2017-05-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Lite så. Boråstrakten kommer ju knytas ihop åt två håll. Ännu mer med Göteborg men även med den framtida stora knutpunkten i Sverige, Jönköping. Tre stora städer ca 6-7 mils mellanrum med Borås i centrum Både faror och möjligheter tror jag. Elfsborg är en av dom mest klassiska klubbarna så det är nog ingen fara på taket så sätt och har alltid haft ett av dom starkaste kommersiella stöden i landet av sin bygd.

Fast bättre förbindelser är typ aldrig en dålig grej för en ort, eller dess invånare och företag, incitamenten för att företag t ex skall flytta från Borås blir mindre, då möjligheterna för dom att nå till t ex Landvetter, eller GBG och Jköping blir bättre, förbättrade möjligheter för in- och utpendlande arbetskraft osv. Det är enorm skillnad på t ex Kungsbacka och Borås om man kollar på pendlingsmönstren, där typ hela Kungsbacka kommun åker upp till GBG, medans utbytet mellan Borås och GBG är ganska jämlikt, dom har fortfarande en ganska så intressant textilindustri i Borås, och då menar jag inte Ellos, .... Högskolan är väl den enda i landet som bedriver forskning på området, t ex Smarta texilier, sedan finns det även uppstickare som typ Eton Shirts.
Citera
2017-05-15, 10:38
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Få, om ens någon, hävdar att ni bara har tur. Vad som hände vid tidigare SMguld är knappast kausalt med vad som skedde idag, mot Örebro, mot Ellos eller DIF. Är du sinnesslö på riktigt, eller bara fruktansvärt dryg?

Snorkelben skrev
"Det brukar sägas att bra lag har tur.... Men Malmö har förtillföllet bara tur!!! "

Inte sinnesslö, men kan läsa.
Citera
2017-05-15, 10:40
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelben
Enkelt, slår man någon på käften eller bestämmer sig för att mörda någon renderar det allt som oftast i ett rött kort. Skojar du, det är nu efter och emellan matcherna svMFFs primetime är... Du ska se att man hittar något för att häva en avstängning. Allt mindre än fyra matcher är orimligt (läs Kennedygate)
Hävdar du på fullaste allvar att med det spel man visar upp kontra poängskörd är rimlig? Att ni har medvind för tillfället kan inte ens ni förneka!

Klart. Vi gör fler mål än motståndaren och kryssar sällan. Då är skörden rimlig. Gör man inte fler mål och kryssar ofta, hamnar man längre ner.
Vinnarkultur heter de, men sitt ni andra å vänta på "turen"
Citera
2017-05-15, 10:41
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Hatten av till MFF. De har spelat vansinnigt bra hittills. Om de fortsätter hålla denna takt uppe blir det verkligen en kamp om 2:a platsen för resten av oss. Ska bli intressant att se hur de håller balansen med det stundande CL-kvalet.

På tal om det. Eikrem känns som en nyckelspelare när ni går in i CL. Är det någon MFF:are här som tror han lämnar i sommar pga bristande speltid?
Det skulle inte förvåna mig det minsta. Nu verkar han ju dessutom vara något slags tredjeval när rakip äntligen blir bänkad, och det är han naturligtvis alldeles för bra för.
Citera
2017-05-15, 10:51
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Hatten av till MFF. De har spelat vansinnigt bra hittills. Om de fortsätter hålla denna takt uppe blir det verkligen en kamp om 2:a platsen för resten av oss. Ska bli intressant att se hur de håller balansen med det stundande CL-kvalet.

På tal om det. Eikrem känns som en nyckelspelare när ni går in i CL. Är det någon MFF:are här som tror han lämnar i sommar pga bristande speltid?

Jag tycker man kan läsa mellan raderna i alla intervjuer att han är trött på att inte få spela från start. Samma med att flera lagkamrater uttalar samma sak så känns de som de surras om de i omklädningsrummet. Hans passningsfötter är en enorm tillgång, men hans presspel måste bli väldigt mycket bättre innan han är självklar. Men honom, istället för Yotun på plan så tappar vi stora delar som inte täcks. Men ser man på hans insatser i år så förstår jag att han är sur. Start i premiären men ut i halvtid. Start mot Kalmar flera omgångar senare, å va lika kass som alla andra.
Sen inhoppare mot Ellos å avgör med assisterna. Ryckigt!

Å andra sidan. Har någon tränare lyckats med honom i Malmö, han är väl inne på sin tredje nu?
Åge-Kuhn-Pehrsson. Superbänkad av Åge. Med Kuhn spelade han mer men vi tappade presspel och han fick massor med kritik, och in-och-ut av Pehrsson.

Ska han spela från start får man bygga allt kring honom, om han inte lär sig presspela å lägger på sig muskler.
Citera
2017-05-15, 11:55
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Jag tycker man kan läsa mellan raderna i alla intervjuer att han är trött på att inte få spela från start. Samma med att flera lagkamrater uttalar samma sak så känns de som de surras om de i omklädningsrummet. Hans passningsfötter är en enorm tillgång, men hans presspel måste bli väldigt mycket bättre innan han är självklar. Men honom, istället för Yotun på plan så tappar vi stora delar som inte täcks. Men ser man på hans insatser i år så förstår jag att han är sur. Start i premiären men ut i halvtid. Start mot Kalmar flera omgångar senare, å va lika kass som alla andra.
Sen inhoppare mot Ellos å avgör med assisterna. Ryckigt!

Å andra sidan. Har någon tränare lyckats med honom i Malmö, han är väl inne på sin tredje nu?
Åge-Kuhn-Pehrsson. Superbänkad av Åge. Med Kuhn spelade han mer men vi tappade presspel och han fick massor med kritik, och in-och-ut av Pehrsson.

Ska han spela från start får man bygga allt kring honom, om han inte lär sig presspela å lägger på sig muskler.

Jag är rätt säker på att Eikrem bänkas för att kontraktssituationen ser ut som den gör, sen delvis för hans bristande pressspel. Spelas Eikrem får han automatiskt en playmaker-roll, och tror att MP vill låta laget lära sig spela utan smörbollar stup i kvarten ifall Eikrem nu inte vill skriva på.
Sommaren kommer oavsett att bli hektisk. DA kommer att tvingas till att öppna plånboken, antingen för kontrakt eller spelarköp. Ser dock hellre fler förnyade kontrakt än nya spelare under sommarfönstret då det tar tid att bygga ett lag.

Väldigt underhålllande f.ö med deltagare som vill ha en 4 matcher+ avstängning på Safari när Brorssons tackling var betydligt värre. Safari agerade orutinerat och fel, är däremot knappast något som ska förstöra resten av vårsäsongen för gonom. Ni beter er som om han utdelade en rak höger, pinsamt.
Antar att ni kommer gråta blod om Brorsson inte blir avstängd resten av året om Safari nu undgår något längre straff.
"Muh SvmFF "

Sämst domare igår.
Är trots allt en toppmatch, då skickar man ingen gröngöling som tappar skiten direkt.
Senast redigerad av Signaturum 2017-05-15 kl. 12:37.
Citera
2017-05-15, 12:23
Medlem
anteri17s avatar
20 miljoner börjar bli lite för Sarfo. Titta på higlightsen, och se hur extremt mycket Sarfo ligger bakom. Lägg därtill flera lägen som inte togs upp.

Jag kan inte påstå att jag sett AS lika intensivt tidigare, men utifrån de matcher jag sett de senaste fem åren så har jag inte sett någon som varit lika överlägsen i fråga om mjuka fötter och spelintelligens. Victor Claesson var överlägsen men där var det lika mycket fråga om fart och genombrottskraft. Isak är intressant utifrån åldern. Astrit var mycket mer ojämn. Foppa var vass, men hade inte under AS-tiden samma spelintelligens (att han sedan fått en sådan sjuk utveckling i Tyskland är en annan femma). Jag minns inte hur Toivonen och Elm var innan de stack.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/tv-efter-turbulensen--elfsborg-akte-pa-storforlust-mot-sirius/
Citera
2017-05-15, 12:38
Medlem
Citat:
20 miljoner börjar bli lite för Sarfo. Titta på higlightsen, och se hur extremt mycket Sarfo ligger bakom. Lägg därtill flera lägen som inte togs upp.

Jag kan inte påstå att jag sett AS lika intensivt tidigare, men utifrån de matcher jag sett de senaste fem åren så har jag inte sett någon som varit lika överlägsen i fråga om mjuka fötter och spelintelligens. Victor Claesson var överlägsen men där var det lika mycket fråga om fart och genombrottskraft. Isak är intressant utifrån åldern. Astrit var mycket mer ojämn. Foppa var vass, men hade inte under AS-tiden samma spelintelligens (att han sedan fått en sådan sjuk utveckling i Tyskland är en annan femma). Jag minns inte hur Toivonen och Elm var innan de stack.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/tv-efter-turbulensen--elfsborg-akte-pa-storforlust-mot-sirius/

Hur djupt sjunker Sirius om Sarfo drar i sommar? Inte en chans att de klarar övre halvan, eller?
Citera
2017-05-15, 12:44
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iweridd
Hur djupt sjunker Sirius om Sarfo drar i sommar? Inte en chans att de klarar övre halvan, eller?

De kommer fortfarande ha sitt grundspel och säkert föra de flesta matcher. Spelare som Arvidsson, Thor, CG (3 mål som sittande) och Ogbu (4+3 vilket har kommit i skymundan för vår andra Afrikan) är inte heller särskilt dåliga. Däremot så behöver spelförande lag en katalysator, någon som bryter mönstret och skapar för sig själv eller andra; den rollen har just Sarfo i Sirius.

Troligtvis kommer Sirius ha skapat sig ett någorlunda försprång gentemot lag nr 9 när serien vänder. Sirius har ju ett behagligt schema framöver med bla AFC, HBK, GIF, ÖSK och Bajen.
Citera
2017-05-15, 12:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Sirius har tagit lika många poäng som ÖFK gjorde efter 8 omgångar förra året (om jag inte räknat fel). Och dom har gjort det genom ett riktigt trevligt spel i dom matcher jag sett iallafall. Varför hyllas dom inte lika hårt som ÖFK förra säsongen?
För att alla experter tippat Sirius i botten och de vill inte börja hylla Sirius för tidigt ifall de sen rasar och blir bottenlag till slut. Värt att notera är att sirius inte mött nåt av bottenlagen än förrutom Kalmar FF och där vann man med klara 3-0.
Citera
2017-05-15, 13:01
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Möjligt. Jag letar upp ganska många Siriusnyheter*, så jag märker inte den "vanliga" bevakningen.

*Bindestreckstangenten fungerar inte.
Fast om man har tex fotbollskanalen på facebook så skriver de hundrainlägg om mff och i princip inget om sirius. Precis som du säger måste man leta efter artiklar om sirius och då är det nästan bara rena matchreferat samt lite hybris på UNT.
Citera
2017-05-15, 13:15
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iweridd

Bra fråga, men föreningen är i ekonomisk kris. De har egentligen inget val än att sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in