt.

Själv tror jag inte att han hade planerat att mörda henne. Jag tror att han, påverkad av droger/alkohol, släppte alla spärrar efter någon dispyt. Och att han därefter ströp ihjäl henne/alternativt slog till henne med vedträd/stekpanna eller liknande. Ett snabbt dödande i all hast.
Citera
2017-05-19, 01:15
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louisepettersson
Vad hände med "båt vittnet"?? Var det på lördagen eller söndagen han såg 3 st? Var det de 2mgm och GM? Eller är det nå helt andra?

Det är ett mysterium ännu. Här kan du läsa mer om det:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ulf-sag-mystisk-bat-innan-tova-forsvann/

Vi vet inte vilka det var och vad dom gjorde.

Förresten intressant flygbild över gården där. Är flera gamla Volvos och en stor jävla grävmaskin på gården.

Kan grävmaskinen vara ett tillhygge eller är det mja på den?
Citera
2017-05-19, 01:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Hur våldet såg ut, vad och om han använde tillhygge, hur utdraget det var; allt sådant spelar roll när straffet ska utmätas. Så det är ganska viktiga frågor rent juridiskt.

Själv tror jag inte att han hade planerat att mörda henne. Jag tror att han, påverkad av droger/alkohol, släppte alla spärrar efter någon dispyt. Och att han därefter ströp ihjäl henne/alternativt slog till henne med vedträd/stekpanna eller liknande. Ett snabbt dödande i all hast.

Han har iallafall sett till så hon helt säkert är död och då spelar inte planering någon roll. Då är det uppsåt och mord automatisk. Och det är nog iallafall för gärningmannen har dumpat kroppen i sjön där han måste vetat att hon inte kan överleva.
Citera
2017-05-19, 01:24
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Han har iallafall sett till så hon helt säkert är död och då spelar inte planering någon roll. Då är det uppsåt och mord automatisk. Och det är nog iallafall för gärningmannen har dumpat kroppen i sjön där han måste vetat att hon inte kan överleva.

Nej, du har fel. Det är inte alls med automatik uppsåt och mord bara för att hon är död. Så enkel är inte juridiken, och så svart/vitt ser inte domstolarna på sådana här fall.

Att han dumpade henne i sjön påverkar bara straffet i slutändan om det visar sig att hon i det skedet fortfarande levde och kunde räddas. Annars adderas bara brott mot griftefriden. Sannolikt var hon redan stendöd vid dumpningen. Brukar kunna bekräftas vid obduktionen; om personen andats/dragit ned vatten i lungorna eller ej...
Senast redigerad av ace_sec 2017-05-19 kl. 01:27.
Citera
2017-05-19, 01:29
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Nej, du har fel. Det är inte alls med automatik uppsåt och mord bara för att hon är död. Så enkel är inte juridiken, och så svart/vitt ser inte domstolarna på sådana här fall.

Att han dumpade henne i sjön påverkar bara straffet i slutändan om det visar sig att hon i det skedet fortfarande levde och kunde räddas. Annars adderas bara brott mot griftefriden. Sannolikt var hon redan stendöd vid dumpningen.

Jag missförstod ditt inlägg. Jag trodde du menade att gm hade råkats slå henne för hårt först och sen slagit ihjäl henne med något föremål.

Vi glömmer det.

Men det att kroppen är dumpad gör det hela väldigt graverande.
Citera
2017-05-19, 01:30
Medlem
JahLoves avatar
Citat:

Ska bli intressant att läsa fup senare när den blir tillgänglig..om det är som du säger är det, vid min första tanke, väldigt likt mordet på Therese Johansson Rojo.

Bill* (om det nu är han, mycket talar för det) är i samma ålder som GM i mordet mot TJR. Och även där användes ett tillhygge..
Citera
2017-05-19, 01:38
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JahLove
Ska bli intressant att läsa fup senare när den blir tillgänglig..om det är som du säger är det, vid min första tanke, väldigt likt mordet på Therese Johansson Rojo.

Bill* (om det nu är han, mycket talar för det) är i samma ålder som GM i mordet mot TJR. Och även där användes ett tillhygge..

I det fallet planerades ju mordet i veckor av två personer. Båda var 16 år gamla. Dom dömdes senare till sluten ungdomsvård.

Är ju inte likt alls?
Citera
2017-05-19, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det är ett mysterium ännu. Här kan du läsa mer om det:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ulf-sag-mystisk-bat-innan-tova-forsvann/

Vi vet inte vilka det var och vad dom gjorde.

Förresten intressant flygbild över gården där. Är flera gamla Volvos och en stor jävla grävmaskin på gården.

Kan grävmaskinen vara ett tillhygge eller är det mja på den?

Hmmm. Mina spekulationer går fortfarande i att det finns yttligare en till.. T, Ts ex och en till kan lika gärna ha åkt båten medan de andra två MGM har varit på crusing? Eller också finns det tre st helt okända som har varit ute och rekat. Finns det en båt som ägs av någon boende på denna gård?
Citera
2017-05-19, 01:46
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Att han dumpade henne i sjön påverkar bara straffet i slutändan om det visar sig att hon i det skedet fortfarande levde och kunde räddas. Annars adderas bara brott mot griftefriden. Sannolikt var hon redan stendöd vid dumpningen. Brukar kunna bekräftas vid obduktionen; om personen andats/dragit ned vatten i lungorna eller ej...

Likgiltighetsuppsåt: Om gärningsmannen har misstanke om följden med sitt handlande, men likväl genomfört handlingen, likgiltig inför följden föreligger likgiltighetsuppsåt. Likgiltighetsuppsåtet har ersatt indirekt och eventuellt uppsåt. Likgiltighetsuppsåtet är uppsåtets undre gräns.

Det var det här uppsåtet jag menade att isåfall kanske skulle kunna användas i detta fall.
Citera
2017-05-19, 02:19
Medlem
locknlolls avatar
Citat:

Att vara påverkad av droger/alkohol är ingen förmildrande omständighet.
Har tillhygge används så har hon inte blivit strypt. Har tillhygge används så är det ett ting som använts som vapen och som hon slagits ihjäl med.

Troligen har pojkfan som vägrar bli man kört med tappat-minnet-för-jag-var-så-full-och-påverkad varianten.. Men se det hjälper föga. Han får sitta bakom lås och bom en lång tid framöver.
Hans skitballa polare får göra samma sak fast lite kortare tid.

Våld i nära relationer har återigen skördat ett offer !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in