2017-05-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Ja, det är vanligt förekommande. Det varierar dock, hurpass bra man är på att göra vardagssaker.

Vilka vardagssaker som man är bra på tycks även variera beroende på om man har hyperaktivitet eller inte.

Varför undrar du?

Misstänker eventuellt adhd mycket som stämmer in, har även blivit diagnosticerad med utmattning för några månader sen och samsjuklighet är vanligt vad jag har hört
Citera
2017-05-17, 18:03
Medlem
Vilken ADHD medicin är starkast?
Citera
2017-05-17, 18:05
Medlem
Vad går ADHD testerna ut på? vad testar dom exakt?
Citera
2017-05-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tSVC
http://dx.doi.org/10.1016/S2215-0366(17)30049-4

Även om sambandet inte är kausalt eller direkt kopplat till ADHD så finns det sanning i påståendet om hjärnstorlek.
Den underliggande tanken är fortfarande helt efterbliven, om du inte kan läsa det mellan raderna, ptja..

Finns få ämnen som ADHD som är så... stigmatiserat? Nej jag vet inte vad man ska kalla det. Men sjukt mycket dis-information. Mycket hitte-på och mycket "jag tror", "jag har upplevt" snarare är de facto forskning. Alla känner vi ju till termen "DAMPBARN" som var något som kastades runt hejvilt när 90talisterna (jag dvs) växte upp och något som inte alls behöver korrelera med ADHD som så ofta tytts.
Citera
2017-05-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wether
Vad går ADHD testerna ut på? vad testar dom exakt?
Vilka tester? Jag utförde inga tester öht, men intervjuer och massa formulär om ens liv + barndom. Baserat på det så gör dom en bedömning.

Alla utför det lite eget som jag förstår det dock. Bottom line är att man ska möta X antal kriterier för att få "uppnå" ADHD-gränsen. Vet folk som fått göra diverse test som jag förstått inte är kopplat direkt till ADHD utan gränsliggande saker såsom låg intelligens, autism-spektrumet etc, som ofta kan "ingå i paketet" så att säga. En person som "har ADHD" har ofta flera andra drag av andra "diagnoeser".

Bottom line är, du har ett problem, eller du upplever det så, och vill ev få medicin för att det ev ska bli bättre. Vissa har dock andra problme runtikring vilket kan vara orsaken till att du tror att du har ADHD Men det kan va massa annat skit...
Citat:
Vilken ADHD medicin är starkast?
Hur långt är ett snöre?

Alla mediciner funkar olika...
Citera
2017-05-18, 15:50
Medlem
Suprahs avatar
Hej,

Jag har länge misstänkt att jag själv har ADHD. Även ett antal människor i min närhet har påpekat att de misstänker detta.

Detta för att:
*Jag har svårt att utföra vardagliga sysslor (typ tvätt, disk betala räkningar). Kan ofta vara så att jag bestämmer mig för att faktiskt tvätta den där tvätten jag borde tvättat för 2 veckor sedan. Påväg till tvättkorgen hittar jag 20 andra saker jag sätter igång med.
*Har lätt att tappa fokus allmänt
*Kan föra en diskussion med någon och komma på mig själv att inte ha lyssnat på ett enda ord av vad den andra precis sa
*Mycket energi allmänt
*Dåligt minne
*När jag väl intresserar jag mig för något går jag verkligen all in
*Svårt att hålla tider
*Impulsiv
*Sjukt svårt att varva ner och somna på kvällarna
*Tappar lätt intresse för saker fort

Finns 1 miljon saker till men tappade som vanligt intresset nu
Någon som känner igen sig?
Citera
2017-05-18, 17:00
Medlem
Aldhisslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Hej,

Jag har länge misstänkt att jag själv har ADHD. Även ett antal människor i min närhet har påpekat att de misstänker detta.

Detta för att:
*Jag har svårt att utföra vardagliga sysslor (typ tvätt, disk betala räkningar). Kan ofta vara så att jag bestämmer mig för att faktiskt tvätta den där tvätten jag borde tvättat för 2 veckor sedan. Påväg till tvättkorgen hittar jag 20 andra saker jag sätter igång med.
*Kan föra en diskussion med någon och komma på mig själv att inte ha lyssnat på ett enda ord av vad den andra precis sa
*Mycket energi allmänt
*Dåligt minne
*Svårt att hålla tider
*Impulsiv

Adhd är ju väldigt väldigt individuellt. Sjukt brett spektrum. Känner igen mig i allt, diagnos sen 2014, varit såhär hela mitt liv.

Tro inte på allt läkarna säger, tro nästan inte på något. Hoppa inte på mediciner, värsta misstaget. Dom vill ju bara tysta dig för ingen annan hjälp erbjuds. Meditation, yoga eller bara en driven hobby är så mycket bättre.

Men försök fixa en diagnos om du känner att vardagen kan vara jobbig speciellt när ingen tar hänsyn. Så fort jag fick min diagnos kunde jag hävda min rätt på ett helt annat sätt i vissa jobbiga situationer
Citera
2017-05-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Vilka tester? Jag utförde inga tester öht, men intervjuer och massa formulär om ens liv + barndom. Baserat på det så gör dom en bedömning.

Alla utför det lite eget som jag förstår det dock. Bottom line är att man ska möta X antal kriterier för att få "uppnå" ADHD-gränsen. Vet folk som fått göra diverse test som jag förstått inte är kopplat direkt till ADHD utan gränsliggande saker såsom låg intelligens, autism-spektrumet etc, som ofta kan "ingå i paketet" så att säga. En person som "har ADHD" har ofta flera andra drag av andra "diagnoeser".

Bottom line är, du har ett problem, eller du upplever det så, och vill ev få medicin för att det ev ska bli bättre. Vissa har dock andra problme runtikring vilket kan vara orsaken till att du tror att du har ADHD Men det kan va massa annat skit...

Hur långt är ett snöre?

Alla mediciner funkar olika...

det klart man måste kunna säga vilken medicin som är starkast+
Citera
2017-05-18, 17:37
Medlem
Citat:
det klart man måste kunna säga vilken medicin som är starkast+

Dexamfetamin anses generellt vara ungefär dubbelt så "potent" jämfört med metylfenidat i gruppen centralstimulantia. Jag skulle nog därför svara att Elvanse/Attentin är den "starkaste" eller snarare "mest potenta" ADHD-medicinen som förskrivs i Sverige. Sedan är det ju givetvis en doseringsfråga.
Citera
2017-05-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Hej,

Detta för att:
*Mycket energi allmänt
*Dåligt minne
*Svårt att hålla tider
*Impulsiv

Det du tar upp låter som adhd i mina öron. Många är stresskänsliga, otåliga, har humör som oftast går fort över dock , rastlösa, ljudkänsliga osv. Men bara för att man har adhd så behöver man inte ha alla symptom. Jag har läst mycket om Adhd och tycker att man ofta generaliserar problematiken och utgår från att många missbrukar, är kriminella och lågt IQ. Vilket inte stämmer. Jag rör mig bland många personer på befattningar där ledarskap och kreativitet är viktiga. Inget missbruk eller kriminalitet utan där är adhd en klar styrka. För mig t ex är det viktigt att allt går fort annars tappar jag intresset. Jag måste hela tiden framåt i livet.

Det finns egentligen ingen anledning att vänta med en adhd-utredning om du misstänker att du du har fått den "gåvan" i livet. Allt du tar upp kommer du ganska enkelt att kunna få ordning på genom medicinering och struktur. För obehandlad kommer du förmodligen för eller senare bli utmattad. Adhd tar väldigt mycket energi eftersom du måste fokusera så starkt för att få ihop alla trådar vilket de utan slipper. Du blir tröttare än vad du faktiskt skulle behöva vara.

Skola, familj, eller arbete ja även att umgås "lyssna" på sina vänner tar energi. Känner du dig energilös skulle jag absolut råda dig att kontakta din läkare för remiss /utredning. Det kan vara lång kötid så lika bra att ta tag i det med en gång, vilket iofs också kan vara svårt För en med adhd. Lycka till hur som.
Citera
2017-05-18, 21:23
Medlem
Citat:
Kan man få ADHD medicin innan man har fått en diagnos? Alltså under tiden dom utreder.

Det är inte ovanligt att du parallellt med utredningen kan genomgå medicinutprovning. Då efter ett första bedömningsamtal med inlämnat självskattningsskala för olika svårigheter inom diagnosen samt ett datortest som görs först utan medicin och sen med medicin. Finner läkaren en stark indikation på adhd och att t ex urinprov inte visar på något missbruk eller att andra medicinska hinder föreligger så kan utprovning av styrka och den medicin som passar dig bäst påbörjas innan utredningen är klar.

Men det kan säkert se olika ut, min erfarenhet är från den privata vården.
Citera
2017-05-18, 22:35
Medlem
Suprahs avatar
Okej vänner. Jag har bestämt mig. Jag ska göra den där jävla utredningen.

Nu är jag mest nyfiken på några saker. På vilket sätt hjälper medicinen? Vas händer? Blir man beroende av den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in