2017-05-14, 11:06
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det har inte framkommit såvitt jag vet, än så länge bara faktauppgifter på att just "erkännandet" skedde "of the record" inför RS.
Har ett svagt minne från DN, som redovisade RS anteckningar, att nån av mammorna var med. Anteckningarna sa i sig inte så mycket om jag minns rätt
Citera
2017-05-14, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsInvisible
Det är inget fyllegrej, ångest på hjälp eller skolans förfall. Hade du läst fysik och varit kunnande, hade du förstått exakt vad jag skrivit. Men å andra sidan är fysik ett väldigt svårt ämne som inte många förstår sig på eller kan. Man kan räkna hur mycket kraft som behövs för att lyfta en kropp som väger mellan 15-18kg, som dessutom inte är vid medvetande och hur mycket kraft pojkarna har tillsammans på ett ungefär. Kraften räknas i Newton eller (N) som man skriver som förkortning i uträkningarna. Det är stora skillnad på hur mycket kraft som behövs av att lyfta en person vid medvetande och en person som inte är de alternativ död. Vad är det konstiga? Det finns dem som håller fast vid att de kunde lyfta pojken, men enligt fysiken skulle de inte ha klarat av det utan att de haft stora svårigheter och fått släppa han sånafall. Med de släppandet, de skulle kunna utföra, skulle kroppen ha tagit skada som inte går att förbi se eller missa. Samt tagit längre tid.

Hur stor skillnad då? Vad väger döden...?
Citera
2017-05-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Han menar att det är deras avtryck givet att de berättat att de använde pinnen.

Menar du att han menar att pojkarna sa att dom dödade Kevin med pinnen - och då ska det finnas fingeravtryck på pinnen även om teknikerna inte hittade just deras men väl andras fingeravtryck?
Sandberg kanske menar att bröderna planerade mordet så kallblodigt att dom hade handskar på sig - därav inga fingeravtryck? 😆
Citera
2017-05-14, 11:09
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Det här med pallen är lustigt, det ligger även en pall framför på land som man måste ta sig förbi. Dessutom måste Kevin varit blöt, då pallen redan innan har sugit upp så mycket vatten att om man lägger en kropp på den så kommer den delvis hamna under vattnet.

Och att pojkarna varit uppe på pallen är uteslutet, den skulle hamna i obalans direkt och de skulle drutta i. De måste ha gått ut i vattnet vid sidan om med Kevin mellan sig.

Verkar inte finnans någon info om exakt hur kroppen hittades mer än att han låg på mage.

Han var väl torr på ryggen men lite blöt på magsidan just pga detta väl?

Det måste funnits många i Dottevik som sett hur lastpallarna låg innan - låg de på varandra i sanden?
Kan Kevin klämts mellan dem på något sätt? (Någon måste satt tryck, och sedan lagt pallen o Kevin i vattnet i puttat ut en bit. (Jag tror fortfarande det är för att påskina drunkning, eftersom ansiktet är ner - och morfadern gick på det t o m!)

Varför skulle skor och en strumpa kunnat hamnat vid boden om det inte var för att han kämpat emot?
Citera
2017-05-14, 11:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nej det finns inget som föräldrarna bekräftar som stärker någonting. Bevisningen är obefintlig och därför väcktes ingen bevistalan av åklagaren- SÅC är en extremt illa sedd forskare som försöker rädda sig själv efter att ha varit huvudperson i två stora rättsskandaler.
En detalj: det är inte åklagaren som begär bevistalan, det är socialen eller vårdnadshavare. Mycket troligt att vårdnadshavare inte hade en aning om den möjligheten.
Citera
2017-05-14, 11:14
Bannlyst
http://www.expressen.se/gt/polisen-ska-inte-saga-vem-som-ar-skyldig/

Löjlig jurist som gnäller över något som varit känt i över 20 år.

Menar han att bevistalan ska väckas i alla 1000-tals fall med gm under 15 år? Och i annat fall ska man inte se dem som skyldiga och inte ge dem hjälp, exv vid sexuella övergrepp? finns ingen yrkesgrupp som befinner sig mer i det blå än jurister,
Citera
2017-05-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsInvisible
Det är inget fyllegrej, ångest på hjälp eller skolans förfall. Hade du läst fysik och varit kunnande, hade du förstått exakt vad jag skrivit. Men å andra sidan är fysik ett väldigt svårt ämne som inte många förstår sig på eller kan. Man kan räkna hur mycket kraft som behövs för att lyfta en kropp som väger mellan 15-18kg, som dessutom inte är vid medvetande och hur mycket kraft pojkarna har tillsammans på ett ungefär. Kraften räknas i Newton eller (N) som man skriver som förkortning i uträkningarna. Det är stora skillnad på hur mycket kraft som behövs av att lyfta en person vid medvetande och en person som inte är de alternativ död. Vad är det konstiga? Det finns dem som håller fast vid att de kunde lyfta pojken, men enligt fysiken skulle de inte ha klarat av det utan att de haft stora svårigheter och fått släppa han sånafall. Med de släppandet, de skulle kunna utföra, skulle kroppen ha tagit skada som inte går att förbi se eller missa. Samt tagit längre tid.

👍väl skrivet och jag ser framemot onsdag sista avsnittet
Citera
2017-05-14, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Menar du att han menar att pojkarna sa att dom dödade Kevin med pinnen - och då ska det finnas fingeravtryck på pinnen även om teknikerna inte hittade just deras men väl andras fingeravtryck?
Sandberg kanske menar att bröderna planerade mordet så kallblodigt att dom hade handskar på sig - därav inga fingeravtryck? 😆

där fanns avtryck från en barnhand men avtrycket var inte tillräckligt bra för att kunna jämföras. så sägs i p3 dokumentären. alltså finns stöd för deras berättelse.
Citera
2017-05-14, 11:16
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Finns ingen divergens mellan SÅC och andra experter i dessa frågor. Brödernas erkännande kommmer i del tre och de var blöta om ben och armar när de kom hem. Och föräldraran reviderar sina historier och berättar hur det var när barnen kom från leken. Håller med SÅC om att SVT borde lägga ut alla förhör med barn och föräldrar. Att den besökande familjen slirar på sanningen är inget konstigt då de inser vad som hänt.
Vilka andra experter? Norell?
Citera
2017-05-14, 11:17
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
De fick ett behandlingsprogram på 10 år. Och jag trodde inte barn skulle förhöras mer än en gång...
Om barnen ger detaljer som bara gm kan veta, även om det kommer en del annat draval, väger mycket tungt tillsammans med de blöta kläderna. Som vittne finns ingen anledning att kläderna skulle varit blöta.
Thomas Quick gav också detaljer som bara gärningsmannen visste, känns det igen?
Citera
2017-05-14, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Han var väl torr på ryggen men lite blöt på magsidan just pga detta väl?

Det måste funnits många i Dottevik som sett hur lastpallarna låg innan - låg de på varandra i sanden?
Kan Kevin klämts mellan dem på något sätt? (Någon måste satt tryck, och sedan lagt pallen o Kevin i vattnet i puttat ut en bit. (Jag tror fortfarande det är för att påskina drunkning, eftersom ansiktet är ner - och morfadern gick på det t o m!)

Varför skulle skor och en strumpa kunnat hamnat vid boden om det inte var för att han kämpat emot?

När man ser bilden på pallen är det för mig uppenbart att den legat i vattnet länge. jag täbkte också innan att pallen skjutits i efteråt, men så kan det inte vara. Jag vet inte hur blöt han var, man skulle gärna se förhöret med morfadern om just detta, det är viktigt. angående strumpa, sandaler är det mycket intressant, även här finns ingen info om hur de låg. det var inte polisen utan andra barn som hittade dessa attiraljer.
Citera
2017-05-14, 11:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Han menar att det är deras avtryck givet att de berättat att de använde pinnen.
Har plötsligt pinnen fått fingeravtryck i stället för handavtryck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in