Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Omhäktningar görs hela tiden. Åklagaren kan åberopa tidigare bevis och begära mer tid för undersökningar, obduktion, tekniska bevis.

Okej, så om de inte finner något som kan bevisa att det verkligen är den misstänkta så släpps han på fri fot? Eller måste de få tag i GM? Shit vad lost jag är i det här. Men har följt tråden sedan start och tänker följa den till slut. Sorry för trådkap om jag gjorde det.

Men jag antar att han kommer att ha förhör hela tiden fram tills ett nytt mål i rätten är? Och när är nästa gång?
Citera
2017-05-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
"Fortfarande misstänkta
I går onsdag beslutade åklagare Sammens att släppa de två män som tidigare suttit anhållna misstänkta för brott. Han säger i dag till SVT Nyheter att misstankarna mot männen kvarstå, men de inte längre är lika intressanta.

Tror du att de har bevittnat det misstänka mordet?

– Inte som jag bedömer det i dagsläget, säger Sammens."

SVT Nyheter.

Och SR går ut 2 timmar senare med att han säger att de inte är misstänkta. Dock har SVTs artikeln blivit uppdaterad senare men vet inte vad de uppdaterat. Kan ju bero på felformuleringar hit och dit.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6699297
Citera
2017-05-19, 00:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Källa till att de fortfarande är misstänkta? Då har något nytt kommit upp sedan klockan 2 idag då åklagaren sa att de INTE va misstänkta för brott.
Den här artikeln är publicerad 18 maj 2017 kl 14.27

"Ytterligare två 22-åringar var tidigare anhållna misstänkt för mordet på Tova Moberg, men Christer Sammens beslöt att släppa dem på fri fot under onsdagseftermiddagen.
De är fortsatt misstänkta, men i så låg grad att de inte begärs häktade.
– Men de är inte avskrivna i formellt hänseende, säger Sammens."
http://www.expressen.se/nyheter/tovas-expojkvan-forsokte-styra-henne/
Citera
2017-05-19, 00:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louisepettersson
Om han nu inte blir dömd, hur länge får han sitta häktad? Vad jag har sökt fram så måste nya häktningsförhandlingar komma efter 14 dagar? Rätta mig om jag har fel. Så om inget annat (hittas) eller bevisar motsatsen så släpps han då på fri fot? Såvida inget erkännande kommer och han blir dömd? Dålig koll på sånt här.

Gränsen går när man suttid häktad så länge att man suttit längre än straffet skulle ha blivit om man fällts.

Den som suttit häktad längst är Lasermannen Ausonius. 3,5 år men det var lite speciellt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Ausonius

Oops! rekordet slaget, 4 år:
(FB) Längsta häktningsperioden i Sverige?
Senast redigerad av PeterNoster 2017-05-19 kl. 00:37.
Citera
2017-05-19, 00:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den här artikeln är publicerad 18 maj 2017 kl 14.27

"Ytterligare två 22-åringar var tidigare anhållna misstänkt för mordet på Tova Moberg, men Christer Sammens beslöt att släppa dem på fri fot under onsdagseftermiddagen.
De är fortsatt misstänkta, men i så låg grad att de inte begärs häktade.
– Men de är inte avskrivna i formellt hänseende, säger Sammens."
http://www.expressen.se/nyheter/tovas-expojkvan-forsokte-styra-henne/

Skön åklagaren och lite originell och pratglad. Inte för mycket men tillräckligt för att då en bra bild.
Ingen släpps i en mordutredning om det finns misstanke om inblandning. Så han håller sig till standardfraserna. Dom lär vittna istället det är vad jag tror.
Citera
2017-05-19, 00:27
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Och SR går ut 2 timmar senare med att han säger att de inte är misstänkta. Dock har SVTs artikeln blivit uppdaterad senare men vet inte vad de uppdaterat. Kan ju bero på felformuleringar hit och dit.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6699297

Ja. Jag gissar på att det helt enkelt inte finns någon "konkret misstanke" mot dem.
Citera
2017-05-19, 00:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Okej, så om de inte finner något som kan bevisa att det verkligen är den misstänkta så släpps han på fri fot? Eller måste de få tag i GM? Shit vad lost jag är i det här. Men har följt tråden sedan start och tänker följa den till slut. Sorry för trådkap om jag gjorde det.

Men jag antar att han kommer att ha förhör hela tiden fram tills ett nytt mål i rätten är? Och när är nästa gång?

Normalt var 14:de dag ska åklagare övertyga domstolen att han har skäl för fortsatt häktning. IBland förlängs den tiden om man t.ex väntar på resultat från SFC.
Citera
2017-05-19, 00:30
Medlem
Att F ska ha skjutsat Tova till gården är inget annat än en trådsanning som skapades i samma veva som det kom fram att F var skriven i Njutånger, Tovas hemby. De 3 grabbarna har bott tillsammans på gården, två av dem har dock inte varit skriva där.

Att Tova ska ha setts vid 21.30 stod i media redan då hon först efterlystes försvunnen. Antagligen har hon fått skjuts till gården vid just 21.30 och föraren (vän/svarttaxi/busschaufför, vem vet) är den som uppgett detta klockslag och kanske var den som sist såg henne, förutom GM då. Antagligen körde hon inte själv eftersom föräldrarna enl. ök skulle hämta henne.
Citera
2017-05-19, 00:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

De kommer att leta och gräva, ta prover och analysera, förhöra allt och alla. Det tar månader. Förmodligen ett halvår. Och då först bestämmer åklagaren om bevisen räcker för att gå till rättegång. Om inte släpps Billy. Ifall åklagaren anser att bevisen räcker för en rättegång blir det åtal och rättegång. Då får rätten avgöra om han är skyldig eller ej.

Det kan så klart under utredningen plötsligt komma fram något som gör att Billy absolut inte kan vara skyldig. Då släpps han fri. Vad det skulle vara vet jag inte i nuläget.
Citera
2017-05-19, 00:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bozzho
Det är fel, man sitter inte häktad så länge, tror att det är högst 1 månad, åklagaren kan begära omhäktining om han inte hinner sammanställa alla bevis innan rättegång

Jag menar så klart att man blir omhäktad om och om igen. Men om vi säger så här - man kan sitta i häktet i flera år, eller hur?
Citera
2017-05-19, 00:37
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
han svarar nja kanske

Exakt.
Enligt åklagaren KAN ett tillhygge ha använts. Och att det isåfall inte är frågan om ett vapen.

Citat:
Reportern: Tillhygge då?
Åklagaren: Det kan vara så ja.

Så att ett tillhygge har använts är EJ bekräftat. Åklagaren säger att det KAN vara så att ett tillhygge har använts.
Citera
2017-05-19, 00:40
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Billys pappa finns inte på Lexbase så han är då inte dömd för misshandel.

Lexbase har inte alla äldre domar. Och det gallras med tiden.
Han kan visst vara dömd; men att det är bortgallrat pga tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in