Jag har tittat på avsnittet om Kevin i programserien Ondska och jag blir kluven till en hel del massa saker.
Hasse Aro som jag förövrigt inte har någonting till övers för kallar utredningen för synnerligen grundlig och välgjord. Vad baserade han det på? Det finns ju inget som tyder på att han har fått ta del av utredningen i någon bredare utsträckning utan att han mer baserar det på Rolfs utsago.
Rolf säger att man i ett tidigt skede kunde konstatera att det fanns omständigheter som inte var positiva i utredningen. "Det var att det var många pedofiler, i alla fall 3 dokumenterade pedofiler som hade varit i kontakt med Kevin den aktuella dagen." Hur vet man att 3 pedofiler varit i kontakt med Kevin den aktuella dagen? Är det vittnen som påstår det? För de lär väl knappast ha förhört 3 pedofiler som samtliga erkänner att de befunnit sig i närheten av en 4-årig pojke som nu hittats mördad?
Rolf Sandberg berättar sedan följande:
Bakom boden (något förråd där man förvarade leksaker) hittades Kevins Cykel, sandaler, strumpor och en pinne. Den pinnen hade använts vid själva dådet. Det är på den pinnen man tror sig ha hittat fingeravtryck som skulle ha varit Kevins men som man aldrig kontrollerade.
En liten tanke som ploppar upp här. En 4-åring på cykel helt ensam? Jag hade ju inte släppt ut min 4-åriga son ensam för fem öre men att dessutom göra det på en cykel? De har ju noll impulskontroll och cyklar kors och tvärs överallt speciellt om de är fokuserade på lek eller annat. Risken att ungen cyklar ut på vägen och blir påkörd är extremt stor i mina ögon.
Fortsättningsvis:
Hasse Aro: Och dem grejerna hittar ni här men de var inte här från början?
Sandberg: Nej, dem var inte här. Så vissa saker förflyttades från brottsplatsen längre ned av pojkarna.
Bråket har alltså, enligt Rolf, börjat på den här fotbollsplanen vid boden. Man har sedan sprungit 30 meter ned och då berättar Rolf följande:
Ja det var ett mord. Den äldre av bröderna lägger krokben på Kevin som hamnar på rygg och man tar en pinne och kväver honom. Efter att man har kvävt honom så använder man pinnen för att skada honom i underlivet och på andra ställen av kroppen. Och för att avluta det så ställer man sig på bröstet också för att konstatera att livet var slut. Man uppger också att man hörde konstiga ljud, det var när han började dö Kevin som luften började gå ur och det berättar dem tydligt om. Man berättar också att man ville vara säker på att han var död och därför ställde man sig på hans bröst.
När Kevin är död förflyttar man honom genom vassen till en lastpall och där lägger man honom med ansiktet nedåt.
Aro: Varför förflyttar man kroppen?
Sandberg: Syftet är ju, i deras värld, att gömma honom.
Aro: Och sen tar dem då pinnen och andra grejer som används här nere och flyttar dem och lägger dem uppe vid förrådet?
Sandberg: Mmm, det fanns två pinnar som var med. Den ena pinnen var kvar och den andra flyttades upp. Och sedan springer man hem.
Rolf Sandberg säger också i avsnittet att det är Kevins morfar som hittar Kevin på lastpallen. Det gör han den 16 augusti 1998 ca klockan 21.15. Då har man letat efter honom i cirka 45 minuter.
Klockan hinner alltså bli 20.30 innan man börjar funderar på var en 4-årig pojke är någonstans?
Enligt rapporten "Kevin-fallet" trampade de honom på halsen för att konstatera att han var död. I avsnittet med Aro säger han att man ställde sig på bröstet.
I denna artikel (
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/03/arvika.html ) säger Rolf att man sparkade honom i underlivet. Inte att man använde en pinne. Han säger också här att man ställde sig på hans hals, inte på hans bröstkorg. Här nämner han ingenting om
två pinnar.
För mig är det fullständigt orimligt att två barn på 5 och 7 år ska "konstatera att döden infunnit sig". Hur gör man ens det? Jag såg min pappa död när han låg i kistan och hade jag inte vetat att han var död så hade han lika gärna kunnat sova. Hur konstaterar så små barn att någon inte längre lever?
Att de sedan förflyttat honom för att gömma honom är för mig också obegripligt då jag har svårt att se att barnen har konsekvens tänk nog att gömma undan en kropp. Att de dessutom skulle ta Kevins tillhörigheter och placera ut dem på en annan plats verkar orimligt. Då hade de ju lika gärna kunnat kasta Kevins saker i vattnet.
Jag får känslan av att Rolf genom åren gör historien hemskare och mer brutal för att återigen visa hur duktig han egentligen var som lyckades komma åt och sätta dit två barn för ett planerat mord.