Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Man är "fooled by randomness" om man enbart tror att MFF:s orättfärdiga sena vinster är en styrka.
Likaså har folk fel när man pratar om att tillfälligheter jämnar ut sig under en säsong. Försprånget MFF har är sprunget ur sena vinster. Det finns inget som talar för att man bara för det kommer få sena förluster emot sig; slumpen nollställer efter varje händelse.
Nu är ju dock försprånget så stort att man snart kan börja prata om att guldet är MFF:s att tappa.
Delvis rätt och delvis fel, jag drar öronen åt mig när folk pratar om fotboll i sannolikhetstermer. Fotbollsresultat är inte slumpmässiga. Det är stor skillnad i sättet som Östersund hade kunnat göra 2-1-målet på och det sättet Malmö gjorde 2-1 på. Skottförsök som Nouris sprids lite varstans mot mål, medan Malmö delvis gör mål för att Östersund tillåter dem att göra det. Det finns ett element av tur och "randomness", men det är i kombination med att Malmö är det smartare och bättre laget.
Ang. stycke två håller jag med, men vill även tillägga att lag som Malmö (likt övriga större lag) tenderar att få domslut med sig, vilket talar för att man kommer få fler marginaler med sig än snittlaget sett över resten av säsongen.