Citat:
Ursprungligen postat av
Salzsalino
Såg ett klipp nu där hela familjen ser christians förhör sen grinar de ikapp i vardagsrummet.. så du slipper nog fakta denna gången med.
Jag föredrar ren fakta, objektiva, neutrala resonemang. Det är min personliga preferens, fast jag utgår aldrig från att dokumentärfilmer, artiklar eller inlägg på Flashback ska utformas för att tillgodose den. I regel är det sällan svårt att destillera ut vad som är fakta fastän den är paketerad i känsloargument, vare sig det gäller Dan Josefssons dokumentär, Rolf Sandbergs uttalanden, eller vad folk skriver här.
Om vi återigen ska snudda vid kognitiv forskning finns det för övrigt inget motsatsförhållande mellan det emotionella och det rationella. De kompletterar ofta varandra och känslor kan underlätta vår förståelse. Du kan därtill vara exempelvis arg eller glad av rationella skäl.
Inget illa menat, men mig veterligen är jag inte ensam om att uppfatta dig som en av de mest emotionellt engagerade användarna i den här tråden. Innebär att det vi ska förbise dina argument? Inte enligt min mening då argument ska bedömas utifrån deras substans och essens.
Påståendet att tredje delen i Dan Josefssons dokumentärserie inte kommer innehålla fakta eftersom folk gråter är exempel på ett väldigt substanslöst argument. Varför skulle det utesluta förekomsten av fakta?
Som nämnts ovan föredrar jag personligen kalla fakta, men jag är även väl medveten om att Dan Josefsson inte gjort sin dokumentär för att tillfredsställa mig. Han dokumenterar hur en polisutredning sköts på ett undermåligt sätt, samt hur det påverkat de drabbade. Att de senare gråter när de får insikt om det förra utgör en del av dokumentationen. Det är fakta, inte frångående från fakta.